Tjena! Nu har ja fått ihop motorn och den är på men den startar inte...
Sprutar ja in startgas startar den men dör när den förbränt all startgas..
Vakumkraner funkar och det kommer bensin till cylindern. Den drar inge tjuvluft vid insug och sånt för det är testat...
nån som har ngn fundering på vad det kan vara? Extremt tacksam för svar
fan askonstigt ju, bytte för att testa osså starta den, o gick 5 sec typ utan någon startgas alls, sen starta den igen o gick 5 sec utan ngn startgas, o nu e den helt stendöd igen 0.o
kolla först om stiftet slår gnista, om inte så kolla tändkabel och tändspole.
kolla om det kommer fram bensin i förgasaren
om det inte kommer fram bensin i förgasaren så ligger preobemet troligtvis på vägen. Kolla då allt från tank till förgasare så att allt fungerar därfrån. Glöm inte att prova starta utan tanklock, i en del fall kan tankventilationen vara igensatt och det bildas vaccum i tanken.
Om du kollat ovanstående så är felet så klart någon annanstans. Då är det dax att kolla om det inte läcker kraftig tjuvluft någonstanns i från. I annat fall kan det bero på att din motor tappat komression, alltså någon allvarlig skada skett på din cylinder eller kolv.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
runners skrev:börja med en felsökning i regelrätt ordning:
kolla först om stiftet slår gnista, om inte så kolla tändkabel och tändspole.
kolla om det kommer fram bensin i förgasaren
om det inte kommer fram bensin i förgasaren så ligger preobemet troligtvis på vägen. Kolla då allt från tank till förgasare så att allt fungerar därfrån. Glöm inte att prova starta utan tanklock, i en del fall kan tankventilationen vara igensatt och det bildas vaccum i tanken.
Om du kollat ovanstående så är felet så klart någon annanstans. Då är det dax att kolla om det inte läcker kraftig tjuvluft någonstanns i från. I annat fall kan det bero på att din motor tappat komression, alltså någon allvarlig skada skett på din cylinder eller kolv.
Jo har kollat allt dedär, den får gnista, det kommer bensin till cylindern och kompet är 12 kg så det ska det inte vara ngt problem me men nu såg ja att en av de två kablarna till automatchoken var av, kan det vara felet?
Sen va även batteriet på 3 volt :shock:Batteriet laddas nu och återkommer me svar om den gick bättre
batteri spänningen spelar ingen som helst roll du kan koppla ur det om du vill, enda som inte kommer fungera är startmotorn!
Det där med automat choken är troligtvis det som är felet eftersom den ska choka (göra en fetare blandning vid kall motor) så där av att din motor enbart vill gå på gasen för den hinner inte bli varm, sen kan även problemet ligga i att du var slarvig när du plocka ihop motorn och inte rengjorde förgasaren korrekt så det ligger nån skit kvar i flotör eller munstycke osv men börja med att laga kablarna och se där efter,
Smilee skrev:batteri spänningen spelar ingen som helst roll du kan koppla ur det om du vill, enda som inte kommer fungera är startmotorn!
Det där med automat choken är troligtvis det som är felet eftersom den ska choka (göra en fetare blandning vid kall motor) så där av att din motor enbart vill gå på gasen för den hinner inte bli varm, sen kan även problemet ligga i att du var slarvig när du plocka ihop motorn och inte rengjorde förgasaren korrekt så det ligger nån skit kvar i flotör eller munstycke osv men börja med att laga kablarna och se där efter,
Aa, la förgasaren i et bensinbad så det ska va rent, har även gjort rent förgasaren typ 10ggr, men tror också det är choken, återkommer me resultat troligtvis imon
Väldans sorry för dubbelpost men nu är det så att den typ startar och så dör den ganska snabbt, ibland går den igång och så när man gasar så dör den. Det känns som det kommer för lite bensin, ska kolla om dt är munstycket som är igensatt men komm gärna med fler ideer om vad det kan vara
jag har nästan samma problem men ett snäpp bättre.
För min är j'vligt svårstartad. Varje morgon, måste jag hålla på halv minut för att få igång den. Typ börjar med elstart, den får "startljudet" oså, men sekunden efter dör den. Det gjorde den aldrig förut, den e 09a(aerox),
Så jag måste typ kicka ca 10 ggr för att den ska starta, ibland mer, men aldrig mindre än 7 ggr.
Jag bytte tändstift för ett tag sen, den hade varit på sedan jag köpte den från yamaha.( HELT NY och original). Den var ganska svart!!(om de häjlper=)
agertoft skrev:Fö stort munstycke! Eller så har choken hängt upp sig.
Edit: blev den svårstartad när du bytte tändstift?
nej, den var svårstartad, så jag bytte till ny tändstift..
Men det är original munstycke?
och det händer VARJE morgon, det konstiga är att. när den väl startad, och jag stänger av den och efter 5 sekunder trycker elstarten så startar den utan problem..
Men om den varit ostartad i 3+ timmar, så blir den lite svårstartad igen.
Men tror att choken äör ditt problem! För när den är kall så ska choken ge en fetare blandning och i ditt fall så funkar inte choken och den gör inte det och då blir den svårstartad så kolla upp choken!
xMattanx skrev:Men tror att choken äör ditt problem! För när den är kall så ska choken ge en fetare blandning och i ditt fall så funkar inte choken och den gör inte det och då blir den svårstartad så kolla upp choken!
Kan du hjälpa lite? är typ nybörjare.
Hur ska jag kolla upp det? hur byter jag o sånt? eller kan jag laga?
Gör såhär, Ta bort luftfiltret alternativt om du har luftburk, ta av den delen som sitter på förgasaren, håll för med handen där slangen ska sitta till luftburken, håll för där me handen o kicka, se om den startar då!
xMattanx skrev:Gör såhär, Ta bort luftfiltret alternativt om du har luftburk, ta av den delen som sitter på förgasaren, håll för med handen där slangen ska sitta till luftburken, håll för där me handen o kicka, se om den startar då!
Förståg jag rätt?
Jag ska ta bort luftfiltret, hålla för hålet med handen, och kicka?
Fixade choken o vups så startade den! Men den tokvarva! Har precis bytt kolv, första riktiga uppstarten och är rädd att den kan ha skadats :/ eller att kolvringarna spruckit eller nåt sånt Aja men tack för hjälpen! Nu måste ja bara få reda på varför den tokvarva, den drar ju inte tjuvluft vid insug o sånt! Aja ska höra me farsan när han kommer hem imon!