Sida 1 av 2
kymco super 9 tappar acceleration
Postat: 10 juli 2011, 15:17
av gamingfreak
Hej det är såhär att min trimmade kymco super 9 tappar acceleration vid ungerfär 30 km/h sedan vid 45 så börjar den öka igen. moppen dör också vid upförsbackar, alltså den går bara i 20 km/h vilket den inte har gjort innan. Moppen gör bara såhär när jag åkt i 5-10 minuter. Men har jag inte kört med den på någon timme så accelererar den igen hela vägen upp till 70.
Den accelererar starkt till 30 sedan så känner man verkligen när den där, blir ett litet ryck.
det enda trim som är, är v-ringen och en plugg.
Postat: 10 juli 2011, 15:58
av jan-ee
låter som för stort munstycke när den börjar gå dåligt som varm. kolla stiftets färg. det ska vara oboybrunt. har du svart är munstycket för stort o vitt så är det för litet
Postat: 10 juli 2011, 16:20
av gamingfreak
vart ser man om det är svart eller vitt på tändstiftet. Den sidan man skruvar ner elelr den sidan som är högst upp?, okej men vad ska man ha för storlek på munstycket då?
Postat: 10 juli 2011, 17:30
av gamingfreak
jan-ee skrev:låter som för stort munstycke när den börjar gå dåligt som varm. kolla stiftets färg. det ska vara oboybrunt. har du svart är munstycket för stort o vitt så är det för litet
Tändstiftet är svart!, okej men vad ska man ha för storlek på munstycket då?
Postat: 10 juli 2011, 20:23
av jan-ee
gåner nån storlek i taget. du måste testa dig fram
Postat: 11 juli 2011, 10:42
av gamingfreak
jan-ee skrev:gåner nån storlek i taget. du måste testa dig fram
vad för munstycke är det som är för stort ?

Postat: 11 juli 2011, 11:02
av jan-ee
huvudmunstycket
Postat: 17 juli 2011, 16:56
av gamingfreak
jan-ee skrev:huvudmunstycket
okej men om tändstiftet blir svart för att munstycket är för stort men den går segt i uppförsbackar är inte munstycket gör litet då?
Postat: 17 juli 2011, 17:42
av adamdd
gamingfreak skrev:jan-ee skrev:huvudmunstycket
okej men om tändstiftet blir svart för att munstycket är för stort men den går segt i uppförsbackar är inte munstycket gör litet då?
Om munstycket är svart, ska du byta det för då får den för mycket soppa

Det kan ju vara så att den dränks av bensin och därför gör den klen.
Byt munstycke till ett lägre, så borde det funka.
Lycka till och hör av dig om det funka eller inte.
Postat: 17 juli 2011, 19:43
av gamingfreak
adamdd skrev:gamingfreak skrev:jan-ee skrev:huvudmunstycket
okej men om tändstiftet blir svart för att munstycket är för stort men den går segt i uppförsbackar är inte munstycket gör litet då?
Om munstycket är svart, ska du byta det för då får den för mycket soppa

Det kan ju vara så att den dränks av bensin och därför gör den klen.
Byt munstycke till ett lägre, så borde det funka.
Lycka till och hör av dig om det funka eller inte.
jag byte till tre stycken orginalvikter och tre stycken 4.75 grams vikter och en slät variatorhyllsa då blev det mycket starkare och orka axxa upp till 55 i en uppförsbacke som är ganska så brant utan att den blev klen och dog vid 25 km/h,men ska man ändå titta på munstycket för säkerhetsskull?
Postat: 17 juli 2011, 20:36
av MrAndersson
japp
Postat: 17 juli 2011, 20:54
av gamingfreak
MrAndersson skrev:japp
men hur mycket ska man gå ner i munstycke?

