Moppe startar inte på kicken, torrt tändstift?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Apriliarx07
Elmoped

Moppe startar inte på kicken, torrt tändstift?

Inlägg av Apriliarx07 »

Tjena, har ett problem med min aprilia rx -07.
På första kicken så startar den nästan, och om den inte startar på 3dje kicken är det lika bra att ge upp och ränna igång den. Den startar alltid om man ränner igång den, men det går inte nu när det är halt och det inte greppar. Problemet kommer alltid på vintrarna, har aldrig hänt på sommaren. Tog upp och kollade tändstiftet då jag trodde den har blivit sur, men det var kruttorrt.
satte tillbaks tändstiftet och den startade på 2ndra kicken :?. Eftersom det bara händer när det är kallt, kan det va så att bensin har frysit eller?. Fast tvivlar ändå på det, för den startade felfritt på första kicken på morgonen, men inte 5 timmar efteråt då jag skulle hem tillbaks.
Har inget garage, så den är alltid ute i kylan.

Är ofta också så att fastän jag har kört en stund och den är varm, så startar den inte på kicken efter att jag inte kört med den på 10 minuter. Som sagt händer detta endast på vintrarna..
Användarens profilbild
Punkarn
Avstängd

Inlägg av Punkarn »

ställ in förgasaren till vintermode.

högre tomgång och lite mer luft. :P
Bild

Kör Trimmat, Åker du Fast Så Trimma Mer, med Gladare samvete. :D

«Pure Metrakit. Pure Power.»
Användarens profilbild
friberg
Varnad

Inlägg av friberg »

andvänder du choken?
*fult ord* mods
Apriliarx07
Elmoped

Inlägg av Apriliarx07 »

Ja jag använder choke, skall gå ut och testa ställa in förgasaren som Punkarn sa.
ManiAccel
Elmoped

Inlägg av ManiAccel »

Precis som punkarn sade, ställ in förgasaren. Skruva upp luftskruven, lägg i större munstyck, och använd alltid chokern vid kallstart.

Kom ihåg att bränsle-luftblandningen i en motor ska ha ett förhållande på 15:1, ålltså ska 1 kg bränsle ha 15 kg syre för att förbrännas.

Det betyder i korthet att det är 15 gånger mer luft än bensin som ska in i motorn.

Därför ska motorn få mer luft (i form av att skruva upp luftskruven) och i förhållande mera soppa så att inte motorn går på för mager blandning, därför skall också munstycket förstoras med några storlekar.
Apriliarx07
Elmoped

Inlägg av Apriliarx07 »

TACK så mycket! den startar felfritt nu när jag skruvade upp luft och tomgångsskruven :D
Har redan 94 munstycke (org. 78?)
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street

Inlägg av ValoPallo »

ManiAccel skrev:Kom ihåg att bränsle-luftblandningen i en motor ska ha ett förhållande på 15:1, ålltså ska 1 kg bränsle ha 15 kg syre för att förbrännas.
Går det att mäta på nått billigt och smärtfritt sätt?
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

We gotta take the bastards down, Let em' know.
We gotta smash 'em to the ground,Let em' know.
We gotta take the bastards down.
Användarens profilbild
Punkarn
Avstängd

Inlägg av Punkarn »

ValoPallo skrev:
ManiAccel skrev:Kom ihåg att bränsle-luftblandningen i en motor ska ha ett förhållande på 15:1, ålltså ska 1 kg bränsle ha 15 kg syre för att förbrännas.
Testa sig fram.... smärtfritt förutom ryggen, billigt är det också bara några minuter tar det :P
Bild

Kör Trimmat, Åker du Fast Så Trimma Mer, med Gladare samvete. :D

«Pure Metrakit. Pure Power.»
ManiAccel
Elmoped

Inlägg av ManiAccel »

ValoPallo skrev:
Du hör ju det på hur motorn går, och vilken färg tändstiftet har.

Den perfekta blandningen av luft och bränsle är egentligen 14,7:1, men det är inte så petnoga på en orginalmoppe.

En mager blandning är någonstans under 14,7:1, en fet blandning är över 14,7:1.

På bilar finns ju Lambda-sonder och MAF-sensorer m.m. för att hålla koll på blandningen, på en moped är det bara att gissa sig fram :)
Skriv svar