Sida 1 av 1
Mh furia fytaktar
Postat: 7 oktober 2011, 18:05
av Tobinmountain
Tjena har en mh furia som jag köpte här om dan. När jag drog pluggen så börjar den fyrtaktar. Och det sitter ett sport luftfilter på så den får aldeles för mycket luft så jag satte på en plast påse på nästan hela och så går den normalt, men när den kommer upp i varv så börjar den fyrtaktar. Vad är felet? Har testat med större munstycke men hjälper inte.
Re: Mh furia fytaktar
Postat: 7 oktober 2011, 18:08
av anton96
Tobinmountain skrev:Tjena har en mh furia som jag köpte här om dan. När jag drog pluggen så börjar den fyrtaktar. Och det sitter ett sport luftfilter på så den får aldeles för mycket luft så jag satte på en plast påse på nästan hela och så går den normalt, men när den kommer upp i varv så börjar den fyrtaktar. Vad är felet? Har testat med större munstycke men hjälper inte.
om den "fyrtaktar" så får den för mycket bensin, går ner i 5 steg tills det slutar senare finjusterar du den

Postat: 7 oktober 2011, 18:22
av runners
Om det tillförs för mkt luft så kommer motorn inte att 4-takta utan att kvävas när du gasar på fullt. Om motorn blöddrar så är i regel anledningen att motorn får för mkt bensin. Fast enklast kan du se på tändstiftet hur detta ser ut. Är det svart och sotigt så får den för mkt bensin. Om det är vit-aktigt så får den för lite. Stiftet ska vara brunaktigt i färgen....då är förgasaren rätt inställd.
Postat: 7 oktober 2011, 19:38
av exid
Ta bort plastpåsen och skruva på luftskruven ist

Postat: 7 oktober 2011, 21:39
av Tobinmountain
Jag har på original munstycket (56) på nu så tror inte det behövs förminskas.
Postat: 7 oktober 2011, 22:23
av difaren
du kanske ska ha större om du har originalmunstycket och du har öppetluftfilter och urpluggat :O
Postat: 8 oktober 2011, 11:13
av Tobinmountain
Jag o farsan har listat ut att cdi boxen är strypt. Kan man fixa det hemma eller måste man köpa en trim cdi box?
Postat: 8 oktober 2011, 11:16
av PK
felsökning:
sitter motorn på ramen?
ja
är förgasaren rätt inställd?
nej
då ställer man in den så ska problemet vara löst

finns guider om du söker

Postat: 8 oktober 2011, 11:25
av CaToXXo
Du ska nog upp me munstycket till 85+ om du har öppet luftfilter...
Postat: 8 oktober 2011, 19:13
av Tobinmountain
Löste det! Ljuddämparn var igensotad så borra igenom den så går den som ett skott! Men den har dålig topphastighet, drevningen är 10-68 va ska man ha för något för att den ska gå i ca 70-80 men ändå ha hyfsat acc?
Postat: 8 oktober 2011, 19:59
av AndersoNN
Förlåt men du verkar vara lite trög..
Har du inte bytat munstycke på din moppe o du kör urpluggat+sportluftfilter?:o
Postat: 8 oktober 2011, 20:28
av Pontusandersson95
kör på 13/53, det funkar bra för effektrör
Postat: 8 oktober 2011, 20:54
av Tobinmountain
Jo, har 63 men skulle behöva runt 70.
Postat: 8 oktober 2011, 21:02
av willemedDERBIN
byt då ?
Postat: 8 oktober 2011, 21:16
av anton96
ställ in förgasare ! byta munstycke o skruva på luftskruven..
om du inte gör det så kommer du lära dig på det sura sättet, med skuren cylinder .
Postat: 8 oktober 2011, 21:22
av Tobinmountain
Ska skaffa det till veckan.
Har ingen luftskruv.