Tjenare!
Jag är ju pågång med ett ciao projekt som några av er vet men jag börjar få mer tankar på något unikt som någon tipsa mig om att göra. Och skivbromsar är ju det första jag nästan kommer att tänka på och som andra tipsade mig om och jag undrar om man kan sätta på skivbromsar på bravofälgar med en liknande ebr gaffel? Och var kan man få tag på grejer till skivbromsar och skivan? Hur mycket måste man modda för jag förstår ju att skivan värkligen måste sitta fast
Anyway, du får be någon snäll pojk svarva en platta åt dig så skivan sitter rakt. Sedan får du fixa fästen för oket, för den ritningarna som ligger ute på nätet så bör du ha en skiva från en Derbi Gpr utav äldre modell Inte den sebbe länka dvs, och inte heller Grimeca
Allra enklaste är att ta en gaffel från en gammal moppe typ Yamaha FS1, Suzuki K50 eller Honda MB5 alla fins med skivbroms , MB5an har dessutom alu fälgar.
Problemet är att det är ganska svårt att få tag i grejorna nu för det finns inte så många kvar.
Har man tillgång till svarv och fräs så är det ganska enkelt jag har en bild i mitt galleri där jag gjort en egen skiva till min Garelli.
Det var en trumbroms från början men den svarvade jag bort sedan satte jag upp fälgen i fräsen och borrade fästhål för bromsskivan.
Alla svensksålda MB5 har hjul av pressad stålplåt, väger massor. Möjligt att hjulen som började användas efter att MB slutat säljas i Sverige var av aluminium, men då har man ju inte längre fördelen att det är lätt att få tag i...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.