Förgasarinställningar

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Användarens profilbild
PoNk
Svårstartad skrothög
Inlägg: 252
Blev medlem: 13 augusti 2011, 10:03
Ort: bålsta

Förgasarinställningar

Inlägg av PoNk »

Tja, jagska köpa 70cc, rör variator, luftfilter osv
Jag ska använda originalförgasaren

Måste man skruva på massa skruvar på förgasaren då tror ni? Asså typ luftskruv eller liknande eller det bara smälla på luftfilter och fetare munstycke så funkar de?
har en sr50 di-tech till salu. (I delar)
startar inte
helt nytt cylinderkit
nylackade kåpor (mattsvart)
förutom att den inte startar så är den i grymt skick
Användarens profilbild
VoxuzZ
Tha Mastah Blastah
Inlägg: 528
Blev medlem: 12 juli 2011, 21:17

Inlägg av VoxuzZ »

tror du måste skruva på en större förgasare på förgasaren..
Användarens profilbild
PoNk
Svårstartad skrothög
Inlägg: 252
Blev medlem: 13 augusti 2011, 10:03
Ort: bålsta

Inlägg av PoNk »

ehm.... va?
har en sr50 di-tech till salu. (I delar)
startar inte
helt nytt cylinderkit
nylackade kåpor (mattsvart)
förutom att den inte startar så är den i grymt skick
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

måste å måste om du vill att den ska gå bra så måste du det ja :P
Användarens profilbild
VoxuzZ
Tha Mastah Blastah
Inlägg: 528
Blev medlem: 12 juli 2011, 21:17

Inlägg av VoxuzZ »

haha lol läste fel xD trodde att du menade att att du ville skruva på en luftskruv på förgasaren, aja.


KOPIERAT FRÅN NÅGON GUIDE!!

Alternativ 1: Du börjar med huvudmunstycket, det vill säga från ca 75%-100% gas. Börja med ett som kanske funkar(lättast att börja med ett stooort). Så skiter du i allt vad låga varv och tomgång heter sålänge. Du kör ut och provar den(glöm inte värma den först), och känner om du tycker den går bra eller inte. Och det är fortfarande bara höga varv du ska bry dig om. Bluddrar den på höga varv får den för mycket bensin, och du ska ner i munstyckestorlek. Känner du att den inte riktigt orkar varva ut, eller dör med ett BÖÖÖ vid ett snabb gaspådrag ska du upp i munstyckestorlek. Känns det som den går rätt (orkar varva ut och bluddrar inte) så är det dags att läsa av stiftet. Värm hojen ordetligt innan du gör följande: Kör och maxa hojen en längre sträcka i högsta växeln och vrid av tändningen i farten, stanna vid sidan och kolla stiftet. Oboybrunt/gyllenbrunt stift: Bra/Perfekt blandning Vitt stift: Den får för lite bensin. Svart/mörkbrunt stift: Den får för mycket bensin.
Nu har du fått ett hum om ungefär vilket munstycke du ska, och det är bara att prova upp och ner i storlek från allt mellan att den börjar bluddrar, tills att den inte orkar varva ut. Så provar du alla storlekar
där emellan, och känner vilket som du tycker går bäst.

Sen när du har hittat rätt huvudmunstycke är det dags att gå på de låga varven och tomgång. OBS! Bry dig inte om hur tomgången är nu, det fixar man senare. Skruva så att du har luftskruven 1,5 varv ut från bottenläge och se hur den går. Mellan 1,5-2 varv ut ska du ha hittat det läget som känns att den går bäst på(varvar mest). Om du måste skruva ut den mer än 2 varv ut så har du för stort lågfartsmunstycke, byt ner dig en storlek och testa igen. Måste du ha den inskruvad mer än 1,5 varv ut, så ska du upp i munstyckestorlek(lågfarts). Efter du gjort så att du tycker den går bra på låga så är det dags att ställa tomgången, och det är jättelätt om du har ställt in luftskruven rätt. Bara att skruva på tomgångsskruven tills den har lagom tomgång. När du är klar med det så är det dags att prova alla lägen på nålen och ha det läget där du tycker den går bäst helt enkelt. Efter du gjort allt detta(på rätt vis) så kommer hojen svara bättre på gasen och gå allmänt bättre(mindre bränsleförbrukning, minimalt slitage osv).
Användarens profilbild
PoNk
Svårstartad skrothög
Inlägg: 252
Blev medlem: 13 augusti 2011, 10:03
Ort: bålsta

Inlägg av PoNk »

de e klart jag vill. asså jag är inte hajj på förgasare.

