Xtreme fälg till DRD

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm
Jansson´s DRD
Svårstartad skrothög

Xtreme fälg till DRD

Inlägg av Jansson´s DRD »

Tjena :)
Vet ni om xtremes, xraces cross fälgar passar på en DRD 03 sm moped? :?

Jag tycker det borde vara samma fälg till en drd eller tex en xtreme??! Det är la bara swing, dämpare, skivor som är skillnaden?

Svara bara om ni säkert vet, orkar inte med alla idioter som tror dom kan..
Mopeder är som hundar, dom behöver trimmas då o då :)
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Inlägg av PK »

Beror HELT på vad du menar med en drd :roll:
Användarens profilbild
yahama94
Hyper-Dt50x

Inlägg av yahama94 »

Det gör dom 100% säker :)
(Har hfat de!)
Användarens profilbild
Pontusandersson95
Kan man byta?

Inlägg av Pontusandersson95 »

PoWeRKinG skrev:Beror HELT på vad du menar med en drd :roll:
finns bara 1 drd 03?
Kommentera mina bilder:)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

De är ju dedär med skivorna. Din drd har väl dubbla skivor? Inga andra nav, så vitt jag vet, förutom drd 03, edition 04 samt limited som har dubbla original, har fäste för bubbla skivor. Så då får du plocka bort ett ok och byta eller plugga bromsslangen.

btw; de finns ju drd 03 R, kommer inte ihåg om det sitter dubbla skivor på dom, men du kan ju alltid kika. I så fall är det ju en sån fälg du ska ha ;)

Bakfälgen passar. Det finns två olika nav, ett med lite större och ett med lite mindre drevfäste, alltså finns det 2 sorters drev. Men jag har bara stött på den större varianten på drd pro, tror den mindre varianten sitter på i princip alla andra, så tar du fälg från xtreme/ xrace är de lugnt.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Jansson´s DRD
Svårstartad skrothög

Okej, men det är så att jag köpte ett par fälgar häromdan sa han sa var till en xtreme men idag när jag testade så passade det inte alls! :cry:

Original hjullaxen var för grov så jag satte dit en gängstång i lagom storlek istället, sen märkte jag att hela fälgen var ca 5mm bredare än min andra fälg så den fick inte plats i swingen. Då slipade jag ner lite på ena sidan av bromsoksfästet, då fick fälgen plats men det gick inte snurra hjullhelvetet pga att bultarna till bakdrevet tog i swingen.... Efter lite mer moddande så fick jag iaf hjulet på plats.
Sen började jag men framfälgen, samma problem ( original hjulaxeln för tjock.... och fälgen ca 3 CM för smal!!!!

Känns som att det inte är Derbi fälgar trots allt, eller vad tror ni? :roll:
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Inlägg av PK »

Jansson´s DRD skrev:Okej, men det är så att jag köpte ett par fälgar häromdan sa han sa var till en xtreme men idag när jag testade så passade det inte alls! :cry:

Original hjullaxen var för grov så jag satte dit en gängstång i lagom storlek istället, sen märkte jag att hela fälgen var ca 5mm bredare än min andra fälg så den fick inte plats i swingen. Då slipade jag ner lite på ena sidan av bromsoksfästet, då fick fälgen plats men det gick inte snurra hjullhelvetet pga att bultarna till bakdrevet tog i swingen.... Efter lite mer moddande så fick jag iaf hjulet på plats.
Sen började jag men framfälgen, samma problem ( original hjulaxeln för tjock.... och fälgen ca 3 CM för smal!!!!

vette fan. men jag antog att det var vanliga xtremefälgar och du har en vanlig drd. har en kompis med drd (dock LE) med dubbla ok i fram och gjutna fälgar med waveskivor och lite sånt..

men dom borde passa om det är vanliga derbifälgar.

släng upp en bild så kan vi kolla om det är derbifälgar :)
Jansson´s DRD
Svårstartad skrothög

bensinskalle skrev:De är ju dedär med skivorna. Din drd har väl dubbla skivor? Inga andra nav, så vitt jag vet, förutom drd 03, edition 04 samt limited som har dubbla original, har fäste för bubbla skivor. Så då får du plocka bort ett ok och byta eller plugga bromsslangen.

btw; de finns ju drd 03 R, kommer inte ihåg om det sitter dubbla skivor på dom, men du kan ju alltid kika. I så fall är det ju en sån fälg du ska ha ;)

Bakfälgen passar. Det finns två olika nav, ett med lite större och ett med lite mindre drevfäste, alltså finns det 2 sorters drev. Men jag har bara stött på den större varianten på drd pro, tror den mindre varianten sitter på i princip alla andra, så tar du fälg från xtreme/ xrace är de lugnt.
Min har dubbla skivor men har bara tänkt att plugga ena så det löser sig :roll: Men misstänker att jag har fel fälgar :cry:
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Jansson´s DRD skrev:Okej, men det är så att jag köpte ett par fälgar häromdan sa han sa var till en xtreme men idag när jag testade så passade det inte alls! :cry:

hmm de va som fan...

Inte omöjligt att xtreme har mindre hjulaxlar, den har ju trots allt annan sving och gaffel. Alla drd:er har ju marchozzi gafflar och aluminiumsving av nåt slag, prl iaf. Men att bredden skulle vara så olika låter konstigt
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Jansson´s DRD
Svårstartad skrothög

bensinskalle skrev:

hmm de va som fan...

Inte omöjligt att xtreme har mindre hjulaxlar, den har ju trots allt annan sving och gaffel. Alla drd:er har ju marchozzi gafflar och aluminiumsving av nåt slag, prl iaf. Men att bredden skulle vara så olika låter konstigt
mm det är möjligt :roll: men ska nog testa om fälgarna passar på min brorsas moped för han har en xtreme så på den ska det ju passa direkt på. Om det är rätt fälgar dvs :wink:
Skriv svar