Sida 1 av 4

Trimma din Speedfight 2 / Vivacity steg för steg

Postat: 31 juli 2011, 13:14
av HasSse666
Jag har en tråd för frågor angående trim för 4-taktare
Länk: Trimma din 4-taktare steg för steg

Jag gör en liknande tråd för Speedfight 2 där du kan ställa frågor till mig och andra som trimmat Speedfight 2.
Detta för att jag inte ska få så många frågor i PM..

Steg för steg hur du kan trimma din Speedfight 2
Detta är den ordning jag rekommenderar du gör saker i om du ska trimma

TIPS
Det finns guider länkade till de flesta steg
Klicka på bilder för att komma till TSR shop


Vivacity och Trekker ägare kan följa denna guide också!

**************** Steg för steg ****************

Först
Avstrypning


Bild
Variatorbricka (inringad med rött) på Speedfight och Vivacity

Effekt:
* Nu kan moppen varva ut ordentligt!
* Högre toppfart ca 60 - 65 km/h

Reflektion:
* Tar inte mer bensin
* Inget ökat slitage

Länk: Guide: Översikt olika variatorstrypningar

Bild
- Skorsten (inringad med rött) på Speedfight och Vivacity
- Dra bara loss den

Effekt:
* Inget märkbart

Reflektion:
* Du måste byta till ca 5 strl större munstycke
* Tar mer bensin
* Inget du bör göra om moppen är original i övrigt

Bild
- Blindtarm (inringad med rött) på Speedfight och Vivacity

Effekt:
* Mer bottendrag
* Högre toppfart ca 65 - 70 km/h

Reflektion:
* gå upp 3-5 strl på huvudmunstycket

CDI-Strypning finns och gör att varvtalet stryps vid 8000rpm
Men denna kan du vänta med tsv


Effekt:
* Ingen om du kör original eller bara avstrypt

Reflektion:
* Är endast nödvändigt ifall du bytt avgasrör och/eller cylinder

Sedan
Optimering :D


Bild
Gå ned lite i variatorvikter till ca 7,5 - 8gram jag kör med Dr.Pulley vilka jag tycker är bättre än runda vikter..
Länk: Läs mer om hur variatorn fungerar
Länk: Läs om hur du balanserar din variator

Effekt:
* Kvickare gasrespons

Reflektion:
* Billig effekt ökning
* Behöver inte byta munstycken eller dylikt

Bild
Lite hårdare fjädrar behöver du gula eller gröna
Länk: Läs mer om vilka fjädrar du skall ha till din set up
Länk: Dr.Pulley - den bästa kopplingen för bakhjulskörning?

Effekt:
* Har du trimmat så klara en trimkoppling att överföra effekten till bakhjulet utan effektförlust

Reflektion:
*

Bild
Polini - Reedset (Karbon)
Länk: Vilka reeds ska jag välja?

Effekt:
* Bättre gasrespons
* Lite högre toppfart

Reflektion:
* "Osynligt" trim :)

Bild
LeoVince - Avgassystem (ZX-R) Carbon ( kopplingsfjädrar ingår)
Länk: Läs mer om hur du balanserar din set up till ditt nya avgasrör

Effekt:
* Högre toppfart 70-75 km/H
* Bättre bottendrag

Reflektion:
* Du är tvungen att lätta lite på variatorvikterna (kanske 0,5 - 1 gr)
* Du är tvungen att gå upp i strl på munstycke kanske 3-8 strl från original

Bild
Motoforce - Förgasare (PHVA replica) 17,5mm
Länk: Läs mer om hur du balanserar din set up till din nya förgasare (STEG 1)

Effekt:
* Bättre gasrespons
* Högre toppfart

Reflektion:
* Är endast nödvändigt ifall du bytt avgasrör och/eller cylinder

Bild
Motoforce - Monteringskit (Dellorto) Peugeot

Bild
Detta är ett bra luftfilter som du kan reglera luftflödet på!