är det bara luft/bensin blandningsskruven som ska skruvas på eller finns det fler?

jag vet den som jag nämnde och tomgångsskruven. tomgången är ju inte svår att pilla med men resten har jag ingen aning om :P
har en sr50 di-tech till salu. (I delar)
startar inte
helt nytt cylinderkit
nylackade kåpor (mattsvart)
förutom att den inte startar så är den i grymt skick
anton96
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 517
Blev medlem: 7 mars 2011, 20:35
Ort: jönköping

Inlägg av anton96 »

hur stor förgasare har du original då ?
Användarens profilbild
PoNk
Svårstartad skrothög
Inlägg: 252
Blev medlem: 13 augusti 2011, 10:03
Ort: bålsta

Inlägg av PoNk »

jag är inte säker, men det är 12 eller 14.

är det inte lite farligt att testa fram munstycke när man ska köra in cylindern? eftersom man måste gasa på
har en sr50 di-tech till salu. (I delar)
startar inte
helt nytt cylinderkit
nylackade kåpor (mattsvart)
förutom att den inte startar så är den i grymt skick
Användarens profilbild
VoxuzZ
Tha Mastah Blastah
Inlägg: 528
Blev medlem: 12 juli 2011, 21:17

Inlägg av VoxuzZ »

nejnej, börja med stort och arbeta dig neråt som det står i texten, och ligg på 75% gas så är det lungt
Användarens profilbild
PoNk
Svårstartad skrothög
Inlägg: 252
Blev medlem: 13 augusti 2011, 10:03
Ort: bålsta

Inlägg av PoNk »

bra, vill inte köpa ny cylinder och paja den direkt. :P
är 75% gas de mesta man får gasa när man kör in cylindern? (50 mil)

men räcker min originalfögge? jag vill bara att den ska gå måste inte få ut all kraft ur cylindern
har en sr50 di-tech till salu. (I delar)
startar inte
helt nytt cylinderkit
nylackade kåpor (mattsvart)
förutom att den inte startar så är den i grymt skick
Användarens profilbild
VoxuzZ
Tha Mastah Blastah
Inlägg: 528
Blev medlem: 12 juli 2011, 21:17

Inlägg av VoxuzZ »

Det beror på vilken cylinder du ska köpa. Ska du köra på någon hyper cylinder så funkar det inte, men om du kör med sport så går det. Fast du får inte ut full kraft. :)
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew
Inlägg: 4176
Blev medlem: 29 maj 2011, 09:35
Ort: Vasa, Finland

Inlägg av Victorh »

PoNk skrev:bra, vill inte köpa ny cylinder och paja den direkt. :P
är 75% gas de mesta man får gasa när man kör in cylindern? (50 mil)

men räcker min originalfögge? jag vill bara att den ska gå måste inte få ut all kraft ur cylindern

nej du måsta köpa en 19mm förgasqre om du skall ha sportluftfilter + 70cc :)
Användarens profilbild
PoNk
Svårstartad skrothög
Inlägg: 252
Blev medlem: 13 augusti 2011, 10:03
Ort: bålsta

Inlägg av PoNk »

jag ska ha en airsal 70cc sport.
har en sr50 di-tech till salu. (I delar)
startar inte
helt nytt cylinderkit
nylackade kåpor (mattsvart)
förutom att den inte startar så är den i grymt skick
Användarens profilbild
PoNk
Svårstartad skrothög
Inlägg: 252
Blev medlem: 13 augusti 2011, 10:03
Ort: bålsta

Inlägg av PoNk »

Victorh skrev:
PoNk skrev:bra, vill inte köpa ny cylinder och paja den direkt. :P
är 75% gas de mesta man får gasa när man kör in cylindern? (50 mil)

men räcker min originalfögge? jag vill bara att den ska gå måste inte få ut all kraft ur cylindern

nej du måsta köpa en 19mm förgasqre om du skall ha sportluftfilter + 70cc :)
vad menar du med måste?
har en sr50 di-tech till salu. (I delar)
startar inte
helt nytt cylinderkit
nylackade kåpor (mattsvart)
förutom att den inte startar så är den i grymt skick
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew
Inlägg: 4176
Blev medlem: 29 maj 2011, 09:35
Ort: Vasa, Finland

Inlägg av Victorh »

PoNk skrev:
Victorh skrev:
PoNk skrev:bra, vill inte köpa ny cylinder och paja den direkt. :P
är 75% gas de mesta man får gasa när man kör in cylindern? (50 mil)

men räcker min originalfögge? jag vill bara att den ska gå måste inte få ut all kraft ur cylindern

nej du måsta köpa en 19mm förgasqre om du skall ha sportluftfilter + 70cc :)
vad menar du med måste?

den skär ju med för liten förgasare?

