Sida 1 av 1
Köra In Cylindern 50 första milen, är detta ett måste ?
Postat: 12 september 2011, 18:32
av Vivaadam
hej igen, har precis beställt ny cylinder (polini 50cc sport).
Men det jag undrar är om man verkligen måste köra så jävla lungt och inte dra fullgas dom 50 första milen ? alltså räker det kanske bara att gör det dom 20 första milen eller skär/värmenyper cylindern då ?
tacksam för snabba svar och förlåt för felpost
Postat: 12 september 2011, 18:33
av HondaPojkeN
finns en guide om detta.
Postat: 12 september 2011, 20:33
av Punkarn
Nå ja tycker nog du kan skita i det, Använd special olja bah,vanlig 2-taks olja går nog också.när du monterar den så smörj den först, om du kör med oljeblandare så ett litet tips första tanken du kör med nya Cylindern sätt i lite olja direkt med bensinen iallafall. Så kan du vara på säkra sidan att de inte Fuckar upp sig.
Postat: 12 september 2011, 20:50
av siiimooon
Starta den och varmkör, låt den kallna, gör så 2-3ggr..
Sen kan du köra lugnt nån kilometer se gasa fullt, eller bara dra fullt direkt, är den ganska bra inställd så går de lika bra..
Postat: 12 september 2011, 21:06
av Vivaadam
tack för svaren, för jag tycker det är ganska överskattat att behöva köra max 3/4 gas och inga branta backar i 50 mil....
Postat: 12 september 2011, 21:16
av HasSse666
Vivaadam skrev:tack för svaren, för jag tycker det är ganska överskattat att behöva köra max 3/4 gas och inga branta backar i 50 mil....
Du är välkommen till felsökningstråden "varför startar inte min moppe"
Följ råden om inkörning från tillverkaren!
Vill du ha en massa som håller med dig om att strunta i inkörning genom att starta denna tråd...?
Men kom ihåg att du ensam får ta konsekvenserna..
Postat: 12 september 2011, 21:29
av ML2011
Inkörning är fan ba svammel!
pappa bytte topploch och cylindrar på sin S1 och körde ett race med dem sakerna utan att ha hunnit provköra. bara startat och ställt in.
Inkörning är överskattat, låt den gå varm engång bara. den är gjord för att prestera så varför underprestera
Postat: 13 september 2011, 16:26
av HasSse666
ML2011 skrev:Inkörning är fan ba svammel!
pappa bytte topploch och cylindrar på sin S1 och körde ett race med dem sakerna utan att ha hunnit provköra. bara startat och ställt in.
Inkörning är överskattat, låt den gå varm engång bara. den är gjord för att prestera så varför underprestera
Fin analys..."min pappa säger att det fungerar"...
Om du är så säker på att det fungerar utan inkörning så kanske du pröjsar en ny cylinder åt killen om den går sönder..?
Om inte "shut the fuck up!"
Postat: 13 september 2011, 16:32
av runners
Mig veteligen ska kolv och cylinder slitas in i varandra och av samma anledning kör man in en alldeles ny motor när moppen är helt ny. Cylindern behöver inte paja för att man slarvar med inkörningen, men man ska inte bortse att risken finns. Men den fulla effekten av cylindern kan utebli om den körs in på felaktigt sätt.
Postat: 13 september 2011, 21:10
av viktorr
HasSse666 skrev:Vivaadam skrev:tack för svaren, för jag tycker det är ganska överskattat att behöva köra max 3/4 gas och inga branta backar i 50 mil....
Du är välkommen till felsökningstråden "varför startar inte min moppe"
Följ råden om inkörning från tillverkaren!
Vill du ha en massa som håller med dig om att strunta i inkörning genom att starta denna tråd...?
Men kom ihåg att du ensam får ta konsekvenserna..
Tjena Hasse! Är du snäll att länka den tråden för jag hittar inte den. Mvh
Postat: 13 september 2011, 21:12
av siiimooon
De är ju förfan bara att köra, ska du "köra in" den 50 mil så måste du ändå byta kolv/ring sen..
Postat: 13 september 2011, 21:48
av PK
HondaPojkeN skrev:finns en guide om detta.
Postat: 13 september 2011, 21:49
av mt80_pöjken
Adam om dom rekomenderar att du ska köra in cylindern i 50 mil borde du nog göra det dock lite drygt att ligga på Max 3/4 gas i 50 mil! Men 50 mil är typ in till Göteborg 50 gånger härifrån Partille och med tanke på hur mycket du kör så lär du köra in den på 1 vecka ju xD haha

Postat: 13 september 2011, 21:58
av ValoPallo
Jag har 3 mil till skolan, kör jag den sträckan tur och retur en gång per dag så har jag skiten inkörd på en vecka, är det verkligen nånting att bråka om?
Postat: 13 september 2011, 22:02
av bensinskalle
Här har du lite skoj att läsa hasse:
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
That's why we shouldn't follow recommendations from manufacturers.
Kolvringen tätar m.h.a. trycket som bildas på insidan. Inte tack vare sig minimalt utåtfjädrande förmåga. Ju hårdare cylindertryck desto hårdare pressas ringen/ringarna mot cylinderväggen. Vid inkörning vill man ha hård kontakt så att ringen slits in efter loppet och så att även loppet slits in. Nu är denna process mycket noggrannare för fyrtakt, men grundprincipen är densamma.
MotorcykelPROFFSEN menar att, när det gäller tvåtaktare, ska man starta motorn, varmköra, kolla läckor etc, varierat varvtal! Sedan stänga av, låta svalna. Sedan starta och varmköra igen, sedan ut och kör lite lugnt kanske någon kilometer, sen är det bara att gasa.
Viktigt att tänka på är att man inte ska segdra eller övervarva motorn, annars mår den bara bra av att få ventileras ordentligt.
Postat: 13 september 2011, 22:13
av VeilSide1337
Kul att du lyssnade om den cylindern!!
Iaf, du ska montera allt rätt och typ dränka i 2t Helsyntetisk olja, finns på statoil och heter 2t Racing Way Syntethic Oil typ. Efter att ha gjort allt detta sätt igång moppen UTAN att gasa alls, låt den vara på tomgång 25-30 minuter, stäng av den och vänta tillst den är HELT kall och sen gör du samma sak igen, vänta tillst den är HELT kall, samma sak igen, vänta tillst den är kall, sen är den varmkörd, då kan du börja köra i normalt tempo, rekommenderar inte att ligga på mer än 8500 varv första 100 KM, efter det gasa på full IBLAND OCH INTE MER ÄN 6-10 SEK så kör du lugnt efter och så gör du så några gånger, när du sen kört hela 220-250 km med den nya cylindern på detta sätt är det bara ut och rejsa

lycka till!
Mvh VeilSide1337
Postat: 13 september 2011, 22:42
av JagHarEnDerbi
Beror på vad för kvalitet det är på grejerna du köper. Har du köpt en stylepro 70 för 900 så är det inte helt fel att köra in den en längre sträcka än om du skulle köpt t,ex MK handmade.
Postat: 13 september 2011, 22:51
av bensinskalle
VeilSide1337 skrev:Kul att du lyssnade om den cylindern!!
Iaf, du ska montera allt rätt och typ dränka i 2t Helsyntetisk olja, finns på statoil och heter 2t Racing Way Syntethic Oil typ. Efter att ha gjort allt detta sätt igång moppen UTAN att gasa alls, låt den vara på tomgång 25-30 minuter, stäng av den och vänta tillst den är HELT kall och sen gör du samma sak igen, vänta tillst den är HELT kall, samma sak igen, vänta tillst den är kall, sen är den varmkörd, då kan du börja köra i normalt tempo, rekommenderar inte att ligga på mer än 8500 varv första 100 KM, efter det gasa på full IBLAND OCH INTE MER ÄN 6-10 SEK så kör du lugnt efter och så gör du så några gånger, när du sen kört hela 220-250 km med den nya cylindern på detta sätt är det bara ut och rejsa

lycka till!
Mvh VeilSide1337
Eh läst mitt inlägg?
Och "dränka" i olja är även det bland det värsta man kan göra. Smörj in kolven i ett tunt skikt och se till så ringarna suger åt sig lite i spalterna så blir det alldeles utmärkt.
Postat: 13 september 2011, 23:43
av 2stroke4ever
bensinskalle skrev:Här har du lite skoj att läsa hasse:
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
That's why we shouldn't follow recommendations from manufacturers.
Kolvringen tätar m.h.a. trycket som bildas på insidan. Inte tack vare sig minimalt utåtfjädrande förmåga. Ju hårdare cylindertryck desto hårdare pressas ringen/ringarna mot cylinderväggen. Vid inkörning vill man ha hård kontakt så att ringen slits in efter loppet och så att även loppet slits in. Nu är denna process mycket noggrannare för fyrtakt, men grundprincipen är densamma.
MotorcykelPROFFSEN menar att, när det gäller tvåtaktare, ska man starta motorn, varmköra, kolla läckor etc, varierat varvtal! Sedan stänga av, låta svalna. Sedan starta och varmköra igen, sedan ut och kör lite lugnt kanske någon kilometer, sen är det bara att gasa.
Viktigt att tänka på är att man inte ska segdra eller övervarva motorn, annars mår den bara bra av att få ventileras ordentligt.
Det är vad som jag kallar intressant läsning mitt i natten! Tack för den bensinis

