Sida 1 av 1

MX50 "slutar varva"/ går ojämt

Postat: 10 november 2011, 09:57
av Aprilia-Mx
Har en Aprilia Mx50 som slutar varva på låga växlar. När jag ska iväg tex som kan den börja "hacka" eller gå ojämt runt 5000 varv/min. Så kan den hålla på på alla växlar tills jag fått upp lite fart och kanske ligger på ca 60-70 km/h. Dvs varvningen har börjat ge med sig alltmer och jag kanske är uppe i 8-9000 varv. Men då ifall jag saktar in igen (och ska köra i en rondell tex) så kan den sluta (!) att gå upp i varv helt. Så när jag saktar in, för att sedan varva upp igen kan den slå av helt (slutar tända) vid kanske 7000 varv, falla tillbaka till ca 6500 för att sedan hacka sig sakta upp igen.

Kör ostrypt och original allt annat. Kan det tändning som det är fel med eller kan jag behöva större munstycke? Skräp i förgasaren?

Ett problem som bara blivit värre och värre den senaste tiden och nu har jag fått nog utav det. Den går ju att köra som den är men det är sjukt jobbigt och jag känner mig väldigt dum när jag hackar mig förbi en busshållpats med en massa folk. Har planerat ställa av moppen nu inför vintern och har då planerat att plocka isär och gå igenom moppen bit för bit med allt som har med mekanik att göra. Har någon något tips på vad detta kan vara skulle det uppskattas rejält ifall man orkade dela med sig. Tack på förhand! :D

Postat: 10 november 2011, 13:48
av Korken
Om det är som det var för mig, att den började hacka vid ett och samma varvtal (5000) och hade sedan svårt att komma över det varvtalet. För mig var det att röret satt lite snett nere i mynningen. Testa det iaf...

Postat: 10 november 2011, 15:08
av Punkarn
Sota avgasröret. :P

Postat: 10 november 2011, 19:13
av Aprilia-Mx
Punkarn skrev:Sota avgasröret. :P
Är du säker på att det bara är att sota det? För det är läskigt exakt på samma ställen som den slår av när jag är ute och åker. Tex sträckan till och från skolan finns det en backe där den nästan alltid "slutar tända" på Exakt 7000 varv varje gång. Du tror inte att tändningen har med detta att göra? Fast jag håller med dig att jag borde sota ur det. Har åkt snart 780 mil med den utan att jag tror att den har blivit avsotad nån gång :P

Postat: 10 november 2011, 19:37
av saile96
kan var cdi:n som spökar men när du kör ostrypt så e det kanske inte det men testa sota röret :D

Postat: 10 november 2011, 19:47
av Aprilia-Mx
saile96 skrev:kan var cdi:n som spökar men när du kör ostrypt så e det kanske inte det men testa sota röret :D
Okej. Har blivit övertygad att blåsa röret och kontrollera det. Kan ju passa på att kolla cdi:n också. Hur gör jag för att kolla ifall den är schysst? Moppen är trotsallt en 03:a så den lär ju finnas en del saker som är slitna :lol:

Postat: 11 november 2011, 15:28
av willemedDERBIN
avstrypt utan munstycke ...

BYT UPP DIG ...

kan lösas på 2 sätt ... gör den orginal eller ställ in den !

Postat: 11 november 2011, 16:47
av Aprilia-Mx
willemedDERBIN skrev:avstrypt utan munstycke ...

BYT UPP DIG ...

kan lösas på 2 sätt ... gör den orginal eller ställ in den !
Hehe okej, men borde man inte ha märkt detta i början av säsongen för den var ostryp när jag köpte den. Den har ju gått en säsong ostrypt utan att dessa problem uppstått? Ifall det hade varit munstycket så borde ju den ha krånglat redan från början. Eller?

