Vilken kolv?

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm
Användarens profilbild
YamahaFille
Svårstartad skrothög

Inlägg av YamahaFille »

Ok, jo denna ska vara lite större, för det är ju en trimcylinder, men får väl ta och mäta. Tack iaf. :wink:
Bild
Bild
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Nej, trim eller inte spelar ingen roll, 50cc cylindrarna till DT är 40mm ändå. Men som sagt, det är från fabrik, grejer kan borras i efterhand...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
joar
Farsans gamla zündapp

Inlägg av joar »

sen så slits cylindrarna åxå, så man behöver ha lite större kolv om man kört många timmar, så det är bara till att meta (:
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Nej, är cylindern sliten så skrotar man den - eller borrar upp till överdimension och använder en storlek större kolv. Ofta dyrare än att byta till ny cylinder när det gäller moppar.
joar
Farsans gamla zündapp

Inlägg av joar »

cylindern nöts när man kör och man behöver inte skrota den för det. Men det är inte stora slitningar vi pratar om. Vet inte hur det är för dig, en till min moppe finns det a, b och c kolv tror jag. och dom är olika stora, man köper en av dom beroende av hur stor cylindern är.
Användarens profilbild
YamahaFille
Svårstartad skrothög

Inlägg av YamahaFille »

Tack för svaren, jag fixar nog detta =)
Bild
Bild
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

joar skrev:cylindern nöts när man kör och man behöver inte skrota den för det. Men det är inte stora slitningar vi pratar om. Vet inte hur det är för dig, en till min moppe finns det a, b och c kolv tror jag. och dom är olika stora, man köper en av dom beroende av hur stor cylindern är.
Bokstavsklassningar gäller nikasilcylindrar, och det är inte för att väljas efter cylinderns slitage. Det är helt enkelt så att nikasilcylindrarna blir inte exakt lika stora vid tillverkningen, och därför finns det (ibland) några olika kolvstorlekar för att kolvstorleken ska bli optimal för varje cylinder. Cylindrar nöts ojämnt, praktiskt taget inget alls i nedre halvan men ganska mycket strax under övre dödpunkt. Att stoppa i en större kolv i en cylinder som bara blivit större i övre änden skulle bara leda till nypning p.g.a. otillräckligt kolvspel.

Gjutjärnscylindrar har (nästan) aldrig bokstavsklassade kolvar, däremot finns det ofta ett antal större kolvar i steg om 0,25 eller 0,5mm. Man kan borra upp cylinderloppet till rätt diameter för en större kolv och fortsätta använda den efter att den för sliten eller sönderrepad.
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew

Inlägg av Victorh »

Låst