Sida 1 av 1
cpi aragon konstig efter trimrör!
Postat: 3 december 2011, 12:07
av OscarCpI
Hej, jag har en cpi aragon som jag har dragit v ringen och satt på ett leovince zx rör på nu på raksträcka går han i 80 men han varvar upp till 8000varv sen går han ner i varv igen. I uppförsbacken så varvar han upp likadant men sen varvar han ner mer och mer han orkar knappt upp. Vad kan det bero på? och om man kommer i fart så går han men om backen är lång så varvar han ner efter en stund igen. Sad snälla hjälp mig! Very Happy
Postat: 3 december 2011, 12:14
av Victorh
80 med gps eller?
Fel munstycke tror jag...
Postat: 3 december 2011, 12:20
av OscarCpI
vet ej enligt mätaren men min kompis åkte bakom mig och hans var på 65 och den stämmer men jag åkte fortare än honom
okej

men måste man byta munstycke kan man inte göra nåt bara så den får mer bensin?

Postat: 3 december 2011, 12:27
av Victorh
OscarCpI skrev:vet ej enligt mätaren men min kompis åkte bakom mig och hans var på 65 och den stämmer men jag åkte fortare än honom
okej

men måste man byta munstycke kan man inte göra nåt bara så den får mer bensin?

gick max i 60/62 för variatorn spärra

Postat: 3 december 2011, 12:36
av OscarCpI
va ?

Postat: 3 december 2011, 12:59
av difaren
Victorh skrev:OscarCpI skrev:vet ej enligt mätaren men min kompis åkte bakom mig och hans var på 65 och den stämmer men jag åkte fortare än honom
okej

men måste man byta munstycke kan man inte göra nåt bara så den får mer bensin?

gick max i 60/62 för variatorn spärra

tillbaka till ämnet.
Titta tändstiftet och se hur det ser ut och utgå ifrån det.
Postat: 3 december 2011, 13:02
av m0pp3p0jk
tror du får byta CDI:n och byta vikter : )
Postat: 3 december 2011, 13:02
av m0pp3p0jk
tror du får byta CDI:n och byta vikter : )
Postat: 3 december 2011, 13:07
av bensinskalle
OscarCpI skrev:vet ej enligt mätaren men min kompis åkte bakom mig och hans var på 65 och den stämmer men jag åkte fortare än honom
okej

men måste man byta munstycke kan man inte göra nåt bara så den får mer bensin?

Det är så man gör för att ge mer bensin, finns inget annat sätt.
Re: cpi aragon konstig efter trimrör!
Postat: 3 december 2011, 13:34
av timbooi23
OscarCpI skrev:Hej, jag har en cpi aragon som jag har dragit v ringen och satt på ett leovince zx rör på nu på raksträcka går han i 80 men han varvar upp till 8000varv sen går han ner i varv igen. I uppförsbacken så varvar han upp likadant men sen varvar han ner mer och mer han orkar knappt upp. Vad kan det bero på? och om man kommer i fart så går han men om backen är lång så varvar han ner efter en stund igen. Sad snälla hjälp mig! Very Happy
skulle gissa på vikterna, prova lättare

Postat: 3 december 2011, 14:01
av OscarCpI
okej. men tändstiftet påverkar väl inte eller ?

Postat: 3 december 2011, 15:43
av Roxxen96
OscarCpI skrev:okej. men tändstiftet påverkar väl inte eller ?

Man utgår efter stiftets färg, om det är oboybrunt är den rätt inställd, vitt för mager blandning, svart för fet blandning.
Postat: 4 december 2011, 22:29
av Victorh
m0pp3p0jk skrev:tror du får byta CDI:n och byta vikter : )
Cdi:n är inte något större problem för man byter variatorn till en trimmvariator.
bensinskalle skrev:OscarCpI skrev:vet ej enligt mätaren men min kompis åkte bakom mig och hans var på 65 och den stämmer men jag åkte fortare än honom
okej

men måste man byta munstycke kan man inte göra nåt bara så den får mer bensin?

Det är så man gör för att ge mer bensin, finns inget annat sätt.
lägg i munstycke som är 60-65 ungefär och kolla sen skall du sätta 4g vikter.
Postat: 8 december 2011, 20:00
av chrilla.1980
Japp som Victorh säger,,,,,prova med andra munstycken men kolla först som sagt var innan vilken färg det är på elektroden på tändstiftet.
Jag har varit med om att endel mopeder vandrat vid toppfart pga strypt cdi box också iofs men börja som sagt var igen med annat munstycke för att se om det blir bättre eller sämre!
Re: cpi aragon konstig efter trimrör!
Postat: 25 december 2011, 11:51
av CPIRockstar
OscarCpI skrev:Hej, jag har en cpi aragon som jag har dragit v ringen och satt på ett leovince zx rör på nu på raksträcka går han i 80 men han varvar upp till 8000varv sen går han ner i varv igen. I uppförsbacken så varvar han upp likadant men sen varvar han ner mer och mer han orkar knappt upp. Vad kan det bero på? och om man kommer i fart så går han men om backen är lång så varvar han ner efter en stund igen. Sad snälla hjälp mig! Very Happy
Kan ha med Vikterna att göra... Jag har en CPI Oliver Sport -06 med Stage 6 rör... min gjorde samma sak... så jag trodde först det var CDI:n, men sen när jag kollade runt lite så såg jag att CDI:n var ostrypt Original. Så jag testade att ta lättare vikter, för att den inte varvade ut riktigt... så nu så går den riktigt bra

