Sida 1 av 2

Lära sig växla

Postat: 21 november 2011, 20:23
av Heiska
Hej , är det svårt att lära siga att veta när man ska växla på en cross moppe? jag vet hur man kommer ivåg och sånt men är rädd att jag växlar fel , tackar för några enkla guider ni kan ge mig mvh heiska , om jag lagt tråden i fel så beklagar jag . :lol:

Postat: 21 november 2011, 20:26
av ktm_danielsson
Nej det är väldigt simpelt, du kommer börja få snits på det efter bara några minuter. Kommer dock ta ett tag innan du blir "bra" på att växla. Om du tycker det är svårt att köra iväg så kan du ju putta fram moppen lite med fötterna medans du gasar och släpper kopplingen (inte för fort).

Postat: 21 november 2011, 20:27
av Ekman
Nej inte så svårt bara du blir van. När moppen börjar gå på höga varv ska du växla upp, och sen när du saktar in så ska du växla ner ett par växlar beroende på hur mycket du bromsar, t.ex. om du ska svänga så brukar det räcka med ca. 2 växlar ner. Men somsagt öva på att bromsa in och växla ner och tvärtom! :D

Postat: 21 november 2011, 20:27
av Heiska
Okej . men jag har lätt för att komma iväg och sånt men är inte så bra när man ska lägga in kopplingen när man står still osv om du fattar^^

:)

Postat: 21 november 2011, 20:29
av david1996
du behöver inte lägga in frilägge när du stannar oftast står man inte still så länge du kan ju ligga på 1 med kopplning i :)

Postat: 21 november 2011, 20:29
av anton96
Nej det är det inte, hade samma tankar i början men jag visste hur man gjorde i huvudet o klarade köra runt i kvarteret direkt :) dock tyckte jag det var riktigt svårt o få en bra start eller igentligen en start alls utan kärringstop :p

Postat: 21 november 2011, 20:29
av Heiska
okej :lol:

Postat: 21 november 2011, 20:30
av StylingAnkan
man märker nog när man skall växla, du lär nog höra ;) bara ut och träna!
Övning ger färdighet!

Postat: 21 november 2011, 20:33
av Heiska
okej , tack har fått många bra tips:)

Postat: 21 november 2011, 20:41
av PK
lite enkla grejjer :)


in med koppling-->lägg i den växel du vill-->släpp kopplingen



uppifrån och ner.

1:an
Friläge (ingen växel)
2:an
3:an
osv.


om du tycker ner pedalen så växlar den ner. tryck ner den massa gånger tills det slutar så har du ettan.


sen att lärs sig är bara att köra så lär man sig :) jag tänker inte ens på att jag växlar i stort sett :)

Postat: 21 november 2011, 20:42
av Trinity
Glöm inte att koppla/lägga i friläge ifall du bromsar hårt

Postat: 21 november 2011, 20:46
av Heiska
Trinity vad menar du? att om jag bromsar hårt så ska jag hålla i kopplingen? och brukar man inte missa friläge många gånger?

Postat: 21 november 2011, 20:47
av Ekman
Heiska skrev:Trinity vad menar du? att om jag bromsar hårt så ska jag hålla i kopplingen? och brukar man inte missa friläge många gånger?
du ska hålla in kopplingen när du bromsar eller glider :)

Postat: 21 november 2011, 20:48
av Heiska
vicke , hmm varför då:P?

Postat: 21 november 2011, 20:49
av PK
Heiska skrev:Trinity vad menar du? att om jag bromsar hårt så ska jag hålla i kopplingen? och brukar man inte missa friläge många gånger?
när du bromsar eller rullar så har du kopplingen inne :)

jo, hade ju Derbi där den var ganska lätt att få i friläge på. nu kör jag AM6 som jag snart plockar av i från moppen och häver i ån...

sjukt jobbigt i början men en vanesak :)
Heiska skrev:vicke , hmm varför då:P?
svårt att förklara men du lär märka det :)

men motorn går på ett vist varv. om du då bormsar så följer motorns varv med ner och det tar imor då motorn vill hålla imot typ..

