TSR´s stora världsfrågor

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

TSR´s stora världsfrågor

Inlägg av DEA!! »

Har ni under lång tid haft en fråga som ni gått och klurat på?
Detta är en tråd där man kan ställa dom stora frågorna! Det kan röra allt (utom mopeder) angående fysikens lagar, en dators uppbyggnad osv.

Eventuellt kanske någon här på sidan kan svara på era frågor, annars tycker jag att det är kul att se vad ni går runt och tänker på.

Alltså inga frågor gällande mopeder!

Till att börja med har jag undrat... Om man skulle va ute i rymden med sin rymddräkt på. Sedan har man med sig en hårfön som man sätter på med fullt blås. Hur fort skulle detta gå när man börjar flyga därifrån?

En lika kreativ tråd som alla andra som skapas!
Användarens profilbild
psykopatrik
Elmoped
Inlägg: 126
Blev medlem: 2 juni 2008, 11:36

Inlägg av psykopatrik »

Du skulle inte komma någonstans för det är vacum i rymden och vakum kan man inte sätta fart på så som man gör med luft.

Men hadde du tex en nyårsraket så skulle du få fart och tände du en ny när den första var slut så skulle farten öka ännu mer.

Så länge du har något som ökar farten så finns det inga begränsningar mer än ljusets hastighet.
vivacity rules
Elmoped
Inlägg: 137
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:17

Inlägg av vivacity rules »

en nyårsraket skulle väl inte kunna brinna om det inte finns nåt syre? :?
Användarens profilbild
VoxuzZ
Tha Mastah Blastah
Inlägg: 528
Blev medlem: 12 juli 2011, 21:17

Inlägg av VoxuzZ »

Tycker ni alla är lika mycket värda?

Personligen tycker jag inte det. :)
I'm the baws!
Användarens profilbild
psykopatrik
Elmoped
Inlägg: 126
Blev medlem: 2 juni 2008, 11:36

Inlägg av psykopatrik »

vivacity rules skrev:en nyårsraket skulle väl inte kunna brinna om det inte finns nåt syre? :?
Jo det är sant men jag tänkte lite som att man kunde bortse från det, man kanske även har med sig en syrgasflaska.


Jag har även en grej som jag funderat mycket på.

Hur stor är en blåvalsspermie?

Är den procentuellt lika stor som en mänsklig?

I så fall borde den vara stor som en sill ungefär.

Det kanske inte är sill man fiskar det kanske är blåvalsspermier?
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew
Inlägg: 2160
Blev medlem: 13 juni 2011, 19:28
Ort: Lenhovda

Inlägg av k-skåpet »

Vad har egentligen hänt med sverige? får inte sjunga nationalsången i skolan där gick det för långt men FÖRHELVETE jag skiter väl i om dom inte äter julbord jag vill fortfarande ha mitt, vad är nästa steg, inget fläsk i skolan alls eller?
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew
Inlägg: 4176
Blev medlem: 29 maj 2011, 09:35
Ort: Vasa, Finland

Inlägg av Victorh »

VoxuzZ skrev:Tycker ni alla är lika mycket värda?

Personligen tycker jag inte det. :)
nu får du förklara såklart alla är lika mycket värda men dagens samhälle så har blivit så åt helvete att om man har annorlunda klädstil är lite rundare är kort eller inte har kanske så mycket pengar har man rätt att mobba den.

Alla är lika mycket värda man kan inte säga någon är mer värd änn andra vissa kanske är mer hjälpsamma änn andra vissa kanske klarar sig bättre i skolan vissa kanske inte har något fel som dyslexi men inte fan ör man mindre värd för man har dyslexi.
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew
Inlägg: 2160
Blev medlem: 13 juni 2011, 19:28
Ort: Lenhovda

Inlägg av k-skåpet »

Victorh skrev:
VoxuzZ skrev:Tycker ni alla är lika mycket värda?

