Frågor om kopplingsfjädrar + munstycke.

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Frågor om kopplingsfjädrar + munstycke.

Inlägg av Roxxen96 »

Tjena TSR, har några frågor angående tex kopplingsfjädrar och munstycke, gjorde 1 tråd istället för att " spamma " munstyckes tråden OCH variatortråden.

All denna text är för att informera hur läget är, i slutet skriver jag bara sammanfattningen, de som inte orkar läsa allt bara hoppa ner och svara på frågorna.

* Kopplingsfjädrar :

Man ska ju ställa in med kopplingsfjädrar för att de ska verka precis när kraften ur röret kommer, jag har alltid kört med original fjädrar innan, känner att jag inte får den optimala accelerationen med dem, de slår in för tidigt, testade då hårda kopplingsfjädrar, tror de är polinis gula racing, de fjädrarna tycker jag slår in för sent, alltså efter kraften ur röret kommer, så då är ju det mest logiska att jag ska ha medium fjädrar, eller aa ett par fjädrar som ligger på ett varvtal mellan original och racing. Jag har original koppling, och original fjädrarna har en längd på 34 mm. På tsr finns detta fjäder kit :

http://www.twostroke.se/product.asp?pro ... trib1=3239

Där får man ju 3 stycken mjuka, 3 stycken förstärkta och 3 stycken racefjädrar, men jag har ju redan mjuka och racing fjädrar, det är de medium jag vill åt.. Vill inte lägga 150 kr när jag bara kommer använda 1 par utav dem... plus att det finns inte att köpa medium fjädrar med rätt mått för min koppling LÖST på twostroke.. Antar att jag måste ha fjädrar som är 34 mm långa eftersom mina är det nu? Det är la inte så bra att ha fjädrar som är för korta? Då är de ju spända som sate när de sitter i :/ Har tittat på cykelkraft, rinab, racing-planet, tsr och easyparts, och ingen utav dem säljer medium i rätt mått jag behöver.. HUR SKA JAG GÖRA?! tycker inte det är lönt att lägga 150 kr på 3 stycken fjädrar, ( det packet ) kommer ju bara använda medium :(

Eller går det att köpa fjädrar som är för korta? Min uppfattning är att de kommer bli spända som fan eftersom de är för korta. Va kan de bli för konsekvenser? Blir det inte försämrad effekt om man sätter i för korta - eftersom de är så spända? Kan någon länka medium kopplingsfjädrar ifrån twostroke som skulle kunna passa?

* Munstycke :

Förra veckan drog jag bort skorstenet och tejpade iför halva hålet där skorstenet satt på luftburken, jag hade storlek 72 i munstycke innan och jag bytte aldrig. Nu när jag kör så känns den slö vid fullt gaspådrag, sen drar den efter några sekunder, dock satte jag ju på hårda fjädrar, men det kändes lite så innan också. " Grundregeln " lyder väl; när motorn får mer luft så behöver den mer bensin? Eftersom jag inte gick upp i munstycke så drog jag slutsatsen att jag har ett för litet i nu? Stämmer det?

SAMMANFATTNING... Sorry för lång text, ska göra det lätt nu.

1. Va blir konsekvenserna utav att jag drar i för korta kopplingsfjädrar om jag gör det, eftersom de är så spända. Just nu har jag polini race fjädrar i och de är 31.7 mm långa, original är 34 mm.

2. Som jag skrev innan så kände jag att original fjädrarna tar för tidigt, alltså innan all kraft ur röret kommer, och race fjädrarna tar för sent. DÅ SKA JAG HA MITT EMELLAN ELLER? Eller är jag helt ute och cyklar? :/

3. Har jag för litet eller för stort munstycke? Har det med luftskruven eller något annat att göra, eftersom den känns seg i början vid fullt gaspådrag. Vi säger att jag ligger i 50 km/h, om jag sedan drar fullt så är effekt responsen slö, alltså det tar cirka 3-4 sekunder innan den börjar dra iväg.
Har jag för litet eller för stort? Antar att jag har för litet, för när jag testade med storlek 80 i munstycke så blev den " blööö , blööö " och dog när jag körde. Så då hade jag för stort, då borde jag ha runt storlek 74 eller 76, stämmer det? :)

Mycket tacksam för svar grabbar. Mvh JOCKE!
Senast redigerad av Roxxen96 den 21 november 2011, 17:57, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
potog
King of the street
Kontakt:

Inlägg av potog »

testade du att skruva ut luft skruven när du hade 80 munstycket ?
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

potog skrev:testade du att skruva ut luft skruven när du hade 80 munstycket ?

Nepp :/ Vänta, ut är la mer luft? Eller tvärtom? Blandar alltid ihop. 80 låter alldelles för stort..

