Moppen startar ej ( Peugeot Speedfight 2 vattenkyld )

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Larre
Elmoped
Kontakt:

Moppen startar ej ( Peugeot Speedfight 2 vattenkyld )

Inlägg av Larre »

Tjenare !

Jag och farsan åkte iväg igår och köpte en moppe till mig igår, en Peugeot Speedfight 2 ( vattenkyld )
Jag testade ju såklart moppen, och allt fungerade felfritt.

Vi tog och packade in den i bilen, i bagaget, så att den låg ner på ena sidan. ( inte den sidan där avgasröret är utan den andra, den vänstra om man kollar på moppen bakifrån )

Sen började våran 4h's resa hem igen ..
Vi märkte ganska fort att det stank bensin från moppen, trodde först att det var kvar i något i typ röret efter att jag kört men det visade sig vara en helt annan sak, nämligen att det var inte helt åtskruvat, så lite bensin rann ut och ner i "bagageutrymmet" på moppen. ( under sadeln )

Väl framme när vi tog ut den och jag skulle köra, så startar den inte, varken med el eller kicken .. :/
Både far & jag trodde att det kanske var för att den låg ner, så att bensinen & allt annat inte hade runnit fram till alla ställen ordenkligt, så vi ställde den i garaget.

Vi kom tillbax runt 11 tiden igårkväll och det funkade fortfarande inte .. >Sad

Nu idag, 12.00 exakt gick jag ut och skulle testa den, tänkte ju såklart att eftersom den hade stått upp hela natten så borde allt runnit fram och så, men icke sa Nicke ..

Vet inte vad problemet är, varken jag, farsan och polarna .. :confused:

Ska jag bara låta den stå ett dygn till och testa imorn ? .. :confused:

- Vi har alltså gjort följande -

Låtit den stå i runt 12h ..

Kontrollerat att det finns olja/bensin & vätska till kylningen
LAZZE
Josef Jabbari
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Josef Jabbari »

ta bort tändstiftet kicka cirka 20gånger eller mer om du orkar sen så skruvar du tillbaka den och hoppas på att det startar ;)
köper trim delar till aprilia sr 50 r med piaggio motorn
samma motor som på paggio nrg mc3 DD cat Vattenkyld
och gilera runner.
Antiimport
Svårstartad skrothög

Inlägg av Antiimport »

hade samma problem, du börjar med att skruva loss luftkåpan, gör svampne och burken ren pga läckt bensin. Sen tar du ut förgasarn och gör den ren. Sen kan du ta och tömma hela bensin tanken , fylla den med diesel(har rengöringseffekt i plast) sen tar du o tömmer dieseln, Sen tankar om, byter tändstift, sen är deet att bara gasa på!
Användarens profilbild
Swe2FX
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Swe2FX »

Du kan ju börja med att kolla så det finns tillräckligt med bensin i tanken fyll på lite grann och testa sen.
:wink:
Man ska alltid kolla såna grejer innan man byter ut delar och plockar loss dom =)

Annars kan du kolla om det ens finns någon bensin i slangen som går från tanken till förgasaren är det inte det så är det troligtvis skräp i tanken.
Användarens profilbild
Kirurgen
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Re: Moppen startar ej ( Peugeot Speedfight 2 vattenkyld )

Inlägg av Kirurgen »

Larre skrev:Tjenare !

Jag och farsan åkte iväg igår och köpte en moppe till mig igår, en Peugeot Speedfight 2 ( vattenkyld )
Jag testade ju såklart moppen, och allt fungerade felfritt.

Vi tog och packade in den i bilen, i bagaget, så att den låg ner på ena sidan. ( inte den sidan där avgasröret är utan den andra, den vänstra om man kollar på moppen bakifrån )

Sen började våran 4h's resa hem igen ..
Vi märkte ganska fort att det stank bensin från moppen, trodde först att det var kvar i något i typ röret efter att jag kört men det visade sig vara en helt annan sak, nämligen att det var inte helt åtskruvat, så lite bensin rann ut och ner i "bagageutrymmet" på moppen. ( under sadeln )

Väl framme när vi tog ut den och jag skulle köra, så startar den inte, varken med el eller kicken .. :/
Både far & jag trodde att det kanske var för att den låg ner, så att bensinen & allt annat inte hade runnit fram till alla ställen ordenkligt, så vi ställde den i garaget.

Vi kom tillbax runt 11 tiden igårkväll och det funkade fortfarande inte .. >Sad

Nu idag, 12.00 exakt gick jag ut och skulle testa den, tänkte ju såklart att eftersom den hade stått upp hela natten så borde allt runnit fram och så, men icke sa Nicke ..

Vet inte vad problemet är, varken jag, farsan och polarna .. :confused:

Ska jag bara låta den stå ett dygn till och testa imorn ? .. :confused:

- Vi har alltså gjort följande -

Låtit den stå i runt 12h ..

Kontrollerat att det finns olja/bensin & vätska till kylningen
Testa att rulla den lite, kan ha blivit sur ! :)
Ekman
F.D Moderator

Inlägg av Ekman »

se efter om du har bensin kvar i tanken ;)
Skriv svar