Sida 1 av 1

sendan varvar inte ner !

Postat: 14 oktober 2011, 20:19
av HyBriD^
hej ! senaste veckan har jag haft ett litet problem, min Derbi Senda varvar inte ner när jag släpper på gasen i friläge eller när jag frikopplar :evil: endast om jag slirar lite på kopplingen så varvar den ner. men när jag kör med choken på så varvar den ner som den ska, någon som har nån aning om vad detta kan bero på ? :?

Postat: 14 oktober 2011, 20:44
av Ekman
tjuvluft! :)

kolla efter sprickor i insugsgummit och spraya runt med startgas då moppen står på tomgång och hör efter :)

Postat: 14 oktober 2011, 20:47
av HyBriD^
vicke xX SMT skrev:tjuvluft! :)

kolla efter sprickor i insugsgummit och spraya runt med startgas då moppen står på tomgång och hör efter :)
hur hör man om den tar tjuvluft när man sprayar med startgas då ? :)

Postat: 14 oktober 2011, 20:48
av Ekman
HyBriD^ skrev:
vicke xX SMT skrev:tjuvluft! :)

kolla efter sprickor i insugsgummit och spraya runt med startgas då moppen står på tomgång och hör efter :)
hur hör man om den tar tjuvluft när man sprayar med startgas då ? :)
du har den på tomgång och sen sprutar du med startgas runt insuget och sedan då den varvar upp så har du hittat läckan :D

Postat: 14 oktober 2011, 20:53
av Zer0x
annars så kan det vara att nu när det är påväg o bli vinter så blir det mindre luftfuktighet, då blir tomgången högre.

Postat: 14 oktober 2011, 21:05
av Ekman
Zer0x skrev:annars så kan det vara att nu när det är påväg o bli vinter så blir det mindre luftfuktighet, då blir tomgången högre.
men då skulle den ju inte varva ner då han slirar på kopplingen?

Postat: 14 oktober 2011, 21:05
av Zer0x
vicke xX SMT skrev:
Zer0x skrev:annars så kan det vara att nu när det är påväg o bli vinter så blir det mindre luftfuktighet, då blir tomgången högre.
men då skulle den ju inte varva ner då han slirar på kopplingen?
om han har en växel i jo :)

Postat: 14 oktober 2011, 21:14
av derbi_senda93
Förbränningen är för mager, skruva in luftskruven ett varv. Ska nog hjälpa :)

Postat: 14 oktober 2011, 21:16
av Ekman
Zer0x skrev:
vicke xX SMT skrev:
Zer0x skrev:annars så kan det vara att nu när det är påväg o bli vinter så blir det mindre luftfuktighet, då blir tomgången högre.
men då skulle den ju inte varva ner då han slirar på kopplingen?
om han har en växel i jo :)
Jo men tror han menar att man har typ i ettan och slirar på kopplingen lite tills man hör att den har normal tomgång, sen hålls den så.. :) så var de för mig iallafall då min drog tjuvluft, man kunde slira på kopplingen lite och sen dra in den igen och ha normal tomgång utan att den gick upp i varv :)

Postat: 14 oktober 2011, 21:17
av Zer0x
vicke xX SMT skrev:
Zer0x skrev:
vicke xX SMT skrev: men då skulle den ju inte varva ner då han slirar på kopplingen?
om han har en växel i jo :)
Jo men tror han menar att man har typ i ettan och slirar på kopplingen lite tills man hör att den har normal tomgång, sen hålls den så.. :) så var de för mig iallafall då min drog tjuvluft, man kunde slira på kopplingen lite och sen dra in den igen och ha normal tomgång utan att den gick upp i varv :)
det är så om han har dåligt inställd förgasare också.

