Sida 1 av 1
Xenon?
Postat: 20 november 2011, 11:18
av Aprilia-Mx
Håller på att fantisera lite om Xenon ljus i framlyktan på hojen och leds i baklyktan.. Omöjligt? Har ingen kunskap om ljus och sånt sedan tidigare
Tänkte om det var svinigt dyrt eller så

Postat: 20 november 2011, 11:23
av Tuta
Led-lyktor bak finns det att köpa till många mopeder och sånna universal till crossmoppar. Xeon finns det guide för
http://www.twostrokerider.se/lys-upp-ho ... med-xenon/
Postat: 20 november 2011, 12:27
av bensinskalle
Xenon är ganska enkelt. Finns satser att köpa, se bara till att köpa en sats med samma lampsockel som din nuvarande så är det bara att koppla in och köra

Ganska enkel inkoppling i regel, bara ansluta lampkontakten till en kontakt till xenonenheten som styr, jord och plus till batteriet, sedan är det bara att hitta ett bra ställa att sätta ballasten på och sen är det bara tuta och köra
Tänk dock på att xenon egentligen är olagligt om det inte kittet är certifierat, vilket 99% av alla kitt på nätet inte är.
Postat: 20 november 2011, 12:27
av Rexxy
Äkta Xenon kommer du aldrig kunna använda på din moped. Moppens generator är för klena för att orka driva den - Jovisst, det kommer lysa på 5-6000rpm+. Men så fort du går under det varvtalet slocknar lampan! Väldigt roligt nu i vintermörkret..

Postat: 20 november 2011, 13:29
av Aprilia-Mx
bensinskalle skrev:Xenon är ganska enkelt. Finns satser att köpa, se bara till att köpa en sats med samma lampsockel som din nuvarande så är det bara att koppla in och köra

Ganska enkel inkoppling i regel, bara ansluta lampkontakten till en kontakt till xenonenheten som styr, jord och plus till batteriet, sedan är det bara att hitta ett bra ställa att sätta ballasten på och sen är det bara tuta och köra
Tänk dock på att xenon egentligen är olagligt om det inte kittet är certifierat, vilket 99% av alla kitt på nätet inte är.
Okej. Men är det kittet som tuta länkade till ovan lagligt? Det står ju iaf guiden att det är det om man kör det på hel ljus. Hur vet jag om jag köper rätt sockel då?

Vad är det för nummer och så jag ska titta efter? Blir nog till att önska sig i julklapp

Postat: 20 november 2011, 14:05
av Tuta
Aprilia-Mx skrev:bensinskalle skrev:Xenon är ganska enkelt. Finns satser att köpa, se bara till att köpa en sats med samma lampsockel som din nuvarande så är det bara att koppla in och köra

Ganska enkel inkoppling i regel, bara ansluta lampkontakten till en kontakt till xenonenheten som styr, jord och plus till batteriet, sedan är det bara att hitta ett bra ställa att sätta ballasten på och sen är det bara tuta och köra
Tänk dock på att xenon egentligen är olagligt om det inte kittet är certifierat, vilket 99% av alla kitt på nätet inte är.
Okej. Men är det kittet som tuta länkade till ovan lagligt? Det står ju iaf guiden att det är det om man kör det på hel ljus. Hur vet jag om jag köper rätt sockel då?

Vad är det för nummer och så jag ska titta efter? Blir nog till att önska sig i julklapp

http://www.twostroke.se/product.asp?product=14294
"Kitet har ett E4 godkännande för att användas på allmän väg"

Postat: 20 november 2011, 14:06
av bensinskalle
Aprilia-Mx skrev:bensinskalle skrev:Xenon är ganska enkelt. Finns satser att köpa, se bara till att köpa en sats med samma lampsockel som din nuvarande så är det bara att koppla in och köra

Ganska enkel inkoppling i regel, bara ansluta lampkontakten till en kontakt till xenonenheten som styr, jord och plus till batteriet, sedan är det bara att hitta ett bra ställa att sätta ballasten på och sen är det bara tuta och köra
Tänk dock på att xenon egentligen är olagligt om det inte kittet är certifierat, vilket 99% av alla kitt på nätet inte är.
Okej. Men är det kittet som tuta länkade till ovan lagligt? Det står ju iaf guiden att det är det om man kör det på hel ljus. Hur vet jag om jag köper rätt sockel då?

