Jag körde sönder min kopplingswajer förut. Jag bytte ut den mot en ny. Men jag fattar inte vad det är för fel kopplingsarmen rör sig men kopplingen tar inte. Jag vill gärna få igång den så snabbt som går. Och jag förstår inte hur det kan bli så för att jag har ju bara bytt wajer och jag har inte ens pillat på något annat. och kopplingen fungerade perfekt innan wajern gick sönder.
men alltså kopplingsarmen rör sig så mycket den ska så wajern är tillräckligt spänd men när jag lägger i 1an så är det precis som att jag inte använder kopplingen. ska jag pröva ta av kopplingskåpan och titta om det är något som är fel där?
P3kkl skrev:men alltså kopplingsarmen rör sig så mycket den ska så wajern är tillräckligt spänd men när jag lägger i 1an så är det precis som att jag inte använder kopplingen. ska jag pröva ta av kopplingskåpan och titta om det är något som är fel där?
har du ställt in den ?
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!
det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
P3kkl skrev:men alltså kopplingsarmen rör sig så mycket den ska så wajern är tillräckligt spänd men när jag lägger i 1an så är det precis som att jag inte använder kopplingen. ska jag pröva ta av kopplingskåpan och titta om det är något som är fel där?
har inte rotat så mkt på kopplingen på moppar så kan inte så mkt om det, iaf så hade några p12or pillat på moppen utanför donken ikv. jag jagade bort de och när jag ska köra iväg så ser jag att armen har lyfts (hoppat ur) samt att de lyckats fördärva retur fjädren.
hur åtgädar man "urhoppad" kopplings arm? kan man lyfta den helt , sätta på den nya fjädren och sätte ner rätt igen eller måste man öppna upp?
if speed kills,then i must live forever
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.
Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd
har samma problem med min Rieju drac, kopplingsarmen rör sig men jag kan ändå rulla igång moppen med kopplingshandtaget intyckt. någon som vet vad som är felet?
På bilden ser man tydligt att kopplings armen har hoppat upp och skall ned djupare i motorn.
armen trycker på en stång som ligger lös i ena växelaxeln. Ta ur kopplings armen och ta en smal platt skruvmejsel o tryck ned den i bott där kopplings armen satt.
pressa ut stången mot kopplings sidan av motorn och ta väck skruvmejseln, sätt i kopplings armen och vrid denna så långt det går mot tändninges kåpa och tryck ned i bott.
nu skall du kunna vrida kopplings armen mot wiren o det skall ta imot rejält.. då har du armen i rätt läge.
På bilden ser man tydligt att kopplings armen har hoppat upp och skall ned djupare i motorn.
armen trycker på en stång som ligger lös i ena växelaxeln. Ta ur kopplings armen och ta en smal platt skruvmejsel o tryck ned den i bott där kopplings armen satt.
pressa ut stången mot kopplings sidan av motorn och ta väck skruvmejseln, sätt i kopplings armen och vrid denna så långt det går mot tändninges kåpa och tryck ned i bott.
nu skall du kunna vrida kopplings armen mot wiren o det skall ta imot rejält.. då har du armen i rätt läge.
Kopplingen har antagligen klibbat. Riv av kopplingskåpan och ta loss lamellerna och smörj dom med den oljan du använder i växellådan hade precis samma problem men de löste sig när jag hade gjort så. mvh Johan
Haft samma problem detta kanske inte löser det för dig men för mig fick jag lov att ta av fjädern som sitter på kopplings armen för annars kom den inte tillräckligt lågnt ner om den fortfarande inte tar om du testar utan armen öppna kopplingskåpan å grovjustera kopplingen på muttern som sitter på tryckplattan