Postat: 21 november 2011, 20:51
av TrueBorn
PoWeRKinG skrev:
Heiska skrev:Trinity vad menar du? att om jag bromsar hårt så ska jag hålla i kopplingen? och brukar man inte missa friläge många gånger?
när du bromsar eller rullar så har du kopplingen inne :)

jo, hade ju Derbi där den var ganska lätt att få i friläge på. nu kör jag AM6 som jag snart plockar av i från moppen och häver i ån...

sjukt jobbigt i början men en vanesak :)
Varför häver du den i ån för ? :P

Postat: 21 november 2011, 20:52
av difaren
Det värsta som kan hända dig är att du står och väntar vid Te.x en stoppskylt och sen får kärringstopp..

hursomhelst så är det väldigt lätt.. du vänjer dig direkt efter några dagar och vet när du ska lägga i dem.

Postat: 21 november 2011, 20:52
av PK
TrueBorn skrev:
PoWeRKinG skrev:
Heiska skrev:Trinity vad menar du? att om jag bromsar hårt så ska jag hålla i kopplingen? och brukar man inte missa friläge många gånger?
när du bromsar eller rullar så har du kopplingen inne :)

jo, hade ju Derbi där den var ganska lätt att få i friläge på. nu kör jag AM6 som jag snart plockar av i från moppen och häver i ån...

sjukt jobbigt i början men en vanesak :)
Varför häver du den i ån för ? :P
AM6 går inte att växla med ;)

lär mig väll efter ett tag :)

Postat: 21 november 2011, 20:54
av TrueBorn
PoWeRKinG skrev:
TrueBorn skrev:
PoWeRKinG skrev: när du bromsar eller rullar så har du kopplingen inne :)

jo, hade ju Derbi där den var ganska lätt att få i friläge på. nu kör jag AM6 som jag snart plockar av i från moppen och häver i ån...

sjukt jobbigt i början men en vanesak :)
Varför häver du den i ån för ? :P
AM6 går inte att växla med ;)

Joo skit skönt ju ! :D

lär mig väll efter ett tag :)

Postat: 21 november 2011, 21:17
av TechnoMen
Ne jag köpte en fiddy i sommras oh jag hade aldrig i hela mitt liv växlat med moppe/cross/fyddy/bil osv förut bara på en cykel oh det tror jag du kan men jag fråga min polare för han kör cross så han hängde med mig hem när jag fick fiddyn oh det gick 4 kanske 5 minuter sen växla jag helt okej.. :)

Sen prov körde jag hans cross inte alls svårt så du behöver inte vara orolig för det.. :)

Postat: 21 november 2011, 21:46
av Mxabbe1
PoWeRKinG skrev:lite enkla grejjer :)


in med koppling-->lägg i den växel du vill-->släpp kopplingen



uppifrån och ner.

1:an
Friläge (ingen växel)
2:an
3:an
osv.


om du tycker ner pedalen så växlar den ner. tryck ner den massa gånger tills det slutar så har du ettan.


sen att lärs sig är bara att köra så lär man sig :) jag tänker inte ens på att jag växlar i stort sett :)

Tänk om det är en gammal Dt då? Då är ju friläget i botten... Men troligtvis är det ju en lite nyare moped han menar och då är det ju helt rätt. Observerar bara att det kan skilja lite från maskin till maskin :)

Postat: 21 november 2011, 21:54
av StylingAnkan
kom ihåg att släppa kopplingen mjukt och försiktigt :)

Postat: 21 november 2011, 22:39
av Hebbe
PoWeRKinG skrev:
TrueBorn skrev:
PoWeRKinG skrev: när du bromsar eller rullar så har du kopplingen inne :)

jo, hade ju Derbi där den var ganska lätt att få i friläge på. nu kör jag AM6 som jag snart plockar av i från moppen och häver i ån...

sjukt jobbigt i början men en vanesak :)
Varför häver du den i ån för ? :P
AM6 går inte att växla med ;)

lär mig väll efter ett tag :)
Såg en film när du kör malugattin, lådan ser inte ut att må bra, börja med att hälla i Castrol MTX 10w-40 så blir de nog behagligare.

