Sida 1 av 1

Val av 125a?

Postat: 8 juli 2011, 09:50
av Danne
Hej, funderar på att köpa lätt mc vid ett senare tillfälle när jag sålt av mopederna, jag vet dock inte vad jag ska välja för någon eller vad som skulle passa just mig.
Skulle helst vilja ha någon som man kan pendla långt med och inte behöva göra service hela tiden, är det 4-takt som gäller då eller? isåfall vilken modell? ingen kina skit.

Tack på förhand.

Postat: 8 juli 2011, 10:20
av moppepojk
Aprilia rs 125,Ktm exc, Ktm duke, Honda cbr 125 och Honda nsr 125 jäkligt bra grejer :P

Postat: 8 juli 2011, 10:20
av bensinskalle
Ja vill du ha minimal service är de ju fyrtakt som gäller, dock funkar de också med lite äldre lågtrimmade tvåtaktare också som är betydligt roligare.

Dock får du specificera dig mer vad du är ute efter... Motard, cross, rr, touring etc, prisklass?

Postat: 8 juli 2011, 10:36
av Danne
bensinskalle skrev:Ja vill du ha minimal service är de ju fyrtakt som gäller, dock funkar de också med lite äldre lågtrimmade tvåtaktare också som är betydligt roligare.

Dock får du specificera dig mer vad du är ute efter... Motard, cross, rr, touring etc, prisklass?
Om det är motard,cross, touring osv spelar ingen roll, gillar dom flesta.
Jag tänker lägga ut som max 40 tusen så det blir att jag köper någon som är relativt ny begagnad.
Om jag tex köper en ktm exc 125cc vad bör man byta vid en service och hur ofta?
Gillar ktm duke också men det är la inte mer än att man byter motorolja, kolvringar,tändstift osv och gör kontroller på dom vid en service? dock har jag hört att deras motorer inte är så starka.

Postat: 8 juli 2011, 11:31
av bluerider94
Born2Ride skrev:
bensinskalle skrev:Ja vill du ha minimal service är de ju fyrtakt som gäller, dock funkar de också med lite äldre lågtrimmade tvåtaktare också som är betydligt roligare.

Dock får du specificera dig mer vad du är ute efter... Motard, cross, rr, touring etc, prisklass?
Om det är motard,cross, touring osv spelar ingen roll, gillar dom flesta.
Jag tänker lägga ut som max 40 tusen så det blir att jag köper någon som är relativt ny begagnad.
Om jag tex köper en ktm exc 125cc vad bör man byta vid en service och hur ofta?
Gillar ktm duke också men det är la inte mer än att man byter motorolja, kolvringar,tändstift osv och gör kontroller på dom vid en service? dock har jag hört att deras motorer inte är så starka.
köp *inte* en ktm 2taktare om du ska pendla, det är cross(enduro)motorer och är inte gjorda för att ligga långa sträckor på samma gås/fart
du har oljebyte var 5-10 timme lite beroende på hus du kör, kanske luftfilter nångång ibland, kolv ca 50h..

Däremot en nyare husqvarna sms eller va dom heter, dom är bättre gjorda för att köra på vägen med och du behöver inte serva lika ofta, men ändå bra kräm om du stryper av!

Postat: 8 juli 2011, 11:47
av Riejuman
köp en husquarna. snygga och bra kvalite :D

Postat: 8 juli 2011, 11:49
av Sjooqvist
KTM EXC 125 SM :)

Postat: 8 juli 2011, 11:52
av Mura
finns 1000 olika vilken lätt-hoj ska jag köpa trådar ;P


ingen som kan göra en guide bara? :D

Postat: 8 juli 2011, 12:46
av aerox-sami
köp en gas gas föfan dom går fint :)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=v2M8DZdY ... er&list=UL[/youtube]

Postat: 8 juli 2011, 12:54
av Danne
aerox-sami skrev:köp en gas gas föfan dom går fint :)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=v2M8DZdY ... er&list=UL[/youtube]
hatar gasgas :D