Postat: 11 november 2011, 17:14
av willemedDERBIN
japp ... men om man har tur så märker man det inte lika tydligt med ny borrad ... om man inte vet vart man leta efter ...

så det verkar mer nu att du har förstörd kolven och/ringarna ist nu när du har kört en säsong avstrypt utan munstycke

Postat: 11 november 2011, 17:27
av Aprilia-Mx
willemedDERBIN skrev:japp ... men om man har tur så märker man det inte lika tydligt med ny borrad ... om man inte vet vart man leta efter ...

så det verkar mer nu att du har förstörd kolven och/ringarna ist nu när du har kört en säsong avstrypt utan munstycke
Men vänta nu! Är inte munstycket orginal? Dvs munstycket är rätt storlek för den avstrypta motorn. Menar du att man bytt munstycket då man ströp moppen?

Postat: 11 november 2011, 17:49
av MrAndersson
Aprilia-Mx skrev:
willemedDERBIN skrev:japp ... men om man har tur så märker man det inte lika tydligt med ny borrad ... om man inte vet vart man leta efter ...

så det verkar mer nu att du har förstörd kolven och/ringarna ist nu när du har kört en säsong avstrypt utan munstycke
Men vänta nu! Är inte munstycket orginal? Dvs munstycket är rätt storlek för den avstrypta motorn. Menar du att man bytt munstycket då man ströp moppen?
JA! Kolla kolven och cylindern o om dom är ok ställ in moppen med munstycke! O låt den hällre gå blött en torrt!

Postat: 11 november 2011, 19:25
av Aprilia-Mx
MrAndersson skrev:
Aprilia-Mx skrev:
willemedDERBIN skrev:japp ... men om man har tur så märker man det inte lika tydligt med ny borrad ... om man inte vet vart man leta efter ...

så det verkar mer nu att du har förstörd kolven och/ringarna ist nu när du har kört en säsong avstrypt utan munstycke
Men vänta nu! Är inte munstycket orginal? Dvs munstycket är rätt storlek för den avstrypta motorn. Menar du att man bytt munstycket då man ströp moppen?
JA! Kolla kolven och cylindern o om dom är ok ställ in moppen med munstycke! O låt den hällre gå blött en torrt!

Okej. Har kollat kompen i cylindern nu! Hade ca 9 kilo så det lär väl vara okej? Vad säger du om dassiga kondingar i cdi boxen? Låter lite skumt att det skulle vara någon mekanik ifall den slår av på ganska exakta varvtal varje gång?

Postat: 11 november 2011, 19:40
av CaToXXo
Byt upp munstycket, den får för lite bensin och då slutar den tända. problem solved.
Och det har blivit värre o värre iom att det har blivit kallare och kallare, när det är kallt ute så är syrehalten högre i luften, mer syre behöver mer bensin.

Postat: 27 november 2011, 19:55
av Aprilia-Mx
[quote="CaToXXo"]Byt upp munstycket, den får för lite bensin och då slutar den tända. problem solved.
Och det har blivit värre o värre iom att det har blivit kallare och kallare, när det är kallt ute så är syrehalten högre i luften, mer syre behöver mer bensin.[/quote]

Nu har jag rivit isär cylinder med topplocket helt. Har även kolla mitt munstycke. Topplocket tsm med stiftet är [b]svart[/b]. Dvs det ända jag kan komma fram till är att jag har för stort munstycke då den får för mycket soppa. Kolven är svart på toppen men resten av [i]kroppen[/i] med kolvringar ser hur fina ut som helst. Hmmm? Då antar jag iaf att jag har för stort munstycke.. Har jag fel? Jag har öppnat upp förgasaren och kollat. Jag har storlek 76. Enligt sprängskisser ska jag [b]original[/b] ha runt 55-60 i huvud munstycke så jag misstänker att förra ägaren bytte upp sig när han tog bort strypningen på den.

