Sida 1 av 1
vad kan ha gått i sönder?
Postat: 26 juli 2011, 14:24
av svantessonn
Moppen dör så fort den blir varm och jag har testat med att fylla på olja oc jag har bensin.. vad kan felet vara?
står i ett dike nu så snabb hjälp uppskattas

är det något ni inte förstår i min beakrivning så fråga
EDIT: Läs en av mina kommentarer lite längre ner för bättre beskrivning!
Postat: 26 juli 2011, 14:39
av PipaZ
Kondensatorn kass
Oljepumpen lagt av
"Börjat skära"
Postat: 26 juli 2011, 15:07
av AndersoNN
Btw han körde utan olja ett tag, vet inte hur länge...
Så den har nog skurit pga detta "/
Postat: 26 juli 2011, 15:26
av Riejuman
hur fört stannar den? efter ca 200m eller ca 2km?
Postat: 26 juli 2011, 15:49
av AndersoNN
runt 200m /svantessonn
Postat: 26 juli 2011, 17:07
av svantessonn
hur märker man om moppen har skurit?
Postat: 26 juli 2011, 17:08
av Pontusandersson95
man öppnar cylindern och kollar
Postat: 26 juli 2011, 17:12
av svantessonn
ska göra det imorgon men hur märker man det när den är igång?
Postat: 26 juli 2011, 17:12
av Riejuman
man borde väll inte kunna köra om motorn har skurit?
Postat: 26 juli 2011, 17:13
av svantessonn
Riejuman skrev:man borde väll inte kunna köra om motorn har skurit?
det hade jag också för mig men eftersom den går att köra med så borde den ju inte ha skurit

Postat: 26 juli 2011, 17:30
av PipaZ
svantessonn skrev:Riejuman skrev:man borde väll inte kunna köra om motorn har skurit?
det hade jag också för mig men eftersom den går att köra med så borde den ju inte ha skurit

Min CPI GTR dog efter ca 500m. Då PGA Oljepumpen lagt av så den nöp o nöp o nöp o nöp. tillslut skar den .
Postat: 26 juli 2011, 17:40
av AndersoNN
PipaZ skrev:svantessonn skrev:Riejuman skrev:man borde väll inte kunna köra om motorn har skurit?
det hade jag också för mig men eftersom den går att köra med så borde den ju inte ha skurit

Min CPI GTR dog efter ca 500m. Då PGA Oljepumpen lagt av så den nöp o nöp o nöp o nöp. tillslut skar den .
Det e så hans gör, den går 200 meter sen dör den precis som man borde stänga av tändningen..
Postat: 26 juli 2011, 18:26
av svantessonn
PipaZ skrev:svantessonn skrev:Riejuman skrev:man borde väll inte kunna köra om motorn har skurit?
det hade jag också för mig men eftersom den går att köra med så borde den ju inte ha skurit

Min CPI GTR dog efter ca 500m. Då PGA Oljepumpen lagt av så den nöp o nöp o nöp o nöp. tillslut skar den .
Som anderssonn sa att det är exakt så min gör men nu har jag fyllt på olja så det borde väl fungera då? Och eftersom den fortfarande fungerar så borde den ju inte ha skurit ännu?
Postat: 26 juli 2011, 18:57
av runners
Om du misstänker att oljepumpen är sönder ...fimpa den och slå oljan rakt med i bensinen... .
Ofta skadas cylinder fortast när en motor skär ...men även veven kräver oljesmörjing och kan skadas allvarligt eller i värsta fall skära.
Postat: 26 juli 2011, 19:14
av svantessonn
runners skrev:Om du misstänker att oljepumpen är sönder ...fimpa den och slå oljan rakt med i bensinen... .
Ofta skadas cylinder fortast när en motor skär ...men även veven kräver oljesmörjing och kan skadas allvarligt eller i värsta fall skära.
men eftersom moppen startar och jag kan köra med den så borde den väl inte ha skurit?
Postat: 26 juli 2011, 21:27
av svantessonn
ska ge en bättre förklaring nu när jag sitter ner vid en dator
Det hela började med att jag skulle köra till en kompis så ungefär efter 3-4km så bara dog moppen och då tänkte jag direkt att det soppan var slut eftersom jag visste om att där var lite (har ingen mätare så kan inte se) så en kompis fick komma med en dunk bensin till mig.
Då startade den och vi fortsatte köra men efter kanske 1km så stannade den igen och så trodde vi först att det var tänd hatten som glappade men den satt som den skulle så då kollade min kompis oljan och där var det snus torrt så han åkte och köpte ny olja till mig.
När oljan var på fylld så lät vi moppen stå igång ca 1 minut på tomgång för att oljan skulle rinna ner där och smörja upp igen. Sen fortsatte vi köra iväg lite sakta och det gick bra men sen när jag gasade på fullt så märkte jag att det inte alls gick så snabbt som det skulle och efter ca 10 sekunder på fullgas så dog moppen igen. Efter det så har jag inte gjort mer än att kolla så den startar.
Hoppas att denna förklaringen hjälper mer!
Postat: 26 juli 2011, 21:42
av Nutbreaker
jag tycker det låter som den skurit / nypit men det e ju inte svårt att kolla.. så kolla det! :d
Postat: 26 juli 2011, 21:47
av Jimmye
Kan tillägga att det går att köra med en skuren kolv cylinder när motorn är kall om den inte är för illa skuren. För mig har det skurit två gånger pga trasig oljepump utan vetskap om det.
Hur långt man kommer med en skuren cylinder beror på hur illa det är o märke modell på mopeden mm. Men jag kom 4,5 km med skuren cylinder på min Sym jet när jag startat den kall. Anledningen till att mopeden dör när den blir varm är att materialet
i kolven sväller pga den ökade värme friktionen av reporna. Vilket får kolven att fastna i loppet. Obs att det fortfarande går att kicka så kolven rör sig när den dött men det går inte tillräckligt lätt för att motorn ska börja gå runt.
Postat: 26 juli 2011, 22:07
av svantessonn
blir nog att skruva sönder den imorgon så får se hur det ser ut då

Postat: 26 juli 2011, 23:13
av runners
Jag har skurit tre motorer på mopeder när jag var yngre. Det är typiskt att moppen uppför sig på det sätter som du beskriver. Du gör helt rätt att kolla cylinder och kolv. Men kör för allt i världen inte mer på den förän du funnit orsaken. Som jag sade tidigare tar även vevparti stryk om motorn får för lite olja.

Postat: 30 juli 2011, 11:52
av svantessonn