Trimning och Konsekvenserna

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm
Användarens profilbild
filipnordlundh
Elmoped

Trimning och Konsekvenserna

Inlägg av filipnordlundh »

Hej,
Funderar på att trimma min Senda Xtreme men vet inte riktigt konsekvenserna om man blir tagen. Får man indraget lämp även om man är 15 eller är det bara 16 och uppåt? ;)
Flera svar tack ! :)
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

Böter som minst 900 eller 1500 inte säker.
Dom tar din moppe, eller tar bara alla trimdelar dom hittar och slårsönder.
Du kan få indraget lämp mellan 6mån till 3år har jag för mig.
Du kan få allt från att du är 15!
Och står moppen på dina päron och dom erkänner att dom vet att den är trimmad kan dom förlora körkortet, inte så stor chans men möjligt!

FET FELPOST OCKSÅ!!!!!!!
Senast redigerad av MrAndersson den 20 september 2011, 19:29, redigerad totalt 1 gånger.
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
potog
King of the street
Kontakt:

Inlägg av potog »

det är även för 15ton vad jag vet :7
Användarens profilbild
Punkarn
Avstängd

Inlägg av Punkarn »

MrAndersson skrev:Böter som minst 900 eller 1500 inte säker.

FET FELPOST OCKSÅ!!!!!!!

De slår inte sönder något de säljer de till en moped affär.
Bild

Kör Trimmat, Åker du Fast Så Trimma Mer, med Gladare samvete. :D

«Pure Metrakit. Pure Power.»
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

Punkarn skrev:
MrAndersson skrev:Böter som minst 900 eller 1500 inte säker.

FET FELPOST OCKSÅ!!!!!!!

De slår inte sönder något de säljer de till en moped affär.
Trim avgassystem slår dom sönder! Vet dock inte hur dom gör med tex fögg, cylinder, reeds och sånt :)

Edit: Varför skulle dom sälja trimdelar till moppebutiker om dom ändå är olagliga?

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street

Inlägg av ValoPallo »

Punkarn skrev:De slår inte sönder något de säljer de till en moped affär.
Dom slår sönder, tänk dig kretsloppet:

Nordlud åker fast -> Polisen säljer hans trimdelar till en moppebutik -> Nästa moppepojke köper trimdelar -> Repeat ;)

Beror helt på snuten som tar dig, får du en glad snut så kan du slippa undan med en varning eller ett "Kör försiktigt" om du hittar en dum snut :P

Om du däremot får en tvättäkta "Bad Cop" så får du böter upp till 2000, de tar ditt trim, du får uppskjutet lämp, oftas 6 månader och dina föräldrar kontaktas, som kan hamna i skiten också om de erkänner att de visste om att du körde trimmat och moppen står på dem, tror jag

Där har du ungefär straffskalan, egentligen ska det vara nolltolerans på allting över 52 km/h, men alla snutar bryr sig inte lika mycket ;)
MrAndersson skrev:Edit: Varför skulle dom sälja trimdelar till moppebutiker om dom ändå är olagliga?
Det är inte olagligt att trimma, bara olagligt att köra trimmat på allmän väg ;)
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

We gotta take the bastards down, Let em' know.
We gotta smash 'em to the ground,Let em' know.
We gotta take the bastards down.
Användarens profilbild
Vivaadam
Varnad
Kontakt:

Inlägg av Vivaadam »

Punkarn skrev:De slår inte sönder något de säljer de till en moped affär.
det tror jag fan inte ;o
- söker en vivacity fram kåpa, maila om ni har någon -
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen

Inlägg av nippertippan »

Trim polisen tar destrueras, om det nu inte är en crooked cop som tar det till sina ungar
Forumets nippertippa! Puss på er!
Användarens profilbild
yamaha2pwn
Eleganten ifrån vidderna

Inlägg av yamaha2pwn »

va de inte nya regler gällande dedär med förstörning av trim? läst nånstans att om en klass 2 moppe har trimdelar så förstörs de, om en klass 1 har de så demonteras trimmet och ägaren får tillbaka det (ofta med rundade skruvar och saknade skruvar)

Har jag läst, vet ej om detta stämmer.
if speed kills,then i must live forever :D

Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.

Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd ;)
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street

Inlägg av ValoPallo »

yamaha2pwn skrev:va de inte nya regler gällande dedär med förstörning av trim? läst nånstans att om en klass 2 moppe har trimdelar så förstörs de, om en klass 1 har de så demonteras trimmet och ägaren får tillbaka det (ofta med rundade skruvar och saknade skruvar)

Jo, har också hört något sånt, att man får tillbaka moppen med trim separat, låter lite olikt polisen, men hey hey, ny regering och allt, man vet aldrig
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen

Inlägg av nippertippan »

ValoPallo skrev:
yamaha2pwn skrev:va de inte nya regler gällande dedär med förstörning av trim? läst nånstans att om en klass 2 moppe har trimdelar så förstörs de, om en klass 1 har de så demonteras trimmet och ägaren får tillbaka det (ofta med rundade skruvar och saknade skruvar)

Jo, har också hört något sånt, att man får tillbaka moppen med trim separat, låter lite olikt polisen, men hey hey, ny regering och allt, man vet aldrig
Vore bra, men vad jag tycker om regeringen lämpar sig icke för tryck, men det med moppar vore bra.
Forumets nippertippa! Puss på er!
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street

Inlägg av ValoPallo »

Skåningens-handelsbod skrev:Vore bra, men vad jag tycker om regeringen lämpar sig icke för tryck, men det med moppar vore bra.
Välkommen till klubben :roll:

Tror dock inte att man får tillbaka trimmet, låter som nån sorts drömvärld för mig. Om man ändå får tillbaka trimmet så kan man ju lita på att snorungarna skruvar på det igen, så jag tror inte att regeringen betalar nån 20.000 i månaden för att skruva loss mopperör och skicka tillbaka :P
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

Användarens profilbild
Punkarn
Avstängd

Inlägg av Punkarn »

kör man med allt orginalt och det går över 45 då tar dem saker då också? För det är ju dock inte trimm?
Bild

Kör Trimmat, Åker du Fast Så Trimma Mer, med Gladare samvete. :D

«Pure Metrakit. Pure Power.»
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

En moppe som är HELT original gör aldrig över den tillåtna hastigheten! Alltså är den inte trimmad! Alla mopeder har en glädjemätare som visar mellan 5-20 km fel, om du inte har kalibrerat om den, vilket jag inte tror du gjort med en original moppe :)

Kolla In Min KTM Senda!

Användarens profilbild
Mattyyy
Thai-Taxi
Kontakt:

Inlägg av Mattyyy »

Känner en kille som vart tragen med trimmad moppe. Han fick 3 tusen i böter , polisen tog in moppen och skruvade av trimmet och lämnade tillbax moppen med trimmet avskruvat -.- och han måste besikta om moppen
Användarens profilbild
TrueBorn
Kinaraket

Inlägg av TrueBorn »

Men vad händer om man har blackbox på då?
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street

Inlägg av ValoPallo »

TrueBorn skrev:Men vad händer om man har blackbox på då?
Tror inte du får nått mer än några skratt från polisen, det enda en BB gör är ju att strypa varven, vilket en strypt CDI också gör, så den är ju egentligen laglig

Men annars så blir det väl några böter till i form av "Brott mot uppriktighetslagen" eller nått, kommer inte ihåg vad det kallas
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

Användarens profilbild
Timpis
Svårstartad skrothög

Inlägg av Timpis »

Det vanligaste är 6 månaders uppskjutet lämplighets intyg om det är din första kontakt med polisen. 50:- dagsböter i 30 dagar (1500kr), detta förutsatt att du inte har någon inkomst mer än ditt studiebidrag.