Postat: 21 november 2011, 23:15
av PK
Hebbe skrev:
PoWeRKinG skrev:
TrueBorn skrev: Varför häver du den i ån för ? :P
AM6 går inte att växla med ;)

lär mig väll efter ett tag :)
Såg en film när du kör malugattin, lådan ser inte ut att må bra, börja med att hälla i Castrol MTX 10w-40 så blir de nog behagligare.
lär riva isär motorn ;)

men tror att det är att jag inte är van då en kompis kunde köra lätt då han har AM6 :)

men ja, kanske skiljer lite på ca 5% av mopederna men en stor del har sånna växlingar :)

Postat: 21 november 2011, 23:25
av difaren
gör såhär...


1:håll in kopplingen

2:dra full gas

3:släpp kopplingen

4: så flyger du iväg.

Postat: 21 november 2011, 23:26
av PK
difaren skrev:gör såhär...


1:håll in kopplingen

2:dra full gas

3:släpp kopplingen

4: så flyger du iväg.
inte om han har trimmad som fan :roll:

då kommer kan sitta på marken och se moppen glida iväg med trasig bakskärm..

Postat: 22 november 2011, 16:19
av Heiska
Asså jag fattar inte -.- ska jag hålla i kopplingen varje gång jag bromsar tex om någon går över ett övergångställe osv :p

Postat: 22 november 2011, 16:21
av Ekman
Heiska skrev:Asså jag fattar inte -.- ska jag hålla i kopplingen varje gång jag bromsar tex om någon går över ett övergångställe osv :p
jepp! inte bra att motorbromsa ( alltså att du bromsar eller rullar utan att hålla in kopplingen) :) men du kommer nog märka hur det känns att bromsa utan koppling! :)

Postat: 22 november 2011, 16:21
av Trinity
ja, när du ska stanna helt eller låga hastigheter, växla ner ifall du bara ska sänka farten. När du ska stanna helt så håller du in kopplingsarmen

Postat: 22 november 2011, 16:23
av Heiska
okej :s det var min bror som lärde mig växla första gången konstigt att han inte sa det där då:p

Postat: 22 november 2011, 17:22
av saile96
släpp gasen innan du koplar annars ar det bara att tuta och köra :D

Postat: 22 november 2011, 17:25
av Heiska
Okej :lol:

Postat: 22 november 2011, 17:28
av difaren
vicke xX SMT skrev:
Heiska skrev:Asså jag fattar inte -.- ska jag hålla i kopplingen varje gång jag bromsar tex om någon går över ett övergångställe osv :p
jepp! inte bra att motorbromsa ( alltså att du bromsar eller rullar utan att hålla in kopplingen) :) men du kommer nog märka hur det känns att bromsa utan koppling! :)
Om inte du visste så lär numera nästan alla körkortsskolor ut att man ska motorbromsa för det är bättre för miljön osv.

Inge fel med att motorbromsa men det kanske itne är så bra om du ligger i 6:an och växlar ner till 1:an..

Postat: 22 november 2011, 17:31
av Ekman
difaren skrev:
vicke xX SMT skrev:
Heiska skrev:Asså jag fattar inte -.- ska jag hålla i kopplingen varje gång jag bromsar tex om någon går över ett övergångställe osv :p
jepp! inte bra att motorbromsa ( alltså att du bromsar eller rullar utan att hålla in kopplingen) :) men du kommer nog märka hur det känns att bromsa utan koppling! :)
Om inte du visste så lär numera nästan alla körkortsskolor ut att man ska motorbromsa för det är bättre för miljön osv.

Inge fel med att motorbromsa men det kanske itne är så bra om du ligger i 6:an och växlar ner till 1:an..
motorn får för lite smörjning om du motorbromsar.

Postat: 22 november 2011, 17:33
av Heiska
Men asså går motorn sönder om man råkar missa någongång att ta in kopplingen? :shock: