Sida 1 av 1
Moppe booar på fullgas läs längst ner!
Postat: 16 december 2011, 20:03
av Victorh
Hejsan vettefan har felsökt moppen hela dagen idag för satte på sportluftfilter och trimmrör och dit 80 munstycke.
När den går på tomgång dör den men om jag gasar lite så fortsätter den gå på tomgången direkt jag släpper gasen så dör den.
Men sen när jag kommer upp i 15km/h håller samma gas 5 sek senare drar den på grymmt och sedan dör.
Har pillat på luftskruven då den var längst in skruvad alltså fast? så gick den iaf 0-30km/h utan någonlunda problem.
Den booar och dör sedan stiftet har jag inte kunnat kolla pga av den inte hunnit äns få färg.
Så nu undrar jag skall jag byta upp munstycke?
Hade förr 60 med trimmrör gick hur bra som helsst.
Nu med sportluft och trimmrör så har jag 80? 20strl större så borde inte vara för litet
Drar ingentjuvluft läcker inte heller bensin eller har inte sett några symptomer på det ännu och det är för mörkkt att kolla noggrannare. Det är kallare änn senaste jag körde cirka 7grader kan det påverka mycket?
EDIT:
Har en keeway med 16mm dellorto fögg automatchoken är också rengjord
_____________________________________________
EDIT:
Moppen booar på fullgas nu men ni kan läsa vad jag gjort.
Satte 20strl större gick inte alls höjde nålen och har luftskruven fullt inskruvad efter att jag bytt till sportluftfilter.
Nu då jag var och körde booar den på fullgas släpper jag lite gasen går den lika fort men slutar boa..
Men konstiga är den är svårtstartad och vill inte får bensin tillräcklit i början så är munstycket för litet? Har fan krånglat förr med förgasare och har inga andra munstycken att testa men behöver veta för munstycke satserna är 80+ och 80-
Postat: 16 december 2011, 20:08
av Ekman
20 storlekar e ju no jävlit stort.. sku sej att den dör pga att de får för mycket.. men varför den dör på låga varv har jag ingen aning om, säkert för att den får för mycket luft

Postat: 16 december 2011, 20:13
av Roxxen96
Den får för
mycket bensin. Flytta trottel clipset till mindre bensin, eftersom den dör på tomgång. Sen byt ner till mindre munstycke, alldelles för stort för den setupen.
Edit: Samma hände för mig när jag satte på effektröret, trotteln var på mest bensin, bytte till mitten, sen bytte ner till 70 munstycke ifrån 72. Nu går den fin fint och håller tomgången

Postat: 16 december 2011, 20:13
av Erikols
om du hade 60 i munstycke med trimrör borde du ha 65-75 med trim och sportluftfilter!
Postat: 16 december 2011, 20:23
av Victorh
aa men roliga är den började gå bättre då jag skruvade fast luft skruven så den får mera bensin....
Postat: 16 december 2011, 20:25
av Mattyyy
Victorh skrev:aa men roliga är den började gå bättre då jag skruvade fast luft skruven så den får mera bensin....
Testa med större munstycke då
Postat: 16 december 2011, 20:25
av Roxxen96
Victorh skrev:aa men roliga är den började gå bättre då jag skruvade fast luft skruven så den får mera bensin....
Vi säger såhär som min brorsa lärt mig. Byt hack på trotteln, om du sätter den på mindre bensin. OM den då går bättre efter, då vet du vilket håll du ska åt, alltså den ska ha mindre bensin. Om den går sämre så ska den ha mer bensin. Det är en bra "grundprincip" att testa sig fram.
Postat: 16 december 2011, 20:27
av Ekman
Mattyyy skrev:Victorh skrev:aa men roliga är den började gå bättre då jag skruvade fast luft skruven så den får mera bensin....
Testa med större munstycke då
Huvudmunstycket används bara vid 3/4 --> full gas, så det har inget med att den inte går på tomgång med. Den får för mycket luft.
Det borde ju hjälpa att byta upp lågfartsmunstycke.. eller så tar man bara bort sportluftfiltret

Postat: 16 december 2011, 20:28
av Victorh
Roxxen96 skrev:Victorh skrev:aa men roliga är den började gå bättre då jag skruvade fast luft skruven så den får mera bensin....
Vi säger såhär som min brorsa lärt mig. Byt hack på trotteln, om du sätter den på mindre bensin. OM den då går bättre efter, då vet du vilket håll du ska åt, alltså den ska ha mindre bensin. Om den går sämre så ska den ha mer bensin. Det är en bra "grundprincip" att testa sig fram.
hmm får försöka mig på trotteln nån dag har en vanlig sak att allting ploppar sönder då jag skruvar...
Men endå nog skall det väl gå men tycker det där var förjävligt problem... Fattar inte hur det kunde påverka då jag var nästan 100 på det var för stort...
Postat: 16 december 2011, 20:28
av Roxxen96
vicke xX SMT skrev:Mattyyy skrev:Victorh skrev:aa men roliga är den började gå bättre då jag skruvade fast luft skruven så den får mera bensin....
Testa med större munstycke då
Huvudmunstycket används bara vid 3/4 --> full gas, så det har inget med att den inte går på tomgång med. Den får för mycket luft.
+1. Nu tjatar jag som fan om detta trottel clipset, men trottel clipset har med det att göra på tomgången! Den får för mycket / lite på tomgång det är därför den dör.
EDIT: Bra testa det Vicke

Nejdå klart det inte går sönder. Bara ta det lugnt och fint.