Vad är det för nummer och så jag ska titta efter? Blir nog till att önska sig i julklapp

Plocka ur din nuvarande lampa och kolla vad det står på. Normalt sett står det h1, h2, h3 etc på om du har vanlig sockel. Det är sådana socklar som normalt återfinns på bilar. Dock kan du ha otur att ha någon annan lamptyp med annan sockel som inte ingår i "h-serien". Men jag tror att det ska gå att hitta rätt typ om du kollar på motorcykelkit.
Sen beror det ju också på hur din lykta ser ut. Nr 1 är ju om du har en eller två glödlampor? Har du en enkel måste du ha vanlig "enkel" xenon lampa. Har du två lampor skulle du kunna köra med dubbla enkla lampor eller köpa en bi-xenonsats.
Xenon är lagligt att ha i helljuset ja, men då gäller det att du har dubbla lapor så att du kan köra "bixenon" och behålla halogenlampan till halvljuset. Dock tror jag inte några poliser bryr sig om du kör xenon...
Äkta Xenon kommer du aldrig kunna använda på din moped. Moppens generator är för klena för att orka driva den - Jovisst, det kommer lysa på 5-6000rpm+. Men så fort du går under det varvtalet slocknar lampan! Väldigt roligt nu i vintermörkret..
Beror ju på om man har batteri eller inte

Har man tillräckligt med kräm i batteriet ska det inte vara några problem. Beror ju lite på kitets utformning, men normalt tar man ju ut strömmen från batteriet till systemet och inte direkt från generatorn som originallamporna brukar göra
Postat: 20 november 2011, 15:19
av G-son
Xenon är lagligt att ha i helljuset ja
Ska man hårddra det ska alla strålkastare vara E-märkta för att vara godkända, det godkännandet gäller bara med den lamptyp den hade vid testen om den uppfyller kraven. Alltså upphör godkännandet vid byte till xenon, och därmed är det olagligt. Däremot är det ingen som bryr sig om det...
Har man tillräckligt med kräm i batteriet ska det inte vara några problem. Beror ju lite på kitets utformning, men normalt tar man ju ut strömmen från batteriet till systemet och inte direkt från generatorn som originallamporna brukar göra
Batteriets kapacitet kvittar, problemet är att fortsätta ladda batteriet i samma takt som man förbrukar strömmen.
Xenonkiten
måste drivas från batteriet, dom funkar inte med växelström från generatorn.
Ett så kallat 35W xenonkit drar minst 42W när man räknar in förluster i ballasten, det betyder att man måste ladda batteriet med så mycket plus den effekt andra grejer drar (bak/bromsljus, blinkers, mätarbelysning o.s.v.) låt säga 50-60W.
De flesta växlade mopederna har en generator som nätt och jämnt klarar av att ge den effekten som växelström när man varvar mycket, original likriktning är bara halvvågslikriktning så mindre än 50% av det generatorn ger kan ladda batteriet. Kommer alltså
inte fungera med xenon, man drar ur batteriet snabbare än man laddar.
Byter man laddregulator och bygger om det som behövs i elsystemet så man får helvågslikriktning, då kanske man kan få 80-90% av generatoreffekten användbar till betteriladdning. I det läget kan strömmen nätt och jämnt räcka till att driva ett xenonkit, så länge man alltid varvar minst 5-6-7000rpm. Lugn körning ger fortfarande mindre laddning än lyset drar, så det blir ändå inte riktigt bra.
Ett stort problem med xenon är att det inte lyser svagare när strömmen börjar ta slut i batteriet, det lyser med full styrka så länge det kan och sedan tvärslocknar det. Om det händer nattetid där man inte har gatlysen betyder det att man inte ser var man kör, och det finns en rätt stor risk att man ett par sekunder senare kravlar omkring i vägdiket och undrar vad sjutton som hände. Ingen höjdare.
En del scootrar har kraftigare dimensionerad generator och laddsystem för att hålla batteriet laddat för elstartens skull, på dom är det mer troligt att xenon kan fungera.
Postat: 24 november 2011, 19:18
av Aprilia-Mx
[quote="Erik_"][quote]Xenon är lagligt att ha i helljuset ja[/quote]
Ska man hårddra det ska alla strålkastare vara E-märkta för att vara godkända, det godkännandet gäller bara med den lamptyp den hade vid testen om den uppfyller kraven. Alltså upphör godkännandet vid byte till xenon, och därmed är det olagligt. Däremot är det ingen som bryr sig om det...
[quote]Har man tillräckligt med kräm i batteriet ska det inte vara några problem. Beror ju lite på kitets utformning, men normalt tar man ju ut strömmen från batteriet till systemet och inte direkt från generatorn som originallamporna brukar göra[/quote]
Batteriets kapacitet kvittar, problemet är att fortsätta ladda batteriet i samma takt som man förbrukar strömmen.
Xenonkiten [u]måste[/u] drivas från batteriet, dom funkar inte med växelström från generatorn.
Ett så kallat 35W xenonkit drar minst 42W när man räknar in förluster i ballasten, det betyder att man måste ladda batteriet med så mycket plus den effekt andra grejer drar (bak/bromsljus, blinkers, mätarbelysning o.s.v.) låt säga 50-60W.
De flesta växlade mopederna har en generator som nätt och jämnt klarar av att ge den effekten som växelström när man varvar mycket, original likriktning är bara halvvågslikriktning så mindre än 50% av det generatorn ger kan ladda batteriet. Kommer alltså [u]inte[/u] fungera med xenon, man drar ur batteriet snabbare än man laddar.
Byter man laddregulator och bygger om det som behövs i elsystemet så man får helvågslikriktning, då kanske man kan få 80-90% av generatoreffekten användbar till betteriladdning. I det läget kan strömmen nätt och jämnt räcka till att driva ett xenonkit, så länge man alltid varvar minst 5-6-7000rpm. Lugn körning ger fortfarande mindre laddning än lyset drar, så det blir ändå inte riktigt bra.
Ett stort problem med xenon är att det inte lyser svagare när strömmen börjar ta slut i batteriet, det lyser med full styrka så länge det kan och sedan tvärslocknar det. Om det händer nattetid där man inte har gatlysen betyder det att man inte ser var man kör, och det finns en rätt stor risk att man ett par sekunder senare kravlar omkring i vägdiket och undrar vad sjutton som hände. Ingen höjdare.[/quote]
Men alltså jag skall ju endast använda xenon natte tid. Alltså jag kommer ju köra på vanligt halvljus med vanlig glödlampa dagtid. Och med tanke med hur "mycket" jag kör dagtid i förhållande till nattetid så borde väl mängden ström egentligen hålla? För jag antar att när jag kör normal körning så producerar jag mer ström än vad jag gör av med? Eller har jag helt fel?
Postat: 24 november 2011, 19:55
av willemedDERBIN
och du kan tex bara ladda upp till 4ampere i ditt batteri ....
Postat: 24 november 2011, 20:26
av HasSse666
Funkar jäfligt bra i min Speedfight!
Det är verkligen som natt och dag
Det funkar med 5Ah batteri men tänder inte alltid på första försöket.
Med 8Ah batteriet försvann de problemet.
Har aldrig slocknat under körning ens med 5Ah batteriet
Postat: 24 november 2011, 21:31
av G-son
Men alltså jag skall ju endast använda xenon natte tid. Alltså jag kommer ju köra på vanligt halvljus med vanlig glödlampa dagtid. Och med tanke med hur "mycket" jag kör dagtid i förhållande till nattetid så borde väl mängden ström egentligen hålla? För jag antar att när jag kör normal körning så producerar jag mer ström än vad jag gör av med? Eller har jag helt fel?
I teorin har du rätt. Frågan är bara om det verkligen räcker till... och det beror på hur stort batteri du har, hur friskt det är, hur kallt det är ute när du kör, hur snabbt batteriet laddas och hur mycket du kör dagtid vs. nattetid...
HasSse666 skrev:Funkar jäfligt bra i min Speedfight!
Det är verkligen som natt och dag

