Sida 1 av 1

Derbi går upp i varv när den startar!

Postat: 3 oktober 2011, 20:12
av ThePowerDerbi
Tja, Börjar bli trött på att min Derbi (D50 motorn) går upp i varv när den är kall. Vet fler som har Derbi och deras går inte alls upp i varv. Undrar vad som kan vara fel? :)

Postat: 3 oktober 2011, 20:14
av Noxite
min gör det när jag startar tills den blir varm (:

Postat: 3 oktober 2011, 20:15
av difaren
haru automat choke ?

Postat: 3 oktober 2011, 20:18
av ThePowerDerbi
difaren skrev:haru automat choke ?
Nej har en flärp som man fäller upp :)

Postat: 3 oktober 2011, 21:04
av willemedDERBIN
detta kallas att den är kall ^^

du har 2 alternativ
1 den varvar UPP !
2 den varvar NER ( och du måste choka för att starta han igen för annars äre omöjligt och han åker upp i varv igen )

^^

Postat: 3 oktober 2011, 21:25
av bensinskalle
willemedDERBIN skrev:detta kallas att den är kall ^^

du har 2 alternativ
1 den varvar UPP !
2 den varvar NER ( och du måste choka för att starta han igen för annars äre omöjligt och han åker upp i varv igen )

^^
Nepp, kallas för felinställd förgasare


När motorn varvar upp sådär utan anledning går den tunt. Just vid kallstart brukar det vara p.g.a. en luftskruv som är utskruvad för långt. Samma fenomen får även många vid varm motor, temporärt förhöjd tomgång, hänggas etc...

Postat: 4 oktober 2011, 04:21
av VeilSide1337
Nej det kallas normalt, vissa Derbi varvar upp lite när dom är kalla, det bara är så, många moppar gör det, och det är absolut ingen fara sålänge den inte går upp till 6k+ i varv, då kan det ju vara dåligt då den e kall, men annars e det bara att köra på, inte nåt problem! :)

Bensinskalle, varför skulle den varva upp några sekunder när den är kall sen efter typ 3 sek så slutar det? Kan ju knappt vara felinställd förgasare då?

Postat: 4 oktober 2011, 05:16
av Punkarn
Min Aprilia Varvar ju upp till 5k först senare när den har gått 5 sek så är den runt 3k.

Postat: 4 oktober 2011, 05:29
av joar
det där brukar hända om den får tjuvluft, kolla om insugsgummit är helt (:

Postat: 4 oktober 2011, 07:05
av ThePowerDerbi
bensinskalle skrev:
willemedDERBIN skrev:detta kallas att den är kall ^^

du har 2 alternativ
1 den varvar UPP !
2 den varvar NER ( och du måste choka för att starta han igen för annars äre omöjligt och han åker upp i varv igen )

^^
Nepp, kallas för felinställd förgasare


När motorn varvar upp sådär utan anledning går den tunt. Just vid kallstart brukar det vara p.g.a. en luftskruv som är utskruvad för långt. Samma fenomen får även många vid varm motor, temporärt förhöjd tomgång, hänggas etc...
Får ta och kolla det när jag kommer hem :D
VeilSide1337 skrev:Nej det kallas normalt, vissa varvar upp lite när dom är kalla, det bara är så, många moppar gör det, och det är absolut ingen fara sålänge den inte går upp till 6k+ i varv, då kan det ju vara dåligt då den e kall, men annars e det bara att köra på, inte nåt problem! Smile

Bensinskalle, varför skulle den varva upp några sekunder när den är kall sen efter typ 3 sek så slutar det? Kan ju knappt vara felinställd då?
Den går upp i varv mellen 6-8k. Den varvar i lite mer än 1 minut, lite irriterande.

Postat: 4 oktober 2011, 07:09
av DerbiDrdLimitedEdition
Skulle tippa på tomgångsskruven. :)

Postat: 4 oktober 2011, 08:00
av MrAndersson
Det är att den går upp i varv för att motorn ska bli varm. Min gjorde de när den va helt orginal och inställd på service. Det är för att motorn ska bli varm så den går bra! INget och oroa dig över! :) vill du att de ska sluta byt upp dig 1 storlek o munstycke ;)

Postat: 4 oktober 2011, 08:24
av ThePowerDerbi
MrAndersson skrev:Det är att den går upp i varv för att motorn ska bli varm. Min gjorde de när den va helt orginal och inställd på service. Det är för att motorn ska bli varm så den går bra! INget och oroa dig över! :) vill du att de ska sluta byt upp dig 1 storlek o munstycke ;)
Ok tack :D Tar nog och byter upp 1 storlek på munstycket :wink:

Postat: 4 oktober 2011, 17:16
av 2stroke4ever
ta luftskruven, skruva in MAX, sen 1,5 varv ut. sedan åker du med den tills den blir varm. ställer in en skön tomgång. Pröva sedan starta när den är kall.

Postat: 4 oktober 2011, 19:51
av ThePowerDerbi
2stroke4ever skrev:ta luftskruven, skruva in MAX, sen 1,5 varv ut. sedan åker du med den tills den blir varm. ställer in en skön tomgång. Pröva sedan starta när den är kall.
Tar och kollar det :) Om jag kör iväg när den varvar så börjar den bromsa in på tvåan och kommer knappt framåt. Borde väl inte bli så?

Postat: 4 oktober 2011, 19:53
av 2stroke4ever
ThePowerDerbi skrev:
2stroke4ever skrev:ta luftskruven, skruva in MAX, sen 1,5 varv ut. sedan åker du med den tills den blir varm. ställer in en skön tomgång. Pröva sedan starta när den är kall.
Tar och kollar det :) Om jag kör iväg när den varvar så börjar den bromsa in på tvåan och kommer knappt framåt. Borde väl inte bli så?
varm kör lite. för när den är kall och du gasar får den inte nog med bensin. men när den blir varm får den nog! en kall motor behöver mer bensin mot luft och en varm mindre. där av har man choke :wink:

Postat: 4 oktober 2011, 20:01
av ThePowerDerbi
2stroke4ever skrev:
ThePowerDerbi skrev:
2stroke4ever skrev:ta luftskruven, skruva in MAX, sen 1,5 varv ut. sedan åker du med den tills den blir varm. ställer in en skön tomgång. Pröva sedan starta när den är kall.
Tar och kollar det :) Om jag kör iväg när den varvar så börjar den bromsa in på tvåan och kommer knappt framåt. Borde väl inte bli så?
varm kör lite. för när den är kall och du gasar får den inte nog med bensin. men när den blir varm får den nog! en kall motor behöver mer bensin mot luft och en varm mindre. där av har man choke :wink:
Ok, ska prova att använda choken när jag startar :D