Sida 1 av 2

Aerox som är svårstartad(HJÄLP)

Postat: 16 juni 2011, 22:33
av Antiimport
Behöver seriös hjälp.

Min Aerox -09 som är helt original är svårstartad.
Jag trodde felet kunde vara tändstiftet så jag har bytt den till helt ny NGK br8hs(originala) och den är fortfarande svårstartad. Jag får hålla på ett tag med elstarten för att den ska komma igång och måste kicka minst 5 gånger för att den ska komma igång.

Jag behöver en s.k. Felsökning guide eller era erfaranheter.

Hoppas ni kan hjälpa mig!

En till grej att gamla tändstiftet var helt svart, kan det hjälpa för en lösning kanske?

Postat: 16 juni 2011, 22:37
av Felix616
För stort munstycke?

Postat: 16 juni 2011, 22:40
av moppepojk
*fult ord* mitt i vägen?

Postat: 16 juni 2011, 22:40
av Antiimport
Felix616 skrev:För stort munstycke?
Det är ju original? Så varför skulle de vara för stort?

Postat: 16 juni 2011, 22:42
av difaren
trimmat den nåt?

Postat: 16 juni 2011, 22:45
av Felix616
Antiimport skrev:
Felix616 skrev:För stort munstycke?
Det är ju original? Så varför skulle de vara för stort?
köpte du den ny eller beg.? isf kan förra ägarn satt i ett större..

Postat: 16 juni 2011, 22:45
av Antiimport
Vadå *fult ord*? va babblar du om lillen


Ne , som sagt, HELT ORIGINAL!

Postat: 16 juni 2011, 22:47
av Antiimport
Ännu en gång,

Min aerox är köpt från yamaha center, helt ny, år 2009, Har aldrig rört motorn, så den är inte trimmad eller ändrad!

Postat: 16 juni 2011, 22:49
av RacingTobbe
kan bero på att läpparna tll membran är lite öppna och det läcker lite, och då blir den jäääääteseg att få igång, så var iaf min, och jag bytte och den gick igång lätt sen :) bara att testa byta membran eller bara membranläppar! :D

Postat: 16 juni 2011, 22:52
av oskar94
Skit i förgasaren? Sitter de en automatchoke på den och ett denn hängt sej? Fungerar inte elen/ tändspolen som den ska? Nån som pillat på förgasarinställningarna? :)

Postat: 16 juni 2011, 22:53
av Antiimport
Ngn guide på membranläpp/membran byte??

Postat: 16 juni 2011, 22:55
av Antiimport
oskar94 skrev:Skit i förgasaren? Sitter de en automatchoke på den och ett denn hängt sej? Fungerar inte elen/ tändspolen som den ska? Nån som pillat på förgasarinställningarna? :)
Ingen har pillat med den, Det är automatchoke, Hänga vet jag inte men de går att starta med elstarten, fast de tar tid, ja håller på ett tag o då kommer den igång, För det mesta efter att ja gasat in lite. Elen / tändspolen tror jag fungerar som den ska.

Postat: 16 juni 2011, 22:55
av Roberto
Ligger uppe på första sidan en guide om byte av membran/läppar. herregud leta lite själv

Postat: 16 juni 2011, 22:58
av Antiimport
Roberto skrev:Ligger uppe på första sidan en guide om byte av membran/läppar. herregud leta lite själv
Du e verkligen svårstartad skithög,

Håll bara din stora käft om du inte har ngt nyttit att säga!!

Ja såg den guiden oxå, men man kan alltid fråga o kanske hitta en bättre?!

Postat: 16 juni 2011, 23:01
av moppepojk
Srry min polare är dum i huve :wink:

Postat: 17 juni 2011, 09:48
av Antiimport
Behöver hjälp så snälla svara mer!

Postat: 17 juni 2011, 09:55
av Tobiiash
Antiimport skrev:Behöver hjälp så snälla svara mer!

http://twostrokerider.se/artiklar/1850 membran byte

Postat: 17 juni 2011, 10:01
av zvynx
BR8HS? Det tändstiftet är väl lite kallt för en original cylinder? Jag har då B6HS på min Aerox. Om tändstiftet är för kallt kan mopeden bli svårstartad.

Postat: 17 juni 2011, 10:03
av Antiimport
zvynx skrev:BR8HS? Det tändstiftet är väl lite kallt för en original cylinder? Jag har då B6HS på min Aerox. Om tändstiftet är för kallt kan mopeden bli svårstartad.
Varför skullle en original del vara "fel" ? det är ju original trots allt?
Men det kan finnas lite sannning i de du sa, eftersom moppen är ganska lättaare att starta när de varmt väder.

