Ngn som kan hjälpa mig att trimma min apollo rx 50cc crossmoped?
Den största anledningen att jag gick med här va att få någon som kunde hjälpa mig/beskriva för mig hur jag kan trimma min Apollo RX 50cc, fyrtaktare, eu moped. Så skicka gärna iväg ett PM. Det uppskattas
Det finns lite olika saker att göra med kolven, En halvmåne eller kolvjackning eller fixa bättre vevhuskompression. Dessa första två är nästan samma sak, när man gör en av dessa bör man ta bort kolven från cylindern och fila lite på undre kanten av kolven
!OBS! se till att Det blir på den sidan som insuget sitter och att den inte bör överstiga ca 3-4 milimeter annars kan den sura ner sig väldigt lätt.
Vad händer när man gör så då???
Jo, man förlänger insugningstiden av bränsle ner i vevhuset vilket gör att det kommer mera soppa i förbränningsutrymmet och moppen får lite mer kraft i sej.
Detta trimm gör bara cirka 5 km/h mer men går att komplettera med andra trimm.
man kan även bättra på vevhus kompressionen genom att fylla kolven invändigt med något värmetåligt såsom metallspackel eller plastic padding(Högtemp) detta ger såsom en planad topp bättre bottendrag
Ett planat topplock gör att kompressionen höjs och det innebär att motorn får mera styrka och bättre varv över hela varvregisteret. planing bör göras med svarv eller att man köper metallslip papper och drar toppen i en åtta över slip papperet, man bör inte göra det med en fil eller nåt annat liknande för att det ska bli så rakt som möjligt.
En planad topp ger bättre bottendrag och använder bensinen effektivare än en original topp det kan i vissa fall finnas fabriksplanade toppar att köpa till moppen.man bör inte plana toppen mer än 3 milimeter och så ska man dra runt moppen med hjälp av svänghjulet så att man ser att kolven inte slår emot tändstiftet.
Detta trimm gör på sin höjd ca 10 km/h mer och ökade lagerpåkänningar
Denna lilla irriterande sak sitter i insuget och brukar oftast vara av någon sorts hårdmetall så att det nästan är omöjligt att borra bort den.
Antagligen är den krymppassad eller så sitter den med med några svets loppor på insidan. ska man ta bort den ska man kolla om det finns några loppor och ifall det finns några ska man slipa bort dem och sedan slå in pluggen genom att sätta en mejsel mot pluggen och banka till med en hammare på mejselskallen.
Det blir mycket lättare för vevmekanismen att suga in bensinblandning från förgasaren och som ni kanske vet "ju mer bensin ju snabbare går det" med detta trimm så går moppen max 15 km/h snabbare och drar lite mer bensin.
Om du har en vanlig fil eller dremel multi så kan du hitta på lite roliga saker.
* Avgasporten- om man filar lite på den övre delen av porten(Att fila på den undre delen är meningslöst) så får avgaserna lättare att komma ut och du kan varva upp den mera. om man tar och filar på bredden kan en kolvring hoppa ut och brytas av(Och det vill vi ju inte!!!)utan man ska istället ta och fila på höjden och det räcker med någon milimeter annars så blir den svag på låga varv.
* spolkanalerna- om man filar upp spolkanalerna(kanalerna som går längsmed cylindern på insidan) så blir det lättare för kolven att pressa upp gaserna in till förbrännings rummet och så kommer det upp mer gaser oxå (!OBS! Om man filar för mycket här kan det gå hål på cylindern eller så kommer det för mycket soppa upp till toppen)
om man inte byter till ett större drev när man har trimmat moppen så finns risken att motorn skadas när den varvar över(Som den gör när man inte satt på större drev dät fram) till ovanstående trimm bör man ta ett drev med ca 2 kugg extra än original och har man en 5½ så bör det vara minst 13 eller 15 drev samma sak gäller 60cc.
Sätter man på mer än 60cc så räcker det inte med att byta framdrev utan pxå byta till ett mindre bakdrev. Men det gör inte så mucket ändå, en kugg fram motsvarar ungefär tre-fyra kugg bak så pröva först med att byta framdrev.
Redan om man sätter på en 5½:a så bör man titta efter en trimmljuddämpare för annars så kommer den inte att gå med full effekt utan den kommer att få mindre styrka och gå slöare samt att axet blir dåligt.
Därför att originalet inte passar är att expanderkärlet som sitter i ljuddämparen är för litet och kan inte ta hand om alla avgaser som kommer ut till dämparen.
Om man byter ut original cylindern och sätter på en cylinder med större kubik antal så kan man få moppen att gå mycket snabbare än om man använder trimmen ovan men då blir förståss oxå förslitningar på lager M.M större. Det finns en stor variation på cylindrar beroende på modell. Det finns: Original(BLÄ!!!), 5½(Går sådär), 60cc(Rockar fett),65cc(Förståss bättre drag än i 60), 70cc(Motorplågare), och till vissa modeller 80cc(Lagerbyte=ofta!!!)
Om du vill att moppen ska få ett bättre riv när du satt på en ny cylinder eller modifierat din gamla så måste man öka diametern på förgasarens insug, antagligen genom att köpa nytt(Rekomenderas) eller så kan man borra upp den gamla lite(Kan vara riskabelt!). En förgasare kan kosta väldigt mycket beroende på modell och hur gammal den är. Det finns en del förgasare som bara inte går att borra upp, T.EX den som sitter på en dakota och har ett böjt insug. Om man ska borra upp förgasaren så bör någon med viss vana göra det annars så kan det gå illa, Man måste passa sig så att man inte borrar igenom huvudmunstycket(det där som spridarnålen går i) eller tomgångs skruven(Som brukar sitta an mot trotteln)man får oxå passa sig så det inte blir några hål i flotören(Den stora tanken på sidan)för då väller det in soppa och surar ner hela motorn. När man (*BARA* inte i mitten där huvudmunstycket sitter) borrat upp insuget så ska man borra upp luftinsuget(Mitt emot insuget till cylindern) så att förgasaren kan förse bensinblandningen med tillräckligt med luft.
Att ha en för liten förgasare är att jämföra med att andas igenom ett sugrör, medans en trimmförgasare är som en trädgårdsslang. Dit jag vill komma är att det är enklare att suga in blandningen genom en större förgasare än en liten.
Kör Trimmat, Åker du Fast Så Trimma Mer, med Gladare samvete.