Personligen tycker jag inte det. :)
nu får du förklara såklart alla är lika mycket värda men dagens samhälle så har blivit så åt helvete att om man har annorlunda klädstil är lite rundare är kort eller inte har kanske så mycket pengar har man rätt att mobba den.

Alla är lika mycket värda man kan inte säga någon är mer värd änn andra vissa kanske är mer hjälpsamma änn andra vissa kanske klarar sig bättre i skolan vissa kanske inte har något fel som dyslexi men inte fan ör man mindre värd för man har dyslexi.
tror han menade precis tvärt om, de som tro att de är mer värda än alla andra och måste mobba dom för det är imo inte lika mycket värda som de snälla folket som istället hjälper de mobbade!
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Inlägg av PK »

Hur fungerar en bilmotor? Jag menar, sett en del som har vanliga bilar som dom får in mer luft och bättre insprutning bara så ligger dom på 600 hk.. Om man ska trimma en motor, behöver man inte byta vev, kolv osv för att det inte ska pajja? Eller håller en bilmotor för 600 hk direkt från fabrik?

Alltid vara bra med lite baskunskaper om hur den fungerar ;)
joar
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 659
Blev medlem: 14 juli 2011, 06:36

Inlägg av joar »

Har alltid funderat över varför man har ett kylskåp som avatar? Pekar inte ut ngn speciell (;
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew
Inlägg: 2160
Blev medlem: 13 juni 2011, 19:28
Ort: Lenhovda

Inlägg av k-skåpet »

joar skrev:Har alltid funderat över varför man har ett kylskåp som avatar? Pekar inte ut ngn speciell (;
kan vara så att man kände att det var den mest random 300x150p stora bilden man kunde hitta :wink:
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
Användarens profilbild
Mattyyy
Thai-Taxi
Inlägg: 2470
Blev medlem: 18 augusti 2011, 16:43
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Mattyyy »

BAAAOOOUUTIAN! skrev:Vad har egentligen hänt med sverige? får inte sjunga nationalsången i skolan där gick det för långt men FÖRHELVETE jag skiter väl i om dom inte äter julbord jag vill fortfarande ha mitt, vad är nästa steg, inget fläsk i skolan alls eller?
Jag håller med dig och inte för att låta rasistisk eller nått men varför ska utlänningarna ha mer rättigheter i Sverige än vad vi Svenskar har? Liksom dom kommer till vårat land då ska DOM anpassa sig efter VÅRAN kultur absolut inte tvärtom och sen blir vi svenskar kallade rasister om man säger åt dom eller likadant poliser och vakter och liknande folk blir fan kallade rasister om dom försöker gripa en utländsk. Inte konstigt att Sverigedemokraterna får mer och mer röster fan hoppas dom vinner nästa val
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew
Inlägg: 2160
Blev medlem: 13 juni 2011, 19:28
Ort: Lenhovda

Inlägg av k-skåpet »

Mattyyy skrev:
BAAAOOOUUTIAN! skrev:Vad har egentligen hänt med sverige? får inte sjunga nationalsången i skolan där gick det för långt men FÖRHELVETE jag skiter väl i om dom inte äter julbord jag vill fortfarande ha mitt, vad är nästa steg, inget fläsk i skolan alls eller?
Jag håller med dig och inte för att låta rasistisk eller nått men varför ska utlänningarna ha mer rättigheter i Sverige än vad vi Svenskar har? Liksom dom kommer till vårat land då ska DOM anpassa sig efter VÅRAN kultur absolut inte tvärtom och sen blir vi svenskar kallade rasister om man säger åt dom eller likadant poliser och vakter och liknande folk blir fan kallade rasister om dom försöker gripa en utländsk. Inte konstigt att Sverigedemokraterna får mer och mer röster fan hoppas dom vinner nästa val
Precis, och om vi hade flyttat dit så hade ju inte direkt dom anpassat sig efter oss, inte direkt så att dom hade börjat äta fläsk, inte direkt så att dom skulle strunta i att ha fasta i 1 månad!
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

vivacity rules skrev:en nyårsraket skulle väl inte kunna brinna om det inte finns nåt syre? :?
Jorå. Hur tror du annars att rymdfärjor etc kan fungera?

