Sida 1 av 1

hjälp att plana topplock på AM6

Postat: 21 juli 2011, 00:22
av jesper178
Hej!
har funderat på att plana topplocket, och undrar om det finns något jag ska tänka på som inte får ske när jag gör det. Man slipar väl bara hela topplocket tills det blir såhär:
Bild
BTW: inte min bild

Kan inte kolven slå i toppen om man gör fel?
Behöver tips..

Postat: 21 juli 2011, 00:27
av Maxidude
Jo, den kan slå i toppen ifall du slipar för mkt :/

Postat: 21 juli 2011, 00:33
av jesper178
Maxidude skrev:Jo, den kan slå i toppen ifall du slipar för mkt :/
Hur mycket ska man slipa då? :((

Postat: 21 juli 2011, 00:35
av Maxidude
Hittade en sån tråd för ett tag sen på nåt forum, googla det ;)

Postat: 21 juli 2011, 11:42
av jesper178
Maxidude skrev:Hittade en sån tråd för ett tag sen på nåt forum, googla det ;)
MM, om ingen annan vet här :)

Postat: 21 juli 2011, 12:28
av willemedDERBIN
du ska nog inte plana dem om du har rätt verktyg :/
samt kunskaperna :/

Postat: 21 juli 2011, 13:14
av Rexxy
Låt det vara. Det ger knappt någon önskvärd effekt. Bättre att skaffa effekrör (om du nu inte har det) och lägga lite tid på förgasarinställningarna.

Är nog lite enklare att fila i avgasporten.

Postat: 21 juli 2011, 18:32
av jesper178
Rexxy skrev:Låt det vara. Det ger knappt någon önskvärd effekt. Bättre att skaffa effekrör (om du nu inte har det) och lägga lite tid på förgasarinställningarna.

Är nog lite enklare att fila i avgasporten.
Har:
50cc sport airsal
17,5mm förgasare
Metrakit cdi
Turbokit lacada
14-53 Drevning
Ostrypt insug

Postat: 21 juli 2011, 19:04
av philiplindgren

Postat: 21 juli 2011, 19:48
av runners
Plana topp! Det trodde jag inte överhuvudtaget gjorde på moderna maskiner...men hur som helst är vinsten av effekt mkt liten ...knappast lönt. :wink:

Postat: 21 juli 2011, 19:56
av derbi_senda93
Inte bara att plana hur man vill, squishen kommer sänkas och kompressionsförhållandet kommer ändras :)

Postat: 21 juli 2011, 20:31
av jesper178
De sägeri nget om hur mke man ska ta

Postat: 21 juli 2011, 20:46
av KarlssoN^
jesper178 skrev:
De sägeri nget om hur mke man ska ta
tänk efter lite innan, tex hur du gör med topplockspackningen.. hade varit enklare att ta bort pinnbultarna och slipa ner blocket så cylindern kommer längre ner. Knappast värt för så lite bottendrag.

Postat: 21 juli 2011, 22:07
av Rexxy
Du skulle få mer effekt att byta upp dig till 19mm förgasare än att plana toppen.

Postat: 23 juli 2011, 18:42
av WeThePeople
Rexxy skrev:Du skulle få mer effekt att byta upp dig till 19mm förgasare än att plana toppen.
Precis, skaffa hellre större cylinder Jesper. AM6 är såpass optimerad org. så inte lönt att försöka jacka kolven mm.

Postat: 23 juli 2011, 18:51
av a6lex
WeThePeople skrev:
Rexxy skrev:Du skulle få mer effekt att byta upp dig till 19mm förgasare än att plana toppen.
Precis, skaffa hellre större cylinder Jesper. AM6 är såpass optimerad org. så inte lönt att försöka jacka kolven mm.
Jacka kolven på en AM6:a är ju ganska dumt så...
Ska man plana för bättre effekt så måste man använda en planfräsmaskin.
Du måste han en squish på minst 0.8 på en 50-80cc cylinder.

Postat: 23 juli 2011, 19:51
av willemedDERBIN
som sagt ...porta eller trimcylinder :)