Sida 1 av 1

Effektrör

Postat: 10 juli 2011, 15:12
av jonte200
Hej!
Har bytt till ett effektrör på min TGB Akros -96! Tycker den blev slöare än orginalröret, Kan det vara ett högvarvit rör?
Eller behöver jag justera förgasaren?
OBS! Moppen är en 30 moped!

Postat: 10 juli 2011, 15:13
av GRieju
vad är det för rör?

Postat: 10 juli 2011, 15:16
av jonte200
weapon rör, köpte det begagnat. fick svetsa om flänsen till cylindern.

Postat: 10 juli 2011, 15:32
av Felix616
Har dragit pluggen i det?

Postat: 10 juli 2011, 16:05
av Nutbreaker
du moste byta munstycke kanske :P kolla stiftet

Postat: 10 juli 2011, 16:29
av jonte200
Pluggen är nog borta, den sitter väl i flänsen till cylindern?
Eller går det att göra något i den blanka burken?

Postat: 10 juli 2011, 16:32
av jesper178
bytt vikter -.-

Postat: 10 juli 2011, 17:08
av jonte200
nej, det har jag inte gjort.

Postat: 10 juli 2011, 18:07
av Speedfighter nr 1
Nutbreaker skrev:du moste byta munstycke kanske :P kolla stiftet
Neej man ska inte byta munstycke så fort något krånglar :wink:

Postat: 10 juli 2011, 18:10
av jonte200
munstycket är bara lite större än orginalet. ska prova höja nålen :)

Postat: 10 juli 2011, 18:13
av Felix616
jesper178 skrev:bytt vikter -.-
+1 tror också det är vikterna

Postat: 10 juli 2011, 18:22
av Speedfighter nr 1
Felix616 skrev:
jesper178 skrev:bytt vikter -.-
+1 tror också det är vikterna
Ja man ska byta vikter och det kan inte vara något fel på munstycket!!!!

Postat: 10 juli 2011, 18:26
av jonte200
Ok!
Tackar för alla bra svar :D
Ska prova andra vikter, ska jag upp i vikt då?

Postat: 10 juli 2011, 18:28
av bensinskalle
Speedfighter nr 1 skrev:
Felix616 skrev:
jesper178 skrev:bytt vikter -.-
+1 tror också det är vikterna
Ja man ska byta vikter och det kan inte vara något fel på munstycket!!!!
Asså vafan säger du egentligen? De är väl klart som fan att det kan vara fel på munstycket. Smäller man dit ett trimrör måste man bestycka om, så är det bara, och det finns inget som säger att den nuvarande bestyckningen skulle vara rätt.

Variomatiken ska också justeras

Postat: 10 juli 2011, 18:37
av jonte200
får skaffa större munstycke o testa. Orginal sitter det ett 60 nu sitter det ett 80 munstycke. Motorn är standad annas. Det är en minarelli motor.

Postat: 10 juli 2011, 18:40
av Speedfighter nr2
bensinskalle skrev:
Speedfighter nr 1 skrev:
Felix616 skrev: +1 tror också det är vikterna
Ja man ska byta vikter och det kan inte vara något fel på munstycket!!!!
Asså vafan säger du egentligen? De är väl klart som fan att det kan vara fel på munstycket. Smäller man dit ett trimrör måste man bestycka om, så är det bara, och det finns inget som säger att den nuvarande bestyckningen skulle vara rätt.

Variomatiken ska också justeras
Haha , ja behövde inte byta munstycke och det delar jag med många andra....

Postat: 10 juli 2011, 19:06
av bensinskalle
Speedfighter nr2 skrev:
bensinskalle skrev:
Speedfighter nr 1 skrev: Ja man ska byta vikter och det kan inte vara något fel på munstycket!!!!
Asså vafan säger du egentligen? De är väl klart som fan att det kan vara fel på munstycket. Smäller man dit ett trimrör måste man bestycka om, så är det bara, och det finns inget som säger att den nuvarande bestyckningen skulle vara rätt.

Variomatiken ska också justeras
Haha , ja behövde inte byta munstycke och det delar jag med många andra....
Nej du kanske inte "behövde" det, men det betyder inte att andra har samma situation med sin motor. Normala motorer brukar vilja ha runt 20+ om den får andas normalt.

Postat: 10 juli 2011, 19:42
av Speedfighter nr 1
bensinskalle skrev:
Speedfighter nr2 skrev:
bensinskalle skrev: Asså vafan säger du egentligen? De är väl klart som fan att det kan vara fel på munstycket. Smäller man dit ett trimrör måste man bestycka om, så är det bara, och det finns inget som säger att den nuvarande bestyckningen skulle vara rätt.

Variomatiken ska också justeras


Haha , ja behövde inte byta munstycke och det delar jag med många andra....
Nej du kanske inte "behövde" det, men det betyder inte att andra har samma situation med sin motor. Normala motorer brukar vilja ha runt 20+ om den får andas normalt.

ÖHH okej, men enligt mig och min kompis, så har varken jag eller han behövt byta munstycke, fast vikterna är ett måste. Jag tror du kan låsa den här tråden nu :)


Och du det finns inget ting som säger att bestyckningen skulle vara fel heller !!! :wink:

Postat: 10 juli 2011, 20:08
av bensinskalle
I typ 95% av såna här fall är bestyckningen en del av problemet.

Det är liksom inget påhitt att man ska justera förgasaren när man ändrar flödet i motorn, det är så det fungerar

Postat: 10 juli 2011, 20:41
av jonte200
tänkte! ska jag stoppa dit en strypning i röret?
Kan det funka :?:

Postat: 10 juli 2011, 20:45
av to0b
jonte200 skrev:tänkte! ska jag stoppa dit en strypning i röret?
Kan det funka :?:
Om du ska strypa ner effektröret, så kan du lika bra sätta tillbaka originalröret..

Postat: 10 juli 2011, 20:50
av jonte200
oki :) ska prova stoppa dit ett lite större munstycke