Nu kommer jag inte ihåg exakt sammansättning, om det är NO3 eller något i "krut", det är därför det brinner så jävla bra. Det har helt enkelt en kemisk sammansättning som delvis består av syre, och när det finns fri tillgång på syre brinner det bra. Så även om det inte finns syra i atmosfären så kan saker som innehåller syre brinna.
Tycker ni alla är lika mycket värda?

Personligen tycker jag inte det.
Nej definitivt inte. Alla likvärdiga människor är lika värda självklart, sen spelar det ingen roll om man är fet, ful, dyngsnygg eller stenrik. Personer som mördar, saboterar, inte har medlidande/ skuldkänslor öht har inte samma värde. Tar man någons liv t.ex, med flit då så klart, så har man dödat sitt eget värde, eller om man plågar andra på olika vis.

Självklart ska det till ganska mycket innan man kan anses som mindre värd, alla gör misstag och kan ha anledning att göra som man gör. Men som t.ex. blattarna ( ja för de är blattar ) som tänder eld på garage i Malmö, eller vart det var, helt utan anledning... Nackskott.
Hur fungerar en bilmotor? Jag menar, sett en del som har vanliga bilar som dom får in mer luft och bättre insprutning bara så ligger dom på 600 hk.. Om man ska trimma en motor, behöver man inte byta vev, kolv osv för att det inte ska pajja? Eller håller en bilmotor för 600 hk direkt från fabrik?

Alltid vara bra med lite baskunskaper om hur den fungerar
Kunde inte ställa en enklare fråga, typ "hur fungerar universum" :lol:

Nä men du kan väl basprincipen? Luft+bränsle sugs in, komprimeras och antänds, trycker på kolven, avgaser pressas ut osv... Film är bäst för att fatta, nu hitta ja ingen bra animering på yt men du får väl leta en sväng om du vill kolla.

Sen kommer vi in på bilmotorer, antar det är det du menar?

Allt beror på vad man har för motor. För det första säger vi direkt att alla motorer är fyrtakt. Sen ska man skilja på sugmotor och överladdad motor.

Grundprincipen men bensin är att det går 14 gånger luft på 1 bensin om jag inte minns fel. Man kan "grovt" säga att effekten beror dels av hur mycket bensin man kan få in i motorn. Sedan beror det även på varvtal, och motorns effektivitet.

Fördelen med en turbomotor/ kompressormotor är, jämfört med en exakt lika stor sugmotor, att man kan få in mer luft. Man kan ladda ganska många bar, beror på vad man har för motor då förstås, men ( nu kommer jag inte ihåg exakt ) vissa åker omkring och laddar över 2 bar. 2 bar motsvarar 3 gånger atmosfärtryck ( atmosfär är 1bar, alltså är laddet totalt 3 bar ), alltså 3 ggr så mycket luft in i en cylinder jämfört med en likadan sugmotor. Detta gör alltså att man även kan spruta in 3ggr så mycket bensin. Grovt räknat alltså 3ggr så mycket effekt.

Sen får man ju förstås viss förlust eftersom turbon kräver en del energi och annat.

Somsagt, effekten beror på hur mycket bränsle man kan spruta in, varvtal och motorns "verkningsgrad".

Hur mycket bränsle man kan få in, beror ( om vi räknar bort turbon och varvtal ) på motorns volym, topplock och grenrör/ insug.

