Start problem

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
G30FF123
Elmoped
Inlägg: 87
Blev medlem: 3 mars 2011, 14:23
Ort: Skelleftehamn

Start problem

Inlägg av G30FF123 »

Hej! jag har en Puch Dakota från -72, och den går ej igång.
Den har gnista,komp och får bränsle, den är helt stendöd.
Problemet började när jag byte olja och bensin. Jag körde först med 95 och 3% olja. Sen tankade jag 98 med 2% olja och då gick den bara bra ibörjan, men efter ett tag kände jag att den gick sämre och sämre tills den tvär dog mitt i farten och vägrar att starta. Och jag har bytt tillbaka bränsle till 95 och har 2% olja, tanken är renjord från 98. Jag har kollat till brytarna och dom låg på 0,5, som är rekommenderat. rengjort förgasaren och munstycke, bytt cylinderpackningar och tändstift och tändhatt. Vad kan vara felet?
Även när den har gnista går den ej på startgas, förstår ej felet?
Jag tror den är något strul men tändningen, vad tror ni?
Varför köra Derbi, Rieju eller Yamaha? när det finns Puch!
Användarens profilbild
Roberto
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 420
Blev medlem: 3 augusti 2009, 13:46
Ort: Svedala

Inlägg av Roberto »

När den gick sämre och sämre, Misstände den då eller gick den långsammare och långsammare. Kan vara något med tändingen, du kan ju öppna upp och kolla hur det ser ut, ev rengöra. Har du kollat så röret inte är igensotat så att avgaserna kan komma ut felfritt?
Användarens profilbild
G30FF123
Elmoped
Inlägg: 87
Blev medlem: 3 mars 2011, 14:23
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av G30FF123 »

Den blev mer och mer trögstartad, det kvävdes mer och mer kick för att den ska gå igång.När den väll starta hostade den lite sen var det inga problem, men lät man den stå och bli kall så var det samma problem igen, ju mer man stängde av den, ju mer trög blev den. Avgassystemet är ny köpt pga renovering, så det är förmodligen inte felet. Det är nog tändningen, men jag vill gärna höra några fler teorier av vad som kan vara tokligt. Om du kom på något mer att det bara att skriva ;)
Varför köra Derbi, Rieju eller Yamaha? när det finns Puch!
wille95
Kort stubin
Inlägg: 1724
Blev medlem: 17 augusti 2010, 20:43
Ort: berga

Inlägg av wille95 »

G30FF123 skrev:Den blev mer och mer trögstartad, det kvävdes mer och mer kick för att den ska gå igång.När den väll starta hostade den lite sen var det inga problem, men lät man den stå och bli kall så var det samma problem igen, ju mer man stängde av den, ju mer trög blev den. Avgassystemet är ny köpt pga renovering, så det är förmodligen inte felet. Det är nog tändningen, men jag vill gärna höra några fler teorier av vad som kan vara tokligt. Om du kom på något mer att det bara att skriva ;)
då kan det va tändspolarna?
Aha, vafan är det för tråd egentligen... Skaffa dig polare att prata ut dig på ist.

Låser.
karlsson^ the one and only :D
Användarens profilbild
G30FF123
Elmoped
Inlägg: 87
Blev medlem: 3 mars 2011, 14:23
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av G30FF123 »

Det låter rimligt, det jobbiga är att nå tändningen på en Dakota, det sitter en massa saker och ting ivägen. Ska kolla upp när den tänder, den kan vara så att den tänder på fel tidpunkt. Men för eller senare så ska den gå igång och rulla på vägarna igen ;)
Varför köra Derbi, Rieju eller Yamaha? när det finns Puch!
Användarens profilbild
moppenissen96
Kinaraket
Inlägg: 1178
Blev medlem: 30 mars 2011, 20:04

Inlägg av moppenissen96 »

Jag skulle kollat tändspole , tändstift och hatt annars så kan ju kolven vara repig , vart så på min dt den var helt kass men startade efter många kick. Min gamla ´thaimoppe dog i farten och det var tändspolen som gett sig , den kan ge riktig gnista vad du kan ser men inte palla värmen
Avverkade moppar & A-traktorer

5x Speedfight
4x Aerox
2x Slider
3x Viva city
1x Derbi Senda
2x Yamaha FS1
2x Baotian
Volvo 240 turbo okapad
2x Volvo 744 kapad

Nuvarande fordon

BMW 320 M-sport E46
Speedfight 2 09
Användarens profilbild
G30FF123
Elmoped
Inlägg: 87
Blev medlem: 3 mars 2011, 14:23
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av G30FF123 »

Kolv,vev och ringar var i toppskick, så det är ej något problem. Packningar är byta och tillsist ett högkompressions-topplock. Allt är i toppskick i motorn (vad jag vet). Men allt är inte som det ska :(
Varför köra Derbi, Rieju eller Yamaha? när det finns Puch!
Användarens profilbild
Roberto
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 420
Blev medlem: 3 augusti 2009, 13:46
Ort: Svedala

Inlägg av Roberto »

Om man kan utesluta att det inte är motorn som det är fel på så går vi över till tändningen. Försök komma till tändningen och själva plattan. Kolla även spolarna som ovanstående sade. Sen kan du kolla efter glapp osv. Men som du sa att den stegvis gått sämre och sämre så har ju någonting gett sig. Och med tanke på åldern på grejerna så är det ju troligt.
Användarens profilbild
G30FF123
Elmoped
Inlägg: 87
Blev medlem: 3 mars 2011, 14:23
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av G30FF123 »