5-10 storlekar eller vad?

hur kollar man på bästa sätt vad storleken på munstycket är orginal på en kymco super 9 ?
Postat: 17 juli 2011, 21:51
av gamingfreak
när jag kör med den nya setupen med vikter så varvar den upp helt okej men det slutar när jag fått upp farten ska jag lägga på en orginal vikt till eller kan man lägga till en 4.75 istället ?

eller ska man köpa kanske 5-6 grams vikter?
Postat: 17 juli 2011, 22:16
av runners
Om moppen gått bra tidigare så ska du inte börja att byta huvudmunstycken i förgasaren. Då kan knappast felet bero på att munstycket plötsligt har vuxit i storlek.
Jag tror att felet snarare har med variatorn att göra....kolla först om remmen slirar. Det är kanske den som behöver bytas? kanske är det kopplingen som är sliten? Då blir det ofta att den blir seg uppförbackar när den blir varm.
Postat: 17 juli 2011, 22:25
av runners
Om tändstiftet är svart så finns det en luftblandar skruv på förgasren där du justerar blandningsförhållandena mella luft och bränsle som tillförs cylindern. När du skruvar den utåt får den mera lusft och magrare blandning.
Postat: 17 juli 2011, 22:54
av gamingfreak
runners skrev:Om moppen gått bra tidigare så ska du inte börja att byta huvudmunstycken i förgasaren. Då kan knappast felet bero på att munstycket plötsligt har vuxit i storlek.
Jag tror att felet snarare har med variatorn att göra....kolla först om remmen slirar. Det är kanske den som behöver bytas? kanske är det kopplingen som är sliten? Då blir det ofta att den blir seg uppförbackar när den blir varm.
när jag byte från orginal (9 gram) till sex st 4.75 gramsvikter så körde jag iväg men den varva utav bara den... så jag tog tillbaks 3 stycken orginal då varva den mindre men den borde kanske varva ännu mindre ändå. så ska jag köpa mer vikter typ 5.5 gram eller ska jag lägga till en 9 grams vikt till ?

hur kollar man om kopplingen är sliten och hur kollar man om remen slirar?
Postat: 17 juli 2011, 22:57
av gamingfreak
runners skrev:Om tändstiftet är svart så finns det en luftblandar skruv på förgasren där du justerar blandningsförhållandena mella luft och bränsle som tillförs cylindern. När du skruvar den utåt får den mera lusft och magrare blandning.
okej vi har testat det mesta där men ni har vi fått iordning med tomgången etc. men den palla dra upp från 0-45 i en ganska brant uppförsbacke men den varvar ganska mycket. när jag hade 4.75 grams vikter så dunka det inte i moppen vid 80-85 i en nedförsbacke men med 3 orginal vikter så dunka det lite.
Postat: 17 juli 2011, 23:02
av nidnus
men om man trimmar måste man ju byta munstycke är det när du kommer upp i höga varv ? , men går helt ok på låga varv ?

Postat: 17 juli 2011, 23:05
av gamingfreak
nidnus skrev:men om man trimmar måste man ju byta munstycke är det när du kommer upp i höga varv ? , men går helt ok på låga varv ?

nja det varvar mycket från noll och när jag ska axxa iväg men ganska så fort så avtar det.
Postat: 17 juli 2011, 23:06
av nidnus
bluddrar den nånting då ?
Postat: 17 juli 2011, 23:06
av gamingfreak
moppen dör inte längre som den gjorde förut, en axxar igenom hela förlopet men den varvar ganska mycket nu istället.. men med tre orginal vikter och tre 4.75 grams vikter så varvar den mindre
Postat: 17 juli 2011, 23:07
av gamingfreak
nidnus skrev:bluddrar den nånting då ?
nej det tycker jag inte.
Postat: 17 juli 2011, 23:08
av nidnus
gamingfreak skrev:moppen dör inte längre som den gjorde förut, en axxar igenom hela förlopet men den varvar ganska mycket ni istället..
om man säger så här hörs den mer än vad den går ?

Postat: 17 juli 2011, 23:10
av gamingfreak
nidnus skrev:gamingfreak skrev:moppen dör inte längre som den gjorde förut, en axxar igenom hela förlopet men den varvar ganska mycket ni istället..
om man säger så här hörs den mer än vad den går ?

i början så ja det gör den.
Postat: 17 juli 2011, 23:11
av nidnus
kan vara koppling, lameller heter det på crossmoppe

Postat: 17 juli 2011, 23:12
av nidnus
kopplingsfjädrar, bromsbackar
Postat: 17 juli 2011, 23:14
av gamingfreak
nidnus skrev:kan vara koppling, lameller heter det på crossmoppe

okej men hur ska man se om det är kopplingen? och vad är bromsbackar? :O
Postat: 17 juli 2011, 23:15
av nidnus
gamingfreak skrev:nidnus skrev:kan vara koppling, lameller heter det på crossmoppe

okej men hur ska man se om det är kopplingen? och vad är bromsbackar? :O
Det finns guider variatorn osv... bromsbackar tro jag ska vara som lameller jag har ju crossmoppe så nån med scooter

