Polerat block?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Kontakt:

Polerat block?

Inlägg av DiNozzan »

Tja! Jag har hört/sett att man kan polera blocket och att det ger ett bättre "flöde eller rullar på bättre." Men vad exakt gör man och hur gör man det? Sen undrar jag hur mycket det igentligen ger? :)

Hoppas ni försår mig ;)
GuZt4v
Farsans gamla zündapp

Inlägg av GuZt4v »

polera? du menar porta eller?? :shock:
Användarens profilbild
Timpis
Svårstartad skrothög

Inlägg av Timpis »

Det är väll detta man menar med att polera blocket

Bild

Bild

Bild
(bilder tagna från mitt projekt på mnf)
Tim@Mnf
GuZt4v
Farsans gamla zündapp

Inlägg av GuZt4v »

Timpis skrev:Det är väll detta man menar med att polera blocket

Bild

Bild

Bild
(bilder tagna från mitt projekt på mnf)
ja men han menar troligtvis att man portar blocket.....
Användarens profilbild
Timpis
Svårstartad skrothög

Inlägg av Timpis »

Steget mellan att polera och porta är väll ändå ganska stort...
Tim@Mnf
Användarens profilbild
Mattyyy
Thai-Taxi
Kontakt:

Inlägg av Mattyyy »

Det här är riktigt illa. Hur skulle det kunna ge nån effekt skillnad?
Han som sagt att det ska ge ett bättre flöde borde du ge en riktig jävla höger ifrån mig.
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street

Inlägg av ValoPallo »

Polera? Bättre effekt? Va?

Hade du tänkt polera fram bättre aerodynamik då eller vad? :P
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

We gotta take the bastards down, Let em' know.
We gotta smash 'em to the ground,Let em' know.
We gotta take the bastards down.
Användarens profilbild
Tobiiash
Stunter

Inlägg av Tobiiash »

troll här?
Jag gillar Oskar.
Användarens profilbild
xytoo
Xytoo The One And Only
Kontakt:

Inlägg av xytoo »

börjar inse vad mf menar nu...

asså du kan polera portarna i cylinder och insuget i blocket så du får bättre flöde, ett org block har ofta ganska raspiga kanter om om man polerar upp dom så får åker blandningen mellan luft och bensin snabbare fram, finns dock en negativ sak, dom kan i vissa fal blandas sämre, men polera avgasporten och insuget så kommer du nog märka lite skillnad men så mycket jobb det är att polera så läs på mycket om portning för de kommer ge mer ;)
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

Ja, jag vet inte vad min kompis tjabbade om men han sa så, och då tänkte jag samma som ni! Men sedan såg jag detta

http://www.blocket.se/goteborg/Yamaha_a ... ?ca=21&w=3

Och då tänkte jag att man kanske rengör eller nåt på insidan men jag vet väl att polera är som bilderna där uppe i tråden, jag är inte du i hela huvet bara halva ;) Men jag började bli lite misstänksam nu när jag såg annonsen med :P och det inte ser polerat ut :P

Kanske ska tillägga att min kompis har ett TK så ni kan nog glömma vad ni just läste. Men han sa att det blev bättre flöde i skiten, men han kanske snackade i nattmössan... Eller så fattar han inte vad han snackar om...

EDIT: xytoo och jag postade samtidigt ;) Men tack så mkt för svaret och att någon fattade vad jag menade ;) tack så mkt xytoo!
Användarens profilbild
Pontusandersson95
Kan man byta?

Inlägg av Pontusandersson95 »

DiNozzan skrev:Ja, jag vet inte vad min kompis tjabbade om men han sa så, och då tänkte jag samma som ni! Men sedan såg jag detta

Och då tänkte jag att man kanske rengör eller nåt på insidan men jag vet väl att polera är som bilderna där uppe i tråden, jag är inte du i hela huvet bara halva ;) Men jag började bli lite misstänksam nu när jag såg annonsen med :P och det inte ser polerat ut :P

Kanske ska tillägga att min kompis har ett TK så ni kan nog glömma vad ni just läste. Men han sa att det blev bättre flöde i skiten, men han kanske snackade i nattmössan... Eller så fattar han inte vad han snackar om...

EDIT: xytoo och jag postade samtidigt ;) Men tack så mkt för svaret och att någon fattade vad jag menade ;) tack så mkt xytoo!
Haha det är min gamla aerox, och det blocket ÄR polerat på utsidan, och man kan polera vid insuget på insidan men det ger inte mycket mer effekt
Kommentera mina bilder:)
Användarens profilbild
xytoo
Xytoo The One And Only
Kontakt:

Inlägg av xytoo »

DiNozzan skrev:Ja, jag vet inte vad min kompis tjabbade om men han sa så, och då tänkte jag samma som ni! Men sedan såg jag detta

haha märkte de men va någon sec snabbare :) lugnt bara kul att hjälpa till :) jag lärde mig detta när jag porta i lite gjutjärns cyllar och så börja jag söka runt och den går bättre med polerade portar :)
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Inlägg av PK »

ett vanligt block är ju oftast blästrat och lackerat. detta betyder att ytan inte blir så värst fin utan att det blir små "gropar" i blocket. då vil luften in i dom små groparna och om man då polerar så blir det väldigt slätt och luften flyter lätt igenom. detta är ju dock inget som ger värst mycket effekt.

möjligtvis kan de va värt dom x antal timmar som krävs att polera snyggt men det spelar roll om man har förorat ett hyperrace med 0,0001 millisek och vill ha liiite bättre flöde ;)

men i annonsen så är ju bara utsidan av blocket polerat så det ger ju såklart ingen effekt ;)
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street

Inlägg av willemedDERBIN »

jag kan inte ta denna frågan seriöst asså ...

polera ger som sagt 0.00001 %mer ökat flöde .... tar timmar också ....'

jagkan köpa det att det är snyggt med högglans polerade block ...
det äre ända !
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Skriv svar