Som sagt, Sccotrar har bättre förutsättningar. Dels (ofta) kraftigare generator, och dels variator som gör att motorn alltid ligger på relativt högt varv under körning = bra laddning även i måttlig hastighet.
Postat: 24 november 2011, 22:06
av Aprilia-Mx
[quote="Erik_"][quote]Men alltså jag skall ju endast använda xenon natte tid. Alltså jag kommer ju köra på vanligt halvljus med vanlig glödlampa dagtid. Och med tanke med hur "mycket" jag kör dagtid i förhållande till nattetid så borde väl mängden ström egentligen hålla? För jag antar att när jag kör normal körning så producerar jag mer ström än vad jag gör av med? Eller har jag helt fel?[/quote]
I teorin har du rätt. Frågan är bara om det verkligen räcker till... och det beror på hur stort batteri du har, hur friskt det är, hur kallt det är ute när du kör, hur snabbt batteriet laddas och hur mycket du kör dagtid vs. nattetid...[/quote]
okej.. Jag har ju faktiskt ett rätt så slitet batteri...

Misstänker att man faktiskt aldrig har bytt det.. Moppen är en 03a. Man ser på det att det är slitet med en rostig pol och lite så så det lär nog inte funka till xenon isf. Blir väl till att köpa nytt batteri isf också

Postat: 11 juli 2014, 22:02
av adamskur
HasSse666 skrev:Funkar jäfligt bra i min Speedfight!
Det är verkligen som natt och dag
Det funkar med 5Ah batteri men tänder inte alltid på första försöket.
Med 8Ah batteriet försvann de problemet.
Har aldrig slocknat under körning ens med 5Ah batteriet
driver du xenonlamporna direkt från batteriet? har du gjort något med voltregulatron/liktikaren? eller klarar den av att ladda batteriet?
Postat: 12 juli 2014, 01:28
av calle.l
Här har du en bra hemsida med bra priser hade 5st 55w på taket på a-traktorn jävligt bra ljus!
http://www.humanhabit.se/se/