Hur fixar man en vattenskadad iphone 4s?

Snack om allt som rör datorer, konsoler, spel, program, datormusar, telefoner etc
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew

Hur fixar man en vattenskadad iphone 4s?

Inlägg av Victorh »

Hejsan skulle ha en iphone 4s som fallit i badkar den startar inte eller något inte min men får nog den om jag fixxar den så hur skall jag göra?

Den är 2 veckor gammal och den har redan en ny så de gör inget med den så jag kan bara tjäna på detta :)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Försäkring? Lämna in?

Lägg på tork och hoppas den startar kanske :wink:
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Zer0x
Avstängd

Re: Hur fixar man en vattenskadad iphone 4s?

Inlägg av Zer0x »

Victorh skrev:Hejsan skulle ha en iphone 4s som fallit i badkar den startar inte eller något inte min men får nog den om jag fixxar den så hur skall jag göra?

Den är 2 veckor gammal och den har redan en ny så de gör inget med den så jag kan bara tjäna på detta :)
kommer inte ihåg om man ens kan plocka isär den men om det går så börja med att göra det och blås lite med en hårtork på den så den verkligen är helt torr, sen prova ladda. om det inte hjälper så skaffar du nytt batteri, hjälper inte det så är det nog moderkortet som har gått.
Användarens profilbild
jonssson13
Svårstartad skrothög

Inlägg av jonssson13 »

lägg i en påse ris , de drar till sig fukt
Douglasson
Svårstartad skrothög

Inlägg av Douglasson »

Börja med att göra som Jonsson sa, ris suger som sagt åt sig fukt :)
När älgen är blå, ja då är ölen kall!
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew

Inlägg av Victorh »

bensinskalle skrev:Försäkring? Lämna in?

Lägg på tork och hoppas den startar kanske :wink:
alltså inte min och dom har redan en ny skaffad men behövde inte lämna inn gammla ^^

Den har torkat 1vecka nu men skall läga i en påse i ris om det inte hjälper 10 sek i 100grader i ungen om inte det skall jag skruva upp hela skiten :)
difaren
Ligga någon?

Inlägg av difaren »

Ta reda på vad som är fuktskadat. om allt är det så är det ingen idé att pröva.

men min lärare hade en iphone, den vart fuktskadad så han tog reda på vad som var sönder, skärmen och högtalare osv.. lite småskit. sen beställde han dem grejerna som var sönder typ från Ebay eller nåt och lagade den själv vilket han tjänade några hundra lappar om inte en tusenlapp än att lämna in den.
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

Dom går att skruva upp. Det gör man på undersidan, där man laddar dom. Dock är frågan om du har en sådan liten mejsel hemma ;)
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

Ris absorberar enorma mängder fukt. Ta en påse, fyll den nästan helt med ris, se sedan till att mobilen hamnar i mitten och är täkt med ris. Knyt påsen och låt det ligga i några dagar.

Annars brukar många lägga mobilerna i ugnen på inte allt för hög värme, och det funkar faktiskt.
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Användarens profilbild
Mattyyy
Thai-Taxi
Kontakt:

Inlägg av Mattyyy »

Testa med att lägga in den i ungen på ungefär 100/125 grader i 10 minuter eller så kör du med risknepet
Användarens profilbild
Punkarn
Avstängd

Inlägg av Punkarn »

Mattyyy skrev:Testa med att lägga in den i ungen på ungefär 100/125 grader i 10 minuter eller så kör du med risknepet
plasten smälter ju runt 100 o.o
Bild

Kör Trimmat, Åker du Fast Så Trimma Mer, med Gladare samvete. :D

«Pure Metrakit. Pure Power.»
Användarens profilbild
Mattyyy
Thai-Taxi
Kontakt:

Inlägg av Mattyyy »

Punkarn skrev:
Mattyyy skrev:Testa med att lägga in den i ungen på ungefär 100/125 grader i 10 minuter eller så kör du med risknepet
Det är ingen plast på iPhone , Äkta glasskärmar både bak och fram och kanterna är gjorda av aluminium
vivacity rules
Elmoped