Postat: 8 juli 2011, 13:45
av anthmyr
Jag skulle köpt en Ktm duke ! snygg,bra kvalite, 4-takt mindre jobb ;)

Postat: 8 juli 2011, 13:54
av aerox-sami
Born2Ride skrev:
aerox-sami skrev:köp en gas gas föfan dom går fint :)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=v2M8DZdY ... er&list=UL[/youtube]
hatar gasgas :D
fu dom är ju tunga :O

Postat: 8 juli 2011, 13:57
av Fjönixägg
Yamaha DT125R, sägs att de har längre service intervaller än CBR tex.
Tbh så finns det ingen anledning att köpa en 4takt, spendera 4-8.000 kronor på en moppe så har du en moppe som drar alla 125 4taktare..

Finns 2taktare med vettig service intervall och mera hästar, pinsamt att bli dragen av en moppe när man har en 125a IMO :roll:

Postat: 8 juli 2011, 14:51
av freddo
yamaha wr 125x. 4 tackt och bra kvalite

Postat: 8 juli 2011, 14:52
av xMattanx
Ja tkr supormotard e sjukt najs som 125, dom känns som bra kvalité typ, men Ja hade nog satsat på en Ktm/ Yamaha elr ngt sånt känt :P

Fjönixägg skrev:Yamaha DT125R, sägs att de har längre service intervaller än CBR tex.
Tbh så finns det ingen anledning att köpa en 4takt, spendera 4-8.000 kronor på en moppe så har du en moppe som drar alla 125 4taktare..

Finns 2taktare med vettig service intervall och mera hästar, pinsamt att bli dragen av en moppe när man har en 125a IMO :roll:


Nja du behöver nog lägga ner mer än 8 papp om du ska dra en hoj som gör ca 130. :P

Postat: 8 juli 2011, 15:05
av Danne
xMattanx skrev:Ja tkr supormotard e sjukt najs som 125, dom känns som bra kvalité typ, men Ja hade nog satsat på en Ktm/ Yamaha elr ngt sånt känt :P

Fjönixägg skrev:Yamaha DT125R, sägs att de har längre service intervaller än CBR tex.
Tbh så finns det ingen anledning att köpa en 4takt, spendera 4-8.000 kronor på en moppe så har du en moppe som drar alla 125 4taktare..

Finns 2taktare med vettig service intervall och mera hästar, pinsamt att bli dragen av en moppe när man har en 125a IMO :roll:


Nja du behöver nog lägga ner mer än 8 papp om du ska dra en hoj som gör ca 130. :P
inte en chans att en 4takt lätt mc gör 130

Postat: 8 juli 2011, 15:30
av Fjönixägg
xMattanx skrev:Ja tkr supormotard e sjukt najs som 125, dom känns som bra kvalité typ, men Ja hade nog satsat på en Ktm/ Yamaha elr ngt sånt känt :P

Fjönixägg skrev:Yamaha DT125R, sägs att de har längre service intervaller än CBR tex.
Tbh så finns det ingen anledning att köpa en 4takt, spendera 4-8.000 kronor på en moppe så har du en moppe som drar alla 125 4taktare..

Finns 2taktare med vettig service intervall och mera hästar, pinsamt att bli dragen av en moppe när man har en 125a IMO :roll:


Nja du behöver nog lägga ner mer än 8 papp om du ska dra en hoj som gör ca 130. :P
Nu pratar jag i acceleration vilket jag kanske borde skrivit, mitt fel där.
En 4takt är ganska seg i accelerationen, men snabb om man jämför med tex en opluggad moppe, men trimmar man den o skaffar lite godis så drar moppen den garanterat upp till 70..

Visst nu kan jag bara jämföra med tre olika 4taktare jag har åkt, samtliga hojar blev man tvungen att varva ur växlarna för att komma någonvart, och de fick kämpa och slita i 110..


