Sida 1 av 1

Senda

Postat: 9 maj 2008, 18:11
av Peterlindgren
tjaa har nu tänkt att trimma moppen lite trimmen som jag kommer köpa är



*mhr 80cc portad by dood hoppas ja
*mhr supermotorör
*mrd växellåda
*carboon koppling+fjädrar 50%
*matchportat block även det by dood tror jag.
*italkit tändning
*35mm förgasare från cross
*Membran+insugskit.
*13-53 drevkit
*tntvev+c4lager
Mål

*8.5 sec @ 201 m
*0-100 @ 7 sec
*bänkning på 32 hk

spanka alla kåta moppebögar på meeten

behöver ja nått mer för att veven ska hålla

Postat: 9 maj 2008, 18:29
av KoNG
Lyckatill :twisted:

Postat: 9 maj 2008, 19:51
av matin
trimma moppen lite?! :P

Postat: 9 maj 2008, 20:17
av urbann
du kan ju göra situps när du kör mot andra med den setupen :lol:

Postat: 9 maj 2008, 21:15
av DerbiDriver
Kommer bli kanon! men vad då 8hk som mål?? den borde väll göra mer än det el e jag ute o cyklar??:O

Mvh!

Re: Senda

Postat: 9 maj 2008, 21:34
av PoxZen
Peterlindgren skrev:tjaa har nu tänkt att trimma moppen lite trimmen som jag kommer köpa är



*mhr 80cc portad by dood hoppas ja
*mhr supermotorör
*mrd växellåda
*carboon koppling+fjädrar 50%
*matchportat block även det by dood tror jag.
*italkit tändning
*35mm förgasare från cross
*Membran+insugskit.
*13-53 drevkit
*tntvev+c4lager
Mål

*8.5 sec @ 201 m
*0-100 @ 7 sec
*bänkning på 32 hk

spanka alla kåta moppebögar på meeten

behöver ja nått mer för att veven ska hålla
kör på en bättre vev tex pro race vev lr nått. istället för en TNT.

tror inte du får ut 32HK

trimma moppen lite

Postat: 9 maj 2008, 21:36
av Peterlindgren
aa kanske kör på orginalveven då istället men jag har redan bänkat den till 23 utan portning och annan tändning+heborör och 21 mm förgasare så lätt att ja får ut så mkt

Postat: 9 maj 2008, 21:41
av chifen
kör på förlängd vev istället så får du mer cc och då kan du ändra portarna efter det, bygg avstämt rör om du vill ha max effekt

Vev

Postat: 9 maj 2008, 21:44
av Peterlindgren
nej jag vill inte ha mer cc får bara trimma lite för mamma

Re: Vev

Postat: 9 maj 2008, 21:50
av chifen
Peterlindgren skrev:nej jag vill inte ha mer cc får bara trimma lite för mamma
trimma lite? och du går på portad hyper setup... tror du att trimma lite ger 32häst? btw så kommer du inte få några 32häst på hjulet med dedär:P inte i motorn heller för den delen. förlängd vev, avstämt rör och portning efter det är det ända rätta om du ska ha den setupen och lira race i närheten av dedär tiderna...

du verkar ha rätt lite koll på läget och siffror btw :P

Postat: 9 maj 2008, 21:54
av bensinskalle
32 hk? Den ger väl över 20 ungefär...

ja har svårt o tro att den kommer gå bra med 35 mm förgasare, satsa på en keihin 28 iställe lr så... För 35 är nästan lite väl stort.... De skulle räcka me 24 mm.....

Du kan ju allti be dood borra upp den o skaffa fetare kolv. Ja tror inte vrid hjälper dig mot ditt mål ( längre slaglängd )...

Postat: 9 maj 2008, 22:00
av chifen
bensinskalle skrev:32 hk? Den ger väl över 20 ungefär...

ja har svårt o tro att den kommer gå bra med 35 mm förgasare, satsa på en keihin 28 iställe lr så... För 35 är nästan lite väl stort.... De skulle räcka me 24 mm.....

