Byta gaffel på viva

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm
VivaroxxNicco
Elmoped

Byta gaffel på viva

Inlägg av VivaroxxNicco »

Tjenare, undrar hur man byter framgaffel på en viva, för min gick av och har en annan nu... om nån kunde fixa guide eller säga hur man gör..=)

mvh Nicco 8)
Användarens profilbild
PoNk
Svårstartad skrothög

Inlägg av PoNk »

ta av framkåpan och styret, sen sitter det typ tre "muttrar" runt gaffeln, ta en redig mejsel och gummiklubba och banka loss dom en efter en, dom är gängade så du inte tror det bara är att banka lite. när du fått av dom så ta bort lagret som sitter under den sista muttern. dra ur gaffel...
men passa dig för det undre lagret som jag tror kulorna kan ramla ur ifrån när du drar ut gaffeln. köp helst nytt lage och byt ut hela skiten.
bytte lager på min speedfight för ett par veckor sen. och det är exakt samma sak med din eftersom det är samma ram.
har en sr50 di-tech till salu. (I delar)
startar inte
helt nytt cylinderkit
nylackade kåpor (mattsvart)
förutom att den inte startar så är den i grymt skick
VivaroxxNicco
Elmoped

Inlägg av VivaroxxNicco »

PoNk skrev:ta av framkåpan och styret, sen sitter det typ tre "muttrar" runt gaffeln, ta en redig mejsel och gummiklubba och banka loss dom en efter en, dom är gängade så du inte tror det bara är att banka lite. när du fått av dom så ta bort lagret som sitter under den sista muttern. dra ur gaffel...
men passa dig för det undre lagret som jag tror kulorna kan ramla ur ifrån när du drar ut gaffeln. köp helst nytt lage och byt ut hela skiten.
bytte lager på min speedfight för ett par veckor sen. och det är exakt samma sak med din eftersom det är samma ram.
ska jag banka tillbaka de där som är typ "muttrar" sen elller?
Användarens profilbild
PoNk
Svårstartad skrothög

Inlägg av PoNk »

ja, annars sitter inte gaffelfast för fem öre. det är dom som håller gaffeln på plats. och var VÄLDIGT noga med att sätta tillbaka allting som det satt från början. mycket viktigt annars är de bara att börja om.
startar inte
helt nytt cylinderkit
Användarens profilbild
PoNk
Svårstartad skrothög

Inlägg av PoNk »

http://www.twostroke.se/product.asp?product=23156

den ringen som ligger underst på bilden är "muttern"
det är tre såna som du ska skruva bort.
och den största silvriga typ skålen som ligger längst upp till höger kanske sitter fast i ramen (längst ner). där tog jag ett järnspett genom ramen och bankade ut det från insidan.
det blir jävligt svårt att få dit kulorna utan att byta det helt om du inte vill lägga moppen uppochner :P
startar inte
helt nytt cylinderkit
Skriv svar