Postat: 16 december 2011, 20:30
av Mattyyy
vicke xX SMT skrev:Mattyyy skrev:Victorh skrev:aa men roliga är den började gå bättre då jag skruvade fast luft skruven så den får mera bensin....
Testa med större munstycke då
Huvudmunstycket används bara vid 3/4 --> full gas, så det har inget med att den inte går på tomgång med. Den får för mycket luft.
Det borde ju hjälpa att byta upp lågfartsmunstycke.. eller så tar man bara bort sportluftfiltret

Aha trodde det bestämde all soppa tillförsel så då är lågfartsmunstycket vid lägre farter eller?
Postat: 16 december 2011, 20:31
av Roxxen96
Mattyyy skrev:vicke xX SMT skrev:Mattyyy skrev:
Testa med större munstycke då
Huvudmunstycket används bara vid 3/4 --> full gas, så det har inget med att den inte går på tomgång med. Den får för mycket luft.
Det borde ju hjälpa att byta upp lågfartsmunstycke.. eller så tar man bara bort sportluftfiltret

Aha trodde det bestämde all soppa tillförsel så då är lågfartsmunstycket vid lägre farter eller?
Lågfart och trotteln är bensin tillförseln vid låga varv, speciellt trotteln då den reglerar hur mycket bensin den ska få på tomgång. Huvudmunstycke = 3/4 - 4/4 gas.
Postat: 16 december 2011, 20:32
av Mattyyy
Roxxen96 skrev:Mattyyy skrev:vicke xX SMT skrev:
Huvudmunstycket används bara vid 3/4 --> full gas, så det har inget med att den inte går på tomgång med. Den får för mycket luft.
Det borde ju hjälpa att byta upp lågfartsmunstycke.. eller så tar man bara bort sportluftfiltret

Aha trodde det bestämde all soppa tillförsel så då är lågfartsmunstycket vid lägre farter eller?
Lågfart och trotteln är bensin tillförseln vid låga varv. Huvudmunstycke = 3/4 - 4/4 gas.
Jaha då har jag lärt mig nått nytt idag med. Tack!
Postat: 16 december 2011, 20:35
av Victorh
Roxxen96 skrev:Mattyyy skrev:vicke xX SMT skrev:
Huvudmunstycket används bara vid 3/4 --> full gas, så det har inget med att den inte går på tomgång med. Den får för mycket luft.
Det borde ju hjälpa att byta upp lågfartsmunstycke.. eller så tar man bara bort sportluftfiltret

Aha trodde det bestämde all soppa tillförsel så då är lågfartsmunstycket vid lägre farter eller?
Lågfart och trotteln är bensin tillförseln vid låga varv, speciellt trotteln då den reglerar hur mycket bensin den ska få på tomgång. Huvudmunstycke = 3/4 - 4/4 gas.
men nu går den skit vid 2/4 också men bra men sedan 3/4 skit 1/4 ok 0/4 skit
Postat: 16 december 2011, 20:40
av Ekman
Victorh skrev:Roxxen96 skrev:Mattyyy skrev:
Aha trodde det bestämde all soppa tillförsel så då är lågfartsmunstycket vid lägre farter eller?
Lågfart och trotteln är bensin tillförseln vid låga varv, speciellt trotteln då den reglerar hur mycket bensin den ska få på tomgång. Huvudmunstycke = 3/4 - 4/4 gas.
men nu går den skit vid 2/4 också men bra men sedan 3/4 skit 1/4 ok 0/4 skit
höj nålen då

Postat: 16 december 2011, 20:47
av Victorh
aa skall förfan göra det då jag hittar video guide sett en nångång

Postat: 16 december 2011, 22:15
av anton96
ta o rengör förgasaren när du ändå håller på och pillar, tror dock inte det är det men värt och testa då det går över en natt