Du har nog rätt Roberto, allt på mopeden är original förutom styret, avgasröret och topplocket. Grejerna är alltså från 1972, dvs 39år! Imorgon ska jag ta bort svänghjulet, byta brytarspäts, och kolla övrigt skick på tändningen. Även justera tändplatan så att förtändningen ökar, då måste även brytarn skruvas upp, annars blir det knas :)
Varför köra Derbi, Rieju eller Yamaha? när det finns Puch!
antonpg94
Herr Åström
Inlägg: 879
Blev medlem: 11 juni 2010, 20:23
Ort: Härnösand
Kontakt:

Inlägg av antonpg94 »

tömde de tanken innan du byte till 98? det låter även som att tändspolen verkar ha gjort sitt..
Användarens profilbild
G30FF123
Elmoped
Inlägg: 87
Blev medlem: 3 mars 2011, 14:23
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av G30FF123 »

Det är så konstigt, den har endå gnista, det är en stark gnista. Hur kommer det sig då att den inte starta? Men om det är så att tändningen är skadad, hur kan det då vara gnista? :S
Varför köra Derbi, Rieju eller Yamaha? när det finns Puch!
antonpg94
Herr Åström
Inlägg: 879
Blev medlem: 11 juni 2010, 20:23
Ort: Härnösand
Kontakt:

Inlägg av antonpg94 »

det är ju OTROLIGT konstigt :shock:
Im ridi´n Twostroke on Twostrokerider!
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Inlägg: 1903
Blev medlem: 16 september 2009, 21:33
Ort: Ludvika
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

du har alltså rivit av cylinder sen felet upptäcktes? och allt såg fint ut?
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=18429
Yamaha dt50r projekt!

NYTT projekt, Suzuki rm125 07.
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=23594

Check it out god damn it och kommentera! <3
Användarens profilbild
torskad
Svårstartad skrothög
Inlägg: 191
Blev medlem: 29 maj 2011, 21:50

Inlägg av torskad »

Kollat så inte trotteln har hängt sig? Tror på förgasar fel!
Citat "Sportluftsfilter... den är vätskekyld, så det går väl inte. Eller har jag fattat det fel?" SÄLJES MASSOR AV AEROX/NEOS DELAR! SKICKA PM
antonpg94
Herr Åström
Inlägg: 879
Blev medlem: 11 juni 2010, 20:23
Ort: Härnösand
Kontakt:

Inlägg av antonpg94 »

hoppas att du får till den :)
Im ridi´n Twostroke on Twostrokerider!
Användarens profilbild
G30FF123
Elmoped
Inlägg: 87
Blev medlem: 3 mars 2011, 14:23
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av G30FF123 »

Cylinder, kolv osv är mycket fin, det är redan kollat. Trotteln är perfekt, bra tomgång, det är också ett ställbartmunstycke som man ställer in efter luftfuktighet, motortemperatur osv, och det är bra inställt efter en kallstart (ge den lite mer soppa). Om jag ska vara ärlig så tror jag felet är att mopeden är besatt av en ond demon! :O
Varför köra Derbi, Rieju eller Yamaha? när det finns Puch!
Användarens profilbild
G30FF123
Elmoped
Inlägg: 87
Blev medlem: 3 mars 2011, 14:23
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av G30FF123 »

Om jag har riktigt otur så är det packboxarna i motorn. Då uppstår problemet att den får ej upp rätt bensin mängd till förbrännings utrymmet. En Puch är så simpelt byggd, så det ska väll ej vara allt för stora problem att byta dom kanske skadade packboxarna. Det är bättre att kolla allt annat före man öppnar upp motorn, där vill man ju inte gräva i onödan.
Varför köra Derbi, Rieju eller Yamaha? när det finns Puch!
Användarens profilbild
derbitixx
Elmoped
Inlägg: 95
Blev medlem: 5 mars 2010, 23:03

Inlägg av derbitixx »

du har väll kollat glappet i dödaren och kablarna där vid förgasaren? :D
ValoPallo skrev:
difaren skrev:skäms du inte ??! han har ju bakspegeln kvar ju :lol:
Det är ingen backspegel, det är en anslagstavla med bastutiderna :D
Användarens profilbild
G30FF123
Elmoped
Inlägg: 87
Blev medlem: 3 mars 2011, 14:23
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av G30FF123 »

Som jag har skrivit dom andra gångerna så har den gnista, har till och med kopplat ur dödaren.
Varför köra Derbi, Rieju eller Yamaha? när det finns Puch!
Användarens profilbild
derbitixx
Elmoped
Inlägg: 95
Blev medlem: 5 mars 2010, 23:03

Inlägg av derbitixx »

okej...
då är det kanske på tiden att skrota puckelpisten2?;)

ont: hoppas du hittar det som är fel jag kan försöka söka igenom internet efter olika orsaker :P
ValoPallo skrev:
difaren skrev:skäms du inte ??! han har ju bakspegeln kvar ju :lol:
Det är ingen backspegel, det är en anslagstavla med bastutiderna :D
Användarens profilbild
G30FF123
Elmoped
Inlägg: 87
Blev medlem: 3 mars 2011, 14:23
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av G30FF123 »

Hahha, värt att skrota den för ett litet startproblem :D den ska då inte skotas så länge jag äger den ;)
Varför köra Derbi, Rieju eller Yamaha? när det finns Puch!
Skriv svar