Fortsättning följer, måste kila nu ^^
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Inlägg av PK »

när bensinskalle svarar, då svarar han ordentligt! :)

ja, det ar ju i stort sett samma princip som en vanlig moppemotor.

men antar att det är som moppemotorer. man kan få riktigt mkt hästar ur dom men man kräver allt annat så den håller med? :)

så liksom annan insrprutning och det på supra + turbobygge så håller det säkert för 500 hk men sen om man vill ha mer power så får man byta vevar och kolvar och allt det så att sakerna håller för vridet :)

fick svaret jag ville ha iallafall :)
Användarens profilbild
D4NI3L
Äppelpaj Racing
Inlägg: 435
Blev medlem: 24 februari 2011, 13:46

Inlägg av D4NI3L »

om man kopplar en generator till en elmotor som ger lika mycket ström som elmotorn behöver... har man en evighets maskin då
? trolol
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew
Inlägg: 2160
Blev medlem: 13 juni 2011, 19:28
Ort: Lenhovda

Inlägg av k-skåpet »

D4NI3L skrev:om man kopplar en generator till en elmotor som ger lika mycket ström som elmotorn behöver... har men en evighets maskin då
? trolol
för att det ska gå så måste du för det första bygga en perfekt generator och sen så måste du bli av med all friktion :wink:
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
Användarens profilbild
Mattyyy
Thai-Taxi
Inlägg: 2470
Blev medlem: 18 augusti 2011, 16:43
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Mattyyy »

BAAAOOOUUTIAN! skrev:
D4NI3L skrev:om man kopplar en generator till en elmotor som ger lika mycket ström som elmotorn behöver... har men en evighets maskin då
? trolol
för att det ska gå så måste du för det första bygga en perfekt generator och sen så måste du bli av med all friktion :wink:
Troll logic håller jag mig till
joar
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 659
Blev medlem: 14 juli 2011, 06:36

Inlägg av joar »

svaret är alltså i dagens läge, nej
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

men om man då kopplar en generator till en motor och generatorn alstrar mer energi än motorn behöver, och den energin som blir över går till att ge generatorn ännu mer energi än motorn alstrar.

DÅ borde man få en maskin som bara ökar och ökar i kraft hela tiden, och därmed tillslut borde kunna försörja hela jorden? DOck skulle den bli väldigt stor.

Men de borde väll bli en evighetsmaskin, som kan ge energi till allt på jorden? ;)
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
joar
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 659
Blev medlem: 14 juli 2011, 06:36

Inlägg av joar »

men det finns fortfarande inte så effektiva generatorer q:
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

joar skrev:men det finns fortfarande inte så effektiva generatorer q:
Sa jag inte heller, jag fråga OM man hade de :)
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
VoxuzZ
Tha Mastah Blastah
Inlägg: 528
Blev medlem: 12 juli 2011, 21:17

Inlägg av VoxuzZ »

BAAAOOOUUTIAN! skrev:
Victorh skrev:
VoxuzZ skrev:Tycker ni alla är lika mycket värda?

Personligen tycker jag inte det. :)
nu får du förklara såklart alla är lika mycket värda men dagens samhälle så har blivit så åt helvete att om man har annorlunda klädstil är lite rundare är kort eller inte har kanske så mycket pengar har man rätt att mobba den.

Alla är lika mycket värda man kan inte säga någon är mer värd änn andra vissa kanske är mer hjälpsamma änn andra vissa kanske klarar sig bättre i skolan vissa kanske inte har något fel som dyslexi men inte fan ör man mindre värd för man har dyslexi.
tror han menade precis tvärt om, de som tro att de är mer värda än alla andra och måste mobba dom för det är imo inte lika mycket värda som de snälla folket som istället hjälper de mobbade!
Alla är inte lika värda för mig. Om ni skulle välja mellan att rädda eran mamma eller någon person som du inte har den blekaste aning om vem det är, vem skulle du rädda? Sin mamma såklart. För dig är ju din mamma mer värd än en random person, så då kan ju du inte säga att alla är lika mycket värda för dig.

Eller om en person som har dödat 100 pers, och en har räddat 100 pers så tycker ju inte jag att han som dödat massor är lika mycket värd.
I'm the baws!
Användarens profilbild
D4NI3L
Äppelpaj Racing
Inlägg: 435
Blev medlem: 24 februari 2011, 13:46

Inlägg av D4NI3L »

MrAndersson skrev:
joar skrev:men det finns fortfarande inte så effektiva generatorer q:
Sa jag inte heller, jag fråga OM man hade de :)
dom behöver ju inte vara stora, kan ju vara många ist
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

MrAndersson skrev:men om man då kopplar en generator till en motor och generatorn alstrar mer energi än motorn behöver, och den energin som blir över går till att ge generatorn ännu mer energi än motorn alstrar.

