Sida 1 av 1

crossen (yamaha yz 125) skittrög att peta i växlar.

Postat: 3 augusti 2011, 16:33
av Sockan
Okej, har kört crossen ett tag och efter jag bytt luftfilter på fanskapet (som jag alltid gör efter varje bankörning..) så har den börjat beté sig väääldigt konstigt. för det första så om jag kickar igång den och ligger på tomgången för länge, så kan han börja varva utav bara FAN, varvstopp alltså, och man får peta i tvåan-trean för att han ska dö (han svarar ej på dödarknappen, och ettan åker han iväg på..) och så är växlarna JÄVLIGT tröga att få i nu, det känns som om man ligger på högsta växel, alltså det går inte att peta fanskapet uppåt något mer, även fast jag är på ettan eller tvåan eller trean eller fyran. det händer liksom inget, spelar ingen roll om ajg crossväxlar eller växlar med koppling. när jag kör bana och hoppar brukar jag dock crossväxla då jag fäller ner mina armar för mkt om jag kopplar. (fråga inte) har jag kört ett tag (varmkört) så är den inte alls lika jobbig att peta i växlar, då går det skit lätt.

fanns ju ingen crossdel, så fick lägga den här och hoppas att någon vet svaret.. p.s hej d.s.

Postat: 3 augusti 2011, 16:36
av Sockan
jävla skitanus postade i fel kategori, vafan gör den här tråden i tuning..

Postat: 3 augusti 2011, 17:00
av Mura
säker på att du har rätt olja?

Postat: 3 augusti 2011, 17:03
av Sockan
bombsäker då tidigare ägare är en väldigt seriös crossåkare och ägaren innan dess hade åkt gotland runt skiten på den. och jag fick med växellådsolja av förre ägaren

Postat: 3 augusti 2011, 17:17
av Mura
tjuvluft då? :P

Postat: 3 augusti 2011, 17:18
av Sockan
borde ju inte vara det med växlingen?? fast med varvningen kan det vara... fast han startar på första kicken?

Postat: 6 augusti 2011, 14:38
av 2stroke4ever
när bytte du olja senast? gör rent förgasaren ang det dära problemet med en ökande tomgång! samt att kolla tjuvluft.

Postat: 6 augusti 2011, 16:13
av Sockan
bytte 5 timmar 42 min sen. (timräknare 8) )

och jo får väl göra det. det är bara så jävla jobbigt att göra rent skiten när förgasaren är skitstor..

Postat: 6 augusti 2011, 16:16
av 2stroke4ever
det är ju då det inte är drygt, var är det? en 36a på yz? 38 på rm iaf. vad är det för årsmodell vi snackar om här?