Tjena, jo nu är det så att jag ska sälja iväg min Baotian Sprint till våren och köpa en SM/crossmoppe. Jag har kollat runt lite och det finns ett antal mopeder som verkar passa mig; MH Furia, Roxon Duel, MH Ryz och Rieju Drac.
Undrar då vissa saker, t.ex. hur det här med bensinkranen funkar (ska man stänga den vid förvaring?), vilken växel den ska ligga i när man startar, om man ska växla ner när man saktar in, o.s.v. Är det något mer jag behöver tänka på, eller har ni några bra tips? Tack!
Ja, du växlar ner passande till den hastighet, eftersom varje växel har olika effekt etc.
Växel 1: Bra drag i början
Växel 6 : Extremt segt i början, om du äns kommer iväg
Ett tips: När du ligger i hög fart så har nytt folk en tendens att att växla ner till ettan när man saktar ner.
dvs hålla i friläge växla ner till ettan och glida fram till där du ska stanna, gör icke det. Växla ner växel för växel och motorbromsa med dom, ta den växel som passar för den farten du ligger i.
Lägg i neutralt när du startar moppen och sen lägger du i 1an när du ska iväg. Och när du saktar ner ska du växla ner men det beror på hur mkt du saktar ner..
Hehe jag har spelat ProStreet ett antal gånger med ratt, men aldrig kört crossmoppe... Jag vet liksom i teorin hur man ska göra, men aldrig provat, så antar att man måste göra det lite för att lära sig!
Att lära sig växla är ganska lätt på en moped. Jag fick lära mig på en 200 ATV. Lite svårt i början, men när man har lärt sig så är det inget man tänker på Sitter i ryggmärgen som man säger
Man ska inte motorbromsa... När du saktar in så håll in kopplingen... inte rulla med kopplingen ur osv. På tvåtaktare förstör det motorn, något som inte så många moppepojkar vet om tyvärr och det är ingen liten grej, du förstör verkligen moppen!
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det
Victorh: eller skall man fråga?
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten
Tuta skrev:Man ska inte motorbromsa... När du saktar in så håll in kopplingen... inte rulla med kopplingen ur osv. På tvåtaktare förstör det motorn, något som inte så många moppepojkar vet om tyvärr och det är ingen liten grej, du förstör verkligen moppen!
Det enda du KAN och ofta gör motorbromsningar är 4t-moppar, men även där med förstånd.
jag tycker bättre om Derbi motorn för att alla mina polares moppar med AM6 har frilägen mellan nästan alla växlar medans min Derbi inte har ett enda har haft den sen i våras och fått i ett mellan läge under hela sommaren
jag hade köpt en Derbi eller gilera med derbimotorn om jag varit du btw det är inte många crossmoppar som inte har ¨vakumkran¨ på crossmoppe och om de har det så är det troligtvis inte orginal eller någon annorlunda model
GuZt4v skrev:jag tycker bättre om Derbi motorn för att alla mina polares moppar med AM6 har frilägen mellan nästan alla växlar medans min Derbi inte har ett enda har haft den sen i våras och fått i ett mellan läge under hela sommaren
jag hade köpt en Derbi eller gilera med derbimotorn om jag varit du btw det är inte många crossmoppar som inte har ¨vakumkran¨ på crossmoppe och om de har det så är det troligtvis inte orginal eller någon annorlunda model
vaccuumkran är ett Guds Gissel för mänskligheten, riktig soppakran är det som räknas, fungerar alltid till skillnad från vaccuumkran-skitarna. Det och vaccuumförgasarna borde förbjudas.
Senast redigerad av nippertippan den 6 november 2011, 12:12, redigerad totalt 1 gånger.
Jag har en Derbi, Jävligt skön att köra, växlarna bara glider i.
Men hade inte haft något emot en moped me AM6 snurra heller, dom verkar rätt goa o köra med.
Jag har en Derbi, Jävligt skön att köra, växlarna bara glider i.
Men hade inte haft något emot en moped me AM6 snurra heller, dom verkar rätt goa o köra med.
Nästan alla nya mopeder utom typ Rieju har vakuum.
Vill du ha information mellan AM6 och Derbi-motorerna kan du söka på google! Bara på TSR finns det otroligt många trådar om detta, väldigt jobbigt.
Men jag ser ju att det inte var det du frågade om, så detta är lite off topic!
Det där med bensinkranen är ju lite vanesak det med. Jag stänger nästan aldrig av min, endast under vintern när jag inte kör med moppen.
Gröngöling skrev:En sak till jag har funderat på: har just nu ett kättinglås, var ska jag ha det när jag kör? eller ska jag bara köpa ett skivbromslås?
Man kan alltid linda det runt styret, lägga det i en väska om du har det, stoppa det innanför jackan