Sida 1 av 1
Speedfight, variatorlock fastnar
Postat: 5 september 2011, 20:47
av kevinspeedfight
tjena, öppna min variator idag och såg att "locket" till variatorn satt kvar på axen stenhårt. asså locket som sitter i själva variatorn så att inte vikterna flyger ut. fick sedan loss locket med lite jucklande och så provade jag ett annat originallock och det gled på hur fint som helst. skruva tillbaks allt och starta moppen och körde runt lite i max 1min, öppnade variatorn igen och kolla om det vart samma sak. och locket hade satt sig nästan lika hårt som det förra men inte riktigt. så hur kan det komma sig att locken fastnar på axen? ska sedan prova trycka tillbaks locket och det är rätt så tungt att få tillbaks det på axeln. hur kan det komma sig att ena stunden så glider det på hur enkelt som helst och sen efter jag har kört med det nån min så går det knappt på?
Om ni undrar så är det detta lock jag menar. är inte precis ett sånt hära lock utan ett original.

Postat: 5 september 2011, 21:33
av kevinspeedfight
ingen som vet?
Postat: 6 september 2011, 13:23
av kevinspeedfight
bump vafan
Postat: 6 september 2011, 13:43
av friberg
smörj in det?
Postat: 6 september 2011, 17:52
av kevinspeedfight
friberg skrev:smörj in det?
ja men den passar ju ena stunden när den inte är insmord så varför skulle den sluta passa helt plötsligt?
Postat: 6 september 2011, 18:17
av Jetforce_Dahlin
Glidhylsan kanske expanderar av värmen och nyper åt lite?
Postat: 8 september 2011, 10:33
av kevinspeedfight
Jetforce_Dahlin skrev:Glidhylsan kanske expanderar av värmen och nyper åt lite?
hmm ja kanske, men det har aldrig hänt förut så det är så konstigt
Postat: 8 september 2011, 11:39
av Pontooz
Du har inte obalanserat med vikter så att en sida trycks ut mer än dom andra vilket gör att locket kilar fast sig själv? Kanske lite FÖR basic men ändå.. bättre att fråga!
Postat: 10 september 2011, 13:25
av kevinspeedfight
Pontooz skrev:Du har inte obalanserat med vikter så att en sida trycks ut mer än dom andra vilket gör att locket kilar fast sig själv? Kanske lite FÖR basic men ändå.. bättre att fråga!
jadu mkt bra fråga, det skulle jag inte tro. för att om jag får bort locket så är det nästan omöjligt att få tillbaks det igen, det är lixom som om hålet blir mindre i locket.
Postat: 12 september 2011, 12:45
av kevinspeedfight
Bumpar väll tråden en sista gång.
Re: Speedfight, variatorlock fastnar
Postat: 12 september 2011, 12:49
av HasSse666
kevinspeedfight skrev:
Om ni undrar så är det detta lock jag menar. är inte precis ett sånt hära lock utan ett original.

Vänder du de röda glidplattorna felväg så kilar den fast när du kör.
Det finns en upp och en nedsida på dessa kolla på bilden så vänder du dem rätt
Re: Speedfight, variatorlock fastnar
Postat: 12 september 2011, 13:09
av kevinspeedfight
HasSse666 skrev:kevinspeedfight skrev:
Om ni undrar så är det detta lock jag menar. är inte precis ett sånt hära lock utan ett original.

Vänder du de röda glidplattorna felväg så kilar den fast när du kör.
Det finns en upp och en nedsida på dessa kolla på bilden så vänder du dem rätt
TACK

äntligen ett svar

ska ut och prova

Postat: 12 september 2011, 13:29
av kevinspeedfight
Postat: 12 september 2011, 14:23
av HasSse666

Original glidplattor Speedfight
Ena sidan spetsigare än den andra

Monterar man dem fel så glider de inte på variatorn...
De kommer inte lika långt in i plattan om man vänder dem fel
Kan det vara så att dessa glidplattor tillhör ett annat lock?
De kan vara orsaken att de inte glider som de ska..
Postat: 12 september 2011, 14:50
av kevinspeedfight
HasSse666 skrev:
Original glidplattor Speedfight
Ena sidan spetsigare än den andra

Monterar man dem fel så glider de inte på variatorn...
De kommer inte lika långt in i plattan om man vänder dem fel
Kan det vara så att dessa glidplattor tillhör ett annat lock?
De kan vara orsaken att de inte glider som de ska..
hmm okej, har 2st originalvariatorer och båda har sånna glidplattor... och jag tror att jag hade lika dana på min andra speedfight som jag hade förra året. dom dära svarta ser inte bekanta ut. kan det vara nått med att jag har nytt vev och att allt måste slitas in? funderar om jag ska köpa ny variator asså... är motorforce variatorn nått att ha? länk -->
http://www.twostroke.se/product.asp?product=15089
Postat: 12 september 2011, 15:27
av potog
Tror det är lite bättre å lägga en hundralapp eller två mer så får du en ricktigt fin variator

Postat: 13 september 2011, 11:55
av kevinspeedfight
potog skrev:Tror det är lite bättre å lägga en hundralapp eller två mer så får du en ricktigt fin variator

aa okej
Postat: 22 september 2011, 21:42
av PoNk
det hände mig oxå... det beror någ på värmen.
Jag har för mig att jag slipade innerkanten lite och har inte fått samma problem igen.
är din variatorfläkt hel? när detta hände mig så hade jag inte fläkten på.
Postat: 22 september 2011, 21:55
av Josef Jabbari
PoNk skrev:det hände mig oxå... det beror någ på värmen.
Jag har för mig att jag slipade innerkanten lite och har inte fått samma problem igen.
är din variatorfläkt hel? när detta hände mig så hade jag inte fläkten på.
det var nog för att den inte fick ingen kylning och då expanderade den

Postat: 22 september 2011, 23:07
av kevinspeedfight
PoNk skrev:det hände mig oxå... det beror någ på värmen.
Jag har för mig att jag slipade innerkanten lite och har inte fått samma problem igen.
är din variatorfläkt hel? när detta hände mig så hade jag inte fläkten på.
innerkanterna på vadå?
