Sida 1 av 1

Moppen får inget bränsle med nya setupen! (Dvs startar inte)

Postat: 1 oktober 2011, 23:14
av JonteAerox
Tjena!

Hållt på några dagar nu o sätta på de nya grejorna på moppen, 70cc, ny
17.5 mm förgasare med större huvudmunstycke och sportluft samt mitt ZX rör.
Nu när vi då ska kicka igång den så startar den inte. Vi kollade runt lite i den och drog slutsatsen att den inte får någon bensin. Vi tror att detta beror på luftbubblor i förgasaren och att den inte suger för att det är första starten, när det väl har gått runt i systemet så ska det inte va några problem, men just nu är det snustorrt så verkar det varaproblemet. Vi testade o suga i vakumslangen när vi kopplat ur bensinslangen, men där var inte problemet, bensinen rann på fint(Alltså det var inte stopp i slangen). Imorgon tänkte vi testa att skruva av det höljet där alla munstycken sitter, och fylla den med bensin, skruva på höljet och testa o starta den... Vad tror ni om detta? :)

Några tips på första uppstart av ny förgasare?

Postat: 1 oktober 2011, 23:29
av kaffetillmaten
testa med startgas. hur vet du att den inte får bensin?

Postat: 1 oktober 2011, 23:30
av JonteAerox
kaffetillmaten skrev:testa med startgas. hur vet du att den inte får bensin?
Jo för att när vi kände på tändstiftet (på insidan) så var det snustorrt, plus att slangen var helt torr också. :)

Postat: 1 oktober 2011, 23:40
av smTimpA
testa och SUGA i vakum slangen istället för blåsa ;)

Postat: 1 oktober 2011, 23:40
av JonteAerox
smTimpA skrev:testa och SUGA i vakum slangen istället för blåsa ;)
Menade det haha :P

Postat: 1 oktober 2011, 23:41
av JonteAerox
Men vad tror ni om att öppna "flottörskålen" eller vad det kallas, o fylla den med lite bensin? :)

Postat: 1 oktober 2011, 23:42
av moppenissen96
kopplat det rätt? råkade koppla vakumslangen från bensinkranen på det stället bensinslangen skule vara

Postat: 1 oktober 2011, 23:43
av JonteAerox
Ja det sitter rätt :)

Postat: 1 oktober 2011, 23:44
av JonteAerox
Alltså det verkar som att vakumet inte suger tillräkligt, förmodligen för att det är luftbubblor i.

Postat: 1 oktober 2011, 23:45
av G-son
Sug i vakuumslangen när bränsleslangen sitter på förgasaren så ska förgasaren fyllas upp. Gör den inte det har du ett problem...

Postat: 1 oktober 2011, 23:47
av JonteAerox
Erik_ skrev:Sug i vakuumslangen när bränsleslangen sitter på förgasaren så ska förgasaren fyllas upp. Gör den inte det har du ett problem...
Ok ska testa det! Vad kan det vara om den inte fylls då? Jag är ganska säker på att det är bensinen. Kan luftskruven / tomgångsskruven påverka?

Postat: 1 oktober 2011, 23:49
av DerbiDrdLimitedEdition
Chiti! Har för mig att du sa att du hade dellorto black edition förgasare. Jag har en lika dan. Blev tvungen att göra två saker innan moppen ville starta med den nya förgasaren. Nr1: skaffa choke. (eftersom de inte medföljde) nr2: satt några grejer vid munstyckena som skydd vid leverans som man måste ta bort. //sahlin :)

Postat: 1 oktober 2011, 23:51
av JonteAerox
DerbiDrdLimitedEdition skrev:Chiti! Har för mig att du sa att du hade dellorto black edition förgasare. Jag har en lika dan. Blev tvungen att göra två saker innan moppen ville starta med den nya förgasaren. Nr1: skaffa choke. (eftersom de inte medföljde) nr2: satt några grejer vid munstyckena som skydd vid leverans som man måste ta bort. //sahlin :)
Nej har Dellorto 17.5, inte Black edition (som bara är 19mm+) :)

Men det kanske är samma sak, skydd vid munstyckena! Ska absolut kolla det! Jag tog den gamla autochoken som satt på originalförgasaren o satte på :)