Effekt:
* ingen om du kör original eller bara avstrypt

Reflektion:
* Är endast nödvändigt ifall du bytt avgasrör och/eller cylinder
* Högre ljud från insuget
* Väder känsligt

Bild
Airsal - Cylinderkit (Tech Racing) 70cc
Länk: Hur ett cylinderbyte går till AC

Effekt:
* Bättre gasrespons
* Högre toppfart

Reflektion:
*

Bild
Ostrypt CDI ett måste för nu varvar det nog mer än 8000rpm ="varvstopp"
Länk: Hur du monterar samt Youtubeklipp på hur du märker av din "varvstopp"

Effekt:
* Ingen om du kör original eller bara avstrypt
* Höjer toppfarten

Reflektion:
* Är endast nödvändigt ifall du bytt avgasrör och/eller cylinder

Bild
Ett nytt drevkit för att nå det riktigt höga farterna
Länk: Hur du byter drevkit och räknar ut ditt RF

Effekt:
* Höjer toppfarten (om drevar den uppåt)
* Lättare att få upp på bakhjulet (om du drevar ner den)

Reflektion:
* Drevar du uppåt krävs det att du har 70cc för att orka driva runt paketet :)

Bild
Slutligen kan du behöva laborera lite med munstycken och vikter för att få den optimala set upen
Detta för att mopparna och grejerna skiljer sig lite åt ibland.
Och vikten på föraren :D
TIPS!
Klicka på bilder för att läsa mer om produkterna i webbutiken


Sedan finns det alltid liiite bättre och dyrare grejer av allting men detta tycker jag är bra grejer till bra pris :roll:

Postat: 31 juli 2011, 13:18
av jonssson13
nice tråd :D

Postat: 7 augusti 2011, 22:08
av VoxuzZ
Måste man byta vev till den cylindern? :)

Postat: 7 augusti 2011, 22:14
av ohrner1996
kan du göra en för 2-takt för aerox? :D :D

Postat: 7 augusti 2011, 22:21
av HasSse666
VoxuzZ skrev:Måste man byta vev till den cylindern? :)
Nej det behöver man inte
ohrner1996 skrev:kan du göra en för 2-takt för aerox? :D :D
Om jag hade en Aerox kunde jag gjort det men jag äger ingen Bild

Postat: 7 augusti 2011, 22:22
av VoxuzZ
Okej, tack för det snabba svaret och en riktigt bra guide :)

Re: Trimma din Speedfight 2 steg för steg

Postat: 7 augusti 2011, 22:46
av ohrner1996
as

Postat: 7 augusti 2011, 23:15
av HasSse666
Nej har ingen Aerox och kan därför inte göra en trmmguide på den
Tack för att du ändrade ditt inlägg

Postat: 8 augusti 2011, 12:47
av felle96
vad gör (Skorsten) som du visar på bild 2 och vad gör den? :shock:

Postat: 8 augusti 2011, 15:50
av HasSse666
Skorstenen gör att luftflödet in till förgasaren stryps

Postat: 9 augusti 2011, 17:01
av Victorh
börjar moppen går hårdare om man tar bort den? och hur mycket större munstycke skall man sätta då?

Postat: 9 augusti 2011, 17:05
av somlow
Victorh skrev:börjar moppen går hårdare om man tar bort den? och hur mycket större munstycke skall man sätta då?
den får ju in mer luft så det är bra när du tex drar på ett trimm rör och öka ca 5 strl

Postat: 10 augusti 2011, 22:22
av CalleA
Tja nu när jag har kunniga speedfight ägare på tråden så. va såhär att jag drog pluggen i luftburken idag och satte på ett 64 munstycke, samtidigt som jag bytte till nya reeds. Efter det så startade den inte över huvudtaget, sedan bytte jag till orginal reedsen igen och då startade den, MEN den varvade upp till ett VÄLDIGT högt varvtal när jag gav jätte lite gas, och sen stannade den på det varvtalet. Vad är det för fel? någon som har haft liknande eller någon som helt enkelt vet vad det är för fel?

(membran-packningen var dålig, samt packningen som satt mellan fögasaren och insuget, om detta kan ha något att göra med saken?)