Postat: 17 juni 2011, 10:15
av zvynx
Antiimport skrev:
zvynx skrev:BR8HS? Det tändstiftet är väl lite kallt för en original cylinder? Jag har då B6HS på min Aerox. Om tändstiftet är för kallt kan mopeden bli svårstartad.
Varför skullle en original del vara "fel" ? det är ju original trots allt?
Men det kan finnas lite sannning i de du sa, eftersom moppen är ganska lättaare att starta när de varmt väder.
Vad har du för årsmodell på din Aerox? För på min 2005a så körde jag med B6HS och den startade alltid på första kicken alltid.

Det spelar ingen roll om det är varmt ute...Utan ett kallt tändstift leder mindre värme till cylindern än ett varmt tändstift, det är därför man måste ha jättekalla tändstift på hyper cylindrar så dom inte överhettas.

Postat: 17 juni 2011, 10:26
av Antiimport
zvynx skrev:
Antiimport skrev:
zvynx skrev:BR8HS? Det tändstiftet är väl lite kallt för en original cylinder? Jag har då B6HS på min Aerox. Om tändstiftet är för kallt kan mopeden bli svårstartad.
Varför skullle en original del vara "fel" ? det är ju original trots allt?
Men det kan finnas lite sannning i de du sa, eftersom moppen är ganska lättaare att starta när de varmt väder.
Vad har du för årsmodell på din Aerox? För på min 2005a så körde jag med B6HS och den startade alltid på första kicken alltid.

Det spelar ingen roll om det är varmt ute...Utan ett kallt tändstift leder mindre värme till cylindern än ett varmt tändstift, det är därför man måste ha jättekalla tändstift på hyper cylindrar så dom inte överhettas.
Ja skrev årsmodel innnan mena aja, Det är helt original 09. Jag har allting original? Och ja vill att den startar på första elstarten
på morgonen

Postat: 17 juni 2011, 10:31
av zvynx
Antiimport skrev:
zvynx skrev:
Antiimport skrev: Varför skullle en original del vara "fel" ? det är ju original trots allt?
Men det kan finnas lite sannning i de du sa, eftersom moppen är ganska lättaare att starta när de varmt väder.
Vad har du för årsmodell på din Aerox? För på min 2005a så körde jag med B6HS och den startade alltid på första kicken alltid.

Det spelar ingen roll om det är varmt ute...Utan ett kallt tändstift leder mindre värme till cylindern än ett varmt tändstift, det är därför man måste ha jättekalla tändstift på hyper cylindrar så dom inte överhettas.
Ja skrev årsmodel innnan mena aja, Det är helt original 09. Jag har allting original? Och ja vill att den startar på första elstarten
på morgonen
Du skulle kunna testa att byta ner tändstiftet 1-2 på värmeskalan och testa. Men om du är HELT säker på att det ska sitta ett BR8HS i den, då ska det väl göra det. Låter bara lite osannolikt tycker jag.

edit: Kollade upp det, det ska tydligen vara ett BR8HS original.

Postat: 17 juni 2011, 10:39
av Antiimport
zvynx skrev:
Antiimport skrev:
zvynx skrev: Vad har du för årsmodell på din Aerox? För på min 2005a så körde jag med B6HS och den startade alltid på första kicken alltid.

Det spelar ingen roll om det är varmt ute...Utan ett kallt tändstift leder mindre värme till cylindern än ett varmt tändstift, det är därför man måste ha jättekalla tändstift på hyper cylindrar så dom inte överhettas.
Ja skrev årsmodel innnan mena aja, Det är helt original 09. Jag har allting original? Och ja vill att den startar på första elstarten
på morgonen
Du skulle kunna testa att byta ner tändstiftet 1-2 på värmeskalan och testa. Men om du är HELT säker på att det ska sitta ett BR8HS i den, då ska det väl göra det. Låter bara lite osannolikt tycker jag.

edit: Kollade upp det, det ska tydligen vara ett BR8HS original.