Men den går någorlunda bra nu med 72 och borttaget skorsten, så ska jag ha lite större pga det jag beskrev, eller har de med luftskruven att göra? Vill utgå ifrån som jag har nu.
Användarens profilbild
potog
King of the street
Kontakt:

Inlägg av potog »

Roxxen96 skrev:

Nepp :/ Vänta, ut är la mer luft? Eller tvärtom? Blandar alltid ihop. 80 låter alldelles för stort..

Men den går någorlunda bra nu med 72 och borttaget skorsten, så ska jag ha lite större pga det jag beskrev, eller har de med luftskruven att göra? Vill utgå ifrån som jag har nu.
bort med skorsten = moppen kan få mer luft

Skruva ut luftskruven = moppen får mer luft
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

potog skrev:
Roxxen96 skrev:

bort med skorsten = moppen kan få mer luft

Skruva ut luftskruven = moppen får mer luft

Jag vet att om man tar bort skorstenet så får den mer luft, det var precis därför jag gjorde det.. Nu undrar jag om jag har för litet munstycke eller inte, för vi säger om jag kör i 50, och drar full gas, så tar det 2-3 sekunder innan den drar iväg, då borde jag ha för litet munstycke eftersom jag aldrig bytte till större när jag tog bort skorstenet. Som sagt har 72 munstycke i nu, det hade jag innan också, och nu har jag tagit bort skorstenet. Va ska jag göra?

I de här fallet ligger det väl i att den får för lite bensin eller för mycket luft?

Svara gärna om kopplingsfjädrarna också, någon?! :/
difaren
Ligga någon?

Inlägg av difaren »

varför har du 72 munstycke i? det har min kompis somhar ZX rör på...

du har bara en dragen luftburksplugg.
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

difaren skrev:varför har du 72 munstycke i? det har min kompis somhar ZX rör på...

du har bara en dragen luftburksplugg.
För att original oftast brukar vara för litet, och 72 satt i när jag köpte och den har gått bra. Kan man få hjälp med frågorna istället? :/
Användarens profilbild
potog
King of the street
Kontakt:

Inlägg av potog »

din dåliga gas respons beror nog på att du har blindtarmen kvar
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew

Inlägg av Victorh »

potog skrev:din dåliga gas respons beror nog på att du har blindtarmen kvar
lite det...

sätt tibak skorstenen den hhälper inte nått med org moppe ;)

senså tror kopplingen börjar fri koppla med för korta fjädrar :)

sen läste jag långa för du förklarade så jävligt bra ;)
Användarens profilbild
Mxabbe1
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av Mxabbe1 »

Rätta mig om jag har fel...

Men ska inte frågan angående kopplingsfjädrar ställas här? http://www.twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=7564

Och frågan angående munstycken här? http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=28548
Dåligt att bli avstängd utan anledning.......

Kolla gärna min stuntfilm:) http://www.youtube.com/watch?v=M8dGpP4Fzrw

Läs gärna min blogg: http://www.bike.se/bloggar/albin_jonsson
Användarens profilbild
tS
Farsans gamla zündapp

Inlägg av tS »

Mxabbe1 skrev:Rätta mig om jag har fel...

Men ska inte frågan angående kopplingsfjädrar ställas här? http://www.twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=7564

Och frågan angående munstycken här? http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=28548
Jo de ska de egentligen, han skrev ju också ''
Tjena TSR, har några frågor angående tex kopplingsfjädrar och munstycke, gjorde 1 tråd istället för att " spamma " munstyckes tråden OCH variatortråden. ''

Sen så får man nästan aldrig svar i dem trådarna , dock ska man kanske inte bryta reglerna för de men aja.. :
[spoiler]Bild[/spoiler]
Användarens profilbild
Mxabbe1
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av Mxabbe1 »

tS skrev:
Mxabbe1 skrev:Rätta mig om jag har fel...

Jo de ska de egentligen, han skrev ju också ''
Tjena TSR, har några frågor angående tex kopplingsfjädrar och munstycke, gjorde 1 tråd istället för att " spamma " munstyckes tråden OCH variatortråden. ''

Sen så får man nästan aldrig svar i dem trådarna , dock ska man kanske inte bryta reglerna för de men aja.. :
Då förstår jag:) Nae det är lite dåligt med svar i dom trådarna:( Vi får väl se vad moderatorerna säger..:P
Dåligt att bli avstängd utan anledning.......