Speedfight 2 03a

riktigt bra tråd

Postat: 17 mars 2012, 15:20
av sven1993
tack de var en bra tråd ny ska nog moppen gå ganska bra ;)

Postat: 17 mars 2012, 15:25
av DiNozzan
[quote="CalleA"]Tja nu när jag har kunniga speedfight ägare på tråden så. va såhär att jag drog pluggen i luftburken idag och satte på ett 64 munstycke, samtidigt som jag bytte till nya reeds. Efter det så startade den inte över huvudtaget, sedan bytte jag till orginal reedsen igen och då startade den, MEN den varvade upp till ett VÄLDIGT högt varvtal när jag gav jätte lite gas, och sen stannade den på det varvtalet. Vad är det för fel? någon som har haft liknande eller någon som helt enkelt vet vad det är för fel?

(membran-packningen var dålig, samt packningen som satt mellan fögasaren och insuget, om detta kan ha något att göra med saken?)

Speedfight 2 03a[/quote

Lär få in för mkt luft då.

Postat: 27 maj 2012, 22:02
av bassestunt
Måste man gå upp i munstycke när man drar skorstenen?
hur många srl ?

Postat: 27 maj 2012, 22:07
av HasSse666
bassestunt skrev:Måste man gå upp i munstycke när man drar skorstenen?
hur många srl ?
5-10 strl

Postat: 27 maj 2012, 22:13
av lillshrimp
GRYMT glad för att du gjort denna tråd! Har dock EN fråga! är det strypt CDI på alla speedfights? Har en iron-x 07a och undrar detta...

Postat: 28 maj 2012, 08:07
av HasSse666
lillshrimp skrev:GRYMT glad för att du gjort denna tråd! Har dock EN fråga! är det strypt CDI på alla speedfights? Har en iron-x 07a och undrar detta...
ja stryper vid 8000rpm

Postat: 28 maj 2012, 08:20
av lillshrimp
HasSse666 skrev:
lillshrimp skrev:GRYMT glad för att du gjort denna tråd! Har dock EN fråga! är det strypt CDI på alla speedfights? Har en iron-x 07a och undrar detta...
ja stryper vid 8000rpm
Vilken CDI tror du jag ska ha? Stage6? Naraku? Stylepro?

Postat: 28 maj 2012, 08:27
av Mattyyy
HasSse666 skrev:
lillshrimp skrev:GRYMT glad för att du gjort denna tråd! Har dock EN fråga! är det strypt CDI på alla speedfights? Har en iron-x 07a och undrar detta...
ja stryper vid 8000rpm
Alla Speedfight har inte strypt

Postat: 9 juni 2012, 14:54
av speedfighter2
ungefär vilken storlek ska man ha på mustycket när man har gjort föjande:
leovince zx med dragen plugg
dragen skorsten
v-ringarna borta

tacksam för seriösa svar :D

Postat: 9 juni 2012, 16:40
av HasSse666
speedfighter2 skrev:ungefär vilken storlek ska man ha på mustycket när man har gjort föjande:
leovince zx med dragen plugg
dragen skorsten
v-ringarna borta

tacksam för seriösa svar :D
Ca 5-10 strl större än original
Min hade strl 50 och gick bra med strl58

OBS!
Kolla först vilken strl du har innan du beställer!
Det skiljer på årsmodeller och om du har AC eller LC

Postat: 10 juni 2012, 21:48
av speedfighter2
Alright behöver man gå upp ännu mer i storlek om man köper nytt luftfilter också?

Postat: 10 juni 2012, 23:07
av HasSse666
Mer mot 10 strl större då men det beror på vilket luftfilter du köper

Postat: 13 juni 2012, 23:50
av Jocke0364
Tack så mycket för denna guide..

Jag har en Vivacity, vad tror du den skulle göra med denna setup?


90+?

