Sida 1 av 1

däck till a traktor

Postat: 19 december 2011, 15:51
av gabriel_malmberg
var ligger mönster gränsen på däck till a traktorer?

Postat: 19 december 2011, 15:55
av saile96
tror inte det finns någon, men man skall väll gjärna ha lite mönster om man skall böka i skogen :D

Postat: 19 december 2011, 16:00
av bensinskalle
1.6 millimeter, samma som för bil. Epatraktor får däremot ha blanka däck.

Dock slipper man vinterdäck på traktor, bara personbil och lätt lastbil har krav.

Postat: 19 december 2011, 17:34
av bencsik
det e som bensinskalle skriver att det e 1.6mm

Postat: 19 december 2011, 17:48
av Mura
bensinskalle skrev:1.6 millimeter, samma som för bil. Epatraktor får däremot ha blanka däck.

Dock slipper man vinterdäck på traktor, bara personbil och lätt lastbil har krav.
Bild

rly? :D

Postat: 19 december 2011, 17:53
av moppepojk
på a trallan får du även ha hur breda fälgar/däck du vill utan att någon ska gnälla på dig :/

Postat: 19 december 2011, 17:58
av bensinskalle
moppepojk skrev:på a trallan får du även ha hur breda fälgar/däck du vill utan att någon ska gnälla på dig :/
Ja så länge de inte breddar spårvidden med mer än upp till 60mm

Postat: 19 december 2011, 20:47
av willemedDERBIN
svar till allt och alla ....bensinskalle (Y)
då äre en helt annan fråga som jag må ställa :)
helt of topic men

va varvar en 1.6LTD gemfört med en SUZUKI sj 410 motor ? ......

Postat: 19 december 2011, 21:04
av Axel
Va inte långt ifrån att du small nyss gabbe. :lol:

men ja, bensinis har svaren som alltid :roll:

Postat: 19 december 2011, 21:13
av yamaha2pwn
willemedDERBIN skrev:svar till allt och alla ....bensinskalle (Y)
då äre en helt annan fråga som jag må ställa :)
helt of topic men

va varvar en 1.6LTD gemfört med en SUZUKI sj 410 motor ? ......
kolla på 4x4sweden.se de är ett jävla bra forum med mkt kunskap ;) om allt typ :P

vilken diesel är de förresten, vet att de pratar mkt om golfs turbodisel ( 1,6tdi tror jag den heter) att den passar bra i zuki ;)

men jag kan tänka mig att dieseln tar max effekt vid 4,3k varv eller nått. vet inte vart 410 motorn plockar max effekt, men 413 har den vid 6k varv ( fick ombes på min zuki då besiktnings gubben vågade varva mätaren ut, den stannade vid 8k varv men han fortsatte varva till ungf 9,5k varv...) jag vågade fan inte titta :P

Postat: 19 december 2011, 22:14
av bensinskalle
yamaha2pwn skrev:
willemedDERBIN skrev:svar till allt och alla ....bensinskalle (Y)
då äre en helt annan fråga som jag må ställa :)
helt of topic men

va varvar en 1.6LTD gemfört med en SUZUKI sj 410 motor ? ......
kolla på 4x4sweden.se de är ett jävla bra forum med mkt kunskap ;) om allt typ :P

vilken diesel är de förresten, vet att de pratar mkt om golfs turbodisel ( 1,6tdi tror jag den heter) att den passar bra i zuki ;)

men jag kan tänka mig att dieseln tar max effekt vid 4,3k varv eller nått. vet inte vart 410 motorn plockar max effekt, men 413 har den vid 6k varv ( fick ombes på min zuki då besiktnings gubben vågade varva mätaren ut, den stannade vid 8k varv men han fortsatte varva till ungf 9,5k varv...) jag vågade fan inte titta :P
Då gjorde de ju fel. Det är vid varvtalet där maxeffekt tas ut som a-traktorn ska gå 30