Postat: 27 november 2011, 20:10
av willemedDERBIN
Aprilia-Mx skrev:
CaToXXo skrev:Byt upp munstycket, den får för lite bensin och då slutar den tända. problem solved.
Och det har blivit värre o värre iom att det har blivit kallare och kallare, när det är kallt ute så är syrehalten högre i luften, mer syre behöver mer bensin.
Nu har jag rivit isär cylinder med topplocket helt. Har även kolla mitt munstycke. Topplocket tsm med stiftet är svart. Dvs det ända jag kan komma fram till är att jag har för stort munstycke då den får för mycket soppa. Kolven är svart på toppen men resten av kroppen med kolvringar ser hur fina ut som helst. Hmmm? Då antar jag iaf att jag har för stort munstycke.. Har jag fel? Jag har öppnat upp förgasaren och kollat. Jag har storlek 76. Enligt sprängskisser ska jag original ha runt 55-60 i huvud munstycke så jag misstänker att förra ägaren bytte upp sig när han tog bort strypningen på den.
och om han sedan har pluggat det så har han glömt/skitit att stlla in den igen (Y)
but ner dig i mumstycke eller trimma ;)

Postat: 27 november 2011, 20:44
av Aprilia-Mx
[quote="willemedDERBIN"][quote="Aprilia-Mx"][quote="CaToXXo"]Byt upp munstycket, den får för lite bensin och då slutar den tända. problem solved.
Och det har blivit värre o värre iom att det har blivit kallare och kallare, när det är kallt ute så är syrehalten högre i luften, mer syre behöver mer bensin.[/quote]

Nu har jag rivit isär cylinder med topplocket helt. Har även kolla mitt munstycke. Topplocket tsm med stiftet är [b]svart[/b]. Dvs det ända jag kan komma fram till är att jag har för stort munstycke då den får för mycket soppa. Kolven är svart på toppen men resten av [i]kroppen[/i] med kolvringar ser hur fina ut som helst. Hmmm? Då antar jag iaf att jag har för stort munstycke.. Har jag fel? Jag har öppnat upp förgasaren och kollat. Jag har storlek 76. Enligt sprängskisser ska jag [b]original[/b] ha runt 55-60 i huvud munstycke så jag misstänker att förra ägaren bytte upp sig när han tog bort strypningen på den.[/quote]
och om han sedan har pluggat det så har han glömt/skitit att stlla in den igen (Y)
but ner dig i mumstycke eller trimma ;)[/quote]

Men det går ju emot allt annat jag har fått höra tidigare i tråden :P
Vad är det då som kan vara fel när den "hackar" sig fram?

Postat: 27 november 2011, 20:55
av daben
jag tror det är cdi boxen som spökar.

Postat: 27 november 2011, 20:59
av Punkarn
Titta över dina drev och kedjans spänning.

har en rx jag och jag har fått samma problem som dig nu, köpte ny kedja och nya bak och fram drev så gick den grymt bättre :P

titta så din tändhatt och tändkabel är i bra skick också.

Postat: 27 november 2011, 21:05
av Aprilia-Mx
[quote="daben"]jag tror det är cdi boxen som spökar.[/quote]

Det var det pappa sa också! ^^

Postat: 27 november 2011, 21:08
av Aprilia-Mx
[quote="Punkarn"]Titta över dina drev och kedjans spänning.

har en rx jag och jag har fått samma problem som dig nu, köpte ny kedja och nya bak och fram drev så gick den grymt bättre :P

titta så din tändhatt och tändkabel är i bra skick också.[/quote]

Kedjan är ny sen i somras. Dreven vet jag dock inte men förmodar att dem är rätt så slitna. Men de ska väl inte ha med tändningen att göra? Ska dock kolla mitt tändsystem rätt så grundligt nu....

Postat: 27 november 2011, 21:15
av Punkarn
annars byt tändstift och testa sätta i ett större munstycke. :P

Postat: 27 november 2011, 21:19
av Aprilia-Mx
daben skrev:jag tror det är cdi boxen som spökar.
Vet du hur jag kontrollerar tändningen på bästa sätt? Kan jag köra med min fina multimeter jag har ute i garaget :D eller behöver jag ett Oscilloskop för att kontrollera den?