Postat: 2 oktober 2011, 00:08
av JonteAerox
http://twostroke.se/picview.asp?pid=7602&pictype=d

Ska den plastgrejen vara där eller är det skyddet? Förlåt om jag säger något helt galet nu. ;)

Postat: 2 oktober 2011, 00:11
av DerbiDrdLimitedEdition
Och suga i vakumslangen behlver du inte göra! De sker automatiskt när du kickar. Så efter ett par kickningar bör den hoppa igång. Om du fått ordning på resten dvs ;)

Postat: 2 oktober 2011, 00:14
av DerbiDrdLimitedEdition
Plast grejen ska vara kvar :P "skyddet" som satt vid mitt munstycke var pyttelitet. Kan fota o skicka bild te dig imorn :D

Postat: 2 oktober 2011, 00:15
av JonteAerox
DerbiDrdLimitedEdition skrev:Plast grejen ska vara kvar :P "skyddet" som satt vid mitt munstycke var pyttelitet. Kan fota o skicka bild te dig imorn :D
Det hade vart as sjysst! Sitter det under munstyckena, så man måste skruva ut dem för att få bort det?

Postat: 2 oktober 2011, 00:18
av DerbiDrdLimitedEdition
Kan iof komma förbi dig imorn o visa om du inte har något för dig. :)

Postat: 2 oktober 2011, 00:20
av JonteAerox
DerbiDrdLimitedEdition skrev:Kan iof komma förbi dig imorn o visa om du inte har något för dig. :)
Hehe bor i onsala, utanför kungsbacka, haha känns lite onödigt, räcker nog om du orkar skicka bild :) ska ta en titt på den imon, tror faktiskt att det kan vara dessa "skydd" då det verkar vara stopp i den typ. ^^

Postat: 2 oktober 2011, 00:31
av DerbiDrdLimitedEdition
Aha, ojdu :P förväxlade dig med en polare som heter jonathan (jonte) som också kör aerox, precis köpt 70cc och den förgasarn du har. Haha! Trodde du var han,,, :P men a, kan skicka bilder. :D

Postat: 2 oktober 2011, 00:33
av JonteAerox
DerbiDrdLimitedEdition skrev:Aha, ojdu :P förväxlade dig med en polare som heter jonathan (jonte) som också kör aerox, precis köpt 70cc och den förgasarn du har. Haha! Trodde du var han,,, :P men a, kan skicka bilder. :D
Hahaha sjukt ;) fan vad bra det hade varit om du orkat det, måste verkligen komma på vad det kan vara, så jag kan börja köra in cylindern 50mil.... SUCK xD

Postat: 2 oktober 2011, 00:41
av DerbiDrdLimitedEdition
50 mil är väldigt överskattat ;P ta de lite lugn i början bara o varva inte ihjäl den. :D

Postat: 2 oktober 2011, 00:43
av JonteAerox
Jasså? :)

Tror du att jag kan börja stunta med den redan efter några mil? Jag menar man varvar ju verkligen inte när man stuntar. :) Fast det kanske blir som en uppförsbacke, att den får jobba väldigt hårt, för dem brukar ju avråda "påfrestningar som långa uppförsbackar".

Postat: 2 oktober 2011, 00:53
av DerbiDrdLimitedEdition
Har kört på min nya 70 cc i en 4-5 mil på ett ungefär, kör med fullt ös o den håller :D än så länge.... :roll: men aa, låt den stå på tomgång ett tag innan körning o glid sedan ett par lugna mil så ska de inte vara några problem. Finns en massa teorier om just hur man kör in en ny cylinder.

Postat: 2 oktober 2011, 00:54
av JonteAerox
Okaj ^^

Postat: 2 oktober 2011, 11:21
av Marcusarle
Ta bort stiftet och spruta in soppa i motorn, startar den då och slocknar sedan, bör ni kolla upp så att insug osv är helt samt sitter fast.

MVH

Postat: 2 oktober 2011, 20:34
av Punkarn
Marcusarle skrev:Ta bort stiftet och spruta in soppa i motorn, startar den då och slocknar sedan, bör ni kolla upp så att insug osv är helt samt sitter fast.

MVH
Det tänkte jag också säga. :P