Du kan ju allti be dood borra upp den o skaffa fetare kolv. Ja tror inte vrid hjälper dig mot ditt mål ( längre slaglängd )...
om du borrar upp den och skaffar större kolv kommer du få ökat vrid (du höjer storleken på cylindern=mer cc) och har du mer vrid så kommer den gå bättre, varför inte borra upp, nicasilera om, skaffa öd kolv och ny förlängd vev?

du verkar ju ha det gott ställt så. 35mm förgasare funkar om du ökar cylindervolymen och portar, då går en 35mm bra för att få ut max effekt om du ställer in den rätt :)

www.vrm.se kolla där så borrar de upp din cylinder och kan fixa avstämt system åt dig för en billigare peng än supermotoröret ;)

Postat: 9 maj 2008, 22:07
av bensinskalle
chifen skrev:
bensinskalle skrev:32 hk? Den ger väl över 20 ungefär...

ja har svårt o tro att den kommer gå bra med 35 mm förgasare, satsa på en keihin 28 iställe lr så... För 35 är nästan lite väl stort.... De skulle räcka me 24 mm.....

Du kan ju allti be dood borra upp den o skaffa fetare kolv. Ja tror inte vrid hjälper dig mot ditt mål ( längre slaglängd )...
om du borrar upp den och skaffar större kolv kommer du få ökat vrid (du höjer storleken på cylindern=mer cc) och har du mer vrid så kommer den gå bättre, varför inte borra upp, nicasilera om, skaffa öd kolv och ny förlängd vev?

du verkar ju ha det gott ställt så. 35mm förgasare funkar om du ökar cylindervolymen och portar, då går en 35mm bra för att få ut max effekt om du ställer in den rätt :)

www.vrm.se kolla där så borrar de upp din cylinder och kan fixa avstämt system åt dig för en billigare peng än supermotoröret ;)
naee? ökat vrid får man inte av större diameter, eller kanske men de ä främst hk... De lät kanske lite konstigt när ja skrev men ja mena:

Vrid hjälper dig inte mot ditt mål, satsa på """hk""" istället ( borra upp den )...

Motorn blir ettrigare när man har stor diameter och liten slaglängd, så är de på crossar....

Postat: 9 maj 2008, 22:11
av chifen
crossar med högt cc är rätt långslagiga för att få ut bra med vrid, och ökat cylinderrum ger ökat vrdmoment och lägre varv :P det är dessutom mycket billigare att strokea.

Postat: 9 maj 2008, 22:29
av mt5a_stunt
du fick trimma lite va fan de där ä en hyper setup ä de lite trim tror inte de

Re: trimma moppen lite

Postat: 10 maj 2008, 11:25
av Koniz
Peterlindgren skrev:aa kanske kör på orginalveven då istället men jag har redan bänkat den till 23 utan portning och annan tändning+heborör och 21 mm förgasare så lätt att ja får ut så mkt
Du får inte ut 23 hk på den setupen och inte heller några 32 hk med den hyper setupen! Och btw,kör på en annan vev än TNT. Kör på Pr-vev eller något istället :wink:

Postat: 10 maj 2008, 15:20
av Henry
Jadu, det är inte alltid lätt...

Att lira på supermotorör och tro att man får ut 32hk är lite småkul. Supermoto röret är ett midrace rör och lämpar sig verkligen inte för sprint.

Kan ju börja med att bygga om din lista lite:

*mhr 80cc Team 7t Tuned by Dood
*Yasuni R3/ Prorace
*mrd växellåda (ONÖDIGT)
*carboon koppling med MHR fjädrar
*matchportat block by dood
*HPI tänding
*28mm Pwk
* Vforce3 + insug.
* 13-53 drevkit ( Kommer bara varva sönder.)
* Barikit 43mm vev


Där är en liten omredigerning av din setup lista samt lite kommentarer på en del saker.

Men det verkar inte riktigt som du vet vad du ger dig in på än?

Postat: 11 maj 2008, 11:37
av 0305
kan även säga att dood har gått bort, lite svårt att få den portad då.. Men jag tycker du absolut inte ska köra med den setupen då du värkar rätt så noob på tuning ...