Postat: 17 juli 2011, 23:17
av gamingfreak
nidnus skrev:gamingfreak skrev:nidnus skrev:kan vara koppling, lameller heter det på crossmoppe

okej men hur ska man se om det är kopplingen? och vad är bromsbackar? :O
Det finns guider variatorn osv... bromsbackar tro jag ska vara som lameller jag har ju crossmoppe så nån med scooter

bromsbackar har ju ingenting med variatorn att göra, det är ju till för trumbromsen om man ska kunna bromsa bra elelr dåligt..
Postat: 18 juli 2011, 10:54
av runners
Man kan byta vikter, man kan dra variatorring och ta bort strypningen i cdi-boxen utan att byta huvudmunstycket i förgasaren. Drar man variatorringen kommer moppen att gå på lägre varv i topphastighet och lättare vikter innebär att varvet till topphastigheten blir bättre, alltså bättre acc.
Det kan vara ett långt tålamodprövande arbete att finna variatorringar som går bra. Om man sätter på för lätta kommer moppen varva mer än acca och kan bli motorsvag uppför backar osv. Här gäller det att finna vikter som ger bäst balans.
Om man sätter på alldeles för tunga kommer moppen acca sämre och får en benägenhet att aldrig nå topphastighet.
Man byter till större huvudmunstycke när man tagit bort strypningar som till exempel pluggen i avgasröret eller i luftburken, eller satt på större cylinder.

Postat: 18 juli 2011, 11:00
av runners
Kopplingen har belägg som slits ungefär på samma sätt som bromsbeläggen. När dessa slitits ner så får dem sämre grepp och därmed förlorar motorn en stor del av drivningen. Men ofta går det att vrida gasen långsamt så man accar långsammare så man slutligen når topphastigheten. Men när det går uppförbacke orkar tappar kopplingen greppet och motorn kommer varva.
Samma fenomen blir det när remmen är sliten men då brukar ofta ett slirande ljud höras när man kör.
Postat: 18 juli 2011, 11:10
av runners
gamingfreak skrev:runners skrev:Om moppen gått bra tidigare så ska du inte börja att byta huvudmunstycken i förgasaren. Då kan knappast felet bero på att munstycket plötsligt har vuxit i storlek.
Jag tror att felet snarare har med variatorn att göra....kolla först om remmen slirar. Det är kanske den som behöver bytas? kanske är det kopplingen som är sliten? Då blir det ofta att den blir seg uppförbackar när den blir varm.
när jag byte från orginal (9 gram) till sex st 4.75 gramsvikter så körde jag iväg men den varva utav bara den... så jag tog tillbaks 3 stycken orginal då varva den mindre men den borde kanske varva ännu mindre ändå. så ska jag köpa mer vikter typ 5.5 gram eller ska jag lägga till en 9 grams vikt till ?

hur kollar man om kopplingen är sliten och hur kollar man om remen slirar?
Jag kör själva Kymco super9 och om jag minns rätt så har jag 5,5 gr vikter på min och den går superbra.
om du ska kolla remmen så finns det bara ett sätt som är bra....alltså byta den mot en ny. Ofta kan du se att remmen är sliten utanpå när du tagit av den men man ska inte lura sig. Många gånger behöver inte remmen se alls sliten ut men kan vara det ändå. Remmar har en benägenhet att slitas inuti och kan utvidga sig så att den blir slappare.
Kopplingen bör man plocka av och kontrollera om beläggen är slitna. Är beläggen slitna är det dax att investera i en ny koppling. En bättre variatorfläkt och en bra ventilerad kopplingklocka är inte en dålig investering. Variatorn kan bli väldigt varm och ju varmare ju mer effektförlust får du. Därför är ventilationen för koppling och variator guld värd.
Många märker att moppen är betydligt accerlationssnabbare nrä den är kall än när det är varm. En del tror att detta enbart beror på att den får för lite bensin när det i själva verket ofta beror på kylningen i variatorn.
En annan sak som är viktigt som du bör hålla rent är luftburkens filter så att detta kann ute slutas som problem när du kollar annat.