DÅ borde man få en maskin som bara ökar och ökar i kraft hela tiden, och därmed tillslut borde kunna försörja hela jorden? DOck skulle den bli väldigt stor.

Men de borde väll bli en evighetsmaskin, som kan ge energi till allt på jorden? ;)
Nä, går inte. Om du hade en perfekt generator och motor i vacuum, utan friktion och värmeförlust så skulle det kanske gå.

En generator kan inte producera med energi än vad som förs in i den, minus ungefär 10% i förluster, eller om det var mer. Så om en 10W motor driver en generator kommer den max kunna ge 9W. Motorn har också en förlust på 10% dessutom.
när bensinskalle svarar, då svarar han ordentligt!

ja, det ar ju i stort sett samma princip som en vanlig moppemotor.

men antar att det är som moppemotorer. man kan få riktigt mkt hästar ur dom men man kräver allt annat så den håller med?

så liksom annan insrprutning och det på supra + turbobygge så håller det säkert för 500 hk men sen om man vill ha mer power så får man byta vevar och kolvar och allt det så att sakerna håller för vridet

fick svaret jag ville ha iallafall
Ja det bygger somsagt mycket på motortyp. Supror är väl smått kända för att ha en bra stabil bottendel ( vev och stakar ) så det går att trimma ganska mycket innan man riskerar att ha sönder något. Det som händer är att stakarna viker sig. Har man otur och motorn börjar spika så får man hål i kolvarna också.

Man byter då helt enkelt ut stakarna till stålstakar, eller "h-profil", samt andra kolvar, i regel smidda istället för gjutna. Man kan byta vev också, veven brukar hänga med en bra bit dock innan den riskerar att ge sig. Då är det samma där, stålvev som gäller.

Sen är det bara att byta turbo när den inte orkar med längre. Alla turboagg har en gräns där de inte klarar av att producera mera, utan de överhettas bara och blåser varmluft. Likaså avgashuset stryper avgaserna.

Efter det är det bara att se till att man kan få fram tillräckligt med bensin. Stoora spridare och kraftiga pumpar, samt ett bra insug, gärna med plenumkammare så luften fördelas. Sen är det bara att fortsätta ladda tills nästa grej sätter gränsen.

Laddluftkylare är ganska viktigt också. Laddar man mycket blir luften varm, och då får man högre förbränningstemperatur och större risk för spikningar. Har man tillräckligt rejäl kylare kan man kyla av laddluften och kontrollera förbränningen.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Inlägg: 2097
Blev medlem: 17 november 2010, 21:07
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

BAAAOOOUUTIAN! skrev:
Mattyyy skrev:
BAAAOOOUUTIAN! skrev:Vad har egentligen hänt med sverige? får inte sjunga nationalsången i skolan där gick det för långt men FÖRHELVETE jag skiter väl i om dom inte äter julbord jag vill fortfarande ha mitt, vad är nästa steg, inget fläsk i skolan alls eller?
Jag håller med dig och inte för att låta rasistisk eller nått men varför ska utlänningarna ha mer rättigheter i Sverige än vad vi Svenskar har? Liksom dom kommer till vårat land då ska DOM anpassa sig efter VÅRAN kultur absolut inte tvärtom och sen blir vi svenskar kallade rasister om man säger åt dom eller likadant poliser och vakter och liknande folk blir fan kallade rasister om dom försöker gripa en utländsk. Inte konstigt att Sverigedemokraterna får mer och mer röster fan hoppas dom vinner nästa val
Precis, och om vi hade flyttat dit så hade ju inte direkt dom anpassat sig efter oss, inte direkt så att dom hade börjat äta fläsk, inte direkt så att dom skulle strunta i att ha fasta i 1 månad!
Hoppas med dom vinner! Det många tar fel på men sverigedemokraterna är att dom är inte rasister, dom vill inte ta in fler invandrare än vad vi klarar av, som snart så kommer vi fan inte få göra någonting som vi brukar göra, inte midsommar inte jul osv. Sverigedemokraterna vill bara att vi ska stå kvar där vi står. Jag är inte rasist, jag är nationalist!
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