Kolla gärna min stuntfilm:) http://www.youtube.com/watch?v=M8dGpP4Fzrw

Läs gärna min blogg: http://www.bike.se/bloggar/albin_jonsson
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Potog : Kan mycket väl vara så, får tyvärr inte fixa den för pappa :mad:

Victorh : jag är medveten om att det inte ger någon effekt på original mopeder, men i mitt fall så blev den lite piggare, lite bättre gasrespons och lite bättre axx. Bra att det är lätt att förstå det jag skriver :D

Mxabbe1 : Jag är medveten om att denna tråd egentligen ska vara separat, en i munstycke och en i variatortråden, men som sagt jag tyckte det kändes bäst att göra en istället för att " spamma " de andra trådarna, sedan är det dåligt med svar i dem, såklart är det ingen ursäkt, men så är det tyvärr :/

I övrigt så flyttade jag trottel clippset till mitten idag och nu går den mycket bättre, inga " blö " vid acceleration upp till 50 som det var innan, nu går den bra upp till 65 :) Imon ska jag köra till skolan och se om den går bra, om den fortfarande går lite kasst så får jag byta ifrån 72 munstycke till 70 , har ett liggandes.

Tack för all hjälp btw! :P
Användarens profilbild
gandih500
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av gandih500 »

Vad menar du det finns visst kopplings fjädrar medium.
http://twostroke.se/product.asp?product ... trib1=3765
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

gandih500 skrev:Vad menar du det finns visst kopplings fjädrar medium.
http://twostroke.se/product.asp?product ... trib1=3765
Yes de hittade jag, men frågan är om de passar min koppling eller inte? Har 34 mm's kopplingsfjädrar, läste på cykelkraft att de fjädrarna bara var 24 mm långa, så 1 cm kortare, jätte bra att ha spända fjädrar i ;) Om du hittar annan information om de fjädrnarna så är du välkommen att säga det. :)

Här är dem :

* http://www.cykelkraft.se/Produktlista/0 ... lkod.dhtml

Står måttet där, Detaljerad produktbeskrivning:Levereras i sats om 3st. Medium hårda fjädrar. Obs! Passar inte till 105mm kopplingen. Mått: 1,9*24mm. Har 107 mm original koppling, men de är alldelles för korta ju.

Vad menas med 1,9*24? Vet att 24mm är längden, eller? Men inte resten :/
Användarens profilbild
gandih500
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av gandih500 »

Dom passar om du har 3 backskoppling.
(tre st kopplingsfjädrar, 107mm)
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

gandih500 skrev:Dom passar om du har 3 backskoppling.

Det har jag, som sag har original koppling, 107 mm, mina kopplingsfjädrar jag har i nu är original fjädrar och är 34 mm långa, de som du länkade har en längd på 24 mm, de är alltså 1 cm för korta. Det kanske inte är så bra att köra med fjädrar som är hela 1 CM för korta?
tolhje
Elmoped

Inlägg av tolhje »

Roxxen96 skrev:

Det har jag, som sag har original koppling, 107 mm, mina kopplingsfjädrar jag har i nu är original fjädrar och är 34 mm långa, de som du länkade har en längd på 24 mm, de är alltså 1 cm för korta. Det kanske inte är så bra att köra med fjädrar som är hela 1 CM för korta?
Jag köpte stage6 fjädrarna (medium), totalt omöjliga att få på!!
Testade ALLT jag var tvungen att ge upp efter att par timmar!!
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

tolhje skrev:
Roxxen96 skrev:

Jag köpte stage6 fjädrarna (medium), totalt omöjliga att få på!!
Testade ALLT jag var tvungen att ge upp efter att par timmar!!

Det var det jag va rädd för.. Att de skulle bli för korta :/
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew

Inlägg av Victorh »

låser nu ta i munstycke och variator tråden om du har mer frågor. :)
Användarens profilbild
Jönköping
Kinaraket

Inlägg av Jönköping »

Roxxen96 skrev:
Potog : Kan mycket väl vara så, får tyvärr inte fixa den för pappa :mad:

Victorh : jag är medveten om att det inte ger någon effekt på original mopeder, men i mitt fall så blev den lite piggare, lite bättre gasrespons och lite bättre axx. Bra att det är lätt att förstå det jag skriver :D

Mxabbe1 : Jag är medveten om att denna tråd egentligen ska vara separat, en i munstycke och en i variatortråden, men som sagt jag tyckte det kändes bäst att göra en istället för att " spamma " de andra trådarna, sedan är det dåligt med svar i dem, såklart är det ingen ursäkt, men så är det tyvärr :/

I övrigt så flyttade jag trottel clippset till mitten idag och nu går den mycket bättre, inga " blö " vid acceleration upp till 50 som det var innan, nu går den bra upp till 65 :) Imon ska jag köra till skolan och se om den går bra, om den fortfarande går lite kasst så får jag byta ifrån 72 munstycke till 70 , har ett liggandes.

Tack för all hjälp btw! :P
Du kan ju inte gå ner i munstycke när den behöver mer bensin

Aerox har 62 orginal(10 strl mindre ska vara 72 som du har)

Så då kan du ju inte testa 70:P
Skriv svar