85-90 km/h med GPS
Stage 6 är ju Högvarvigt, så då ska man ha 3,5 - 5,0 gram vikter.
Leovince zx är lågvarvigt, alltså ska du ha lättar vikter.
Vikterna ligger på 6,5 original. så testa med typ 5,5 elr 6,0 & se hur det gå sen

Annars kan det oxå ha med att du har för litet munstycke & CDI:n kanske är strypt. För på Oliver Sport så är den ostrypt... medan på Aragon är den nog strypt, har jag för mig!
Sen spärrar inte variatorn på 60 - 62... Jag drog min kompis Gilera runner som går i 70 km/h med GPS !

Postat: 25 december 2011, 11:53
av CPIRockstar
NÅGON SOM VET OM DET FINNS Fartbegränsare (BLACK BOX) till CPI OLIVER SPORT -06?
Tacksam för svar!
Postat: 25 december 2011, 12:12
av KarlssoN^
CPIRockstar skrev:NÅGON SOM VET OM DET FINNS Fartbegränsare (BLACK BOX) till CPI OLIVER SPORT -06?
Tacksam för svar!
kollat på TS?
För att få utförligare svar, posta i tråden "vart kan man köpa.......... -tråden ?".
Postat: 25 december 2011, 12:49
av derbigp1open-10
jag hade ungefär samma problem med min, då var det vikterna som var felet.
Postat: 25 december 2011, 12:50
av Vivaadam
engligt Hasses guid "när behöver man en trim variator?" så är det i ett sånt här läge.
så du skulle ju kunna behöva ställa in CVTn bättre (det vill säga vikter, tryckfjäder,kopplingsfjädrar)
Postat: 25 december 2011, 15:46
av Fredd_e
ställ in byta upp munstyke byta kopplingsfjädrar och vikter
Postat: 25 december 2011, 19:22
av chrilla.1980
CPIRockstar skrev:NÅGON SOM VET OM DET FINNS Fartbegränsare (BLACK BOX) till CPI OLIVER SPORT -06?
Tacksam för svar!
Kort och gott....japp det finns till din CPI oliver sport -06
Har själv monterat en sådan på en likadan modell fast ej samma årsmodell.
Postat: 26 december 2011, 16:19
av CPIRockstar
chrilla.1980 skrev:CPIRockstar skrev:NÅGON SOM VET OM DET FINNS Fartbegränsare (BLACK BOX) till CPI OLIVER SPORT -06?
Tacksam för svar!
Kort och gott....japp det finns till din CPI oliver sport -06
Har själv monterat en sådan på en likadan modell fast ej samma årsmodell.
Okej fan va nice!

Jag blev lite fundersam eftersom min kompis sa att det inte skulle fungera på min, då min inte ha en "extern" varvräknare ;S
Eller det måste man kanske ha?
Postat: 26 december 2011, 16:33
av CPIRockstar
Eller ja, extern pick-up tändning
Vet du/någon om CPI Oliver Sport -06 har det?

Postat: 26 december 2011, 20:36
av chrilla.1980
CPIRockstar skrev:Eller ja, extern pick-up tändning
Vet du/någon om CPI Oliver Sport -06 har det?

Jajjemen du har en pickup på tändsystemet som dom flesta "nyare scootrar" har med cdi system.
För övrigt så är ditt tändsystem exakt likadant som på min föredetta CPI Popcorn vilket jag monterade på en blackbox då köparen undrade om jag kunde ordna det.
Nu finns det ju dock ett antal olika sorters blackboxar ute på marknaden som är anpassade beroende på fabrikat osv så det du bör göra innan du beställer/köper är att se till att du får rätt modell till din moped men det bör inte vara några problem om man bara läser infon alternativt mailar företaget och frågar innan man beställer/köper om man känner sig osäker.
Hade gott och lycka till med montering osv
PS Här har du tx en av många som passar din och monteringsanvisning brukar oftast medfölja:
http://www.twostroke.se/product.asp?product=7502
Tänk dock på att en blackbox för brytarsystem inte är avsedd för din moppe och passar därför inte heller. DS
Postat: 26 december 2011, 21:10
av CPIRockstar
chrilla.1980 skrev:CPIRockstar skrev:Eller ja, extern pick-up tändning
Vet du/någon om CPI Oliver Sport -06 har det?

