Sida 1 av 1

rrx för varm?

Postat: 12 oktober 2011, 21:00
av VRG
Hej har en Rieju rrx och den blir för varm varningslampan börjar lysa och undrar vad som kan händer då?

har
gianelli 2t
17.5mm förgasare
luftfilter
bosst bottle
och 112 i munstycke!:

kan det var för litet munstycke eller är det något annat?

Postat: 12 oktober 2011, 21:02
av wille95
kan vara för litet munstycke
hur lång tid tar det innan lampan börjar lysa?

Postat: 12 oktober 2011, 21:02
av P3kkl
kolla kylarvattnet :)

Postat: 12 oktober 2011, 21:07
av VRG
Kylarvatten är det inte det fyllde jag på 2min innan jag skulle köra
Vet inte riktigt hur lång tid det tar men det var mindre än 10min
ska kolla tändstiftet vilken färg det har och så?!

Postat: 12 oktober 2011, 21:08
av P3kkl
VRG skrev:Kylarvatten är det inte det fyllde jag på 2min innan jag skulle köra
Vet inte riktigt hur lång tid det tar men det var mindre än 10min
ska kolla tändstiftet vilken färg det har och så?!
stiftet ska vara gyllenbrunt. är det vitt/grått ska du ha större.

Postat: 12 oktober 2011, 21:09
av wille95
P3kkl skrev:
VRG skrev:Kylarvatten är det inte det fyllde jag på 2min innan jag skulle köra
Vet inte riktigt hur lång tid det tar men det var mindre än 10min
ska kolla tändstiftet vilken färg det har och så?!
stiftet ska vara gyllenbrunt. är det vitt/grått ska du ha större.
man kan inte alltid inte lita på stiftet,
kolla om vattenpumpen går runt

Postat: 12 oktober 2011, 21:26
av siiimooon
Kolla så termostaten öppnar..

Postat: 13 oktober 2011, 22:28
av bensinskalle
Termostat, vattenpump och vätskenivå är det du ska kolla.

Kan även vara dålig topp-/fotpackning som gör att den kokar, men det brukar ge andra symptom också.

Eftersom din lampa tänds efter 10 minuter verkar det som att övervakningen är korrekt, annars är det ju vanligt att lampan jävlas snarare än temperaturen i sig. När den börjar lysa, kolla om det verkligen är varmt. Känns på slangen mellan topp-kylare, och på slangen mellan pump-kylare. Är den senare varm som fan är det termostat eller pump som är felaktiga vilket leder till dålig cirkulation.

Jag hoppas att du förstår att du måste köra moppen för att få kylning, och inte bara låter den stå stilla och puttra tills den blir ev. överhettad?

Postat: 13 oktober 2011, 22:32
av DerbiSendan95
bensinskalle skrev:Termostat, vattenpump och vätskenivå är det du ska kolla.

Kan även vara dålig topp-/fotpackning som gör att den kokar, men det brukar ge andra symptom också.

Eftersom din lampa tänds efter 10 minuter verkar det som att övervakningen är korrekt, annars är det ju vanligt att lampan jävlas snarare än temperaturen i sig. När den börjar lysa, kolla om det verkligen är varmt. Känns på slangen mellan topp-kylare, och på slangen mellan pump-kylare. Är den senare varm som fan är det termostat eller pump som är felaktiga vilket leder till dålig cirkulation.

Jag hoppas att du förstår att du måste köra moppen för att få kylning, och inte bara låter den stå stilla och puttra tills den blir ev. överhettad?
Vafan snackar du om? helt klart bromshandtaget som är sönder och som gör att den överhetas, testa spruta lite startgas på svingen och återkom..


EDIT: kan vara så att du har luft i kylarsystemet eller kass topplockspackning eller skit vid vattenpumpen, testa o rengöra det.

Postat: 14 oktober 2011, 05:43
av Victorh
kommer det vanlig rök på avgasröret?

Topplockspakning?

Snett Topplock?

Dålig kylarvätska?

Finns det fläkt som hjälper kylningen?

KYLARIN BRAKA?

å ti slut: har du rengjort kylaren nångång kan finnas skit i slangarna som täpper till? :)

edit: Blandar du själv oljan? och rätt munstycke?

Postat: 15 oktober 2011, 13:12
av ZX
DerbiSendan95 skrev:
bensinskalle skrev:Termostat, vattenpump och vätskenivå är det du ska kolla.

Kan även vara dålig topp-/fotpackning som gör att den kokar, men det brukar ge andra symptom också.

Eftersom din lampa tänds efter 10 minuter verkar det som att övervakningen är korrekt, annars är det ju vanligt att lampan jävlas snarare än temperaturen i sig. När den börjar lysa, kolla om det verkligen är varmt. Känns på slangen mellan topp-kylare, och på slangen mellan pump-kylare. Är den senare varm som fan är det termostat eller pump som är felaktiga vilket leder till dålig cirkulation.

Jag hoppas att du förstår att du måste köra moppen för att få kylning, och inte bara låter den stå stilla och puttra tills den blir ev. överhettad?
Vafan snackar du om? helt klart bromshandtaget som är sönder och som gör att den överhetas, testa spruta lite startgas på svingen och återkom..




EDIT: kan vara så att du har luft i kylarsystemet eller kass topplockspackning eller skit vid vattenpumpen, testa o rengöra det.
Broms handtaget? ^^

Postat: 15 oktober 2011, 20:38
av VRG
Har löst de det var en lite läcka ;(