sen så vad har du för moped och har du kvar förgasaren från aprilian eller var det insprut?
Användarens profilbild
PoNk
Svårstartad skrothög
Inlägg: 252
Blev medlem: 13 augusti 2011, 10:03
Ort: bålsta

Inlägg av PoNk »

speedfight 2

de är en DiTech :(

grejen är att jag inte vill köpa ny förgasare för att det är så mycket tillbehör man måste köpa så de går ju fan på över 1000kr. de e inte kul för plånkan
har en sr50 di-tech till salu. (I delar)
startar inte
helt nytt cylinderkit
nylackade kåpor (mattsvart)
förutom att den inte startar så är den i grymt skick
Användarens profilbild
VoxuzZ
Tha Mastah Blastah
Inlägg: 528
Blev medlem: 12 juli 2011, 21:17

Inlägg av VoxuzZ »

Försök hitta en begagnad?
Användarens profilbild
PoNk
Svårstartad skrothög
Inlägg: 252
Blev medlem: 13 augusti 2011, 10:03
Ort: bålsta

Inlägg av PoNk »

jo de kan jag ju göra, då kommer den gå fint oxå :) ska fixa de här, screw the plånka
har en sr50 di-tech till salu. (I delar)
startar inte
helt nytt cylinderkit
nylackade kåpor (mattsvart)
förutom att den inte startar så är den i grymt skick
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew
Inlägg: 4176
Blev medlem: 29 maj 2011, 09:35
Ort: Vasa, Finland

Inlägg av Victorh »

btw berätta hela din setup vad du skall ha sedan ;)
Användarens profilbild
PoNk
Svårstartad skrothög
Inlägg: 252
Blev medlem: 13 augusti 2011, 10:03
Ort: bålsta

Inlägg av PoNk »

Peugeot Speedfight 2 AC 2003

setup:

airsal 70cc
urpluggat Yasuni Z
malossi multivar (med tryckfjäder)
sportluftfilter
hårdare kopplingsfjädrar
trim CDI
NARAKU racing tändspole
får väl schakka mig en 19mm förgasare oxå :(

vet att det finns tråd om detta men nu snackar vi ju redan, hur fort tror ni den kommer gå? :)
har en sr50 di-tech till salu. (I delar)
startar inte
helt nytt cylinderkit
nylackade kåpor (mattsvart)
förutom att den inte startar så är den i grymt skick
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew
Inlägg: 4176
Blev medlem: 29 maj 2011, 09:35
Ort: Vasa, Finland

Inlägg av Victorh »

närmare 100 tror jag ;) inte riktit :)


med 12mm förgasre bra om den startar :)

sätt med dit ostrypt insug och boost bottle engångs skull då du skall satsa :)
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

tycker du ska slänga på en 21mm förgasare ist! blir bättre då, men 12 o 14 är ALLDELES för små! :)
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
PoNk
Svårstartad skrothög
Inlägg: 252
Blev medlem: 13 augusti 2011, 10:03
Ort: bålsta

Inlägg av PoNk »

om jag köper denna: http://www.racing-planet.se/reservdelar ... 7488e8f157

vad är det mer jag måste köpa, måste man köpa typ luftskruv och tomgångsskruv o sånt, det står inte att det följer med. och lågfartsmunstycke

skulle det medföljande munstycket ligga i ungefär rätt storlek?
har en sr50 di-tech till salu. (I delar)
startar inte
helt nytt cylinderkit
nylackade kåpor (mattsvart)
förutom att den inte startar så är den i grymt skick
Användarens profilbild
PoNk
Svårstartad skrothög
Inlägg: 252
Blev medlem: 13 augusti 2011, 10:03
Ort: bålsta

Inlägg av PoNk »

jag får helt enkelt vänta med variatorn, köper den i november/december.
så köper jag 19mm :) fan va det kommer bli bra det här, eller vad tror ni?
har en sr50 di-tech till salu. (I delar)
startar inte
helt nytt cylinderkit
nylackade kåpor (mattsvart)
förutom att den inte startar så är den i grymt skick
Användarens profilbild
Jontee
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 393
Blev medlem: 14 april 2010, 21:17

Inlägg av Jontee »

Det kommer funka fint med 12mm till det.
Dock får du ut mycket mer effekt med större gasare med det funkar ju. Bara du ta å ställer in den.
Fast kommer bli starkare om du kör med större gasare sedan. Men inget som behövs precis.
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew
Inlägg: 4176
Blev medlem: 29 maj 2011, 09:35
Ort: Vasa, Finland

Inlägg av Victorh »

