Sida 1 av 1

Blanda oljan i tanken?

Postat: 21 juni 2011, 20:38
av kevinspeedfight
Har en liten fundering om det här att blanda oljan rätt i tanken. Ska man hälla oljan i tanken eller ska man tanka bensinen på sidan av i en dunk och sen hälla i olja och ruska om lite eller räcker det att man häller lite i tanken och ruskar moppen lite? Och hur många % olja ska det vara på 1 liter?
Moppen är helt original.

Postat: 21 juni 2011, 20:42
av rebby137
2L bensin 1dl olja ska det vara :D

Postat: 21 juni 2011, 20:44
av KevinSpeedfightWannabe
rebby137 skrev:2L bensin 1dl olja ska det vara :D
okej, men ska man hälla det rätt i tanken eller på sidan av?

Postat: 21 juni 2011, 20:51
av Gilera4Life
Funkar med båda men de blandar sig mycket bättre i en funk så jag skulle göra det iaf för o va på den säkra sidan :)

Postat: 21 juni 2011, 20:52
av Bergsten
Fick göra så när jag körde en av mina mopeder trimmad. bytt cylinder osv... Så snålade inte med oljan, tog ca 2,5% i blandningen

För att vara ärlig så tänkte jag aldrig på det, men vet att jag gjort båda och har inte märkt någon skillnad så. Gör som du vill helt enkelt, kör på 2% :)

Postat: 21 juni 2011, 21:02
av daveneos
rebby137 skrev:2L bensin 1dl olja ska det vara :D
5 procent är väll lite för mycket? :P räcker med som bergsten sa 2-3%
På 5 liter räcker 75% av en sån burk med 2t olja som du köper på statoil alltså 1.5dl/5L

1.5/50dl=0.03=3%

1.5dl på 5 liter (min tank är 5 liter, även om jag hälller oljan i separat oljetank).

Men 1.5/60dl är 2.5% så om du tankar fulltank ca 6 Liter så häller du i 1.5 dl olja i tanken, då får du 2.5%
Fast du har ju orginal :P det som jag skrev ska du ha till en trimmad moppe :P typ 70cc setup


Edit: fast du har ju orginal, så 2 procent är nog bäst;)

Om din tank är på 5L så tar du 1dl(en halv flaska med 2t olja från statoil)
då får du 2% och det räcker tror jag
Får du plats med 6L så tar du 1.2dl olja och då får du också 2% med olja.

6L= 1.2dl olja
5L= 1dl olja

=2% olja i tanken

du omvandlar L till dl så tar du Olja(dl) delat på Bensin/dl och sen så får du decimal och omvandlar det till procent så vet du hur mycket olja du ska ha i tanken :)

Postat: 21 juni 2011, 21:04
av Eric_9801
rebby137 skrev:2L bensin 1dl olja ska det vara
Din moppe ryker nog en del om du blandar så!
Det ska ju va 1 DL olja till 5L! om det ska vara 2% som du ska ha!
5L * 0.2 =1dl Olja (2%) Detta passar till original setup och urpluggad

blanda i en 5 liters dunke separat och skaka lite sen häll i moppen (om man är nogran)

Postat: 21 juni 2011, 21:22
av ktm_danielsson
Allt över 3% är totalt onödigt. 2% räcker gott och väl upp till 70cc.

Postat: 21 juni 2011, 21:29
av Tobiiash
KevinSpeedfightWannabe skrev:
rebby137 skrev:2L bensin 1dl olja ska det vara :D
okej, men ska man hälla det rätt i tanken eller på sidan av?
FEL!

1dl olja på 5 liter alltså 2% sen om det är trim 3% olja. spelar ingen roll om du tankar i tanken skaka moppen lite :)

Postat: 21 juni 2011, 21:40
av ktm_danielsson
Tobiiash skrev:
KevinSpeedfightWannabe skrev:
rebby137 skrev:2L bensin 1dl olja ska det vara :D
okej, men ska man hälla det rätt i tanken eller på sidan av?
FEL!

1dl olja på 5 liter alltså 2% sen om det är trim 3% olja. spelar ingen roll om du tankar i tanken skaka moppen lite :)
Varför ska man ha 3% på en trimmad moped när en cross har 2,5% ?

Postat: 21 juni 2011, 21:47
av daveneos
ktm_danielsson skrev:
Tobiiash skrev:
KevinSpeedfightWannabe skrev: okej, men ska man hälla det rätt i tanken eller på sidan av?
FEL!

