Skolhjlälp - tråden

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.
Användarens profilbild
TheUnuzuaL
Svårstartad skrothög
Kontakt:

Skolhjlälp - tråden

Inlägg av TheUnuzuaL »

Hej!
Har sett lite frågor om skolarbeten och så vidare. har själv tagit upp några.
Kom på att det är bättre att ha en tråd som har med alla skoluppgifter/skoluppgift frågor att göra så det inte ligger så många trådar som just har med skolämnen att göra i "övrigt delen"

Ja, det var det jag hade att säga :)
TOUGH LIFE YO!
Användarens profilbild
TheUnuzuaL
Svårstartad skrothög
Kontakt:

Inlägg av TheUnuzuaL »

Börjar då, Jag håller på skriver en deckare på svenskan, Den är 14 sidor data skriven med storlek 12 på teckenstorleken.
Försöker få ett MVG på den, eller ett A eftersom dom nya skolreglerna har förts in.
Har några frågor då det gäller svenskan.
Om jag skriver så här "Jag har bara en enda önskan" ska det stå "enda" eller "ända" ?
Samt behöver jag ett efternamn som kommer från Turkiet eller Iran, tacksam för snabba svar då den ska vara skickad till läraren klockan 21.00 ikväll.
TOUGH LIFE YO!
Användarens profilbild
VoxuzZ
Tha Mastah Blastah

Inlägg av VoxuzZ »

TheUnuzuaL skrev:Börjar då, Jag håller på skriver en deckare på svenskan, Den är 14 sidor data skriven med storlek 12 på teckenstorleken.
Försöker få ett MVG på den, eller ett A eftersom dom nya skolreglerna har förts in.
Om jag skriver så här "Jag har bara en enda önskan" ska det stå "enda" eller "ända" ?
Samt behöver jag ett efternamn som kommer från Turkiet eller Iran, tacksam för snabba svar då den ska vara skickad till läraren klockan 21.00 ikväll.
Ända ska det ju inte vara, för det är ju röv ^^

Ett efternamn kan vara Mahsouli ? :)
Användarens profilbild
DenSvartaArken
Svårstartad skrothög

Inlägg av DenSvartaArken »

TheUnuzuaL skrev:Börjar då, Jag håller på skriver en deckare på svenskan, Den är 14 sidor data skriven med storlek 12 på teckenstorleken.
Enda lär det väll vara? Ända är väll, ja stjärt eller rumpa? :wink:

/DSA
Har du frågar ang. A-Traktor eller Epa-traktor? Fråga mig!
Användarens profilbild
TheUnuzuaL
Svårstartad skrothög
Kontakt:

Inlägg av TheUnuzuaL »

okej, tack!
den här meningen då "jag hade vell tänkt att köpa ny bil idag" ska det vara "vell" eller "väll" ?
TOUGH LIFE YO!
Larsolof
Elmoped

Inlägg av Larsolof »

vell är väll inget ord? rätta mig om jag har fel
jarken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jarken »

Meningen i sig är väl Slang ordspråk? Utan inte riktig skrift formulering? Blir väl isf: "Jag hade tänkt att gå och köpa en ny bil idag"

Sen finns de inget som heter vell, de är felstavat slang. Väll eller väl isåfalll... fast de ser fel ut när man skriver det... :D
Användarens profilbild
TheUnuzuaL
Svårstartad skrothög
Kontakt:

Inlägg av TheUnuzuaL »

okej tack för de snabba svaren, sak se vad jag kan göra för ådergärder.
Sista saken här som jag är osäker på, dna måste väll ändå skrivas DNA, ser mycket bättre ut, rätta mig om jag har fel :)
TOUGH LIFE YO!
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

TheUnuzuaL skrev:okej, tack!
den här meningen då "jag hade vell tänkt att köpa ny bil idag" ska det vara "vell" eller "väll" ?
Den meningen bör du bara skriva om någon säger det i en dialog, inte annars. Det finns inget som heter varken vell lr väll. Det stavas väl, även om det uttalas väll ;)
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Användarens profilbild
Tuta
King of the street

Inlägg av Tuta »

jarken skrev:Meningen i sig är väl Slang ordspråk? Utan inte riktig skrift formulering? Blir väl isf: "Jag hade tänkt att gå och köpa en ny bil idag"

Sen finns de inget som heter vell, de är felstavat slang. Väll eller väl isåfalll... fast de ser fel ut när man skriver det... :D
men om det är någon karaktär som säger att han tänkte köpa en bil så går det ju bra med lite slang och talspråk, blir mer levande karaktärer då :)
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det ;)
Victorh: eller skall man fråga? :)
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten ;)

Bild
Det är jag som är Tuta ;)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Finns redan. Kika faq...

Låser
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
daveneos
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av daveneos »

Är från iran, ett ganska vanligt efternamn är typ borhani, nazemi, nazem, moradi, siavash, zamani, eller vanliga och vanliga, persiska efternamn är det defenitivt :)
Låst