Jontee skrev:Det kommer funka fint med 12mm till det.
Dock får du ut mycket mer effekt med större gasare med det funkar ju. Bara du ta å ställer in den.
Fast kommer bli starkare om du kör med större gasare sedan. Men inget som behövs precis.
den kommer inte funkka fint kommer gå ojämnt och kommer inte gå hårt !

köp en beganad förgasare istället :)
anton96
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 517
Blev medlem: 7 mars 2011, 20:35
Ort: jönköping

Inlägg av anton96 »

kolla på dam-sport.net, riktigt billigt ! o frakten är bara på 15euro (från frankrike) :)
Användarens profilbild
PoNk
Svårstartad skrothög
Inlägg: 252
Blev medlem: 13 augusti 2011, 10:03
Ort: bålsta

Inlägg av PoNk »

anton96 skrev:kolla på dam-sport.net, riktigt billigt ! o frakten är bara på 15euro (från frankrike) :)
har du handlat där?
har en sr50 di-tech till salu. (I delar)
startar inte
helt nytt cylinderkit
nylackade kåpor (mattsvart)
förutom att den inte startar så är den i grymt skick
anton96
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 517
Blev medlem: 7 mars 2011, 20:35
Ort: jönköping

Inlägg av anton96 »

PoNk skrev:
anton96 skrev:kolla på dam-sport.net, riktigt billigt ! o frakten är bara på 15euro (från frankrike) :)
har du handlat där?
aa, eller jag väntar på det ;) min 70cc var inte i lager o då tar det rätt lång tid, min kompis har också handlat där o han var skit nöjd. + att det kommer HEM till dig, inte att då får åka till närmaste konsum eller nått o hämta ut :)
Användarens profilbild
PoNk
Svårstartad skrothög
Inlägg: 252
Blev medlem: 13 augusti 2011, 10:03
Ort: bålsta

Inlägg av PoNk »

det låter ju väldigt bra :) måste man va 18 för att skriva på fakturan? och vad händer om ingen är hemma om dom kommer och dumpar av paketet? det känns ju lite sådär :P

och är du säker på fraktpriset?
har en sr50 di-tech till salu. (I delar)
startar inte
helt nytt cylinderkit
nylackade kåpor (mattsvart)
förutom att den inte startar så är den i grymt skick
Ekman
F.D Moderator
Inlägg: 4266
Blev medlem: 29 april 2010, 19:56

Inlägg av Ekman »

PoNk skrev:det låter ju väldigt bra :) måste man va 18 för att skriva på fakturan? och vad händer om ingen är hemma om dom kommer och dumpar av paketet? det känns ju lite sådär :P

och är du säker på fraktpriset?
paketet far väl tilbaka till posten om ingen öppnar? :)
Användarens profilbild
PoNk
Svårstartad skrothög
Inlägg: 252
Blev medlem: 13 augusti 2011, 10:03
Ort: bålsta

Inlägg av PoNk »

hela jevla datan, eller safari laggar upp när jag försöker gå in på dam-sport.net.

kan nån annan kolla om det blir samma för er?
har en sr50 di-tech till salu. (I delar)
startar inte
helt nytt cylinderkit
nylackade kåpor (mattsvart)
förutom att den inte startar så är den i grymt skick
Användarens profilbild
PoNk
Svårstartad skrothög
Inlägg: 252
Blev medlem: 13 augusti 2011, 10:03
Ort: bålsta

Inlägg av PoNk »

de e lugnt, laddade ner Google chrome, funkade dirr
har en sr50 di-tech till salu. (I delar)
startar inte
helt nytt cylinderkit
nylackade kåpor (mattsvart)
förutom att den inte startar så är den i grymt skick
Användarens profilbild
PoNk
Svårstartad skrothög
Inlägg: 252
Blev medlem: 13 augusti 2011, 10:03
Ort: bålsta

Inlägg av PoNk »

kan kollade bara lite snabbt på förgasare. det va ju inte billigt. inte dyrt heller men då glider jag hellre in på kgi.se, racing-planet.se eller twostroke.se
litar mer på dom och de har ju schyssta priser
har en sr50 di-tech till salu. (I delar)
startar inte
helt nytt cylinderkit
nylackade kåpor (mattsvart)
förutom att den inte startar så är den i grymt skick
Användarens profilbild
PoNk
Svårstartad skrothög
Inlägg: 252
Blev medlem: 13 augusti 2011, 10:03
Ort: bålsta

Inlägg av PoNk »

aja lite off topic, men jag har fått mycket hjälp :) tack!
har en sr50 di-tech till salu. (I delar)
startar inte
helt nytt cylinderkit
nylackade kåpor (mattsvart)
förutom att den inte startar så är den i grymt skick
Skriv svar