jag har en aerox -05 och har sjukt dåligt axx. jag undrar om man kan köra med 3 vikter istället för 6?
tacksam för svar

Fel. Så där trodde jag i början med, men så är det inte. Ju mindre vikterna väger, ju mer varvar moppen. Men det måste inte betyda att moppen accar bra. Jag kör med 6g och har ett bra acc, men skulle nog få bättre om jag hade 5g. Men däremot om jag hade 1g så skulle moppen varva som en ferrari men knappt röra sig, och då är det inte mkt acc. Man får helt enkelt testa sig fram.Speedfighter nr2 skrev:Desto mindre vikterna väger desto bättre axx får du!
Nej det blir det inte. Det går utmärkt att köra med tre vikter så länge han lägger dom i varrannan "lucka". Då ligger vikten jämt fördelad - Enkel fysik/mattematikdet blir en jävla obalans i variatorn då
Nödväntigt att lägga en komentar för enbart det.AndersoNN skrev:FELPOST!
Jo, det går bra att köra med tre vikter. Inget kommer hända. Men jag skulle ändå köra med 6, bara för att jag vet att det finns plats för 6(jag är perfektionist), men det går utmärkt med 3felpost samt man kan väl inte köra med bara 3 vikter, man kan köra med 6 vikter men med hälften 5 g hälften 6 g bara man lägger dom varannan men man kan väl inte bara ha 3 st vikter i variatorn, men jag tror ändå att det blir bättre om man lägger dom som man ska men det är jag ^^
Tryckfjädern ska du bara byta om remmen slirar. Om du gör det ändå så kommer det bara medföra remslitage och effektförlust.CPICharlie skrev:ja men jag e ute efter acc, hård tryckfjäder, hårda kopplingsfjädrar och lätta vikter, logiskt sätt så borde de gå fan så mkt bättre med 3 vikter,
och aa, jag förstog att jag skulle lägga dom varannan, men 4,5g * 3 måste vell gå rätt bra?;o
rätta mig om jag har fel, e ny inom scootrar
Men du har fel. Tre går bra. Det är centrifugskraften som är det som spelar roll. Och om man har en cirkel som ska snurra. Och man sätter tre lika tunga vikter 120 graders vinkel mot varrandra så det perfekt. Lika så om du sätter sex vikter i 60 graders vinkel.GHFear skrev:variatorn blir obalanserad med 3 vikter även om dom sitter i varannan efter som den är 99-100% balanserad och om man har 3 vikter i varannan så är juh den brevid ändå tom... så det blir lite obalans och veven kan gå sönder... jag gissar inte.... jag vet.
Det är oftast sex vikter. Av anledningen att det får plats samt att det blir lättare att justera vikten i variatorn dådär är 6 fack av en anledning ellerhur? :/