Postat: 16 december 2011, 22:30
av somlow
Enkel sammanfattning av allt till er andra och victor. Köp inte sportluft när ni inte har en sådan setup som är i behov av mer luft. Annars drar den bara onödigt mer bensin och krävs en del pillande och kunskap.
Men jag fyller på roxxen att ändra clipset då det kommer bli bättre. Du skruvar av throttel locket och sen kommer du se gas vajern och en stor silvrig sak som är throtteln. Ta av gas vajern från throtteln och var försiktig med fjädern som kan flyga iväg. Och när du fått av allt så tar du bara av den guldiga nålen och ändrar clipset neråt som ger den mer bensin. Det finns fyra steg du kan välja mellan då högst upp får den mindre bensin och längst ner mer benisin.
När du gjort det så är det bara att sätta tillbaka allt igen och OBS det kan vara lite pillrigt att få dit gasvajern i throtteln igen så ha tålamod.
Postat: 16 december 2011, 22:34
av Roxxen96
somlow skrev:Enkel sammanfattning av allt till er andra och victor. Köp inte sportluft när ni inte har en sådan setup som är i behov av mer luft. Annars drar den bara onödigt mer bensin och krävs en del pillande och kunskap.
Men jag fyller på roxxen att ändra clipset då det kommer bli bättre. Du skruvar av throttel locket och sen kommer du se gas vajern och en stor silvrig sak som är throtteln. Ta av gas vajern från throtteln och var försiktig med fjädern som kan flyga iväg. Och när du fått av allt så tar du bara av den guldiga nålen och ändrar clipset neråt som ger den mer bensin. Det finns fyra steg du kan välja mellan då högst upp får den mindre bensin och längst ner mer benisin.
När du gjort det så är det bara att sätta tillbaka allt igen och OBS det kan vara lite pillrigt att få dit gasvajern i throtteln igen så ha tålamod.
Bra förklaring somlow!

Alla mopeder har olika många hack, Derbi har tex 5, aerox 3 etc. Vet inte hur många din keeway har Victorh, men gör precis som somlow förklarade! Tålamod är det verkligen som gäller.
Postat: 16 december 2011, 23:18
av aerox ph turner
vicke xX SMT skrev:20 storlekar e ju no jävlit stort.. sku sej att den dör pga att de får för mycket.. men varför den dör på låga varv har jag ingen aning om, säkert för att den får för mycket luft ;)
Han behöver nog ställa in luft skruven och tomgången bättre ;)
Postat: 17 december 2011, 12:38
av Victorh
somlow skrev:Enkel sammanfattning.....
Jaa tycker du inte det är dags för ett sportluftfilter om man vill ha det där lilla extra i accet då man har Trimmrör och kommer komma trimmvariator och racing koppling. Sen då org cylindern är slut en sportcylle så varför inte Sportluftfilter?
Den ökade accet jävlit mycket fast den går skit tror pga så jävlit strypt org box.
Sen tack för beskrivningen skall försöka pilla i helg någondag efter jag städat garaget så jag hittar alla skruvar vad jag skjuter bort....
aerox ph turner skrev:vicke xX SMT skrev:20 storlekar e ju no jävlit stort.. sku sej att den dör pga att de får för mycket.. men varför den dör på låga varv har jag ingen aning om, säkert för att den får för mycket luft

Han behöver nog ställa in luft skruven och tomgången bättre

Du har inte läst allt.... Senså skall det vara 80-90 med trimmrör och sportluftfilter säger alla till en keeway så inte konstigt....
Postat: 17 december 2011, 12:42
av difaren
Victorh skrev:somlow skrev:Enkel sammanfattning.....
Jaa tycker du inte det är dags för ett sportluftfilter om man vill ha det där lilla extra i accet då man har Trimmrör och kommer komma trimmvariator och racing koppling. Sen då org cylindern är slut en sportcylle så varför inte Sportluftfilter?
Den ökade accet jävlit mycket fast den går skit tror pga så jävlit strypt org box.
Sen tack för beskrivningen skall försöka pilla i helg någondag efter jag städat garaget så jag hittar alla skruvar vad jag skjuter bort....
aerox ph turner skrev:vicke xX SMT skrev:20 storlekar e ju no jävlit stort.. sku sej att den dör pga att de får för mycket.. men varför den dör på låga varv har jag ingen aning om, säkert för att den får för mycket luft

Han behöver nog ställa in luft skruven och tomgången bättre

Du har inte läst allt.... Senså skall det vara 80-90 med trimmrör och sportluftfilter säger alla till en keeway så inte konstigt....
80-90 i munstycke låter
Riktigt Stort, min kompis har en aerox med trimkrök osv... 72 munstycke...
Hursomhelst så trorjag att du har för stort munstycke eftersom den verkar dränka sig själv när du drar på ordentligt.
Lågfartsmunsstycket är inget som ska behövas byta!
Postat: 17 december 2011, 12:50
av Victorh
difaren: Hur förklarar du den gick bättre då jag stängde luftskruven?
Så nu är det så nålen är på för liten blandning men munstycket är för stort ?
Edit: nu får ni förklara hur ni lyckas skjuta iväg fjädern? tog 1minut för mig första gången att flytta clipset det var inget pillande eller något annat... Nu går den bra 0-40 men huvudmunstycket är för litet/stort flyttade clipset på högsta hacket så den får mera bensin fanns 5 hack.
tack för allas hjälp

Postat: 19 december 2011, 18:23
av Victorh
sådär ny fråga
Postat: 19 december 2011, 18:50
av potog
byt ner dej!
testa 65-70

Postat: 19 december 2011, 18:51
av Ekman
får nog för mycket bensin.