Eftersom det är krav på ombesiktning av mopeden efter du blivit tagen så får du tillbaka trimmet. De kollar alltså bara hur fort mopeden går sedan låter de dig få tillbaka den i samma skick som den var när du blev tagen, de borde alltså inte plocka av delar och hålla på. Du borde också få en lapp på saker som bör åtgärdas innan besiktning som t.ex utslitet däck eller vägriktningsvisare ur funktion.

Innan mopeden besiktigas måste du lämna in mopeden på en auktoriserad verkstad som kan restaurera mopeden till original skick för att sedan ge dig ett intyg på att mopeden är laglig.

Sedan åker du till besiktningen där dom kollar lysen, däck, blinkis osv och ger dom intyget på att mopeden är original sedan om allt är som det ska så skriver de under att mopeden är i bra skick och kan åter igen användas på vägarna.

Slutsats: 1500kr böter. 300kr och uppåt för att få ett intyg på att mopeden är original. ca 400kr för besiktningen. 6 månaders uppskjutet lämp.

Edit: Det brott du begår när du kör trimmat är alltså "Olovlig körning" och polisen kallar trimmade mopeder för "Oregistrerad motorcykel".
Användarens profilbild
Mattyyy
Thai-Taxi
Kontakt:

Inlägg av Mattyyy »

Nu måste jag fråga ett uppskjutet lämp vad innebär det? Är det att man får ta körkort när man är 18,5 ?
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street

Inlägg av willemedDERBIN »

Mattyyy skrev:Nu måste jag fråga ett uppskjutet lämp vad innebär det? Är det att man får ta körkort när man är 18,5 ?
det blir svårare att ta körkort ja för det står i dina papper att du har åkt trimmat !
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street

Inlägg av ValoPallo »

Mattyyy skrev:Nu måste jag fråga ett uppskjutet lämp vad innebär det? Är det att man får ta körkort när man är 18,5 ?
"Lämplighets-nånting"

Du får inte ansöka om körkortstillstånd före du har fått tillbaka ditt lämp, kort sagt kan du inte ta t.ex bilkörkort när du är 18 om du har åkt fast för trimning och försökt köra ifrån eller liknande....

En annan konsekvens med trimning: T.ex i armén, om det står i dina papper att du körde trimmat när du var 15 innebär det att dina chanser att bli gruppledare eller officer är ungefär lika med noll

Samma sak om du söker jobb, du har mycket större chans att få ett jobb där du har andra sökanden om du har ett tomt brottsregister

Sen finns ju risken att du kör ihjäl dig också....
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

Användarens profilbild
Timpis
Svårstartad skrothög

Inlägg av Timpis »

ValoPallo skrev:
"Lämplighets-nånting"

Du får inte ansöka om körkortstillstånd före du har fått tillbaka ditt lämp, kort sagt kan du inte ta t.ex bilkörkort när du är 18 om du har åkt fast för trimning och försökt köra ifrån eller liknande....

En annan konsekvens med trimning: T.ex i armén, om det står i dina papper att du körde trimmat när du var 15 innebär det att dina chanser att bli gruppledare eller officer är ungefär lika med noll

Samma sak om du söker jobb, du har mycket större chans att få ett jobb där du har andra sökanden om du har ett tomt brottsregister

Sen finns ju risken att du kör ihjäl dig också....
Du snackar ren skit.

När du åker dit för olovlig körning och får uppskjutet lämplighets intyg på t.ex 6 månader och sedan blir dömd för ditt brott så börjar den 6 månaders perioden gälla från dagen du begick brottet.
Scenario:
Kalle åker dit för trimning vid 15 års ålder. Kalle får uppskjutet lämp i 6 månader alltså tills han är 15 år och 6 månader. Detta innebär att han inte kan ansöka och att övningsköra till bilkörkort eller mc kort. Dock spelar detta ingen roll eftersom man måste vara 16 för att övningsköra.

EDIT: Med nya Am-kortet finns det risk att kortet kanske blir ogiltigt under dessa 6 månader men jag vet inte helt 100.
Skriv svar