joar skrev:cylindern nöts när man kör och man behöver inte skrota den för det. Men det är inte stora slitningar vi pratar om. Vet inte hur det är för dig, en till min moppe finns det a, b och c kolv tror jag. och dom är olika stora, man köper en av dom beroende av hur stor cylindern är.
Bokstavsklassningar gäller nikasilcylindrar, och det är inte för att väljas efter cylinderns slitage. Det är helt enkelt så att nikasilcylindrarna blir inte exakt lika stora vid tillverkningen, och därför finns det (ibland) några olika kolvstorlekar för att kolvstorleken ska bli optimal för varje cylinder. Cylindrar nöts ojämnt, praktiskt taget inget alls i nedre halvan men ganska mycket strax under övre dödpunkt. Att stoppa i en större kolv i en cylinder som bara blivit större i övre änden skulle bara leda till nypning p.g.a. otillräckligt kolvspel.
Gjutjärnscylindrar har (nästan) aldrig bokstavsklassade kolvar, däremot finns det ofta ett antal större kolvar i steg om 0,25 eller 0,5mm. Man kan borra upp cylinderloppet till rätt diameter för en större kolv och fortsätta använda den efter att den för sliten eller sönderrepad.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.