Va sjukt intressanta teorier!
Samt med en 2t tycker jag det är sjukt konstigt att köra med mindre gas än fullgas. Varför skulle man inte vilja ha bra intern kylning samt mycket smörjning som fullgas gör med en motor!??
Postat: 14 september 2011, 13:21
av G-son
2stroke4ever skrev:Samt med en 2t tycker jag det är sjukt konstigt att köra med mindre gas än fullgas. Varför skulle man inte vilja ha bra intern kylning samt mycket smörjning som fullgas gör med en motor!??
För att man även ökar värmeutvecklingen, temperaturen (ja, det är två olika saker) och belastningen på grejerna. Det kvittar hur mycket smörjning du ger motorn om kolvspelet blir noll p.g.a. för hög friktion, utan plats för oljefilm mellan grejerna går det åt h-e.
För övrigt är det värt att nämna att praktiskt taget alla teorier från mototuneusa är duktigt omdebatterade, och bara för att vissa har tur och inte får problem vid brutal körning från första starten betyder inte det att du kommer ha samma tur. Därmed säger jag inte att man ska köra in mesigt eller extremt långt heller, själv brukar jag göra det på 1-2 timmar samtidigt som jag justerar in förgasaren - först får man den att funka hyfsat på lugn körning, sedan provar man korta körningar på mycket gas för att se hur moppen går och mellan varje hårdgasning får motorn tid att jämna ut temperaturerna. Man börjar ganska lugnt och gasar mer & längre efterhand som man justerar grejerna närmre optimalt, för att efter en timme eller två kunna köra för fullt.
Men i detta fallet ser man givetvis till att börja med en onödigt fet förgasarbestyckning och gå neråt tills det blir rätt, börjar man gasa mycket när motorn går magert kommer den säga godnatt ganska fort.
Postat: 14 september 2011, 14:46
av HasSse666
Absolut har läst denna sida för flera år sedan

Jag väntade bara på att någon skulle dra upp den
Åsikterna om denna person går mycket i sär och han pratar främst om 4-taktare
Men är man för lat att köra in sin moppe skit i det då.
Det gynnar ju bara de som säljer grejer till mopparna.
Har själv skitit i att köra in ny cylinder och kolv och det har slutat i att den skurit...
Men vill man lära sig den "dyra" vägen som jag gjort så var så god...
Varför lyssna på någon som gjort det misstaget..?
Man lär sig sååååå mycket bättre när man får byta sin skurna kolv/cylinder..
Postat: 14 september 2011, 20:20
av Vivaadam
tack så mycket för alla svar men jag är tyvärr tvungen att vända mej bort från tråden.
jo, jag monterade cylindern igår och allt gick bra (smörjde in den och allt) senare idag så startade jag den och lätt den gå på tomgång i runt 15 min, sen stängde jag av den och lät den bli kall och så.
Starta den igen och lät den stå på tomgång i runt 5 min, senare så testade jag den bara ute på gatan (körde väl typ 30 m) och allt gick som det skulle nämner också att jag inte drog fullgas.
så åkte jag hem till min tjej som bor 3 km härifårn (nerför hela vägen) och jag tog det svin lungt och kanske bara puttra fram i 30-40 i lung takt. senare efter kanske 1,5 timma så skulle jag hem igen, då var den ganska svårstartad och den gick igån men sen dog den så kicka igen och då gick den.
Allt kändes bra och så, och när jag kom hem så åt jag lite grann och plugga och nu för typ 1 timma sedan så skulle jag tanka men då vill inte moppen starta alls, jag har kollat gnistan, gjort rent stiftet och allt men den vill fan i mej inte starta !!!
så snälla om någon kan hjälpa mej !!!!!
Postat: 15 september 2011, 11:59
av bensinskalle
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=237255
Där har du uttalanden från lite motorcykelproffs hasse. Det är dem jag lyssnar på i alla fall.
Postat: 21 september 2011, 10:49
av Marcusarle
Det är inget måste, men det är extremt nyttigt, det blir bara längre livslängd, själv har jag inte varit alldeles för noga, så ordentliga varmkörningar och några kilometers inkörning, sen kört tills det tagit slut !
Postat: 21 september 2011, 12:26
av Speedy1FTW
Måste nog hålla med Hasse på denna! Bättre att vara försiktig och se till att den funkar än att ta risken att den skär. Då menar jag självklart inte sitta och köra in i 50mil som tillverkarna säger utan:
1. starta den och låt den stå på tomgång/varva lite grann.
2. stäng av när du vet att den blivit rikigt varm.
3. starta och kör lite lugnt runt området på max 5000 - 7000 rpm.
4. kör varierad körning ca 5 mil 2000 rpm - 8500 rpm.
5. full gas upp till maxad rpm, sen köra liten bit och upprepa.
6. Klart!
Så gjorde min kompis på ett ungefär och hans athena 70cc cylinder går som ett j'vla skott! Själv körde jag ca 30 - 40 mil som många säger att man ska göra på bara 1/2 gas eller 3/4 som max, det fungerade också men jag skulle rekommendera att göra som min kompis! Mvh Rasmus
Postat: 21 september 2011, 20:09
av Vivaadam
bra länk, ser att du har postat lite där också