Tror du de kan vara ngt annat? har hört lite saker om typ "smuts i luftfiltern" och membranen?
Tror du ngt utav de kan va fel

Postat: 17 juni 2011, 17:11
av zvynx
Antiimport skrev:
zvynx skrev:
Antiimport skrev: Ja skrev årsmodel innnan mena aja, Det är helt original 09. Jag har allting original? Och ja vill att den startar på första elstarten
på morgonen
Du skulle kunna testa att byta ner tändstiftet 1-2 på värmeskalan och testa. Men om du är HELT säker på att det ska sitta ett BR8HS i den, då ska det väl göra det. Låter bara lite osannolikt tycker jag.

edit: Kollade upp det, det ska tydligen vara ett BR8HS original.

Tror du de kan vara ngt annat? har hört lite saker om typ "smuts i luftfiltern" och membranen?
Tror du ngt utav de kan va fel
Förbannat många saker det kan vara fel på. Men den startar lätt när motorn är varm?

Postat: 17 juni 2011, 18:05
av jan-ee
eftersom stiftet var svart så får den för lite luft. o du har inte rört nåt i motorn så misstänker att luftfiltret är igentäppt. testa rengöra filtret o se om det hjälper

Postat: 17 juni 2011, 21:29
av Antiimport
zvynx skrev:
Antiimport skrev:
zvynx skrev: Du skulle kunna testa att byta ner tändstiftet 1-2 på värmeskalan och testa. Men om du är HELT säker på att det ska sitta ett BR8HS i den, då ska det väl göra det. Låter bara lite osannolikt tycker jag.

edit: Kollade upp det, det ska tydligen vara ett BR8HS original.

Tror du de kan vara ngt annat? har hört lite saker om typ "smuts i luftfiltern" och membranen?
Tror du ngt utav de kan va fel
Förbannat många saker det kan vara fel på. Men den startar lätt när motorn är varm?

Exakt, den startar när motorn e varm!

Postat: 17 juni 2011, 21:30
av Antiimport
jan-ee skrev:eftersom stiftet var svart så får den för lite luft. o du har inte rört nåt i motorn så misstänker att luftfiltret är igentäppt. testa rengöra filtret o se om det hjälper

Får la ta o testa de, VETTU!

Postat: 17 juni 2011, 21:55
av yamaha2pwn
hur långt har han gått samt vilka servicar är gjorda? om jag vet de kan jag utesluta ett par saker ;)

Postat: 17 juni 2011, 22:00
av andersjohansson93
aerox har br8hs som original tändstift. Iaf 09 för jag har också 09a

Postat: 17 juni 2011, 22:13
av davidlarsson4
hade samma problem med min aerox!
felet va att batteriet va för klent så när man startade med elstarten så
rullade variatorn men dock för klent så den blev sur ganska dirr!
alltså för långsamt för att få igång motorn.

+ att ja va dålig på att veta när motorn va kall eller inte så ja chokeade 24/7
XD

Postat: 17 juni 2011, 22:25
av Antiimport
vet inte miltal exkat, men den har vart på 200 mil service
o de står 345..... i mötaren.


Din battteri? hur länge hade du kört din moppe tills du visste det`?

Postat: 17 juni 2011, 22:27
av davidlarsson4
Antiimport skrev:vet inte miltal exkat, men den har vart på 200 mil service
o de står 345..... i mötaren.


Din battteri? hur länge hade du kört din moppe tills du visste det`?
jadu!
20 mil max !

Postat: 17 juni 2011, 22:30
av Antiimport
davidlarsson4 skrev:
Antiimport skrev:vet inte miltal exkat, men den har vart på 200 mil service
o de står 345..... i mötaren.


Din battteri? hur länge hade du kört din moppe tills du visste det`?
jadu!
20 mil max !
vilken aerox model hade du? och va den nyköpt?(första hand)

Postat: 17 juni 2011, 22:30
av Antiimport
Antiimport skrev:
davidlarsson4 skrev:
Antiimport skrev:vet inte miltal exkat, men den har vart på 200 mil service
o de står 345..... i mötaren.


Din battteri? hur länge hade du kört din moppe tills du visste det`?
jadu!
20 mil max !
vilken aerox model hade du? och va den nyköpt?(första hand)
MENAR ÅRSMODEL!

Postat: 17 juni 2011, 22:34
av moppepojk26
RacingTobbe skrev:kan bero på att läpparna tll membran är lite öppna och det läcker lite, och då blir den jäääääteseg att få igång, så var iaf min, och jag bytte och den gick igång lätt sen :) bara att testa byta membran eller bara membranläppar! :D
hade samma nytt menbran hjälpte prova byt till ett nytt :)