Born2Ride skrev:
xMattanx skrev:Ja tkr supormotard e sjukt najs som 125, dom känns som bra kvalité typ, men Ja hade nog satsat på en Ktm/ Yamaha elr ngt sånt känt :P

Fjönixägg skrev:Yamaha DT125R, sägs att de har längre service intervaller än CBR tex.
Tbh så finns det ingen anledning att köpa en 4takt, spendera 4-8.000 kronor på en moppe så har du en moppe som drar alla 125 4taktare..

Finns 2taktare med vettig service intervall och mera hästar, pinsamt att bli dragen av en moppe när man har en 125a IMO :roll:


Nja du behöver nog lägga ner mer än 8 papp om du ska dra en hoj som gör ca 130. :P
inte en chans att en 4takt lätt mc gör 130
Jodå;) Hemlängtan, medvind och nedför så tar du nog det :roll:
YZR eller vad Yamahas nya sporthoj heter gjorde 137, visserligen på bänk då.. :roll:
Sen är det inte roligt att åka 100+ med en hoj ifall den inte har vindkåpa eller är en sporthoj man slickar tanken, körde 120 igår med min DT, slappna man av i nacken så skulle huvudet säkert flyga bort, INTE skönt (:

Postat: 8 juli 2011, 15:51
av Macko96
Köp bara inte 4-takt!!!
Dom är ju sämst... (Bokstavligt talat)

Skillnaden i axxen på 0-100 är ju 6-7 sec med 2-takt och 4-takt typ 18sec...

Postat: 8 juli 2011, 17:27
av zappa_5
TS skrev att han ville ha en hoj för max 40k som skulle funka att pendla med. Hur kan man föreslå att han ska köpa en GasGas eller en KTM exc 125? Båda bland de absolut sämsta hojar man kan tänka sig för pendling,(mycket roliga annars). Vore jag dig skulle jag köpa en äldre tvåtaktare som t.ex. en Honda NSR, Yamaha D125 eller en ny(are) fyrtaktare som t.ex. en Duke 125 eller en Husqvarna SMS 4.

Postat: 8 juli 2011, 17:50
av Danne
zappa_5 skrev:TS skrev att han ville ha en hoj för max 40k som skulle funka att pendla med. Hur kan man föreslå att han ska köpa en GasGas eller en KTM exc 125? Båda bland de absolut sämsta hojar man kan tänka sig för pendling,(mycket roliga annars). Vore jag dig skulle jag köpa en äldre tvåtaktare som t.ex. en Honda NSR, Yamaha D125 eller en ny(are) fyrtaktare som t.ex. en Duke 125 eller en Husqvarna SMS 4.
Någon äldre vill jag helst inte ha för att jag tycker inte att dom är så snygga, däremot duke 125 skulle jag kunna tänka mig, såg precis att det finns ch racing 125or 4taktare :D är dom bra tro?

Postat: 8 juli 2011, 18:06
av siiimooon
Born2Ride skrev:
xMattanx skrev:Ja tkr supormotard e sjukt najs som 125, dom känns som bra kvalité typ, men Ja hade nog satsat på en Ktm/ Yamaha elr ngt sånt känt :P

Fjönixägg skrev:Yamaha DT125R, sägs att de har längre service intervaller än CBR tex.
Tbh så finns det ingen anledning att köpa en 4takt, spendera 4-8.000 kronor på en moppe så har du en moppe som drar alla 125 4taktare..

Finns 2taktare med vettig service intervall och mera hästar, pinsamt att bli dragen av en moppe när man har en 125a IMO :roll:


Nja du behöver nog lägga ner mer än 8 papp om du ska dra en hoj som gör ca 130. :P
inte en chans att en 4takt lätt mc gör 130
Jo, min polares Yamaha 125a gör ca 130.

Köp en Cagiva Mito om du vill åka snabbt..

Postat: 8 juli 2011, 18:23
av bensinskalle
Born2Ride skrev:
zappa_5 skrev:TS skrev att han ville ha en hoj för max 40k som skulle funka att pendla med. Hur kan man föreslå att han ska köpa en GasGas eller en KTM exc 125? Båda bland de absolut sämsta hojar man kan tänka sig för pendling,(mycket roliga annars). Vore jag dig skulle jag köpa en äldre tvåtaktare som t.ex. en Honda NSR, Yamaha D125 eller en ny(are) fyrtaktare som t.ex. en Duke 125 eller en Husqvarna SMS 4.
Någon äldre vill jag helst inte ha för att jag tycker inte att dom är så snygga, däremot duke 125 skulle jag kunna tänka mig, såg precis att det finns ch racing 125or 4taktare :D är dom bra tro?
Nepp den slöaste motorn du kan hitta

yamahas r125 är väl egentligen den "bästa" fyrtaktaren om du vill ha skaplig fart. Dom orkar väl åtminstone upp i 140. I övrigt, se till att hålla dig till fyrventilare för alla tvåventilare är jävligt trötta

Postat: 8 juli 2011, 19:22
av a6lex
Yamaha är bäst på 4T, så ska man köra 4T oavsett endamål så välj Yamaha

Postat: 8 juli 2011, 20:01
av willemedDERBIN
honda säger jag bara .....

visst jag kör en från 84 men åndå

motorn går som ett skållat troll !

finns delar

ovs ovs


dock om du har en såpass gammal vill du nog hissa ner en ny ;)
och 2 takt är ganska okej att pendla med :)
om du har en bra ljudämpare och inte så vidare gasglad jävel!

Postat: 8 juli 2011, 20:06
av bensinskalle
a6lex skrev:Yamaha är bäst på 4T, så ska man köra 4T oavsett endamål så välj Yamaha
Grundat på?

Postat: 8 juli 2011, 21:13
av bluerider94
zappa_5 skrev:TS skrev att han ville ha en hoj för max 40k som skulle funka att pendla med. Hur kan man föreslå att han ska köpa en GasGas eller en KTM exc 125? Båda bland de absolut sämsta hojar man kan tänka sig för pendling,(mycket roliga annars). Vore jag dig skulle jag köpa en äldre tvåtaktare som t.ex. en Honda NSR, Yamaha D125 eller en ny(are) fyrtaktare som t.ex. en Duke 125 eller en Husqvarna SMS 4.
stämmer!

Men ska du ha en nyare hoj, som ska kunna pendlas med, men som ändå går bra och har körglädjen kvar så välj en husqvarna!
som
1 http://www.blocket.se/ostergotland/Husq ... ?ca=15&w=3

2 http://www.blocket.se/jonkoping/Husqvar ... ?ca=15&w=3

3 http://www.blocket.se/kronoberg/Husqvar ... ?ca=15&w=3

Det är bra hojar som håller och inte behöver servas som en cross tex

Postat: 8 juli 2011, 21:45
av zappa_5
Born2Ride skrev:
zappa_5 skrev:TS skrev att han ville ha en hoj för max 40k som skulle funka att pendla med. Hur kan man föreslå att han ska köpa en GasGas eller en KTM exc 125? Båda bland de absolut sämsta hojar man kan tänka sig för pendling,(mycket roliga annars). Vore jag dig skulle jag köpa en äldre tvåtaktare som t.ex. en Honda NSR, Yamaha D125 eller en ny(are) fyrtaktare som t.ex. en Duke 125 eller en Husqvarna SMS 4.
Någon äldre vill jag helst inte ha för att jag tycker inte att dom är så snygga, däremot duke 125 skulle jag kunna tänka mig, såg precis att det finns ch racing 125or 4taktare :D är dom bra tro?
Kolla på Husqvarna SMS 4 om du gillar designen på CH Racing. http://www.blocket.se/skaraborg/Husqvar ... ?ca=10&w=3