Sida 1 av 1

Vad ska man byta när man ändå klyver motor?

Postat: 5 september 2011, 08:13
av eliaspaulsson
Tjena!

Jag ska klyva min motor på min Senda- 03 och byta vev, nu undrar jag vad mer jag ska byta mer än vevparti, packningar och vevlagerna.

MVH Elias :)

Postat: 5 september 2011, 08:22
av Josef Jabbari
det du skrev + pakboxarna

Postat: 5 september 2011, 09:51
av philiplindgren
passa på och polera lite ;)

Postat: 5 september 2011, 11:07
av KarlssoN^
philiplindgren skrev:passa på och polera lite ;)
Han skall väll inte polera inne i motorn :lol: För det behöver man ju inte klyva motorn för att komma åt utanpå.


Tips: Ta bilder på allt du gör, så du vet hur det sitter. Tror även vi skall har någon guide här också :)

Postat: 5 september 2011, 15:10
av siiimooon
Kolvkit.
Om du hade tänkt göra något kul på den så kan du passa på att porta blocket.

Postat: 5 september 2011, 15:24
av Ekman
alla packningar :)

sen kan du ju tvätta den medan du har den bortplockad :) eller polera kolven :lol:

Postat: 5 september 2011, 15:25
av Josef Jabbari
vicke xX SMT skrev:alla packningar :)

sen kan du ju tvätta den medan du har den bortplockad :) eller polera kolven :lol:

varför polera kolven onödigt? eller har jag fel?

Postat: 5 september 2011, 15:33
av yamaha2pwn
tja de skulle väll vara att göra rent om de finns nån skit där. sedan ta bilder hur allt sitter i växellådan osv skaffa gärna en sprängskiss.

sen om de är mkt sot på kolv och topp och i avgasporten på cyllindern så kan du ju passa på att göra lite rent där.

Postat: 5 september 2011, 16:34
av eliaspaulsson
Jag har NY Cylinder och Kolv.

men om man ska lacka motorn ska man göra de när den är kluven?
Kan man blästra block halvorna`?

Postat: 5 september 2011, 19:15
av willemedDERBIN
eliaspaulsson skrev:Jag har NY Cylinder och Kolv.

men om man ska lacka motorn ska man göra de när den är kluven?
Kan man blästra block halvorna`?
lacka gör du när den sitter ihop !
och blästra dem ?
till vilken nytta ?

Postat: 7 september 2011, 16:24
av chifen
Blästra inte blocket. Inte med sand iaf, kolsyra är ok men inte med sand. Småsand kan komma in dit du aldrig kommer åt det och det kan bli totalras om du har otur.

Se till så du har alla nya packningar, packboxar etc och ser du något som är dåligt så byt.

Postat: 7 september 2011, 16:36
av PK
när jag klyver min motor så:

tar jag loss växellådan.
kollar så alla kuggar är OK.
kollar blocket efter saker som är sönder osv.
tvättar blocket
lackar utsidan
kollar så veven är ok.
ny kolv om det behövs
hornar cylindern
lackar cylindern
sätter ihop allt rent och fint.
fyller på med ny, fin kvalitésolja i växellådan

sätter ihop allt och kollar komp.



ju finare du gör den ju längre håller den ;)

Postat: 7 september 2011, 21:37
av eliaspaulsson
POWERKING: ska man lacka när motorn är kluven?

Postat: 7 september 2011, 21:39
av willemedDERBIN
eliaspaulsson skrev:POWERKING: ska man lacka när motorn är kluven?
jag skulle lackat den när den satte ihop ...
eller åtminstånde när blocken sitter sitter ihop

Postat: 7 september 2011, 22:35
av Jontee
eliaspaulsson skrev:POWERKING: ska man lacka när motorn är kluven?
Bättre att glas blästra blocket.
Kommer ser ut som nytt då...

Postat: 7 september 2011, 23:28
av siiimooon
Jontee skrev:
eliaspaulsson skrev:POWERKING: ska man lacka när motorn är kluven?
Bättre att glas blästra blocket.
Kommer ser ut som nytt då...
Och så är det sjukt mycket snyggare än med nån äcklig färg på.