Vad äre det för trimvariator?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
ekenARK
Farsans gamla zündapp

Vad äre det för trimvariator?

Inlägg av ekenARK »

tjenare skruvade bort variatorn från reservdelsmotorn och såg att det var en multivariator allstå 16x13 på vikterna, och ser helt olika ut mot orginalvariator. motorn är liggande minarelli. beta aerox osv.

MultivarreN 8-)
Bild
gamla vs nya :D
Bild

Bild

har dock inte en aning vad det är för variator. har kollat runt lite på ts, ser ut som en polini, men står inte nått på den är iaf 16x13 vikter för dom passade inte orginal variatorn som är 15x12 och hebovikterna som satt i orginal variatorn var för små.

någon som vet vad det är för trimvariator?
Senast redigerad av ekenARK den 8 oktober 2011, 23:47, redigerad totalt 1 gånger.
DerbiSendan95
Elmoped

Inlägg av DerbiSendan95 »

Om jag fattat rätt så är det den ''sketna'' variatorn som du undrar vad det är för typ av modell?

Det är en original variator det ser man på märket som sitter innanför variatorn.
Användarens profilbild
ekenARK
Farsans gamla zündapp

Inlägg av ekenARK »

DerbiSendan95 skrev:Om jag fattat rätt så är det den ''sketna'' variatorn som du undrar vad det är för typ av modell?

Det är en original variator det ser man på märket som sitter innanför variatorn.
nej undrar vad multivariatorn är för någon, sry om jag var otydlig, den andra är en orginal variator till minarelli, för de står på. det är den rena som är multivariatorn ;)
DerbiSendan95
Elmoped

ekenARK skrev:
DerbiSendan95 skrev:Om jag fattat rätt så är det den ''sketna'' variatorn som du undrar vad det är för typ av modell?

nej undrar vad multivariatorn är för någon, sry om jag var otydlig, den andra är en orginal variator till minarelli, för de står på. det är den rena som är multivariatorn ;)
Blev lite fundersam eftersom det inte finns något som heter ''multivariator''
Men men, det där ser ut som en malossi multiwar dock inte säker.

EDIT: är jag blind eller sitter brickorna på variatorlocket? är dom blåa?

Stage6,polini,malossi märker sina variatorer både inuti och på variatorlocket så det låter ju konstigt om det inte är någon text alls?
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew

Inlägg av Victorh »

hmm mät dem?
Användarens profilbild
ekenARK
Farsans gamla zündapp

Inlägg av ekenARK »

Victorh skrev:hmm mät dem?
vart ska jag mäta ? :P
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew

Inlägg av Victorh »

ekenARK skrev:
bredden att börja ;D sen kan du ju experimentera med dom gammla tills du får dem att bli 15x12 så vet du ju hur du skall mäta domdär större ;)
Användarens profilbild
ekenARK
Farsans gamla zündapp

Inlägg av ekenARK »

DerbiSendan95 skrev:
ekenARK skrev:

Blev lite fundersam eftersom det inte finns något som heter ''multivariator''
Men men, det där ser ut som en malossi multiwar dock inte säker.

EDIT: är jag blind eller sitter brickorna på variatorlocket? är dom blåa?

Stage6,polini,malossi märker sina variatorer både inuti och på variatorlocket så det låter ju konstigt om det inte är någon text alls?
nej men trimvariator då ;) hmm brickor hur menar du nu? sitter typ nå skydd eller vad man ska säga som man kan ta bort och är blåa. dom sitter på locker till variatorn som sitter på baksidan av variatorn mot hjulet lixom.

tycker oxå det är konstigt att det inte står nått på den för den ser inte alls ut som orginalvariatorn, och ser ganska ny ut, för motorn var smutsig och sliten på alla andra ställen. och som jag sa tidigare så är vikterna större i denna "trimvariator" :hmm:

Victorh skrev:
ekenARK skrev:
bredden att börja ;D sen kan du ju experimentera med dom gammla tills du får dem att bli 15x12 så vet du ju hur du skall mäta domdär större ;)
du menar att jag ska mäta hur stor "åk ytan" för remmen är eller menar du att jag ska mäta vikterna?

jag har vikter till orginalvariatorn 15x12 (helt säker) sen vikter till den andra "trimvariatorn" och dom är större och passar inte orginal variatorn, tror att dom är 16x13 och är ganska säker på det.
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew

Inlägg av Victorh »

du mäter diameter och bredden på en vikt :)

bredden är 15mm och diametern 12mm på orginal :)

tror faktist själv det ä 16x13 det är vanligast :D

edit:
Btw polini har blåa guide brickor så det är säkert polinis ;)
Användarens profilbild
ekenARK
Farsans gamla zündapp

Inlägg av ekenARK »

Victorh skrev:du mäter diameter och bredden på en vikt :)

bredden är 15mm och diametern 12mm på orginal :)

tror faktist själv det ä 16x13 det är vanligast :D

edit:
Btw polini har blåa guide brickor så det är säkert polinis ;)
aa, det jag oxå trott ser ut som polinis i designen, kanske ngn polini kopia xD :P ja men vikterna är ja 90% säker att de är 16x13 men mäta e inge svårt :D
DerbiSendan95
Elmoped

Tror faktiskt inte det är en polini variator, då hade den varit märkt ''polini'' vilket den inte är.
För övrigt så går det att köpa polinis guide brickor separat också så det betyder inte att det behöver vara en polini variator ;)
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010

Inlägg av HasSse666 »

Bild
Jag skulle tippa på en Polini mät diametern och kolla.
Vikterna ser också ut som polinis (det går att byta bara plasthöljet)
Men det kan ofc vara ngn Polinikopia också
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Skriv svar