Postat: 19 december 2011, 22:32
av willemedDERBIN
bensinskalle skrev:
yamaha2pwn skrev:
willemedDERBIN skrev:svar till allt och alla ....bensinskalle (Y)
då äre en helt annan fråga som jag må ställa :)
helt of topic men

va varvar en 1.6LTD gemfört med en SUZUKI sj 410 motor ? ......
kolla på 4x4sweden.se de är ett jävla bra forum med mkt kunskap ;) om allt typ :P

vilken diesel är de förresten, vet att de pratar mkt om golfs turbodisel ( 1,6tdi tror jag den heter) att den passar bra i zuki ;)

men jag kan tänka mig att dieseln tar max effekt vid 4,3k varv eller nått. vet inte vart 410 motorn plockar max effekt, men 413 har den vid 6k varv ( fick ombes på min zuki då besiktnings gubben vågade varva mätaren ut, den stannade vid 8k varv men han fortsatte varva till ungf 9,5k varv...) jag vågade fan inte titta :P
Då gjorde de ju fel. Det är vid varvtalet där maxeffekt tas ut som a-traktorn ska gå 30
yamaha :D
golf 1.6Ltdi ;)

joo men jag vill igentligen bara ha ngn som varvar likvärdigt x)
jag spelar ingen roll om detgår för långsamt men det ska vara laglig !

hade tänkt att regga om den med samma motor om jsag inte får iordning på min zuka !

Postat: 19 december 2011, 22:46
av yamaha2pwn
bensinskalle skrev:
yamaha2pwn skrev:
willemedDERBIN skrev:svar till allt och alla ....bensinskalle (Y)
då äre en helt annan fråga som jag må ställa :)
helt of topic men

va varvar en 1.6LTD gemfört med en SUZUKI sj 410 motor ? ......
kolla på 4x4sweden.se de är ett jävla bra forum med mkt kunskap ;) om allt typ :P

vilken diesel är de förresten, vet att de pratar mkt om golfs turbodisel ( 1,6tdi tror jag den heter) att den passar bra i zuki ;)

men jag kan tänka mig att dieseln tar max effekt vid 4,3k varv eller nått. vet inte vart 410 motorn plockar max effekt, men 413 har den vid 6k varv ( fick ombes på min zuki då besiktnings gubben vågade varva mätaren ut, den stannade vid 8k varv men han fortsatte varva till ungf 9,5k varv...) jag vågade fan inte titta :P
Då gjorde de ju fel. Det är vid varvtalet där maxeffekt tas ut som a-traktorn ska gå 30
trodde jag med, men de va tydligen plattan i mattan som gällde... 6k varv är maxeffekt och han varvade över 9k varv...

Wille: heter du walleandersson på 4x4? jag heter nämligen vuze4swe ;)

Postat: 19 december 2011, 23:30
av G-son
Nja... En dieselmotor ska varvas så långt det går, dom får inte varva mindre än dom gjorde från fabrik vid toppfart. För bensinmotorer har man två möjligheter:
1: I orört skick ska den varva minst till det varvtal där den har maxeffekt original. Man FÅR ha en varvspärr som övervarvningsskydd vid det varvtalet, men OM motorn varvar mer så testas toppfarten vid motorns maxvarv.
2: Med insvetsade strypningar i topplocket eller tamare kam får man sänka maxvarvet till 10% under det varvtal där motorn ursprungligen hade maxeffekten.

Postat: 19 december 2011, 23:34
av yamaha2pwn
okaj, för till mig sa gubben bara att man var tvungen till att maxvarva motorn, inga varvspärrar, vi kollade upp de när vi kom hem( ringde till sbp) och de sa att man fick spärra varvet så de jag har gjort är att montera en elektronisk varvtalsregulator som jag har lött fast kablarna på ( för de ska vara svårt att ändra topp farten. gubben vi ringde till sa att de va ok att göra så) och ställt varvregen på 6400varv= 27km/h (ska åka på högväxel efter bess så man kan ha råd att åka...)