Postat: 27 november 2011, 21:20
av Aprilia-Mx
Punkarn skrev:annars byt tändstift och testa sätta i ett större munstycke. :P
Nytt sen i somras det med :wink: Skrev även ovan att mitt stift och topp är helt svart efter att jag har för stort munstycke...

Postat: 28 november 2011, 14:29
av Punkarn
Aprilia-Mx skrev:
Punkarn skrev:annars byt tändstift och testa sätta i ett större munstycke. :P
Nytt sen i somras det med :wink: Skrev även ovan att mitt stift och topp är helt svart efter att jag har för stort munstycke...
jaha, läser aldrig igenom allt, får jag första idén så skall det skrivas :P

aja, slirar kopplingen? tycker dock inte det borde göra det då fast man vet ju dock aldrig.

lågfartsmunstycke?

film, tack så man kan få se lite.

annars sälj den till mig annars :D :P

Postat: 28 november 2011, 22:37
av Aprilia-Mx
Punkarn skrev:
Aprilia-Mx skrev:
Punkarn skrev:annars byt tändstift och testa sätta i ett större munstycke. :P
Nytt sen i somras det med :wink: Skrev även ovan att mitt stift och topp är helt svart efter att jag har för stort munstycke...
jaha, läser aldrig igenom allt, får jag första idén så skall det skrivas :P

aja, slirar kopplingen? tycker dock inte det borde göra det då fast man vet ju dock aldrig.

lågfartsmunstycke?

film, tack så man kan få se lite.

annars sälj den till mig annars :D :P

Men hallå? Vad har kopplingen med att den slutar att tända att göra? Film blir lite svårt då jag har plockat isär hela moppen i delar inför vintern :roll:

Postat: 29 november 2011, 14:55
av Punkarn
Aprilia-Mx skrev:
Punkarn skrev:
Aprilia-Mx skrev: Nytt sen i somras det med :wink: Skrev även ovan att mitt stift och topp är helt svart efter att jag har för stort munstycke...
jaha, läser aldrig igenom allt, får jag första idén så skall det skrivas :P

aja, slirar kopplingen? tycker dock inte det borde göra det då fast man vet ju dock aldrig.

lågfartsmunstycke?

film, tack så man kan få se lite.

annars sälj den till mig annars :D :P

Men hallå? Vad har kopplingen med att den slutar att tända att göra? Film blir lite svårt då jag har plockat isär hela moppen i delar inför vintern :roll:
vatten i förgasaren? kör du med sportluftfilter?
annars kan du titta över så int din Cdi har blivit nå rolig.
kan vara växellådan som har något fnatt också.
äre i högre växlar eller i alla?

Postat: 29 november 2011, 15:49
av Aprilia-Mx
Punkarn skrev:
Aprilia-Mx skrev:
Punkarn skrev: jaha, läser aldrig igenom allt, får jag första idén så skall det skrivas :P

aja, slirar kopplingen? tycker dock inte det borde göra det då fast man vet ju dock aldrig.

lågfartsmunstycke?

film, tack så man kan få se lite.

annars sälj den till mig annars :D :P

Men hallå? Vad har kopplingen med att den slutar att tända att göra? Film blir lite svårt då jag har plockat isär hela moppen i delar inför vintern :roll:
vatten i förgasaren? kör du med sportluftfilter?
annars kan du titta över så int din Cdi har blivit nå rolig.
kan vara växellådan som har något fnatt också.
äre i högre växlar eller i alla?
Känns skumt att vatten i förgasaren skulle kunna ge ett sånt regelbundet problem.
Nej, jag har original filter. vanlig box med luft filter skumm. Bytt förra vintern.
jJag frågade precis i denna tråd hur jag kollar min cdi/tändning på bästa sätt. Räcker det med en vanlig multimeter eller måste jag ha ett oscilloskop?
Det är bara på de lägre växlarna.