Sida 1 av 1

Slutar tända vid högre varvtalen

Postat: 6 december 2011, 15:36
av Mrx_MackaN
Hej.

Jag har en Rieju MRX Power up som på sistonde har gått skit dåligt.
Jag vet inte om det är för att det är kallt nu för tiden eller så. Det började med att hela motorn vibrerade och effekten minskade. Så då renoverade jag motorn och bytte Vevparti och ramlager, för att jag trodde att kolven slog emot topplocket så det uppstod vibrationer pga det sättet, vibrationerna har gått bort lite. Men det andra är kvar. Nu dör även moppen vid dom högre varvtalen och är skit svår att starta, förut startade moppen på 1-2 kicks, nu kan jag stå och kicka upp mot 20 + kicks för att den ska starta. När den väl är gång och när man gasar dör den (när den är kall). Och sen när man väll har kommit iväg med moppen så låter det som att moppen slutar tända / varva vid dom högre varven, och liksom hackar sig fram. Moppen ryker också ovanligt mycket. Så häromdagen gjorde jag rent förgasaren och sänkte munstycke med 7 storlekar. Fortförande samma sak....

Tror ni att det kan bero på att det är kallt ute och att man måste ställa in förgasaren?
T,ex justera luftskruven / tomgångs skruven, och hitta rätt munstycke?
Eller tror ni att det är något helt annat fel?

Jag kommer lägga upp en film hur moppen går senare ikväll så får ni se & höra !:D

Tacksam för svar !:D

Postat: 6 december 2011, 15:38
av Ekman
testat att byta tändstift?

Postat: 6 december 2011, 15:40
av Mrx_MackaN
Tror knappast det kan bero på tändstiftet, den får bra gnista och det.

Postat: 6 december 2011, 16:04
av Mrx_MackaN
Jag lägger upp filmen senare ikväll;)

Postat: 6 december 2011, 16:35
av streamjr
jag tror också det är stiftet + dåligt inställd förgasare, sen ska man väll gå upp i storlek på vintern?

Postat: 6 december 2011, 16:48
av Mrx_MackaN
Mitt tändstift är hel svart, så upp ska jag inte.

Postat: 6 december 2011, 16:50
av Ekman
Mrx_MackaN skrev:Mitt tändstift är hel svart, så upp ska jag inte.
då ska du ha mindre munstycke..

och att den dör på höga varv beror säkert på att den dränks..

Postat: 6 december 2011, 17:50
av bensinskalle
Mrx_MackaN skrev:Mitt tändstift är hel svart, så upp ska jag inte.
Hur noga var du när du monterade ihop motorn?

Och hur ser stiftet ut egentligen, är det bara mörkt/ blött eller är det svart/ klibbigt?

Vad har du för setup på moppen, originalmunstycke och vad har du nu?

Postat: 6 december 2011, 19:46
av Mrx_MackaN
Vi var väldigt noga när vi monterade ihop motorn, tändstiftet är svart och har nyligen satt dit original munstycke.

Postat: 6 december 2011, 19:59
av bensinskalle
Låter som den drar i sig olja från växellådan, eller om nu oljepumpen levererar ofantliga mängder annars. Men de ska till ganska mycke innan det börjar märkas.

Postat: 6 december 2011, 22:02
av DiNozzan
Har den gått långt innan renoveringen? Testa byta reeds :)

Postat: 6 december 2011, 23:38
av persson7
Lite off topic här men, om den är trimmad hur gjorde du med din ecu box, borrade du eller?

Postat: 6 december 2011, 23:58
av Trinity
Min har liknande syptom fast en mrx 07 racing, ingen power up, jättesvårstartad, och går likadant som din.
Det jag gjorde när den började gå så var att ta av avgasröret, fast tror inte att det är felet...

Postat: 7 december 2011, 00:15
av DiNozzan
Trinity skrev:Min har liknande syptom fast en mrx 07 racing, ingen power up, jättesvårstartad, och går likadant som din.
Det jag gjorde när den började gå så var att ta av avgasröret, fast tror inte att det är felet...
Lär ju vara tändningen men när reedsen är slitna så blir skiten svårstartat. Hur långt har dom gått? :) Dock tror jag det är något med träningen, kanske börjar bli sliten den med? :P

Postat: 7 december 2011, 07:38
av streamjr
persson7 skrev:Lite off topic här men, om den är trimmad hur gjorde du med din ecu box, borrade du eller?
när jag pluggade ur min borrade jag ecun :)

Postat: 21 december 2011, 20:41
av Mrx_MackaN
Still need help ;)

Postat: 22 december 2011, 01:00
av Trinity
Orginalmunstycke och plugg sitternu i, och det fungerar helt okej, dock inte helt inställd, så lite låg tomgång typ. testa att sätta i orginalgrejjer o se ifall det fungerar. Min har gått lite över 600mil. Inget fel på tändningen tror jag inte

Postat: 22 december 2011, 08:12
av potog
Att den dör det tror jag beror på att den får för lit bensin.
Upplevs det liksom som om den laggar eller va man ska säga på dom högre varven?
Men testa å byt upp dej.... Eller skruva in luft skruven lite ;)

Postat: 22 december 2011, 11:33
av FiiDDe
Skitigt tändstift om inte så kolla att bensinen flyter på fint i slangarna :D

Postat: 22 december 2011, 12:33
av joar
potog skrev:Att den dör det tror jag beror på att den får för lit bensin.
Upplevs det liksom som om den laggar eller va man ska säga på dom högre varven?
Men testa å byt upp dej.... Eller skruva in luft skruven lite ;)


men om stiftet är blött?

Kan ju va så att den inte får tillräckligt me luft, kolla luftfiltret