Sida 1 av 1

Hjälp med bludder!

Postat: 11 oktober 2011, 21:35
av JonteAerox
Tjaa!

Köpte 70cc, 17.5mm förgasare (med 105 munstycke i) o nytt luftfilter för ett tag sedan(+ lite annat trim sen innan, ZX, snabbgas mm), men problemet nu är att den inte går "rent" eller vad man ska säga. När jag ska acca från 0 så bluddrar den bara först, men när jag väl är uppe i varv så går den "rent" och går fort som fan.
Ska testa imon o flytta clipset längst ner på bränslenålen o se om den går bättre, för problemet verkar vara att den får före lite bensin.

Om det inte hjälper, behöver jag ännu större huvudmunstycke, eller kan det vara lågfartsmunstycket som är för litet (Har 38 just nu)? Vad tror ni?

Postat: 12 oktober 2011, 23:02
av lamer
Att den bluddrar beror säkerligen på att den får för mycket bensin.
Mindre munstycke skulle hjälpa.

Postat: 13 oktober 2011, 05:13
av VeilSide1337
om den blöddrar är det ju för stort munstycke, möjligt att den e felinställd oxå, fixa lite med luftskruven oxå så kanske det löser sig, annars kan du ju faktiskt skrivit fel och menar att den bööööar då får den för lite soppa, i med större munstycke isf :)

Postat: 13 oktober 2011, 06:37
av Victorh
hahha lite annat trimm som snabbgas :D hur hårt går den med snabbgas då?:D

ontopic:Testa ett 5 mindre munstycke ungefär skulle jag säga :)

Postat: 13 oktober 2011, 06:40
av Ekman
om den blöddrar på låga varv är det inte huvudmunstycket som det är fel på eftersom det används först vi 3/4 dels gas uppåt, du får pilla med luftskruven :)

Postat: 13 oktober 2011, 06:47
av joar
asså, det kan ju vara så att den inte får "komp" på låg gas om du har trimmrör på den, för ett 2takt avgas rör fungerar så att när man gasar så ska lite av avgaserna "studsa" tillbaka mot avgas mynningen och då får den högre komp, det är därför den där "blåsan" är där, men det kan ju åxå vara förgasar problem :P

Postat: 13 oktober 2011, 07:57
av PK
men herregud :cry:

den är ara felinställd och det ska varenda moppepojk fatta :roll:

sök upp guider hur man ställer in en förgasare eller lämna in på verkstad så fixar dom det åt dig :)

Postat: 13 oktober 2011, 08:16
av Victorh
vicke xX SMT skrev:om den blöddrar på låga varv är det inte huvudmunstycket som det är fel på eftersom det används först vi 3/4 dels gas uppåt, du får pilla med luftskruven :)
Japp pilla på luftskruven hade själv fel :D

skulle väl måsta börja läsa hela fråga ^^

Postat: 13 oktober 2011, 09:39
av joar
min moppe blödrar, svara dåligt på gas, och går ojämnt på låga vara, men bara man får upp den i vara så svara den på gas som en motorsåg, och den e rätt inställd :P

Postat: 13 oktober 2011, 10:04
av PoNk
joar skrev:min moppe blödrar, svara dåligt på gas, och går ojämnt på låga vara, men bara man får upp den i vara så svara den på gas som en motorsåg, och den e rätt inställd :P
den kan ju omöjligt vara rätt inställd om den blöddrar på låga varv?

Postat: 13 oktober 2011, 10:05
av PoNk
vicke xX SMT skrev:om den blöddrar på låga varv är det inte huvudmunstycket som det är fel på eftersom det används först vi 3/4 dels gas uppåt, du får pilla med luftskruven :)
jag tror att han ska byta lågfartsmunstycke :P

Postat: 13 oktober 2011, 13:47
av joar
PoNk skrev:
joar skrev:min moppe blödrar, svara dåligt på gas, och går ojämnt på låga vara, men bara man får upp den i vara så svara den på gas som en motorsåg, och den e rätt inställd :P
den kan ju omöjligt vara rätt inställd om den blöddrar på låga varv?


om jag lägger en dämp med större motstånd så går den på låga varv, men sämre på högre, så den är nog rätt inställd

Postat: 13 oktober 2011, 15:02
av PoNk
men den är ju inte rätt inställd om den inte går rent genom hela registret

Postat: 13 oktober 2011, 19:57
av lamer
Tror fortfarande det är ett för stort munstycke. 105 är för stort, runt 85 max. Bara för att man fläskar på med ett stort munstycke betyder inte att den kommer gå fortare. Det handlar om att få den att gå effektivt...och att den går bra när den får sträcka ut är inget konstigt. Kolla tändstiftet.

Postat: 13 oktober 2011, 20:44
av JonteAerox
Tack för alla svar! :) Ska köpa en munstyckessats imorgon och testa mig fram!

Postat: 14 oktober 2011, 08:39
av joar
PoNk skrev:men den är ju inte rätt inställd om den inte går rent genom hela registret

har du kört cross? där är det lite samma sak, den går lite ojämnt innan effekten kommer, men helt rätt inställd är den nog inte, men hyffsat. Förlåt för all offtopic i den här tråden (a)

Postat: 15 oktober 2011, 12:29
av JonteAerox
Det var för stort munstycke! Bytte ner till 85, nu går den klockrent! Tack för hjälpen allihopa!