Jajjemen du har en pickup på tändsystemet som dom flesta "nyare scootrar" har med cdi system.
För övrigt så är ditt tändsystem exakt likadant som på min föredetta CPI Popcorn vilket jag monterade på en blackbox då köparen undrade om jag kunde ordna det.
Nu finns det ju dock ett antal olika sorters blackboxar ute på marknaden som är anpassade beroende på fabrikat osv så det du bör göra innan du beställer/köper är att se till att du får rätt modell till din moped men det bör inte vara några problem om man bara läser infon alternativt mailar företaget och frågar innan man beställer/köper om man känner sig osäker.
Hade gott och lycka till med montering osv
PS Här har du tx en av många som passar din och monteringsanvisning brukar oftast medfölja:
http://www.twostroke.se/product.asp?product=7502
Tänk dock på att en blackbox för brytarsystem inte är avsedd för din moppe och passar därför inte heller. DS
Tack så himla mkt för hjälpen!
Jag tar o beställer en sådan redan i morgon!
http://www.twostroke.se/product.asp?product=12431
Går denna lika bra tror du?

Med vänlig hälsning, Ligge
Postat: 26 december 2011, 21:14
av chrilla.1980
Tack så himla mkt för hjälpen!
Jag tar o beställer en sådan redan i morgon!
http://www.twostroke.se/product.asp?product=12431
Går denna lika bra tror du?

Med vänlig hälsning, Ligge[/quote]
Inga problem....bara kul när man kan hjälpa till lite på "traven"
och japp den ska passa på din moped enligt utförandet.
Har ungefär en likadan liggandes som kommer att monteras på en Speedfight inom kort.
Hade gott
Postat: 26 december 2011, 21:30
av CPIRockstar
Inga problem....bara kul när man kan hjälpa till lite på "traven"
och japp den ska passa på din moped enligt utförandet.
Har ungefär en likadan liggandes som kommer att monteras på en Speedfight inom kort.
Hade gott[/quote]
Okej så bra
Speedfight

härliga modeller
Dsm , ha de bäst

Postat: 30 december 2011, 15:32
av CPIRockstar
ngn som vet vad som kan hända om man slår på blackboxen ( on ) så att den stryper, när man toppar moppen?
Bara för skojs skull... ^^
Postat: 30 december 2011, 15:45
av widell
CPIRockstar skrev:ngn som vet vad som kan hända om man slår på blackboxen ( on ) så att den stryper, när man toppar moppen?
Bara för skojs skull... ^^
dom flesta black boxarna är konstruerade så att dom stryper när moppen är avstängd, så måste du strypa av den efter det när du startar den ..
Postat: 30 december 2011, 20:24
av CPIRockstar
widell skrev:CPIRockstar skrev:ngn som vet vad som kan hända om man slår på blackboxen ( on ) så att den stryper, när man toppar moppen?
Bara för skojs skull... ^^
dom flesta black boxarna är konstruerade så att dom stryper när moppen är avstängd, så måste du strypa av den efter det när du startar den ..
Aah okejdå ^^
tänkte mer att om man råkade paja den om man gjorde så

Postat: 30 december 2011, 20:31
av chrilla.1980
CPIRockstar skrev:widell skrev:CPIRockstar skrev:ngn som vet vad som kan hända om man slår på blackboxen ( on ) så att den stryper, när man toppar moppen?
Bara för skojs skull... ^^
dom flesta black boxarna är konstruerade så att dom stryper när moppen är avstängd, så måste du strypa av den efter det när du startar den ..
Aah okejdå ^^
tänkte mer att om man råkade paja den om man gjorde så

Japp har du en blackbox med "manuell switch" så KAN du pajja cdi box bland annat om du kör i full fart och aktiverar din blackbox så som sagt,har du en sådan så gör du nog helst INTE som "widell" skriver.Har du dock en med tx bromskod så ska du inte kunna aktivera den på samma sätt!
Postat: 6 januari 2012, 01:31
av CPIRockstar
chrilla.1980 skrev:CPIRockstar skrev:widell skrev:dom flesta black boxarna är konstruerade så att dom stryper när moppen är avstängd, så måste du strypa av den efter det när du startar den ..
Aah okejdå ^^
tänkte mer att om man råkade paja den om man gjorde så

Japp har du en blackbox med "manuell switch" så KAN du pajja cdi box bland annat om du kör i full fart och aktiverar din blackbox så som sagt,har du en sådan så gör du nog helst INTE som "widell" skriver.Har du dock en med tx bromskod så ska du inte kunna aktivera den på samma sätt!
hah, du vet fan allt !

Ville bara veta för säkerhetsskull lixom

Tack för svaret!
Ha de Bäst!

Postat: 6 januari 2012, 02:52
av moppenissen96
Min är en sådan med switch då kan jag toppa moppen med den på typ 50 sen trycker jag på knappen så gör den 70

as skönt att ha.