Sida 1 av 1

Yamaha Giggle- malossi variator?

Postat: 13 juni 2011, 22:45
av kirbys
Hej!

Jag är helt ny här, och grön som moppemekare.
Har någon en aning om malossi multivariotor är allt jag behöver för att få fart på min Giggle? Eller är den strypt på något annat sätt också?

tacksam för svar
/kirbys

Postat: 13 juni 2011, 23:23
av viiktor15
kolla om du har ngn strypning i röret :)

Postat: 14 juni 2011, 11:57
av amoreex
Ifall detta är rätt postat och det är en 4-takts motor så är det ingen strypning i avgasröret då 4-taktarna typ aldrig har det, har aldrig hört det :)

Och är det en 2-takt ska det ligga under 2-Takt :)
Men men eftersom du är ny, så gör som överstående skrev, kolla om du har strypning i mynningen eller om du har blindtar brukar det ofta vara lättast och köpa dig ett effektrör från t ex Twostroke.se

Och o sätta på en malossi mulivariator skulle mycket väl kunna få fart på den, men rekommenderar att du kolla vikter och sånt, går nog att få fart på att utan att byta variatorn...

Postat: 14 juni 2011, 15:58
av kirbys
Tack för svar!
Giggle har en 4-takts vattenkyld motor.
Har läst en del på forum typ här:

http://www.moppeforum.net/scooter/17803 ... iggle.html

andra påstår att de satt ditt en malossi variotor och fått upp den till typ 70km/h vilket skulle räcka gott för mig. Men jag har inte riktigt fått klart för mig om det verkligen är den enda strypningen på min yamaha giggle.

jag har en malossi i varukorgen på på twostroke.se och är trigger/köp happy. men ville bara se om någon kunde bekräfta.

tack!

Postat: 14 juni 2011, 16:02
av Danne
En variator hade säkert fått fart på din moped men inte säker på om den hade gjort 70 ärliga, kolla på HasSse666 4-takt strypningsguide.

Postat: 14 juni 2011, 16:26
av kirbys
gör den 60 blir jag hysteriskt glad efter 2 år av 45 broms i nerförsbackarna.
jag har förresten inte servat min moppe sen jag köpte den (275mil) inte ens bytt olja. dum fråga: bör jag göra det :? ?

Postat: 14 juni 2011, 16:31
av somlow
kirbys skrev:gör den 60 blir jag hysteriskt glad efter 2 år av 45 broms i nerförsbackarna.
jag har förresten inte servat min moppe sen jag köpte den (275mil) inte ens bytt olja. dum fråga: bör jag göra det :? ?
jaa du ska hälla ner ny olja i oljetanken !

Postat: 15 juni 2011, 13:41
av kirbys
Frågan är väl egentligen om någon vet om yamaha giggle även är stryp till 45 med CDI??

Postat: 15 juni 2011, 13:51
av Roberto
Leta lite på internet. Annars kan det vara variatorstrypning den kan också kännas som en cdi strypning. Se kanske först innan du köper något om du var en variatorring/variatorbricka tar du bort den så ökar ju farten ett par Km/h utifall den inte är cdi strypt.

Postat: 15 juni 2011, 14:33
av kirbys
tack för tipsen!
Just det! Jag har hört från många håll att den ger 5km extra om man tar bort variatorbrickan. Det borde alltså betyda att den inte är CDI strypt?

Postat: 16 juni 2011, 11:06
av kirbys
Tack för tipsen!
Jag beställde en Malossi Multivariator. Ett lindrigt "trim", men det får duga så länge. Jag hoppas på 60-65 i alla fall

Postat: 24 juni 2011, 10:10
av kirbys
Nu sitter den där den ska och det är fantastiskt!!

Postat: 10 oktober 2011, 19:17
av freppa87
Hej alla giggle-tokiga. Suttit och läst ett tag på detta forum men inte känt behovet att skaffa konto. Nu däremot när min giggle börjat må lite dåligt och jag börjat mecka så blir man sugen på att fixa mer saker. Jag har också beställt malossi multivariator, väntar nu på att den ska dimpa ner hos närmaste postombud. Ni som kör med malossi variator, vilka vikter kör ni? Sen har jag aldrig lyckats få riktigt klara besked med CDI-strypningen, finns den eller inte? Jag har inte sett någon som garanterat sagt att den är cdi strypt eller ej.

Hittade även detta på Ebay http://www.ebay.co.uk/itm/60cc-big-bore ... 35b5cbdcb8 , vad mer kommer att behöva bytas ut om man vill uppgradera till 66cc?

Postat: 13 oktober 2011, 22:19
av lamer
En Giggle har ingen cdi, den har en ecu, vilket betyder att den har insprutning. Det enda som funkar är att få boxen omprogrammerad. Variatorstrypningen gör att den går lite fortare om man tar bort den. Men det märks mest i nedförsbackar.

Postat: 6 november 2011, 01:24
av Vivaadam
börja med att lära dej ställa in variatorn (typ byta vikter) sen så när du kan det så kan du byta variator om du vill trimma ännu mera så kan du byta cylinder till en större

Postat: 23 juni 2014, 23:31
av baheno
kirbys skrev:Nu sitter den där den ska och det är fantastiskt!!
Vad fick du för fart med nya variatorn?

Postat: 23 juni 2014, 23:47
av rärox
baheno skrev:
kirbys skrev:Nu sitter den där den ska och det är fantastiskt!!
Vad fick du för fart med nya variatorn?
Nya voltfax?<3

Postat: 24 juni 2014, 02:22
av Voltfax
käft jag är inte sådan längre

Postat: 24 juni 2014, 07:25
av baheno
Det är alltid en chansning att svara på en tre år gammal tråd. Ibland glömmer man att påpeka det, då är det tur att någon annan snabbt är framme...