DiNozzan skrev:
BAAAOOOUUTIAN! skrev:
Mattyyy skrev: Jag håller med dig och inte för att låta rasistisk eller nått men varför ska utlänningarna ha mer rättigheter i Sverige än vad vi Svenskar har? Liksom dom kommer till vårat land då ska DOM anpassa sig efter VÅRAN kultur absolut inte tvärtom och sen blir vi svenskar kallade rasister om man säger åt dom eller likadant poliser och vakter och liknande folk blir fan kallade rasister om dom försöker gripa en utländsk. Inte konstigt att Sverigedemokraterna får mer och mer röster fan hoppas dom vinner nästa val
Precis, och om vi hade flyttat dit så hade ju inte direkt dom anpassat sig efter oss, inte direkt så att dom hade börjat äta fläsk, inte direkt så att dom skulle strunta i att ha fasta i 1 månad!
Hoppas med dom vinner! Det många tar fel på men sverigedemokraterna är att dom är inte rasister, dom vill inte ta in fler invandrare än vad vi klarar av, som snart så kommer vi fan inte få göra någonting som vi brukar göra, inte midsommar inte jul osv. Sverigedemokraterna vill bara att vi ska stå kvar där vi står. Jag är inte rasist, jag är nationalist!
Prrrecis. Tuffare tag helt enkelt, sen får väl invandrarna skrika att vi är rasister hur mycket de vill. Tycker att folk inte ska ta åt sig så mycket av att bli kallade rasister, det är ju trots allt något man skulle kunna vara lite stolt över, att man då värnar om Sveriges hälsa och kultur. Men liksom vissa som drar alla invandrare över en kant, drar vissa invandrare alla svenskar över en kant och allt de inte gillar är helt plötsligt rasistiskt...
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

bensinskalle skrev:
MrAndersson skrev:men om man då kopplar en generator till en motor och generatorn alstrar mer energi än motorn behöver, och den energin som blir över går till att ge generatorn ännu mer energi än motorn alstrar.

DÅ borde man få en maskin som bara ökar och ökar i kraft hela tiden, och därmed tillslut borde kunna försörja hela jorden? DOck skulle den bli väldigt stor.

Men de borde väll bli en evighetsmaskin, som kan ge energi till allt på jorden? ;)
Nä, går inte. Om du hade en perfekt generator och motor i vacuum, utan friktion och värmeförlust så skulle det kanske gå.

En generator kan inte producera med energi än vad som förs in i den, minus ungefär 10% i förluster, eller om det var mer. Så om en 10W motor driver en generator kommer den max kunna ge 9W. Motorn har också en förlust på 10% dessutom.

Har för mig att dom jobbar på en generator som jobbar utan friktion, den "flyter" på magnetfält på dom ställena där de bildas friktion, så den nuddar inget men funkar fortfarande som den ska.

Eller är detta något jag fått för mig?
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

MrAndersson skrev:
bensinskalle skrev:
MrAndersson skrev:men om man då kopplar en generator till en motor och generatorn alstrar mer energi än motorn behöver, och den energin som blir över går till att ge generatorn ännu mer energi än motorn alstrar.

DÅ borde man få en maskin som bara ökar och ökar i kraft hela tiden, och därmed tillslut borde kunna försörja hela jorden? DOck skulle den bli väldigt stor.

Men de borde väll bli en evighetsmaskin, som kan ge energi till allt på jorden? ;)
Nä, går inte. Om du hade en perfekt generator och motor i vacuum, utan friktion och värmeförlust så skulle det kanske gå.

En generator kan inte producera med energi än vad som förs in i den, minus ungefär 10% i förluster, eller om det var mer. Så om en 10W motor driver en generator kommer den max kunna ge 9W. Motorn har också en förlust på 10% dessutom.

