Tvätta insidan av blocket med högtryck?

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm
Användarens profilbild
anthmyr
Yamaha Racing Team

Tvätta insidan av blocket med högtryck?

Inlägg av anthmyr »

Tja, har tänkt att rengöra insidan av blocken på mopparna , frågan är om det går med högtryck? om man inte sprutar mot lagrena då... har tömt blocket på koppling,startdrev osv hoppas någon vet :)
Yamaha Aerox/Neos/Slider / Beta RR 8)

Nerox- http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=33282

Utseende är inte allt , men hur ofta runkar du till någons personlighet?
Användarens profilbild
saile96
King of the street

Re: Tvätta insidan av blocket med högtryck?

Inlägg av saile96 »

anthmyr skrev:Tja, har tänkt att rengöra insidan av blocken på mopparna , frågan är om det går med högtryck? om man inte sprutar mot lagrena då... har tömt blocket på koppling,startdrev osv hoppas någon vet :)
ja det går fastvärför skulle det inte vara rent på insidan ?
:D
edit du kan oxså spruta på lagrena om du torkar och smörjer dom efter
Senast redigerad av saile96 den 14 december 2011, 11:48, redigerad totalt 1 gånger.
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Insidan?

Om du ska använda högtryck, eller tvätta öht utom utsidan så bör du rensa blocket helt. Kör du med högtryck, eller avfettning etc, är det extremt lätthänt att det kryper in i lager, innanför packboxar etc, och drar med sig ev skit om du kör med högtryck. Händer det förkortar du livslängden avsevärt på motorn.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
ajonson
Farsans gamla zündapp

Inlägg av ajonson »

Skulle aldrig våga tvätta med vatten kring lager, förutom när man bara spolar av moppen med vatten, Om du ska tvätta på insidan skulle jag nog ha tagit ur allt i motorn och blästrat istället.
Shake 'n Bake!
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Hink. Diesel/bensin. Borste. Börja jobba!
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous

Inlägg av Axel »

När ja fick släcka en eld i garaget o mitt block var i två delar, o de kom brandsläckarpulver i de, så var de diesel i kompressorsprutan o rengöra. Tog sin lilla tid, men annars hade de bara varit o kasta skiten. :)
bibapeolola
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew

Inlägg av Victorh »

Erik_ skrev:Hink. Diesel/bensin. Borste. Börja jobba!
diesel skulle jag säga effektivare änn bensin
Användarens profilbild
anthmyr
Yamaha Racing Team

Inlägg av anthmyr »

Asså insidan va dålig beskrivning.. Men under variator kåpan , bakom tändningen ( ska inte köra mer högtyck där ) ligger massa små "spån" från remmen och det är svårt att komma åt med bensin och en trasa, eftersom blocket är "gropit" och då tänkte jag man kanske kunde köra med högtryck :)

jarken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jarken »

anthmyr skrev:Asså insidan va dålig beskrivning.. Men under variator kåpan , bakom tändningen ( ska inte köra mer högtyck där ) ligger massa små "spån" från remmen och det är svårt att komma åt med bensin och en trasa, eftersom blocket är "gropit" och då tänkte jag man kanske kunde köra med högtryck :)
om de bara är massa "spån" som du säger som ligger där kanske tryckluft fungerar? :P
Användarens profilbild
anthmyr
Yamaha Racing Team

Inlägg av anthmyr »

jarken skrev:
anthmyr skrev:Asså insidan va dålig beskrivning.. Men under variator kåpan , bakom tändningen ( ska inte köra mer högtyck där ) ligger massa små "spån" från remmen och det är svårt att komma åt med bensin och en trasa, eftersom blocket är "gropit" och då tänkte jag man kanske kunde köra med högtryck :)
om de bara är massa "spån" som du säger som ligger där kanske tryckluft fungerar? :P

aa, vet att man kan värma upp motorn ( köra) sen bara blåsa ut skiten men har ingen högtryck nu :?

Användarens profilbild
Danne
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Danne »

blocket bör vara helt tomt, vill du ha ett tips från min sida så köp en stor avfettningsdunke på biltema och lägg i en stor hink eller dylik tillsammans med blocken över en natt.
Sedan sköljer du av blocken med vatten, vattenslang eller högtrycks tvätt spelar ingen roll.
Sen köper du citronsyra och blandar runt det i vatten och stoppar i blocken över en natt igen ( för att få bort oxering)
Användarens profilbild
anthmyr
Yamaha Racing Team

Inlägg av anthmyr »

Danne skrev:blocket bör vara helt tomt, vill du ha ett tips från min sida så köp en stor avfettningsdunke på biltema och lägg i en stor hink eller dylik tillsammans med blocken över en natt.
Sedan sköljer du av blocken med vatten, vattenslang eller högtrycks tvätt spelar ingen roll.
Sen köper du citronsyra och blandar runt det i vatten och stoppar i blocken över en natt igen ( för att få bort oxering)
okej tack, finns citron syra på biltema eller ? :)

Skriv svar