1dl olja på 5 liter alltså 2% sen om det är trim 3% olja. spelar ingen roll om du tankar i tanken skaka moppen lite :)
Varför ska man ha 3% på en trimmad moped när en cross har 2,5% ?
Sant :p 2 procent till orginal och högst 2.5 procent till en trimmad moppe räcker gott och väl :)

Postat: 21 juni 2011, 21:48
av wille95
daveneos skrev:
ktm_danielsson skrev:
Tobiiash skrev: FEL!

1dl olja på 5 liter alltså 2% sen om det är trim 3% olja. spelar ingen roll om du tankar i tanken skaka moppen lite :)
Varför ska man ha 3% på en trimmad moped när en cross har 2,5% ?
Sant :p 2 procent till orginal och högst 2.5 procent till en trimmad moppe räcker gott och väl :)
jag har kört me 10% 8)

rök som fAAn 8)

Postat: 21 juni 2011, 21:52
av daveneos
haha gjorde du en tabbe, eller med flit? ;)

Postat: 21 juni 2011, 21:52
av wille95
daveneos skrev:haha gjorde du en tabbe, eller med flit? ;)
kl 04.30 typ
räcker det?

Postat: 21 juni 2011, 21:58
av ktm_danielsson
wille95 skrev:
daveneos skrev:
ktm_danielsson skrev: Varför ska man ha 3% på en trimmad moped när en cross har 2,5% ?
Sant :p 2 procent till orginal och högst 2.5 procent till en trimmad moppe räcker gott och väl :)
jag har kört me 10% 8)

rök som fAAn 8)
Tveksamt om en moped ens hade startat med det, DTn startade inte för mig när jag råkade hälla i 5%.. :roll:

Postat: 21 juni 2011, 22:05
av wille95
ktm_danielsson skrev:
wille95 skrev:
daveneos skrev: Sant :p 2 procent till orginal och högst 2.5 procent till en trimmad moppe räcker gott och väl :)
jag har kört me 10% 8)

rök som fAAn 8)
Tveksamt om en moped ens hade startat med det, DTn startade inte för mig när jag råkade hälla i 5%.. :roll:
1 liter i en 10litersdunk

ahn gick men han varva inte upp, de va därför jag fick spel förut XD

de va lite soppa kavr me typ 2.5% i slangara så han funka men så rök den mer o mer

sen varva man knappt över 6k

Postat: 21 juni 2011, 22:38
av daveneos
wille95 skrev:
daveneos skrev:haha gjorde du en tabbe, eller med flit? ;)
kl 04.30 typ
räcker det?
haha det förklarar saken :)

Postat: 22 juni 2011, 00:01
av G-son
Jag körde 5% olja i mina hårt trimmade Honda MB5, och jag tappade faktiskt så mycket effekt att det märktes av att gå ner till 4%. Men då snackar vi om trim som hade gjort ganska bra ifrån sig på tävlingsbanorna på den tiden när MB5-motorerna var populära till mopperacing, och luftkylda cylindrar som var över 170 grader varma på insugssidan (som är betydligt kallare än avgassidan). Ställer lite andra krav på oljan än en tam vattenkyld motor. :wink:

Mer on topic så bör man blanda olja och bensin i en dunk, det är lättare att blanda ordentligt om man häller alltihop i en max trekvartsfull dunk som man kan skaka ordentligt än om man häller det i tanken och bara kan gunga lite på moppen. Det brukar förvisso aldrig vara några problem att hälla direkt i tanken, men har man möjlighet så är det bättre att ta det via en blandningsdunk.

Postat: 22 juni 2011, 00:20
av Tobiiash
ktm_danielsson skrev:
Tobiiash skrev:
KevinSpeedfightWannabe skrev: okej, men ska man hälla det rätt i tanken eller på sidan av?
FEL!

1dl olja på 5 liter alltså 2% sen om det är trim 3% olja. spelar ingen roll om du tankar i tanken skaka moppen lite :)
Varför ska man ha 3% på en trimmad moped när en cross har 2,5% ?
Beror på hur trimmad den är. min cross blandar jag 2% till

Postat: 22 juni 2011, 00:23
av PK
jag köper en 2 dl flaska med olja, tankar 5 l och häller i halva flaskan i tanken :) funkar fint ;)