Har för mig att dom jobbar på en generator som jobbar utan friktion, den "flyter" på magnetfält på dom ställena där de bildas friktion, så den nuddar inget men funkar fortfarande som den ska.

Eller är detta något jag fått för mig?
Inte alls omöjligt! Sen hur bra den fungerar rent praktiskt är ju en annan sak. Det blir ju svårt att applicera på en bil med remdrift osv, svårt å tro att ett magnetfält kan hålla spänsten i en rem...

Men du har fortfarande värmeförluster och eventuellt friktionsförluster mot atmosfären, men de beror ju lite på hur den ser ut då förstås.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
meckARN96
Svårstartad skrothög
Inlägg: 271
Blev medlem: 28 juni 2011, 20:37

Inlägg av meckARN96 »

bensinskalle skrev:
DiNozzan skrev:
BAAAOOOUUTIAN! skrev:Precis, och om vi hade flyttat dit så hade ju inte direkt dom anpassat sig efter oss, inte direkt så att dom hade börjat äta fläsk, inte direkt så att dom skulle strunta i att ha fasta i 1 månad!
Hoppas med dom vinner! Det många tar fel på men sverigedemokraterna är att dom är inte rasister, dom vill inte ta in fler invandrare än vad vi klarar av, som snart så kommer vi fan inte få göra någonting som vi brukar göra, inte midsommar inte jul osv. Sverigedemokraterna vill bara att vi ska stå kvar där vi står. Jag är inte rasist, jag är nationalist!
Prrrecis. Tuffare tag helt enkelt, sen får väl invandrarna skrika att vi är rasister hur mycket de vill. Tycker att folk inte ska ta åt sig så mycket av att bli kallade rasister, det är ju trots allt något man skulle kunna vara lite stolt över, att man då värnar om Sveriges hälsa och kultur. Men liksom vissa som drar alla invandrare över en kant, drar vissa invandrare alla svenskar över en kant och allt de inte gillar är helt plötsligt rasistiskt...
Sen är det ju skillnad på rasism och rasism också, om vissa kallar svenskar för rasister bara för att vi inte firar deras högtider elr liknande, det är ju inte rasism. Men om någon/några aktivt nekar invandrarna jobb, blokerar lediga platser på t.ex tunnelbana eller buss då är det ju rasism och det är inte ok någonstans.
Förövrigt så har jag ingenting emot invandrare över huvudtaget, det finns idioter inom alla kulturer.
_____________________________________________________________
"In my body, where the shame-gland should be, there is instead another awesome-gland! True story!"

-Barney Stinson
joar
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 659
Blev medlem: 14 juli 2011, 06:36

Inlägg av joar »

bensinskalle skrev:
MrAndersson skrev:
bensinskalle skrev: Nä, går inte. Om du hade en perfekt generator och motor i vacuum, utan friktion och värmeförlust så skulle det kanske gå.

En generator kan inte producera med energi än vad som förs in i den, minus ungefär 10% i förluster, eller om det var mer. Så om en 10W motor driver en generator kommer den max kunna ge 9W. Motorn har också en förlust på 10% dessutom.

Har för mig att dom jobbar på en generator som jobbar utan friktion, den "flyter" på magnetfält på dom ställena där de bildas friktion, så den nuddar inget men funkar fortfarande som den ska.

Eller är detta något jag fått för mig?
Inte alls omöjligt! Sen hur bra den fungerar rent praktiskt är ju en annan sak. Det blir ju svårt att applicera på en bil med remdrift osv, svårt å tro att ett magnetfält kan hålla spänsten i en rem...

Men du har fortfarande värmeförluster och eventuellt friktionsförluster mot atmosfären, men de beror ju lite på hur den ser ut då förstås.


det som är steget närmare är fusion kärnkraftverk och det är en evighets maskin (nästan) (:
riejumikäl
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 493
Blev medlem: 14 februari 2011, 21:20

Inlägg av riejumikäl »

MrAndersson skrev:men om man då kopplar en generator till en motor och generatorn alstrar mer energi än motorn behöver, och den energin som blir över går till att ge generatorn ännu mer energi än motorn alstrar.

