Moppen är konstig efter trimmning

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp

Moppen är konstig efter trimmning

Inlägg av -ReM- »

Tja

Det är så att min moped har fått oförklarliga problem efter att jag monterade mitt Leo Vince avgassystem samt ett öppet luftfilter.
Vanligtvis vill ju en mopedmotor ha mer soppa när man byter till trimrör, och tändstiftet visar också en ljusbrun färg.
Dock så när jag testat byta till original luftburken och haft Leo Vince röret på så smattrar moppen och går allmänt skitdåligt. Den går betydligt bättre när den får mer luft än original.

Hur kan det komma sig?!

Sen så är det så att den har grova problem att varva upp. I nedförsbacke varvar den upp ordentligt jämfört med innan, och efter nedförsbacke går den skitbra. Dock efter start eller om man saktar in så varvar den typ hälften av vad den borde, och vill inte varva mer.

Vad ska jag göra? Har förstått att den måste vilja ha mer soppa på högfartsmunstycket, så jag har försökt med att borra det 2 gånger men helt utan resultat.

Hoppas ni kan hjälpa mig. /Alex
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Ekman
F.D Moderator

Inlägg av Ekman »

har du borrat munstycket? :)

köp hällre ett munstycke som är 10-15 storlekar större än orginal! :)
Användarens profilbild
EmilÅkerström
Varnad
Kontakt:

Inlägg av EmilÅkerström »

har du bytt vikter och kopplingsfjädrar? annars har du problemet där!
hitler is tha king
lamer
Elmoped

Inlägg av lamer »

Lättare vikter gör att du kommer närmare en 2 T arbetsområde. Originalvikterna är mer framtagna för lite tystare gång och med bränsleekonomin i åtanke.
Har du borrat munstycket, så är det till 100% alldeles för stort! Med öppet luftfilter kompenserar du det lite grann, men ända fram kommer du aldrig att komma. Det är bara vid riktig höga varvtal(med belastning) som cylinder kan tillgodose sig soppan/syret.
Kör med original luftburk och ett munstycke som motsvarar original + 2-10 steg upp, det brukar funka med ett effektsystem.
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp

Inlägg av -ReM- »

vicke xX SMT: Jag har borrat munstycket för att få till perfektion, jag har alltså gjort detta med en 1mm borr efter att både rör och filter vart monterade. :)
Tänkte köpa ett större munstycke men när det inte fanns nåt på moppe-butiken här så drog jag till Swedol och köpte borr istället.

EminÅkerström: Är det ett måste att byta vikter och kopplingsfjädrar? Vikterna kan jag tänka mig kan vara rätt viktigt. Ska byta så fort jag får tag på ett par lättare med samma mått.
Har du/ni några bra förslag på hur tunga vikter jag ska ha med min "setup"? Vet inte vad som sitter i original tyvärr.

lamer: Jag har som sagt borrat munstycket marginellt, och jag har gjort det i omgångar och sett när moppen funkar som bäst. Angående vikterna har jag faktiskt hört att man kan behöva lättare vikter när man kör med trimrör, så det låter logiskt. Du kanske har bra förslag på hur tunga vikter jag ska ha?

Vill inte köra med original luftburk :P Snart lär jag köpa en 17,5 eller 15mm förgasare så blir det till att pilla med den istället. 12mm är lite klent tycker jag. Men det är en del av mitt vinterprojekt förstås.
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Du ska ha lättare med effektrör ja, testa 4.5! Lägg i 3 st 4.5 gramsvikter, och 3 st 4 grams vikter varannan, så får du 4.25 :) Testa vilket som är bäst. 4-0 - 4.5 grams vikter brukar funka bra när man kör med effektrör :)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Munstycket är din problem. Du kan inte bara borra och tro att det ska fungera.

En 1mm borr motsvarar i teorin storlek 100, troligtvis på tok för stort för din motor och setup, tyvärr vet jag inte vad du har för moppe så det är svårt att säga. Dock är det i teorin, borrar man med en vanlig borr blir hålet långt ifrån perfekt.

Så det är i princip bara att kasta munstycket tillsvidare och köpa nya

Sen är förstås variomatiken viktig att justera som andra redan påpekat
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp

Inlägg av -ReM- »

Bensinskalle: Som sagt, jag har inte bara åkt och köpt en borr, satt i maskinen och gjort hålet större. Jag hade ett 100 munstycke i moppen när jag köpte den, och då var den helt original och funkade fint. Efter trimmrör och öppet filter kan ju vilken mupp som helst lista ut att munstycket ska bli större :P Så jag borrade i omgångar som sagt, tills den funkade bra.

Mitt problem är att den inte vill varva upp riktigt på full gas på rakträcka. I minsta nedförsbacke när den får lite lättare att ta sig fram så varvar den upp långsamt och toppar säkert 75.

Användarens profilbild
LiuZen
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av LiuZen »

vafan 100 munstycke?!?! jag hade 85-90 till min aerox och jag hade 17.5, 70cc, effektrör, mer saker..
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Beror på moppe till moppe, alla aeroxar går inte lika bra som på det din gjorde exempelvis, man måste hitta rätt inställningar där den går som bäst.
difaren
Ligga någon?

Inlägg av difaren »

sa han precis 100 munstycke original!?!?
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

difaren skrev:sa han precis 100 munstycke original!?!?
62 är original, men han hade 100 i när han köpte den.
difaren
Ligga någon?

Inlägg av difaren »

och vad äre för trim, endast rör så äre alldeles fel, måste dra som en jävla jude också..
Skriv svar