Passade på att fråga några frågor om framgaffeln när jag va på verkstaden idag.
Han sa att man inte ska stegra för packboxarna går sönder ofta.
Så sa jag att jag vet många som stuntar.
Då sa han att de bytar packboxarna ofta själva då.
Sen fråga jag om de finns någon framgaffel man kan byta med då, så sa han att de inte finns någon som tål de :S
haha mytareN eller?
Inte ens original borde väll inte gå sönder?
BTW stod de en DRD med guldig upside down gaffel som han sa var original men gaffeln var enorm, den såg lätt ut att klara dämpa efter att man kört på bakan.
ServerError skrev:Passade på att fråga några frågor om framgaffeln när jag va på verkstaden idag.
Han sa att man inte ska stegra för packboxarna går sönder ofta.
Så sa jag att jag vet många som stuntar.
Då sa han att de bytar packboxarna ofta själva då.
Sen fråga jag om de finns någon framgaffel man kan byta med då, så sa han att de inte finns någon som tål de :S
haha mytareN eller?
Inte ens original borde väll inte gå sönder?
BTW stod de en DRD med guldig upside down gaffel som han sa var original men gaffeln var enorm, den såg lätt ut att klara dämpa efter att man kört på bakan.
Lite rätt har han ju givetvis. Det blir ju "jobbigare" för gafflarna att drutta ner från bakhjulet än att bara köra vanligt, så självklart slits dem då också ut snabbare:P
Angående gaffeln så sitter det SJUKT feta gafflar på drd pro, har sett det på qwiws moppe nämligen:)
Ja pro och limited har ju 40mm gafflar, eller om det va 41, och det räcker gott och väl. Många 125:or är klenare. De andra drd:erna har marchozzi teleskopgafflar i samma dimension, och de duger gott de med, men USD är ju alltid att föredra.
Det som händer med packboxarna är att de ploppar ut eller sabbar skrapringarna om man slår ner för hårt, men normalt sett gör de inte de om man har rätt olja, fräscha fjädrar etc. En gammal showa gaffel på en drac som i princip bottnar är ju ett bra exempel på sådant som inte håller.
Aja de din meck sa är bullshiet
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
bensinskalle skrev:Ja pro och limited har ju 40mm gafflar, eller om det va 41, och det räcker gott och väl. Många 125:or är klenare. De andra drd:erna har marchozzi teleskopgafflar i samma dimension, och de duger gott de med, men USD är ju alltid att föredra.
Det som händer med packboxarna är att de ploppar ut eller sabbar skrapringarna om man slår ner för hårt, men normalt sett gör de inte de om man har rätt olja, fräscha fjädrar etc. En gammal showa gaffel på en drac som i princip bottnar är ju ett bra exempel på sådant som inte håller.
Nice. Jag ska nog stunta med en Beta RR och de är ju många som gör de och jag tror knappast att alla byter gaffel eller packboxar ständigt.
siiimooon skrev:Det är ju inte bakhjulsåkningen som förstör gaffeln, utan det är nedslagen..
Lär dig köra så blir det inga problem.
Tack för din fullt onödiga kommentar. Lär dig läsa "den såg lätt ut att klara dämpa efter att man kört på bakan" -.-
Fan va alla klankar ner på simon nu då, jag tror allt att han kan mer än de flesta av er.
Och du får ju läsa lite mellan raderna av vad din gubbe sa till dig så fattar du ju hur han menar.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
bensinskalle skrev:Ja pro och limited har ju 40mm gafflar, eller om det va 41, och det räcker gott och väl. Många 125:or är klenare. De andra drd:erna har marchozzi teleskopgafflar i samma dimension, och de duger gott de med, men USD är ju alltid att föredra.
Nice. Jag ska nog stunta med en Beta RR och de är ju många som gör de och jag tror knappast att alla byter gaffel eller packboxar ständigt.
siiimooon skrev:Det är ju inte bakhjulsåkningen som förstör gaffeln, utan det är nedslagen..
Tack för din fullt onödiga kommentar. Lär dig läsa "den såg lätt ut att klara dämpa efter att man kört på bakan" -.-
Det är ju sant det jag skriver..
Om du kunde köra på bakhjulet utan att behöva slå ner hela tiden så skulle det vara lugnt.
Och om du så att säga gasar mera när du slår ner så går den oftast ner mjukare, alltså slår dämpen inte ihop lika mkt..
Har själv gjort det, får man till det bra så åker gaffeln inte ens ihop.
Om du kunde köra på bakhjulet utan att behöva slå ner hela tiden så skulle det vara lugnt.
Och om du så att säga gasar mera när du slår ner så går den oftast ner mjukare, alltså slår dämpen inte ihop lika mkt..
Grejen är att du snackar med mig dom om jag är en noob som inte vet hur man kör en moppe. De jag undrade med detta inlägget var om de är sant att framgaffeln ofta går "sönder". Jag vet hur man stegrar och sånt men de va inte de jag va ute efter
ServerError skrev:Nice. Jag ska nog stunta med en Beta RR och de är ju många som gör de och jag tror knappast att alla byter gaffel eller packboxar ständigt.
. De jag undrade med detta inlägget var om de är sant att framgaffeln ofta går "sönder".
Jaa gaffeln tar ju mer stryk av att stunta, och kan börja läcka tidigare än om du hade kört normalt, men det är ju inte så att du ska behöva byta packboxar efter en stunthelg eller så
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan