Hej! jag har en Puch Dakota från -72, och den går ej igång.
Den har gnista,komp och får bränsle, den är helt stendöd.
Problemet började när jag byte olja och bensin. Jag körde först med 95 och 3% olja. Sen tankade jag 98 med 2% olja och då gick den bara bra ibörjan, men efter ett tag kände jag att den gick sämre och sämre tills den tvär dog mitt i farten och vägrar att starta. Och jag har bytt tillbaka bränsle till 95 och har 2% olja, tanken är renjord från 98. Jag har kollat till brytarna och dom låg på 0,5, som är rekommenderat. rengjort förgasaren och munstycke, bytt cylinderpackningar och tändstift och tändhatt. Vad kan vara felet?
Även när den har gnista går den ej på startgas, förstår ej felet?
Jag tror den är något strul men tändningen, vad tror ni?
Varför köra Derbi, Rieju eller Yamaha? när det finns Puch!
När den gick sämre och sämre, Misstände den då eller gick den långsammare och långsammare. Kan vara något med tändingen, du kan ju öppna upp och kolla hur det ser ut, ev rengöra. Har du kollat så röret inte är igensotat så att avgaserna kan komma ut felfritt?
Den blev mer och mer trögstartad, det kvävdes mer och mer kick för att den ska gå igång.När den väll starta hostade den lite sen var det inga problem, men lät man den stå och bli kall så var det samma problem igen, ju mer man stängde av den, ju mer trög blev den. Avgassystemet är ny köpt pga renovering, så det är förmodligen inte felet. Det är nog tändningen, men jag vill gärna höra några fler teorier av vad som kan vara tokligt. Om du kom på något mer att det bara att skriva
G30FF123 skrev:Den blev mer och mer trögstartad, det kvävdes mer och mer kick för att den ska gå igång.När den väll starta hostade den lite sen var det inga problem, men lät man den stå och bli kall så var det samma problem igen, ju mer man stängde av den, ju mer trög blev den. Avgassystemet är ny köpt pga renovering, så det är förmodligen inte felet. Det är nog tändningen, men jag vill gärna höra några fler teorier av vad som kan vara tokligt. Om du kom på något mer att det bara att skriva
då kan det va tändspolarna?
Aha, vafan är det för tråd egentligen... Skaffa dig polare att prata ut dig på ist.
Det låter rimligt, det jobbiga är att nå tändningen på en Dakota, det sitter en massa saker och ting ivägen. Ska kolla upp när den tänder, den kan vara så att den tänder på fel tidpunkt. Men för eller senare så ska den gå igång och rulla på vägarna igen
Jag skulle kollat tändspole , tändstift och hatt annars så kan ju kolven vara repig , vart så på min dt den var helt kass men startade efter många kick. Min gamla ´thaimoppe dog i farten och det var tändspolen som gett sig , den kan ge riktig gnista vad du kan ser men inte palla värmen
Kolv,vev och ringar var i toppskick, så det är ej något problem. Packningar är byta och tillsist ett högkompressions-topplock. Allt är i toppskick i motorn (vad jag vet). Men allt är inte som det ska
Om man kan utesluta att det inte är motorn som det är fel på så går vi över till tändningen. Försök komma till tändningen och själva plattan. Kolla även spolarna som ovanstående sade. Sen kan du kolla efter glapp osv. Men som du sa att den stegvis gått sämre och sämre så har ju någonting gett sig. Och med tanke på åldern på grejerna så är det ju troligt.
Du har nog rätt Roberto, allt på mopeden är original förutom styret, avgasröret och topplocket. Grejerna är alltså från 1972, dvs 39år! Imorgon ska jag ta bort svänghjulet, byta brytarspäts, och kolla övrigt skick på tändningen. Även justera tändplatan så att förtändningen ökar, då måste även brytarn skruvas upp, annars blir det knas
Det är så konstigt, den har endå gnista, det är en stark gnista. Hur kommer det sig då att den inte starta? Men om det är så att tändningen är skadad, hur kan det då vara gnista? :S
Cylinder, kolv osv är mycket fin, det är redan kollat. Trotteln är perfekt, bra tomgång, det är också ett ställbartmunstycke som man ställer in efter luftfuktighet, motortemperatur osv, och det är bra inställt efter en kallstart (ge den lite mer soppa). Om jag ska vara ärlig så tror jag felet är att mopeden är besatt av en ond demon! :O
Om jag har riktigt otur så är det packboxarna i motorn. Då uppstår problemet att den får ej upp rätt bensin mängd till förbrännings utrymmet. En Puch är så simpelt byggd, så det ska väll ej vara allt för stora problem att byta dom kanske skadade packboxarna. Det är bättre att kolla allt annat före man öppnar upp motorn, där vill man ju inte gräva i onödan.