DÅ borde man få en maskin som bara ökar och ökar i kraft hela tiden, och därmed tillslut borde kunna försörja hela jorden? DOck skulle den bli väldigt stor.

Men de borde väll bli en evighetsmaskin, som kan ge energi till allt på jorden? ;)
Du kan aldrig utvinna mer energi än det går åt.
Energiprincipen säger följande: "Energi kan inte skapas eller förintas, bara gå över i olika skepnader."
Om man skulle driva en generator med en motor och generatorn skulle skapa mer energi än vad som krävs för att driva den så betyder det att det skulle skapas energi. Det går inte enligt fysiker då man säger att all energi skapades under big bang.
När du driver en generator med en motor så går ca 70/65% av energin i bränslet ut i värmeenergi beroende på vilken verkningsgrad motorn har, resten går åt för att driva runt motorn/generatorn :)
Användarens profilbild
moppepojk
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 590
Blev medlem: 29 oktober 2010, 19:55
Ort: Eddie Meduza

Inlägg av moppepojk »

PoWeRKinG skrev:Hur fungerar en bilmotor? Jag menar, sett en del som har vanliga bilar som dom får in mer luft och bättre insprutning bara så ligger dom på 600 hk.. Om man ska trimma en motor, behöver man inte byta vev, kolv osv för att det inte ska pajja? Eller håller en bilmotor för 600 hk direkt från fabrik?

Alltid vara bra med lite baskunskaper om hur den fungerar ;)
Alltså det beror ju lite på vad det är för motor ;P Men smidda kolvar och vevstakar ger inte så mycket efekt men det är helt klart hållbarare.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

joar skrev:
bensinskalle skrev:
MrAndersson skrev: Inte alls omöjligt! Sen hur bra den fungerar rent praktiskt är ju en annan sak. Det blir ju svårt att applicera på en bil med remdrift osv, svårt å tro att ett magnetfält kan hålla spänsten i en rem...

Men du har fortfarande värmeförluster och eventuellt friktionsförluster mot atmosfären, men de beror ju lite på hur den ser ut då förstås.


det som är steget närmare är fusion kärnkraftverk och det är en evighets maskin (nästan) (:
Nä inte de heller egentligen. Man omvandlar bara något till något annat.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
moppepojk
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 590
Blev medlem: 29 oktober 2010, 19:55
Ort: Eddie Meduza

Inlägg av moppepojk »

VoxuzZ skrev:
BAAAOOOUUTIAN! skrev:
Victorh skrev: nu får du förklara såklart alla är lika mycket värda men dagens samhälle så har blivit så åt helvete att om man har annorlunda klädstil är lite rundare är kort eller inte har kanske så mycket pengar har man rätt att mobba den.

Alla är lika mycket värda man kan inte säga någon är mer värd änn andra vissa kanske är mer hjälpsamma änn andra vissa kanske klarar sig bättre i skolan vissa kanske inte har något fel som dyslexi men inte fan ör man mindre värd för man har dyslexi.
tror han menade precis tvärt om, de som tro att de är mer värda än alla andra och måste mobba dom för det är imo inte lika mycket värda som de snälla folket som istället hjälper de mobbade!
Alla är inte lika värda för mig. Om ni skulle välja mellan att rädda eran mamma eller någon person som du inte har den blekaste aning om vem det är, vem skulle du rädda? Sin mamma såklart. För dig är ju din mamma mer värd än en random person, så då kan ju du inte säga att alla är lika mycket värda för dig.

Eller om en person som har dödat 100 pers, och en har räddat 100 pers så tycker ju inte jag att han som dödat massor är lika mycket värd.
så du tycker att äckliga pedofil gubbar som har knullat och rövat bort barn i hela sitt liv är lika mycket värd som en vanlig människa?
Skriv svar