Postat: 18 juli 2011, 11:33
av gamingfreak
runners skrev:Man kan byta vikter, man kan dra variatorring och ta bort strypningen i cdi-boxen utan att byta huvudmunstycket i förgasaren. Drar man variatorringen kommer moppen att gå på lägre varv i topphastighet och lättare vikter innebär att varvet till topphastigheten blir bättre, alltså bättre acc.
Det kan vara ett långt tålamodprövande arbete att finna variatorringar som går bra. Om man sätter på för lätta kommer moppen varva mer än acca och kan bli motorsvag uppför backar osv. Här gäller det att finna vikter som ger bäst balans.
Om man sätter på alldeles för tunga kommer moppen acca sämre och får en benägenhet att aldrig nå topphastighet.
Man byter till större huvudmunstycke när man tagit bort strypningar som till exempel pluggen i avgasröret eller i luftburken, eller satt på större cylinder.

Tack för informationen!

ja vi har prövat lite fram och tillbaks nu men när man blandar variatorvikter spelar det någon roll hur dem ligger? elelr sk dem ligga varannan? ska man byta upp sig till större munstycke om man byter till sportluftfilter?
Postat: 18 juli 2011, 11:36
av gamingfreak
runners skrev:Kopplingen har belägg som slits ungefär på samma sätt som bromsbeläggen. När dessa slitits ner så får dem sämre grepp och därmed förlorar motorn en stor del av drivningen. Men ofta går det att vrida gasen långsamt så man accar långsammare så man slutligen når topphastigheten. Men när det går uppförbacke orkar tappar kopplingen greppet och motorn kommer varva.
Samma fenomen blir det när remmen är sliten men då brukar ofta ett slirande ljud höras när man kör.
okej då kan jag utesluta drivremen och kopplingen för inget av detta händer

Postat: 18 juli 2011, 11:40
av gamingfreak
runners skrev:gamingfreak skrev:runners skrev:Om moppen gått bra tidigare så ska du inte börja att byta huvudmunstycken i förgasaren. Då kan knappast felet bero på att munstycket plötsligt har vuxit i storlek.
Jag tror att felet snarare har med variatorn att göra....kolla först om remmen slirar. Det är kanske den som behöver bytas? kanske är det kopplingen som är sliten? Då blir det ofta att den blir seg uppförbackar när den blir varm.
när jag byte från orginal (9 gram) till sex st 4.75 gramsvikter så körde jag iväg men den varva utav bara den... så jag tog tillbaks 3 stycken orginal då varva den mindre men den borde kanske varva ännu mindre ändå. så ska jag köpa mer vikter typ 5.5 gram eller ska jag lägga till en 9 grams vikt till ?

hur kollar man om kopplingen är sliten och hur kollar man om remen slirar?
kom på att jag kan köpa ett set istället 5.5 - 7.0 grams vikter
Jag kör själva Kymco super9 och om jag minns rätt så har jag 5,5 gr vikter på min och den går superbra.
om du ska kolla remmen så finns det bara ett sätt som är bra....alltså byta den mot en ny. Ofta kan du se att remmen är sliten utanpå när du tagit av den men man ska inte lura sig. Många gånger behöver inte remmen se alls sliten ut men kan vara det ändå. Remmar har en benägenhet att slitas inuti och kan utvidga sig så att den blir slappare.
Kopplingen bör man plocka av och kontrollera om beläggen är slitna. Är beläggen slitna är det dax att investera i en ny koppling. En bättre variatorfläkt och en bra ventilerad kopplingklocka är inte en dålig investering. Variatorn kan bli väldigt varm och ju varmare ju mer effektförlust får du. Därför är ventilationen för koppling och variator guld värd.
Många märker att moppen är betydligt accerlationssnabbare nrä den är kall än när det är varm. En del tror att detta enbart beror på att den får för lite bensin när det i själva verket ofta beror på kylningen i variatorn.
En annan sak som är viktigt som du bör hålla rent är luftburkens filter så att detta kann ute slutas som problem när du kollar annat.

tack för svaret! jag ska nog beställa tre stycken 5.5 gramsvikter och blanda med orginal kanske? eller ska jag köpa 6 st 5.5 grams vikter? men nu när jag byte vikter så orkar den i uppförsbacken men varvar ganska mycket i början.. men innan den sega ner och så så har den ju faktiskt orkar att dra upp moppen med orginal vikter utan problem..