Inlägg av vivacity rules »

Mattyyy skrev:
Punkarn skrev:
Det är ingen plast på iPhone , Äkta glasskärmar både bak och fram och kanterna är gjorda av aluminium
Det finns ju förmodligen plast I mobilen...
Användarens profilbild
Punkarn
Avstängd

Inlägg av Punkarn »

vivacity rules skrev:
Mattyyy skrev:
Punkarn skrev: plasten smälter ju runt 100 o.o
skulle äldre lagt telefon på en värmepanna eller låta den varit nära något varmt.
Bild

Kör Trimmat, Åker du Fast Så Trimma Mer, med Gladare samvete. :D

«Pure Metrakit. Pure Power.»
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

Punkarn skrev:
vivacity rules skrev:
Mattyyy skrev: Det är ingen plast på iPhone , Äkta glasskärmar både bak och fram och kanterna är gjorda av aluminium
skulle äldre lagt telefon på en värmepanna eller låta den varit nära något varmt.
Ugnen fungerar finfint, men själv skulle jag inte haft över 75 grader.
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Sen är ju frågan om mobilen var påslagen när den hamnade i badet eller va de var för nåt? Var den på har den ju säkert kortslutits lite här och där, med andra ord diverse kretser uppbrunna. Kan ju ha klarat sig förstås men då borde den ju fungera nu

Om den var avstängd så har den säkert klarat sig, och behöver bara torkas ordentligt som sakt. Man kan ju i princip doppa ner en laptop i ett bad om den är avstängd, utan att den blir förstörd elektriskt i alla fall, bara den får torka ordentligt så det inte blir nå kortis vid start sen
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew

Inlägg av Victorh »

bensinskalle skrev:Sen är ju frågan om mobilen var påslagen när den hamnade i badet eller va de var för nåt? Var den på har den ju säkert kortslutits lite här och där, med andra ord diverse kretser uppbrunna. Kan ju ha klarat sig förstås men då borde den ju fungera nu

Om den var avstängd så har den säkert klarat sig, och behöver bara torkas ordentligt som sakt. Man kan ju i princip doppa ner en laptop i ett bad om den är avstängd, utan att den blir förstörd elektriskt i alla fall, bara den får torka ordentligt så det inte blir nå kortis vid start sen
den var på då.

Men har läst på netet många har fått den att funkka osv.

Låter den ligga ännu 2 dagar i ris sen testar jag sen ugnen 75grader en liten stund om inte öppnar jag och felsöker :)
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

ta ur batteriet innan du stoppar den i ugnen bara. annars får du lite go syra osv i mobilen också :)
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
Mattyyy
Thai-Taxi
Kontakt:

Inlägg av Mattyyy »

kallepalle skrev:ta ur batteriet innan du stoppar den i ugnen bara. annars får du lite go syra osv i mobilen också :)
Det är det fina problemet med iphone då måste han skruva upp dem och jag tror att han måste ha ett specialverktyg för att ta bort själva batteriet sen.

Ang. Ugnknepet så läste jag lite om det och det går att ha den i ugnen på 100 grader men det är lite riskabelt så testa att ha den på ca 75grader och lägg den på bakplåtspapper och absolut inte varmluftsung får det tydligen vara
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

Mattyyy skrev:
kallepalle skrev:ta ur batteriet innan du stoppar den i ugnen bara. annars får du lite go syra osv i mobilen också :)
Det är det fina problemet med iphone då måste han skruva upp dem och jag tror att han måste ha ett specialverktyg för att ta bort själva batteriet sen.

Ang. Ugnknepet så läste jag lite om det och det går att ha den i ugnen på 100 grader men det är lite riskabelt så testa att ha den på ca 75grader och lägg den på bakplåtspapper och absolut inte varmluftsung får det tydligen vara
då skulle jag hellre rekommendera att den ligger på ett varmt element eller en värmepanna i 2-3 dagar.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Skriv svar