Postat: 14 juni 2012, 01:34
av robinkarlssson
Hasse, jag drog på sportluftfilter och ett trimrör, pro replica (pluggat)
Har 54 original på min speedfight 2 -02 och drog på 70, 6 strl för trimröret o tio för sportluftfiltret, men såfort jag maxgasade så började den bröla, vad är felet?
Misstänker att jag har för stort munstycke, hur många strl ska jag gå ner?
testat ända ner till 62 och då gick den dåligt

Postat: 14 juni 2012, 06:54
av HasSse666
robinkarlssson skrev:Hasse, jag drog på sportluftfilter och ett trimrör, pro replica (pluggat)
Har 54 original på min speedfight 2 -02 och drog på 70, 6 strl för trimröret o tio för sportluftfiltret, men såfort jag maxgasade så började den bröla, vad är felet?
Misstänker att jag har för stort munstycke, hur många strl ska jag gå ner?
testat ända ner till 62 och då gick den dåligt
Plugga ur röret det är det som är felet..

Postat: 15 juni 2012, 19:50
av MackansRoxx
Tja !! är det dåligt om tryckfjädern är rostig??

Postat: 23 juni 2012, 18:45
av Speeedy777
Hej jag skriver detta här på grund av att det verkar finnas kunniga personer på denna tråd. jag har en speedfight 2 01:a som nu har gått 800 mil. Jag kan köra den i 15- 20 min sedan så stannar den och när jag ger gas så brölar den. Har gjort rent förgasaren grundligt och allt sitter där det ska. Det finns soppa och olja i den. har inte bytt något på den är helt orginal. Snälla hjälp börjar bli riktigt less på detta :(

Postat: 23 juni 2012, 19:19
av robinkarlssson
Speeedy777 skrev:Hej jag skriver detta här på grund av att det verkar finnas kunniga personer på denna tråd. jag har en speedfight 2 01:a som nu har gått 800 mil. Jag kan köra den i 15- 20 min sedan så stannar den och när jag ger gas så brölar den. Har gjort rent förgasaren grundligt och allt sitter där det ska. Det finns soppa och olja i den. har inte bytt något på den är helt orginal. Snälla hjälp börjar bli riktigt less på detta :(
Har du bytt munstycke?
alltså, har du trimmat o glömt byta munsycke?

Postat: 23 juni 2012, 19:22
av YamahaMarcus
den är helt orginal. Snälla hjälp börjar bli riktigt less på detta :(
Har du bytt munstycke?
alltså, har du trimmat o glömt byta munsycke?
Den e ju orginal!

Postat: 23 juni 2012, 20:05
av HasSse666
Speeedy777 skrev:Hej jag skriver detta här på grund av att det verkar finnas kunniga personer på denna tråd. jag har en speedfight 2 01:a som nu har gått 800 mil. Jag kan köra den i 15- 20 min sedan så stannar den och när jag ger gas så brölar den. Har gjort rent förgasaren grundligt och allt sitter där det ska. Det finns soppa och olja i den. har inte bytt något på den är helt orginal. Snälla hjälp börjar bli riktigt less på detta :(
Automatchoken kan ha fastnat i öppet läge det gör att den går bra så länge den är kall.
När den är varm och behöver mindre soppa så har choken ej stängt vilket gör att den brölar och går fett

Länk nedan
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... tomatchoke

eller
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... tomatchoke

Hej tänkte köpa lite trim:)

Postat: 31 juli 2012, 12:16
av Twixness
Hej, jag undrar om detta skulle passa på en speedfight 2 vattenkyld 2009?

undrar också om det finns mer att köpa elr ngt mer man behöver och om det är bra saker?
finns det bättre saker för typ samma pengar?
hade tänkt lägga typ 4000kr
kom gärna med tips:)

skulle vara skit nice om du kunde svara:)

LeoVince - Avgassystem (ZX-R) Carbon

Stage6 - Förgasare (R/T PWK) 24mm

Stage6 - Cylinderkit (Sport Pro) 70cc

Dr.Pulley - Variatorvikter (Slide) 16x13

Stage6 - CDI (ostrypt)

Malossi - Kopplingsfjäderkit (Racing) Ø107mm RÖDA

//mvh Linus
:wink:

Postat: 31 juli 2012, 13:33
av HasSse666
Bra grejer :)
Komplettera med karbon reeds