Postat: 14 oktober 2011, 21:19
av Ekman
Zer0x skrev:
vicke xX SMT skrev:
Zer0x skrev: om han har en växel i jo :)
Jo men tror han menar att man har typ i ettan och slirar på kopplingen lite tills man hör att den har normal tomgång, sen hålls den så.. :) så var de för mig iallafall då min drog tjuvluft, man kunde slira på kopplingen lite och sen dra in den igen och ha normal tomgång utan att den gick upp i varv :)
det är så om han har dåligt inställd förgasare också.
jo, men nu var det så att den tog tjuvluft vid en spricka i insugsgummit :)

Postat: 15 oktober 2011, 11:41
av HyBriD^
tackar för svaren ! jag ska kolla insugsgummit men jag bytte det för inte så länge sen så det borde inte vara sönder iallafall :)

Postat: 15 oktober 2011, 11:44
av Victorh
HyBriD^ skrev:tackar för svaren ! jag ska kolla insugsgummit men jag bytte det för inte så länge sen så det borde inte vara sönder iallafall :)
kolla att den sitter ordentligt spännt ;)

Postat: 15 oktober 2011, 11:48
av Vivaadam
tjuvluft, min kompis hade detta problemet på sin beta. Det började så som du beskriver sen så startade den inte och det visade sej vara för att choken drog tjuvluft :)

Postat: 15 oktober 2011, 12:53
av HyBriD^
Vivaadam skrev:tjuvluft, min kompis hade detta problemet på sin beta. Det började så som du beskriver sen så startade den inte och det visade sej vara för att choken drog tjuvluft :)
vad gör man om choken drar tjuvluft då ? :p

Postat: 15 oktober 2011, 12:55
av Ekman
HyBriD^ skrev:
Vivaadam skrev:tjuvluft, min kompis hade detta problemet på sin beta. Det började så som du beskriver sen så startade den inte och det visade sej vara för att choken drog tjuvluft :)
vad gör man om choken drar tjuvluft då ? :p
ser så den sitter på plats och tätar runt :)

Postat: 15 oktober 2011, 13:00
av HyBriD^
vicke xX SMT skrev:
HyBriD^ skrev:
Vivaadam skrev:tjuvluft, min kompis hade detta problemet på sin beta. Det började så som du beskriver sen så startade den inte och det visade sej vara för att choken drog tjuvluft :)
vad gör man om choken drar tjuvluft då ? :p
ser så den sitter på plats och tätar runt :)
tackar tackar !

Postat: 15 oktober 2011, 13:07
av Macko96
det kan ju vara dåligt komp?
så var det för mig iaf...

Postat: 15 oktober 2011, 13:38
av HyBriD^
DT50rMacko skrev:det kan ju vara dåligt komp?
så var det för mig iaf...
okej tack, men jag ska kolla förgasarn o insugsgummit o sånt först :)

Postat: 15 oktober 2011, 13:56
av Macko96
det låter bra!

Postat: 15 oktober 2011, 15:11
av HyBriD^
det verkar som att jag har fixat det nu, jag kände på förgasarn men den satt som den skulle och de va inga hål i gummit så jag testade att skruva lite på tomgångskruven och vipps så va den som den skulle igen :D

Postat: 20 oktober 2011, 17:48
av Axel
:roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: det är väl de första man gör, o om det inte funkar o man aldrig skruvat moped innan, så gör man väl en tråd. xD

Postat: 20 oktober 2011, 18:13
av MrAndersson
[quote="Axxxxxel"]:roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: det är väl de första man gör, o om det inte funkar o man aldrig skruvat moped innan, så gör man väl en tråd. xD[/quote
precis man brukar kolla själv eller söka innan man gör den tråd ;)

Postat: 20 oktober 2011, 19:57
av riejumikäl
Skulle tro att det har med vädret att göra. Din moppe får troligtvis för mycket luft då kall luft är tätare än varm :) skruva in blandskruven så ska det nog bli bra :)

Edit: Eller aah det är mer syre i luften

Postat: 21 oktober 2011, 21:22
av HyBriD^
tack men nu funkar det iaf ! :D